Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen?

De topictitel zegt het al: Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen? We kwamen er op in een ander topic, dus misschien is het leuk om het gesprek hier voort te zetten.


Battle-Royale schreef op 01-08-2022 om 09:02:

[..]

Ja ik viel ook bijna achterover toen ik zag dat een armoedig gevulde picknickmand voor twee personen al 50 euro kost.

Ja en terwijl het zoveel goedkoper kan. Laatst met zoonlief lekker naar een buitenzwembad geweest. Bak aarbeien gehaald schoongemaakt en in een niet lekkend bakje gedaan, mango geschild in stukjes gesneden en in een niet lekkend bakje gedaan, verse broodjes gehaald en belegd en in een broodbak met een koelelement gedaan, pakje koekjes, en een pak sap mee. Was een 10tje en een kwartiertje voorbereiden kwijt. En ik heb nog aarbeien en een 2e mango en beleg over. We hebben beiden genoten van de picnic. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

01-08-2022 om 09:41

Gingergirl schreef op 01-08-2022 om 09:26:

[..]

En daar ging het voorbeeld ook over: " dagje strand". Wij doen dat hooguit 1x per jaar en gaan dan niet met koelboxen en stoelen sjouwen maar gaan naar een strandtent huren daar een ligbed en eten daar wat. Dat is dan ook onderdeel van het uitje. Woon je vlakbij en gaat er vaak heen snap ik dat je het anders doet. Wil niet zeggen dat wij bij elk uitje altijd maar alles kopen. Bij een pretpark neem ik zelf van alles mee want ik heb geen zin om in nog meer rijen te staan, zonde van de tijd.

En ik denk dat een aantal zich niet realiseren dat het bij pubers anders gaat. Die willen niet meer picknicken in het park met een geschilde appel en een bolletje kaas, hoe goed je opvoeding ook was op dat punt. Maar goed dat ervaren ze wel als hun kids puber zijn.

Naar de efteling neem ik meestal ook wel een voorverpakt snackje en flesje water oid mee, omdat je anders inderdaad lang moet wachten maar omdat we maar een paar uur gaan vind ik tassen eten en drinken meenemen niet nodig en als die meer honger heeft gaan we meestal eerder weg. Naar het strand doe ik hetzelfde als jou, strandbed huren en relaxen. En dan ‘s avonds daar wat eten. 

Pistache

Pistache

01-08-2022 om 10:08 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 01-08-2022 om 09:11:

[..]

Ik begrijp eerlijk gezegd je punt niet, wat probeer je nou precies duidelijk te maken? Als je geen zin hebt om geld aan je kind uit te geven kun je toch ook gewoon thuisblijven?

Het gaat ons om de ervaring van het strand, spelen in het zand, een boek lezen onder je parasol, wegrennen van de golven om er daarna in te rennen, mooie schelpen zoeken, een eind wandelen met de wind in je rug. 

Die strandtent is daaraan ondergeschikt, ik kan zelf een betere lunch maken dan dat ze daar maken. Niet alles draait om geld uitgeven en een uitstapje is niet alleen leuk als je veel geld uitgeeft.

Pistache

Pistache

01-08-2022 om 10:11 Topicstarter

Poezekat schreef op 01-08-2022 om 09:23:

[..]

Dat is bij onze zoon nu ook het geval. Hij heeft nog niet echt veel hoeven lenen bij Duo omdat hij tijdens zijn hbo studie thuis kon wonen, zijn studiekosten en nog wat andere zaken worden nog door ons betaald. Tijdens zijn master moest hij vanwege de afstand elders wonen en leent nu voor oa zijn kamerhuur. Hij doet regelmatig leuke dingen met studiegenoten en zijn vriendin, wil herinneringen maken.

Wellicht zou ik andere keuzes maken maar hij is iemand met een groot verantwoordelijkheidsgevoel en het is nu aan ons om daarop te vertrouwen en hem die leuke tijd te gunnen en zijn enthousiasme verhalen aan te horen.

Mooi dat hij van zijn studententijd geniet, die tijd komt niet meer terug. Ik heb in de 5 jaar na mijn studie mijn schuld versneld afgelost, zodat ik ervan was toen ik een huis kocht op mijn 30e. Zo kan het dus ook gaan en als jouw zoon zo verantwoordelijk is dan komt het met hem vast ook wel goed.

Pistache

Pistache

01-08-2022 om 10:19 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 01-08-2022 om 09:25:

[..]

Ja dat zal best maar ik stoor me aan die belerende toon, als jij een uitje wil met zelf meegebracht eten heb ik daar geen probleem mee, maar waarom je eigen normen ook aan een ander opleggen? Als ik graag uit eten ga en geen zin heb om te sjouwen met bolderkarren en dergelijke is dat toch mijn goed recht?

Natuurlijk is dat je goed recht. Volgens mij gaat daar niemand tegen in. Ik zeg alleen dat het niet per se hoéft, dat is een keuze die iedereen voor zich kan maken.

Bedankt voor jullie verhalen. Ik ben nu nog blijer dat wij onze hypotheek tegen de tijd dat onze kinderen pubers zijn, hebben afbetaald, zodat we veel geld kunnen uitgeven aan bioscoop, karten, strandtenten en andere luxe. 

Stiekem hoop ik dat ze ook nog eens mee willen naar het strand en ze niet ineens hun neus ophalen voor mijn couscoussalade met feta, mango, komkommer, munt en pistache.



GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

01-08-2022 om 10:20

Pistache schreef op 01-08-2022 om 10:08:

[..]

Het gaat ons om de ervaring van het strand, spelen in het zand, een boek lezen onder je parasol, wegrennen van de golven om er daarna in te rennen, mooie schelpen zoeken, een eind wandelen met de wind in je rug.

Die strandtent is daaraan ondergeschikt, ik kan zelf een betere lunch maken dan dat ze daar maken. Niet alles draait om geld uitgeven en een uitstapje is niet alleen leuk als je veel geld uitgeeft.

Maar ik veronderstel dat het strand voor jouw kinderen inmiddels net zo normaal is als de Efteling voor de mijne als je zo vaak gaat als je zegt dus wat is de deal met deze specifieke ervaring als ze die al tig keer hebben gehad? En niemand zegt dat alles om geld uitgeven draait of dat het alleen maar leuk is als je (in jouw ogen dus) veel geld uitgeeft. Ik krijg bij jou eerder het idee dat jij zelf een of andere angst hebt voor financiële zaken. Ik heb maar 1 kind dus ik wil dat ene kind graag zoveel mogelijk leuke ervaringen meegeven, ik wil niet dat hij later terugdenkt dat er nooit wat mocht of kon want kost geld. Of altijd maar bezig te moeten zijn met beknibbelen. Zo ben ik zelf ook niet opgevoed. 

Pistache

Pistache

01-08-2022 om 10:27 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 01-08-2022 om 10:20:

[..]

Maar ik veronderstel dat het strand voor jouw kinderen inmiddels net zo normaal is als de Efteling voor de mijne als je zo vaak gaat als je zegt dus wat is de deal met deze specifieke ervaring als ze die al tig keer hebben gehad? En niemand zegt dat alles om geld uitgeven draait of dat het alleen maar leuk is als je (in jouw ogen dus) veel geld uitgeeft. Ik krijg bij jou eerder het idee dat jij zelf een of andere angst hebt voor financiële zaken. Ik heb maar 1 kind dus ik wil dat ene kind graag zoveel mogelijk leuke ervaringen meegeven, ik wil niet dat hij later terugdenkt dat er nooit wat mocht of kon want kost geld. Of altijd maar bezig te moeten zijn met beknibbelen. Zo ben ik zelf ook niet opgevoed.

Het verveelt ons nooit. Het is ook niet zozeer een ervaring, meer een levensstijl van ons in de zomer. We houden allemaal erg van buiten zijn en de natuur. 

Wij beknibbelen absoluut niet op alles. Ik snap niet goed waar je dat idee vandaan haalt. Het hoéft alleen niet altijd, zelf iets maken vind ik net zo bijzonder en fijn, soms zelfs nog iets fijner. Koken is een hobby, dus dat scheelt misschien ook. Ik vind mijn eigen eten vaak lekkerder dan het eten in een doorsnee strandtent.



Ik denk dat ik gekke pubers heb vergeleken met jullie. De mijne wou met zijn verjaardag met het gezin gaan picknicken.

Pistache schreef op 01-08-2022 om 10:27:

[..]

Het verveelt ons nooit. Het is ook niet zozeer een ervaring, meer een levensstijl van ons in de zomer. We houden allemaal erg van buiten zijn en de natuur.

Wij beknibbelen absoluut niet op alles. Ik snap niet goed waar je dat idee vandaan haalt. Het hoéft alleen niet altijd, zelf iets maken vind ik net zo bijzonder en fijn, soms zelfs nog iets fijner. Koken is een hobby, dus dat scheelt misschien ook. Ik vind mijn eigen eten vaak lekkerder dan het eten in een doorsnee strandtent.



Battle zegt toch ook niet dat het " hoeft". Alleen toevallig bij een dagje strand doen sommige het anders. Jij blijft maar aanhalen dat jouw manier beter zou zijn zowel opvoedkundig als culinair als de ervaring zijnde. 

Zoals je al zegt, het is bij jullie een leefstijl in de zomer. Voor sommigen een uitje wat hooguit 1x per jaar is, dan maak je andere keuzes.

Fenyw schreef op 01-08-2022 om 10:32:

Ik denk dat ik gekke pubers heb vergeleken met jullie. De mijne wou met zijn verjaardag met het gezin gaan picknicken.

😂😂

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

01-08-2022 om 10:37

Gingergirl schreef op 01-08-2022 om 10:32:

[..]

Battle zegt toch ook niet dat het " hoeft". Alleen toevallig bij een dagje strand doen sommige het anders. Jij blijft maar aanhalen dat jouw manier beter zou zijn zowel opvoedkundig als culinair als de ervaring zijnde.

Ah kijk, ik kon niet op de woorden komen maar dit bedoel ik dus. Zeg dan gewoon dat je koken leuk vind en dus liever zelf wat maakt ipv het gooien op opvoedkundige lesjes over de waarde van geld. 

Wij gingen vroeger best vaak een hele dag naar het strand samen met 1 of meerdere andere gezinnen. Voor overdag hadden we eten en drinken bij en dan rond 5 uur gingen we naar het terras om te borrelen en dan aten we daar. Wij deden dus allebei.

Pistache

Pistache

01-08-2022 om 10:40 Topicstarter

Gingergirl schreef op 01-08-2022 om 10:32:

[..]

Battle zegt toch ook niet dat het " hoeft". Alleen toevallig bij een dagje strand doen sommige het anders. Jij blijft maar aanhalen dat jouw manier beter zou zijn zowel opvoedkundig als culinair als de ervaring zijnde.

Zoals je al zegt, het is bij jullie een leefstijl in de zomer. Voor sommigen een uitje wat hooguit 1x per jaar is, dan maak je andere keuzes.

Het ging er eerder over dat je met pubers niet meer zelf iets kunt meenemen, omdat ze daar hun neus voor optrekken en dat je als ouder dus wel in die strandtent moét zitten, omdat je puberkinderen anders niet meer met je mee willen. Je moet ze dus in feite omkopen om nog tijd met je door te willen brengen.

watertoren schreef op 01-08-2022 om 10:38:

Wij gingen vroeger best vaak een hele dag naar het strand samen met 1 of meerdere andere gezinnen. Voor overdag hadden we eten en drinken bij en dan rond 5 uur gingen we naar het terras om te borrelen en dan aten we daar. Wij deden dus allebei.

Ja wij ook vroeger toen ik kind was. Zelfs met de beste koelbox blijven de meest culinaire hoogstandjes niet de hele dag lekker. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

01-08-2022 om 10:45

Pistache schreef op 01-08-2022 om 10:40:

[..]

Het ging er eerder over dat je met pubers niet meer zelf iets kunt meenemen, omdat ze daar hun neus voor optrekken en dat je als ouder dus wel in die strandtent moét zitten, omdat je puberkinderen anders niet meer met je mee willen. Je moet ze dus in feite omkopen om nog tijd met je door te willen brengen.

Ja dat is bij de meesten wel zo. Veel ouders gaan dan gewoon lekker met zn twee of met anderen op stap. Dat is de natuurlijke gang van zaken of dacht je dat je kinderen eeuwig met schepjes en emmertjes in de golven spelen waarna ze blijmoedig gaan genieten van zelfgemaakte inmiddels lauwe salade? De meeste die ik ken hebben hun telefoon aan hun hand geniet en gaan alleen met de ouders op stap als er iets te halen valt. Op een enkele uitzondering na. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.