Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen?

De topictitel zegt het al: Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen? We kwamen er op in een ander topic, dus misschien is het leuk om het gesprek hier voort te zetten.


Pistache schreef op 01-08-2022 om 10:40:

[..]

Het ging er eerder over dat je met pubers niet meer zelf iets kunt meenemen, omdat ze daar hun neus voor optrekken en dat je als ouder dus wel in die strandtent moét zitten, omdat je puberkinderen anders niet meer met je mee willen. Je moet ze dus in feite omkopen om nog tijd met je door te willen brengen.

Pubers willen zo wie zo alleen mee als er wifi is. En die heb je niet bij prullenbak nr 6 dus dan ga je eerder naar een strandtent. Heeft niet perse met omkopen te maken, ze krijgen gewoon andere interesses. Eerst vonden ze lekker spelen in het zand leuk bij mama op een handdoekje met een waterijsje en als puber willen ze naar een hippe strandtent waar muziek gedraaid wordt, wifi is en veel leeftijdsgenootjes zitten. Je couscous salade zullen ze nog steeds heerlijk vinden maar willen er niet mee gezien worden.

Bij kleine kinderen kunnen de ouders alles bepalen. Met pubers is het wenselijk en noodzakelijk dat je overlegt om er een leuk uitje van te maken en te hebben.

Pistache schreef op 01-08-2022 om 10:40:

[..]

Het ging er eerder over dat je met pubers niet meer zelf iets kunt meenemen, omdat ze daar hun neus voor optrekken en dat je als ouder dus wel in die strandtent moét zitten, omdat je puberkinderen anders niet meer met je mee willen. Je moet ze dus in feite omkopen om nog tijd met je door te willen brengen.

Met kleine kinderen maak jij een plan over wat en hoe je een uitstapje maakt.  Kleine kinderen kunnen dat nog niet zelf bepalen en als jij zegt dat het een dagje dierentuin wordt met zelfgesmeerde bammetjes en als afsluiter en ijsje bij die kar op het parkeerterrein dan is dat zo.  Dat nemen ze van je aan. 

Bij een of meerdere pubers ga je in overleg je stemt ieders idee ovet een dagje uit op elkaar af en komt tot een compromis. Ik kan wel tegen de pubers zeggen dat we met ov naar het Rijks gaan en dan een rondvaart doen waarna we thuis gaan eten maar daar gaan ze niet zonder slag of stoot mee akkoord. Voor mij willen ze best mee naar het Rijks, als die rondvaart dan wordt vervangen door madame Tussaud valt er te praten.  Dat werk zeg maar. 

Pistache

Pistache

01-08-2022 om 10:58 Topicstarter

Ik snap best dat er dingen veranderen. Je zal natuurlijk veel minder uitstapjes maken met pubers, omdat zij een groot deel van de tijd met hun vrienden op stap zijn.

 Als je 2x per jaar met je puber naar het strand gaat, snap ik dat je wel in die strandtent gaat zitten om uitgebreid te borrelen.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

01-08-2022 om 11:00

Pistache schreef op 01-08-2022 om 10:58:

Ik snap best dat er dingen veranderen. Je zal natuurlijk veel minder uitstapjes maken met pubers, omdat zij een groot deel van de tijd met hun vrienden op stap zijn.

Als je 2x per jaar met je puber naar het strand gaat, snap ik dat je wel in die strandtent gaat zitten om uitgebreid te borrelen.

Wat is er gebeurt met je standpunt dat pubers zelf maar voor drinken bij een  strandtent moeten betalen?

Bakblik schreef op 01-08-2022 om 09:03:

[..]

Broodjes maken doe ik ook zelf hoor. Maar bij de Jumbo van die bakjes met gemengd gesneden fruit gaan er hier goed in en vinden wij echt luxe. Dan heb je net een beetje geluk 12 soorten fruit bij 1 maaltijd. Gewoon doordeweeks red ik dat niet dan heb ik appels en bananen, aardbeien, kiwi of druiven dat is het dan wel. Soms een hele meloen maar dan gaat er iets anders af. Ik heb nooit 12 soorten fruit in huis, jij wel?

Even gekeken: onder  2 soorten appels, sinaasappel,  mandarijn,  sable druiven, blauwe bessen,  wijnbessen, banaan,  nectarine, perzik,  3 soorten meloen, kersen. Wij hebben,  mede dankzij de to good to go pakketten van Lidl en fruit uit eigen tuin vrijwel altijd minstens 10 soorten fruit in huis. Ik snijd elke dag een fikse bak fruit. We zijn fruitmonsters.

Dorestad schreef op 01-08-2022 om 11:06:

[..]

Even gekeken: onder 2 soorten appels, sinaasappel, mandarijn, sable druiven, blauwe bessen, wijnbessen, banaan, nectarine, perzik, 3 soorten meloen, kersen. Wij hebben, mede dankzij de to good to go pakketten van Lidl en fruit uit eigen tuin vrijwel altijd minstens 10 soorten fruit in huis. Ik snijd elke dag een fikse bak fruit. We zijn fruitmonsters.

Ik heb ook altijd wel verschillende soorten fruit in huis. Niet zo veel als jij hoor. Aardbeien heb ik zomer en winter altijd in huis. Ik ben niet zo van het gewone fruit zoals appels en peren. Ik heb nu 2 soorten meloen en kersen en druiven in huis.

Mijn zoon is inmiddels 29 en woont op zichzelf maar ik ben blij dat hij nog steeds graag met mij op vakantie gaat. Hij gaat deze maand met vrienden naar Mallorca en in de herfst/winter gaan we samen naar Egypte. Wij houden ook van dezelfde soort vakanties. Overdag wat luieren aan het strand en in de avond lekker eten en stappen.

Battle-Royale schreef op 01-08-2022 om 09:25:

[..]

Ja dat zal best maar ik stoor me aan die belerende toon, als jij een uitje wil met zelf meegebracht eten heb ik daar geen probleem mee, maar waarom je eigen normen ook aan een ander opleggen? Als ik graag uit eten ga en geen zin heb om te sjouwen met bolderkarren en dergelijke is dat toch mijn goed recht?

En ik stoor me aan de opmerking dat je maar thuis moet blijven als je geen geld aan je kinderen wil uitgeven . Je kunt ook zeggen wij kiezen ergens anders voor. 

Was net even bij de fysiotherapeut die zijn huis aan het verbouwen is. Daar ging het gesprek ook even over hoeveel was je daar voor kwijt. 
Nee zegt hij in ben het geld niet kwijt, ik krijg er iets anders voor terug. 
Eigenlijk is dat ook zo. 
Geld dat je uitgeeft aan je kinderen ben je niet kwijt, dat is een investering in hun toekomst. 
Je geeft ze herinneringen mee,  ze leren er iets van,  ze ontwikkelen zich tot welbewuste volwassenen. 
Als je uitgave voor je kinderen ziet als geld dat je kwijt bent dan had je niet aan kinderen moeten beginnen. 

-Nienke- schreef op 31-07-2022 om 10:51:

Wat ik vooral veel duurder vind met pubers, zijn uitstapjes en vakanties. Geen kindermenu’s en meegenomen appelsapjes meer, maar gewoon volwassen prijzen, volwassen tickets (meestal) en volwassen hoeveelheden eten. In combinatie met de gestegen horecaprijzen vind ik dat echt bijna onbetaalbaar geworden! Dat reken ik echter niet echt mee in wat pubers kosten, trouwens.

Als ik even globaal naar de kosten voor de oudste kijk (17 en gaat starten op het hbo) gaat het wel hard in de afgelopen maanden:
- collegegeld (1700 euro, nog gehalveerd vanwege Corona)
- nieuwe laptop (1700 euro: technische opleiding, dus specifieke eisen)
- schoolboeken (300 euro)
- pak en schoenen voor diploma-uitreiking/examengala (500 euro)
- cadeau voor diplomering (200 euro)
- nieuwe zomerkleding (200 euro)

En dan gaat hij komende september ook nog starten met z’n rijbewijs, dat betalen wij. Nu zijn het natuurlijk uitzonderlijke maanden, met slagen en starten bij een vervolgopleiding, maar toch… Op dat soort momenten vind ik het dus fijn dat we flink gespaard hebben op een aparte rekening. Want los van elkaar kunnen we dit prima betalen naast de vaste lasten, maar ongeveer allemaal tegelijk (en dan ook nog bijvoorbeeld 400 euro voor zeilkamp van de middelste en een nieuwe fiets voor de jongste) is het veel!

Pak.en schoenen hoeft natuurlijk geen 500 euro te kosten.

Mijn zoon droeg gewoon een blouse van 20 euro.

Miepjecody schreef op 01-08-2022 om 11:57:

[..]

Pak.en schoenen hoeft natuurlijk geen 500 euro te kosten.

Mijn zoon droeg gewoon een blouse van 20 euro.

Klopt dat kun je zo duur maken als je zelf wilt. Maar speelt ook mee wat gebruikelijk is; hier ging oudste ook in pak = pantalon, overhemd, colbert, das, nette schoenen. Geen idee meer wat het kostte maar was bij elkaar wel een flink bedrag. Maar ja..iedereen ging in compleet pak, dan wilde hij dat ook en dat vonden wij prima. Ik ga dan niet zeggen; iedereen in pak maar jij krijgt alleen een blouse van 20 euro. We wisten wat de traditie op die school was dus hielden daar rekening mee.

HIer hebben ze op de VO scholen in het examenjaar een galafeest waar iedereen dus in galakleding en vaak huurauto's heen gaat. Bij de nichtjes van mijn man elders in het land is het eindexamenfeest bowlen met steengrillen. Kosten kunnen dus erg verschillen met bv de tradities in je omgeving.

Jonagold schreef op 30-07-2022 om 15:22:

[..]

Maar dat betekent dus dat er nogal veel binnen kwam/komt bij jullie. Tja, ik betaal toch liever veel belasting dan dat ik veel toeslag krijg hoor!

Dat hoeft niet zo te zijn. Als één de ouders niet werkt maar er is wel opvang nodig, dan is opvang een grote kostenpost. Je krijgt dan namelijk geen kinderopvangtoeslag. Wij moesten voor 1 kind voor 2,5 dag per week bijna 1000 euro per maand betalen. Heel veel als je geen recht hebt op kinderopvangtoeslag. 

Pistache

Pistache

01-08-2022 om 12:18 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 01-08-2022 om 11:00:

[..]

Wat is er gebeurt met je standpunt dat pubers zelf maar voor drinken bij een strandtent moeten betalen?

Als ze met hun vrienden zijn, neem ik aan dat ze het van hun eigen geld betalen. Als ze met mij zijn, dan zou ik altijd betalen. De vraag is dan alleen of we erheen gaan. Ik laat me niet onder druk zetten door mijn eigen kind. Als ze er dan tóch per se heen willen, terwijl ik naar huis ga, dan mogen ze het inderdaad zelf betalen.


Pistache

Pistache

01-08-2022 om 12:20 Topicstarter

Apiejapie schreef op 01-08-2022 om 12:08:

[..]

Dat hoeft niet zo te zijn. Als één de ouders niet werkt maar er is wel opvang nodig, dan is opvang een grote kostenpost. Je krijgt dan namelijk geen kinderopvangtoeslag. Wij moesten voor 1 kind voor 2,5 dag per week bijna 1000 euro per maand betalen. Heel veel als je geen recht hebt op kinderopvangtoeslag.

Dit was bij ons niet het geval. Wij werken allebei, dat is de reden dat we voor twee dagen opvang nodig hadden.

Waarom zou je opvang regelen als je toch thuis bent en niet werkt?

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

01-08-2022 om 12:20

Due-scimmie schreef op 01-08-2022 om 11:27:

[..]

En ik stoor me aan de opmerking dat je maar thuis moet blijven als je geen geld aan je kinderen wil uitgeven . Je kunt ook zeggen wij kiezen ergens anders voor.

Tja ik vind een uitstapje niet echt de tijd en de plaats voor lesjes over de waarde van geld. Dus ja wij kiezen inderdaad ergens anders voor en ik zit niet echt te wachten op mensen die voor iedereen vinden dat uitstapjes ook leuk zijn zonder veel geld uit te geven. Het hangt er ook helemaal vanaf wat je veel geld vind en wat je gewend bent. Leuk dat je zelf eten meeneemt dus maar wij doen dat hier niet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.