Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen?

De topictitel zegt het al: Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen? We kwamen er op in een ander topic, dus misschien is het leuk om het gesprek hier voort te zetten.


Pistache

Pistache

01-08-2022 om 09:03 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 01-08-2022 om 09:00:

[..]

Tja ieder zn ding he, ik heb geen zin om uren bezig te zijn om een picknick voor te bereiden en ben niet te vrekkerig om mijn vriendin en kind mee uit eten te nemen, niemand hoeft te koken of af te ruimen, mijn zoon kan op die manier ook vaker dingen proeven die we thuis niet snel maken en ik vind uit eten gaan ook gewoon leuk. Lessen over de waarde van geld doen we wel op een andere manier.

Wij gaan vaak genoeg uit eten en ergens lunchen, maar het hoeft niet altijd. Dat is wel een groot verschil, vind ik. We hebben het net zo leuk als we weinig geld uitgeven, dat is wat ik mijn kinderen wil meegeven.

Battle-Royale schreef op 01-08-2022 om 09:00:

[..]

Tja ieder zn ding he, ik heb geen zin om uren bezig te zijn om een picknick voor te bereiden en ben niet te vrekkerig om mijn vriendin en kind mee uit eten te nemen, niemand hoeft te koken of af te ruimen, mijn zoon kan op die manier ook vaker dingen proeven die we thuis niet snel maken en ik vind uit eten gaan ook gewoon leuk. Lessen over de waarde van geld doen we wel op een andere manier.

En het ligt er ook aan hoe vaak je gaat.

Wij doen niet zo heel vaak een uitje, dan is het weer anders dan wanneer je om de haveklap bv naar het strand gaat, dan ga je niet telkens van alles halen bij een strandtent dat wordt een dure grap.

In een pretpark of zwembad of speeltuin namen wij vroeger altijd zelfgesmeerde broodjes mee. Wel witte broodjes, die kregen we niet zo vaak. We vonden eten daar vooral een noodzakelijk kwaad want dat ging van de effectieve speeltijd af. 
Uit eten gaan vonden we ook leuk, maar dan als aparte activiteit.

Voorgesneden fruit koop ik nooit. Neem een mesje mee en snij ter plekke een appel. Neem een bak druiven of blauwe bessen of aardbeien mee en klaar.
Zelfs als je luxere broodjes koopt en beleg kost dat echt niet zoveel als een lunch in een restaurant. Daar ben je makkelijk 15-20 euro per persoon kwijt. Dat red ik in de supermarkt nooit al zou ik mijn best doen.

En inderdaad, als je wekelijks naar het strand gaat, gaan de meeste mensen niet elke keer bij een strandtent lunchen. Dure grap en zo gaat het speciale er ook wel vanaf.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

01-08-2022 om 09:11

Pistache schreef op 01-08-2022 om 09:03:

[..]

Wij gaan vaak genoeg uit eten en ergens lunchen, maar het hoeft niet altijd. Dat is wel een groot verschil, vind ik.

Ik begrijp eerlijk gezegd je punt niet, wat probeer je nou precies duidelijk te maken? Als je geen zin hebt om geld aan je kind uit te geven kun je toch ook gewoon thuisblijven?

Battle-Royale schreef op 01-08-2022 om 09:11:

[..]

Ik begrijp eerlijk gezegd je punt niet, wat probeer je nou precies duidelijk te maken? Als je geen zin hebt om geld aan je kind uit te geven kun je toch ook gewoon thuisblijven?

Uhhh.. je kunt dus ook zelf iets meenemen. Of het afwisselen. Heeft niks te maken met geen zin hebben om geld uit te geven maar de hoeveelheid is niet eindig. Ook als je weinig geld hebt kun je uitjes doen. En je kunt ook andere prioriteiten hebben voor je geld. De een gaat elke week uit eten, een ander besteedt dat geld liever aan iets anders.

Battle-Royale schreef op 01-08-2022 om 09:11:

[..]

Ik begrijp eerlijk gezegd je punt niet, wat probeer je nou precies duidelijk te maken? Als je geen zin hebt om geld aan je kind uit te geven kun je toch ook gewoon thuisblijven?

🤦

Kinderen genieten ook van qualitytime met ouders als dat niet veel geld kost. Als ze alleen maar genieten van dingen die duur zijn, gaat er in mijn ogen iets mis in de opvoeding. 

Ze gaan hier liever 2 keer dagje weg met zelfgesmeerde broodjes en een gekocht ijsje dan 1 keer met lunch etc gekocht op het park. Niet iedereen kan ieder dagje uit al in doen. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

01-08-2022 om 09:16

Gingergirl schreef op 01-08-2022 om 09:04:

[..]

En het ligt er ook aan hoe vaak je gaat.

Wij doen niet zo heel vaak een uitje, dan is het weer anders dan wanneer je om de haveklap bv naar het strand gaat, dan ga je niet telkens van alles halen bij een strandtent dat wordt een dure grap.

Wij ook niet hoor, wel korte paar uur uitjes maar een hele dag komt niet vaak voor. En bij korte uitjes eten en drinken we meestal gewoon thuis. Maar gaan we naar Scheveningen kijken we niet op een dubbeltje.  

Pistache schreef op 30-07-2022 om 21:28:

[..]

Uiteindelijk is het aan de persoon zelf. Ik heb niet zuinig gedaan als student en daar heb ik geen spijt van gehad. Het was een heerlijke tijd en ik ben blij dat ik veel heb gedaan en dat ik heb kunnen reizen.

Wat de ouders ermee te maken hebben, snap ik niet zo goed. Je hoeft niet alles te betalen voor je volwassen kinderen. Een vast bedrag geven en het verder loslaten is denk ik het fijnste voor alle partijen.

Dat is bij onze zoon nu ook het geval. Hij heeft nog niet echt veel hoeven lenen bij Duo omdat hij tijdens zijn hbo studie thuis kon wonen, zijn studiekosten en nog wat andere zaken worden nog door ons betaald. Tijdens zijn master moest hij vanwege de afstand elders wonen en leent nu voor oa zijn kamerhuur. Hij doet regelmatig leuke dingen met studiegenoten en zijn vriendin, wil herinneringen maken. 

Wellicht zou ik andere keuzes maken maar hij is iemand met een groot verantwoordelijkheidsgevoel en het is nu aan ons om daarop te vertrouwen en hem die leuke tijd te gunnen en zijn enthousiasme verhalen aan te horen.

Mijn punt is dus, dat dat met jonge kinderen (zoals die van Pistache) prima werkt: zelfgesmeerde broodjes mee, drinken in je tas. Dat doen wij met onze jongste (van 6) ook eigenlijk altijd. Dat houdt uitjes betaalbaar en dat geld besteed ik inderdaad liever anders. Ter plekke kopen we dan alleen koffie en eventueel een ijsje of zoiets.

Maar, met pubers zijn zulke uitjes er gewoon veel minder. Die doe je - hoe niet-verwend ook - geen plezier meer met een picknick in het park. Ja, als er goede WiFi is, en vrienden om mee te chillen - maar dan hoeven wij als ouders echt niet mee. 

Wat mijn pubers leuk vinden om samen te doen: naar de bioscoop (en daar mag geen eten/drinken van thuis mee), uit eten of ergens lunchen, iets cools (als karten) gaan doen en bij gratie een keer naar een museum. 

Dus prima, al die lessen over ‘het hoeft niet duur om leuk te zijn’, maar dat combineren met puber(!!)uitjes is een hele opgave.  

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

01-08-2022 om 09:25

Due-scimmie schreef op 01-08-2022 om 09:15:

[..]

🤦

Kinderen genieten ook van qualitytime met ouders als dat niet veel geld kost. Als ze alleen maar genieten van dingen die duur zijn, gaat er in mijn ogen iets mis in de opvoeding.

Ze gaan hier liever 2 keer dagje weg met zelfgesmeerde broodjes en een gekocht ijsje dan 1 keer met lunch etc gekocht op het park. Niet iedereen kan ieder dagje uit al in doen.

Ja dat zal best maar ik stoor me aan die belerende toon, als jij een uitje wil met zelf meegebracht eten heb ik daar geen probleem mee, maar waarom je eigen normen ook aan een ander opleggen? Als ik graag uit eten ga en geen zin heb om te sjouwen met bolderkarren en dergelijke is dat toch mijn goed recht?

Battle-Royale schreef op 01-08-2022 om 09:16:

[..]

Wij ook niet hoor, wel korte paar uur uitjes maar een hele dag komt niet vaak voor. En bij korte uitjes eten en drinken we meestal gewoon thuis. Maar gaan we naar Scheveningen kijken we niet op een dubbeltje.

En daar ging het voorbeeld ook over: " dagje strand". Wij doen dat hooguit 1x per jaar en gaan dan niet met koelboxen en stoelen sjouwen maar gaan naar een strandtent huren daar een ligbed en eten daar wat. Dat is dan ook onderdeel van het uitje. Woon je vlakbij en gaat er vaak heen snap ik dat je het anders doet. Wil niet zeggen dat wij bij elk uitje altijd maar alles kopen. Bij een pretpark neem ik zelf van alles mee want ik heb geen zin om in nog meer rijen te staan, zonde van de tijd.

En ik denk dat een aantal zich niet realiseren dat het bij pubers anders gaat. Die willen niet meer picknicken in het park met een geschilde appel en een bolletje kaas, hoe goed je opvoeding ook was op dat punt. Maar goed dat ervaren ze wel als hun kids puber zijn. 

Gingergirl schreef op 01-08-2022 om 09:04:

[..]

En het ligt er ook aan hoe vaak je gaat.

Wij doen niet zo heel vaak een uitje, dan is het weer anders dan wanneer je om de haveklap bv naar het strand gaat, dan ga je niet telkens van alles halen bij een strandtent dat wordt een dure grap.

Wij gaan ook niet vaak uit eten, tijdens een uitstapje kijken we echter niet op een euro meer of minder. We zijn pas een weekendje op hotel geweest in de omgeving waar onze zoon woont en studeert. We gingen overdag op pad, hadden wel iets te eten en drinken mee voor tussendoor maar het meeste ervan is in de tas blijven zitten. En dat was eigenlijk op initiatief van onze zoon dat we iets te eten en drinken mee zouden nemen. We hebben op een terrasje gezeten, zijn uit eten geweest en de dag erna uit lunchen, uiteraard op onze kosten. 

-Nienke- schreef op 01-08-2022 om 09:25:

Mijn punt is dus, dat dat met jonge kinderen (zoals die van Pistache) prima werkt: zelfgesmeerde broodjes mee, drinken in je tas. Dat doen wij met onze jongste (van 6) ook eigenlijk altijd. Dat houdt uitjes betaalbaar en dat geld besteed ik inderdaad liever anders. Ter plekke kopen we dan alleen koffie en eventueel een ijsje of zoiets.

Maar, met pubers zijn zulke uitjes er gewoon veel minder. Die doe je - hoe niet-verwend ook - geen plezier meer met een picknick in het park. Ja, als er goede WiFi is, en vrienden om mee te chillen - maar dan hoeven wij als ouders echt niet mee.

Wat mijn pubers leuk vinden om samen te doen: naar de bioscoop (en daar mag geen eten/drinken van thuis mee), uit eten of ergens lunchen, iets cools (als karten) gaan doen en bij gratie een keer naar een museum.

Dus prima, al die lessen over ‘het hoeft niet duur om leuk te zijn’, maar dat combineren met puber(!!)uitjes is een hele opgave.

Dit dus. In de vakantie wandelen wij vaak in de bergen en dan snapten de pubers prima dat je niet na elke bocht een terrasje vindt waar je wat kunt gebruiken. 

Bij een dagje Amsterdam hoeven ze echt niet luxe te lunchen én te dineren op een terras dan is een afgehaald broodje uit het vuistje ook goed maar zelfgesmeerde bammetjes opeten in het Vondelpark is niet echt hun idee van een dagje Amsterdam. 

Ik begrijp echt wel dat pubers andere dingen leuk vinden dan jonge kinderen maar dat betekent niet dat we dat soort uitjes dan net zo vaak gaan doen als de speeltuin of een boswandeling nu.
Pubers hebben ook veel minder behoefte aan tijd met hun ouders, hebben een eigen leven met vrienden. 

Voor dingen als een pretpark geldt dan overigens nog steeds dat ze van thuis broodjes en drinken mee kunnen nemen. Willen ze per se daar alles kopen, dan betalen ze dat zelf maar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.