Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen?

De topictitel zegt het al: Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen? We kwamen er op in een ander topic, dus misschien is het leuk om het gesprek hier voort te zetten.


Gingergirl schreef op 01-08-2022 om 12:03:

[..]

Klopt dat kun je zo duur maken als je zelf wilt. Maar speelt ook mee wat gebruikelijk is; hier ging oudste ook in pak = pantalon, overhemd, colbert, das, nette schoenen. Geen idee meer wat het kostte maar was bij elkaar wel een flink bedrag. Maar ja..iedereen ging in compleet pak, dan wilde hij dat ook en dat vonden wij prima. Ik ga dan niet zeggen; iedereen in pak maar jij krijgt alleen een blouse van 20 euro. We wisten wat de traditie op die school was dus hielden daar rekening mee.

HIer hebben ze op de VO scholen in het examenjaar een galafeest waar iedereen dus in galakleding en vaak huurauto's heen gaat. Bij de nichtjes van mijn man elders in het land is het eindexamenfeest bowlen met steengrillen. Kosten kunnen dus erg verschillen met bv de tradities in je omgeving.

Huurauto's?? Mijn god.

En een pak hoeft alsnog geen 500 te kosten.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

01-08-2022 om 12:25

Pistache schreef op 01-08-2022 om 12:18:

[..]

Als ze met hun vrienden zijn, neem ik aan dat ze het van hun eigen geld betalen. Als ze met mij zijn, dan zou ik altijd betalen. De vraag is dan alleen of we erheen gaan. Ik laat me niet onder druk zetten door mijn eigen kind. Als ze er dan tóch per se heen willen, terwijl ik naar huis ga, dan mogen ze het inderdaad zelf betalen.


Oh toch wel? En ik zou niet willen spreken over mijn kind in termen als dat hij mij onder druk zet. Als ie straks groot is en hij wil wat met zn maten gaan doen moet ie dat betalen van zakgeld/bijbaantje of hij krijgt van ons wat extra afhankelijk van wat hij wil doen. 

Pistache

Pistache

01-08-2022 om 12:28 Topicstarter

Bakblik schreef op 01-08-2022 om 11:56:

Was net even bij de fysiotherapeut die zijn huis aan het verbouwen is. Daar ging het gesprek ook even over hoeveel was je daar voor kwijt.
Nee zegt hij in ben het geld niet kwijt, ik krijg er iets anders voor terug.
Eigenlijk is dat ook zo.
Geld dat je uitgeeft aan je kinderen ben je niet kwijt, dat is een investering in hun toekomst.
Je geeft ze herinneringen mee, ze leren er iets van, ze ontwikkelen zich tot welbewuste volwassenen.
Als je uitgave voor je kinderen ziet als geld dat je kwijt bent dan had je niet aan kinderen moeten beginnen.

Sorry maar ik vind dit een beetje muggenzifterij. Natuurlijk besteed je het geld goed, maar je bent het wel kwijt. Je kunt het nergens anders maar aan uitgeven, dat bedoel ik.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

01-08-2022 om 12:31

Pistache schreef op 01-08-2022 om 12:28:

[..]

Sorry maar ik vind dit een beetje muggenzifterij. Natuurlijk besteed je het geld goed, maar je bent het wel kwijt. Je kunt het nergens anders maar aan uitgeven, dat bedoel ik.

Ja en je hebt er toch ook iets voor terug? 

Pistache

Pistache

01-08-2022 om 12:32 Topicstarter

Miepjecody schreef op 01-08-2022 om 12:23:

[..]

Huurauto's?? Mijn god.

En een pak hoeft alsnog geen 500 te kosten.

Het is ook maar net hoezeer je jezelf onder druk laat zetten in zo'n omgeving. Op mijn middelbare school waren dat soort dingen ook gebruikelijk, maar ik zou nooit zo'n bedrag hebben gekregen van mijn ouders en al helemaal geen huurauto. 

Ik ging dus gewoon naar een vriendin en nam een paar jurken van mijn zus mee en daar kleedden we ons mooi aan en deden we elkaars make up en haar vader bracht ons naar het gala met zijn Porsche.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

01-08-2022 om 12:33

Pistache schreef op 01-08-2022 om 12:32:

[..]

Het is ook maar net hoezeer je jezelf onder druk laat zetten in zo'n omgeving. Op mijn middelbare school waren dat soort dingen ook gebruikelijk, maar ik zou nooit zo'n bedrag hebben gekregen van mijn ouders en al helemaal geen huurauto.

Ik ging dus gewoon naar een vriendin en nam een paar jurken van mijn zus mee en daar kleedden we ons mooi aan en deden we elkaars make up en haar vader bracht ons naar het gala met zijn Porsche.

Juist ja. Je liet je dus wel onder druk zetten want je had ook gewoon in je spijkerbroek op de fiets kunnen gaan zoals je normaal waarschijnlijk ook naar school ging. 

Pistache schreef op 01-08-2022 om 12:20:

[..]

Dit was bij ons niet het geval. Wij werken allebei, dat is de reden dat we voor twee dagen opvang nodig hadden.

Waarom zou je opvang regelen als je toch thuis bent en niet werkt?

Zal meestal niet gebeuren. Daarom snap ik ook dat er geen standaard regels voor zijn. Maar daar mijn handicap kon ik niet meer werken maar had voor de jongste wel opvang nodig. In zo'n geval is opvang echt een flinke hap.

Pistache schreef op 01-08-2022 om 12:32:

[..]

Het is ook maar net hoezeer je jezelf onder druk laat zetten in zo'n omgeving. Op mijn middelbare school waren dat soort dingen ook gebruikelijk, maar ik zou nooit zo'n bedrag hebben gekregen van mijn ouders en al helemaal geen huurauto.

Ik ging dus gewoon naar een vriendin en nam een paar jurken van mijn zus mee en daar kleedden we ons mooi aan en deden we elkaars make up en haar vader bracht ons naar het gala met zijn Porsche.

Deels mee eens; niet iedereen heeft een familielid waarvan hij/ zij kleding kan lenen. Of een vader van een vriendin die een mooie auto heeft.

Wat betreft de huurauto, dat doet iedereen hier wel met een groepje. Oudste heeft dat met vrienden geregeld en 1 van de vaders was de chauffeur. Kosten vielen enorm mee voor dat uurtje dat je het huurt. Pak kun je ook huren.

Maar wel een ervaring voor het leven om zo bij de rode loper aan te komen op het feest wat de afsluiting is van je middelbare schooljaren. Dat is toch anders dan wanneer je in de roestige twingo van je pa of je fiets gebracht wordt in je spijkerbroek.

Moet je altijd mee doen met de rest; zeker niet. Maar je kiest ook voor de school waar dit traditie is dus je kunt er een paar jaar naar toe sparen. Je kunt ook kiezen voor een school waar ze het niet vieren. Dus in dat opzicht vind ik het geen onder druk zetten.

Miepjecody schreef op 01-08-2022 om 12:23:

[..]

Huurauto's?? Mijn god.

En een pak hoeft alsnog geen 500 te kosten.

Huurauto's; Heb je daar nog nooit van gehoord? Zo ging ik al ruim 25 jaar geleden naar mijn eindgala. Hier is dat echt op alle VO scholen gebruikelijk hoor. Dat bedoel ik dus; het is ook vaak net wat je gewend bent. 

Pak hoeft zeker geen 500 te kosten, wij kochten het bij de C&A maar met 20 euro ben je er ook niet. Of je moet het kunnen lenen of al in huis hebben ivm een andere gelegenheid.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

01-08-2022 om 12:53

Gingergirl schreef op 01-08-2022 om 12:48:

[..]

Deels mee eens; niet iedereen heeft een familielid waarvan hij/ zij kleding kan lenen. Of een vader van een vriendin die een mooie auto heeft.

Wat betreft de huurauto, dat doet iedereen hier wel met een groepje. Oudste heeft dat met vrienden geregeld en 1 van de vaders was de chauffeur. Kosten vielen enorm mee voor dat uurtje dat je het huurt. Pak kun je ook huren.

Maar wel een ervaring voor het leven om zo bij de rode loper aan te komen op het feest wat de afsluiting is van je middelbare schooljaren. Dat is toch anders dan wanneer je in de roestige twingo van je pa of je fiets gebracht wordt in je spijkerbroek.

Moet je altijd mee doen met de rest; zeker niet. Maar je kiest ook voor de school waar dit traditie is dus je kunt er een paar jaar naar toe sparen. Je kunt oom kiezen voor een school waar ze het niet vieren. Dus in dat opzicht vind ik het geen onder druk zetten.

Is ook. Haar ouders lieten zich niet onder druk zetten maar een andere vader blijkbaar wel, als je zo’n standpunt inneemt maar dan wel gratis plaats neemt in de auto van de pa van een vriendin vind ik dan een beetje dubbel. Dan klinkt het niet als een standpunt maar meer dat het geld er niet voor was.

Het is net zo  duur als dat je je kunt veroorloven. Wij waren bepaald  niet rijk. Kleding dus Zeeman, C en A en primark. Gemiddeld 50-100 euro per kind per maand maximaal. 
Studerend bleven ze thuiswonen , kamer huren was niet te betalen,  dus dat betekende 3 uur  reistijd  op een dag. Voor de overige studiekosten kregen ze aanvullende  beurs, dus zelf betalen. Uitgaan, bijbaan. 
Rijbewijs  hebben we wel voor ze betaald, kostte zo'n 3000 per kind.
Eten, als jong kind ongeveer 100 euro per maand, als jongvolwassene 200. Gas , licht, water was vooral duur de laatste jaren, computers  de hele dag aan, thuisstudie  ivm covid dus verwarming  aan of in de warme maanden   de ventilator. Langer douchen ( begin puberteit  moest je ze eronder slaan, later erondervandaan 😅)

Wij hebben dus  niet zulke extreme kosten als dat ik hier voorbij zag komen gehad. Konden ons dat ook niet veroorloven.  Fietsen 2e hands, laptop voor school met verjaardagsfeestje van opa's  en oma's  erbij, enz. 
Merken als Gucci, Burberry, Nike en zelfs Esprit zaten er niet in. Marktplaats of kringloop was favoriet voor een " nieuw " bed of bureau. ( nieuw matras kregen ze dan wel, maar budget Leen Bakker)

Dus zoals ik al zei, kinderen kosten dat wat je je kunt veroorloven.

Pistache schreef op 01-08-2022 om 12:18:

[..]

Als ze met hun vrienden zijn, neem ik aan dat ze het van hun eigen geld betalen. Als ze met mij zijn, dan zou ik altijd betalen. De vraag is dan alleen of we erheen gaan. Ik laat me niet onder druk zetten door mijn eigen kind. Als ze er dan tóch per se heen willen, terwijl ik naar huis ga, dan mogen ze het inderdaad zelf betalen.


Onder druk zetten is wel een heel groot woord om uiting te geven aan hoe het puberale gedrag, dat ieder kind gaat vertonen, een naam te geven.

Met pubers probeer je afspraken te maken en dat is geven en nemen van 2 kanten.  Jij doet water bij de wijn en zij ook maar dat zou ik niet willen classificeren als druk.

Pistache schreef op 01-08-2022 om 12:28:

[..]

Sorry maar ik vind dit een beetje muggenzifterij. Natuurlijk besteed je het geld goed, maar je bent het wel kwijt. Je kunt het nergens anders maar aan uitgeven, dat bedoel ik.

Nee dat is geen muggenzifterij, je zegt nu ook weer dat je dat geld kwijt bent. 

Het staat niet meer op je bankrekening maar je hebt het geïnvesteerd in groei en ontwikkeling van je kind.

Iedere dag een gezonde maaltijd gaat voor op een uitje of ander vermaak. De ene ouder kan meer en duurdere uitjes doen dan een ander maar het blijft investeren in de toekomst en geen geld dat je als verloren moet beschouwen.

Gala hier  gingen de kinderen idd met de fiets of werden gebracht. Met een normale auto, het waren maar enkelingen die met luxe huurauto aankwamen. Dochter in een mooie maar niet dure jurk, mooi gekapt en opgemaakt, zoon in spijkerbroek,  overhemd en jasje van zijn vader. 
Net zoals de meeste  andere kinderen hier uit de plattelandsdorpen. De meest opmerkelijke  verschijning op de gala avond was iemand die per tractor voor kwam rijden. 😂

Pistache

Pistache

01-08-2022 om 13:03 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 01-08-2022 om 12:53:

[..]

Is ook. Haar ouders lieten zich niet onder druk zetten maar een andere vader blijkbaar wel, als je zo’n standpunt inneemt maar dan wel gratis plaats neemt in de auto van de pa van een vriendin vind ik dan een beetje dubbel. Dan klinkt het niet als een standpunt maar meer dat het geld er niet voor was.

Het was gewoon de gezinsauto van mijn vriendin. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.