Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen?

De topictitel zegt het al: Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen? We kwamen er op in een ander topic, dus misschien is het leuk om het gesprek hier voort te zetten.


Bijtje82

Bijtje82

31-07-2022 om 11:27

Battle-Royale schreef op 31-07-2022 om 11:19:

[..]

We hebben maar 1 kind en we wonen in de buurt dus we gaan vaak ook maar een paar uurtjes ipv een hele dag.

Dat scheelt al enorm natuurlijk. Efteling is voor mij ook maar een half uurtje rijden, maar zou daar niet iedere maand willen zijn. 

Als de meiden straks een stuk ouder zijn, denk over een jaar of 3. Dan wil ik ze allemaal eens meenemen naar Disney. Zelf nog nooit geweest, maar lijkt me leuker met iets oudere kinderen. Dan zijn ze 7, 8 en 14. 

En heb alle kinderen beloofd dat ze op hun 16e met mij op reis mogen naar een bestemming naar keuze. 

Pistache schreef op 31-07-2022 om 11:23:

[..]

Zo is het voor iedereen anders. 56% van de 13 tot 17 jarigen heeft een bijbaan, dus zo uitzonderlijk is het niet.

Mijn kinderen werkten vanaf hun 15e, je moet wel lezen.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

31-07-2022 om 11:32

Bijtje82 schreef op 31-07-2022 om 11:27:

[..]

Dat scheelt al enorm natuurlijk. Efteling is voor mij ook maar een half uurtje rijden, maar zou daar niet iedere maand willen zijn.

Als de meiden straks een stuk ouder zijn, denk over een jaar of 3. Dan wil ik ze allemaal eens meenemen naar Disney. Zelf nog nooit geweest, maar lijkt me leuker met iets oudere kinderen. Dan zijn ze 7, 8 en 14.

En heb alle kinderen beloofd dat ze op hun 16e met mij op reis mogen naar een bestemming naar keuze.

Ja dat zal wel veel schelen of dat je maar 1 kind hebt of 3 kinderen. 

Vergeet ook niet dat het niet bij elke studie mogelijk is om zoveel uur bij te werken. Mijn zoon had elke dag van 9 tot 17.00-18.00 colleges en praktijk en moest dan in de avonduren nog studeren. In het weekend naar huis (woonde op kamers). Daar ook nog tijd in de studie stoppen en vriendin/vrienden zien. In de vakanties werkte hij uiteraard wel, maar dat was meer om eigen vakantie te bekostigen.

M.a.w. Soms moet je als ouder best veel bijdragen of accepteren dat er een torenhoge studieschuld is.

Bijtje82 schreef op 31-07-2022 om 11:27:

[..]

Dat scheelt al enorm natuurlijk. Efteling is voor mij ook maar een half uurtje rijden, maar zou daar niet iedere maand willen zijn.

Als de meiden straks een stuk ouder zijn, denk over een jaar of 3. Dan wil ik ze allemaal eens meenemen naar Disney. Zelf nog nooit geweest, maar lijkt me leuker met iets oudere kinderen. Dan zijn ze 7, 8 en 14.

En heb alle kinderen beloofd dat ze op hun 16e met mij op reis mogen naar een bestemming naar keuze.

Disney is echt heel leuk maar dat kost wel een bak geld. Ongeacht acties ben ik altijd wel minimaal 100 euro p.p.d. kwijt aan alleen verblijf en entree en het eten is ook een behoorlijke kostenpost. Maar het is het geld zeker waard.

Battle-Royale schreef op 31-07-2022 om 11:09:

[..]

Oh ik vind de efteling het geld wel waard, we hebben ook al een paar jaar een abo en die heb je er zo uit

Efteling abbo is zijn geld waard als je de achtbanen gebruikt. Een dagje Efteling is absoluut zijn geld moet waard gezien de wachttijden mijn zoon is er met schoolreis een dagje geweest heeft 4 attracties gedaan, zou ik dus echt zonde vinden van mijn geld als ik daar volle pond voor had betaald 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

31-07-2022 om 12:00

Decembermamma schreef op 31-07-2022 om 11:52:

[..]

Efteling abbo is zijn geld waard als je de achtbanen gebruikt. Een dagje Efteling is absoluut zijn geld moet waard gezien de wachttijden mijn zoon is er met schoolreis een dagje geweest heeft 4 attracties gedaan, zou ik dus echt zonde vinden van mijn geld als ik daar volle pond voor had betaald

Het was iets van 200 euro de man en daarvoor kunnen we bijna het hele jaar naar de efteling plus je krijgt ook korting op andere parken. Met dit bedrag hoef je maar een keer of 4 te gaan en je hebt hem er al uit.

Bijtje82

Bijtje82

31-07-2022 om 12:08

MMcGonagall schreef op 31-07-2022 om 11:43:

[..]

Disney is echt heel leuk maar dat kost wel een bak geld. Ongeacht acties ben ik altijd wel minimaal 100 euro p.p.d. kwijt aan alleen verblijf en entree en het eten is ook een behoorlijke kostenpost. Maar het is het geld zeker waard.

Ja daarom wil ik ook pas gaan als de kinderen ouder zijn en het uitje ook heel bewust meemaken. 

Heb de afgelopen 3 weken best wat uitgegeven aan uitjes en lekker eten. Ook omdat het nu even kan. Wil niet zeggen dat het iedere vakantie zo zal gaan, maar wilde nu gewoon even onbezorgd genieten nu ik de mogelijkheid heb. Al kijk ik dan ook nog steeds naar wat ik waaraan uitgeef.

Battle-Royale schreef op 31-07-2022 om 12:00:

[..]

Het was iets van 200 euro de man en daarvoor kunnen we bijna het hele jaar naar de efteling plus je krijgt ook korting op andere parken. Met dit bedrag hoef je maar een keer of 4 te gaan en je hebt hem er al uit.

Wordt je dat dan niet ontzettend beu om zo vaak naar de Efteling te gaan. Ik vind de Efteling heel leuk hoor voor een keer maar daarna heb ik er weer voor tijden genoeg van. 

Gelukkig is een dagje strand een stuk goedkoper.

Bijtje82 schreef op 31-07-2022 om 11:27:

[..]

Als de meiden straks een stuk ouder zijn, denk over een jaar of 3. Dan wil ik ze allemaal eens meenemen naar Disney. Zelf nog nooit geweest, maar lijkt me leuker met iets oudere kinderen. Dan zijn ze 7, 8 en 14.


Ik zou vooral ook kijken naar lengte ipv leeftijd. Vanaf 1,20 mogen ze in veel dingen. De meeste zullen dat wel zijn met 7, maar mochten je kinderen wat kleiner zijn. 

Wij gaan ook met de jongens als ze beiden 1,20 zijn. Eigenlijk mogen ze apart met ons maar ze zeggen nu al samen te willen.

Vorige keer met bonusdochter heeft het voor een weekend al zo'n 1500-2000 gekost. 

Flanagan schreef op 31-07-2022 om 12:32:

Gelukkig is een dagje strand een stuk goedkoper.

Dat wel ja, maar vinden wij echt niks aan.

Eigenlijk ben je zoveel geld kwijt als je je kan permitteren. In de dreumes/opvangfase was je groot deel je geld aan je kinderen kwijt aan kosten zoals luiers, aanschaf babykamer kleding nutriciaopvolgmelk.
Eenmaal op onderbouw gaat je geld uit naar sporten, hobby pretparken of dierentuinen en wederom kleding of schoenen.
Prepuberteit staat voor fase waarin ze geen afdragertjes meer willen dragen, verder willen reizen met vakantie, nog duurdere pretparken of vaker bioscoop.
Puberteit weer stapje duurder want nu krijgen pubers groeispurten van 20 cm per jaar en dat drie jaar achter elkaar. Kleding zonder scheur, kan alsnog de kledingbak in. Nog verdere en duurdere vakantie, niet 1 laptop in 5 jr maar 2 stuks want eerste is software matig geworden en te traag om de opdrachten mee te maken, voor de prijs van 1 winterjas , kocht je er vroeger wel drie. De pubers eten echt je koelkast leeg want ze zijn in de groei. 
Dan ben je blij als  je naast die kosten ook nog wat opzij hebt kunnen leggen voor de studiekosten na de middelbare school.

Ik zou niet weten hoeveel de jongvolwassenen in totaliteit ons gekost hebben. Ik weet ook niet hoeveel ik tot nu toe heb uitgegeven aan de auto of vakanties. Het boeit mij niet, want ik wil ook prettig kunnen leven. Als ik het wel ging uitzoeken, zou ik als een zuurpruim ‘s ochtends op staan, afvragend of ik mij wel een kop koffie kan inschenken want koffie is ook duur.
Get a Life.

Battle-Royale schreef op 31-07-2022 om 12:00:

[..]

Het was iets van 200 euro de man en daarvoor kunnen we bijna het hele jaar naar de efteling plus je krijgt ook korting op andere parken. Met dit bedrag hoef je maar een keer of 4 te gaan en je hebt hem er al uit.

Klopt dan is het goed te doen als je er gebruik van maakt ten minste. Een dagje Efteling is qua prijs echt veel te veel. Wilde laatst eens kijken met zoon en incl parkeren zouden we dik 120 euro kwijt zijn nou echt niet dus 

Bijtje82 schreef op 31-07-2022 om 10:28:

[..]

Ik geef alleen met kerst en verjaardagen echte cadeaus meestal voor kerst 100 euro pp en verjaardagen 50 tot 70 euro . En soms als het zo uit komt een kleinigheidje tussendoor.

Wat ik wel eens lastig vind met verjaardagen; wij hebben een hele kleine familie en veel vrienden wonen ver weg, dus de kinderverjaardagen zijn nooit druk bezocht, met als gevolg dus niet zo veel cadeautjes. Op zich niks mis mee, zoals eerder gezegd; het leven gaat niet om de " heb" van cadeautjes. Maar goed, eerlijk is eerlijk hierdoor krijgen ze wel veel minder dan hun vriendjes. Maar om nou zelf veel meer te geven vind ik soms ook wel een dilemma. Maar ik ben ook geen voirstander van om de haveklap iets kopen.

Verder houden we met feestdagen/verjaardagen per kind wel hetzelfde budget aan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.