Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen?

De topictitel zegt het al: Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen? We kwamen er op in een ander topic, dus misschien is het leuk om het gesprek hier voort te zetten.


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

31-07-2022 om 10:24

Pistache schreef op 31-07-2022 om 10:20:

[..]

Ik ken een aantal pubers van 14 tot 18 van zeer dichtbij en die zitten niet van 7 uur s ochtends tot 6 uur s avonds op school. Woon jij misschien in België?

En die paar kinderen zijn representatief voor alle pubers? 

Wat mijn kinderen kosten? Ik denk dat het beter voor mij is om dat niet uit te rekenen.  Veel, is wat er als eerste in me opkomt. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

31-07-2022 om 10:26

Netherfield schreef op 31-07-2022 om 10:24:

Wat mijn kinderen kosten? Ik denk dat het beter voor mij is om dat niet uit te rekenen. Veel, is wat er als eerste in me opkomt.

Beter voor je gemoedsrust inderdaad, ik probeer er ook niet teveel aan te denken.

Bijtje82

Bijtje82

31-07-2022 om 10:28

Gingergirl schreef op 31-07-2022 om 09:30:

Wat geven jullie uit aan bv verjaardagscadeaus/ cadeau feestdagen? Geef je gedurende het jaar cadeaus?
En dan bedoel ik niet de pedagogische discussie is de trant van; het gaat niet om grote cadeaus, je moet blij zijn met wat je krijgt etc.
Maar wat is je systeem?
Hou je een vast bedrag aan per kind of meer vast aan het aantal cadeaus? Geef je vooral zaken die tevens " nodig" zijn? Welke omstandigheden spelen mee in de keuzes die je daarin maakt, Kijk je bv ook naar je omgeving wat daar gebruikelijk is?

Ik geef alleen met kerst en verjaardagen echte cadeaus meestal voor kerst 100 euro pp en verjaardagen 50 tot 70 euro . En soms als het zo uit komt een kleinigheidje tussendoor.

Pistache schreef op 31-07-2022 om 09:29:

[..]

Als een 16 jarige 20 uur in de week werkt, dan verdient hij ongeveer 300 euro. Veel pubers werken in de middag en in het weekend bij een supermarkt, dan kom je snel aan die uren.

Een 16 jarige mag wettelijk gezien niet zoveel uren werken.  De uren op school tellen ook als arbeidsuren. Dat zijn meestal 30 lesuren in de week en dan mag er direct na de lesuren een voorafgaand aan de lesuren ook nog een heleboel niet. Dus 20 uur per week gaan ze echt niet halen  

Met 20-30 uur per maand mag en 16 jarige heel blij zijn in de schoolweken  in de vakanties kan er meer.

Verdiep je eerst eens in de materie voordat je zulke dingen roept.  5 jaar geleden hebben wij ons erin moeten verdiepen, omdat de baas van onze 16 jarige lak had aan de regels en dochter het echt niet trok om zoveel en zolang (>9 uur per dag) te werken. 

Pistache

Pistache

31-07-2022 om 10:29 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 31-07-2022 om 10:24:

[..]

En die paar kinderen zijn representatief voor alle pubers?

Nee, maar volgens mij is school in Nederland van half 9-9 tot een uur of 3-4, dat zijn gangbare tijden. Niet van 7 uur s ochtends tot 6 uur s avonds.

Pistache

Pistache

31-07-2022 om 10:31 Topicstarter

Een 15 jarige mag op een weekenddag 8 uur werken en op een schooldag 2 uur. 

Pistache

Pistache

31-07-2022 om 10:33 Topicstarter

Wij geven met Sinterklaas en de verjaardagen ongeveer 100 euro per kind. Dit kan een keer meer of minder zijn, maar dit is ongeveer onze richtlijn. Tussendoor krijgen ze ook nog wel eens aan cadeautje, bijvoorbeeld nu voor de vakantie, of wanneer ze een zwemdiploma halen of iets dergelijks.

Pistache

Pistache

31-07-2022 om 10:34 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 31-07-2022 om 10:26:

[..]

Beter voor je gemoedsrust inderdaad, ik probeer er ook niet teveel aan te denken.

Is het zo erg? Ik voel een bepaalde angst bij jou voor financiële zaken, klopt dat? Wat is jouw verstandhouding met geld?

Pistache schreef op 31-07-2022 om 10:29:

[..]

Nee, maar volgens mij is school in Nederland van half 9-9 tot een uur of 3-4, dat zijn gangbare tijden. Niet van 7 uur s ochtends tot 6 uur s avonds.

Nee klopt maar een groot deel van de kinderen moet wel 45 minuten fietsen enkele reis.  Dan na school nog een werkstuk in elkaar draaien met klasgenoten en ze kunnen niet voor 16.00 op de fiets zitten voor de terugtocht van 45 minuten.  Brug open en voor 17.00 zie je ze niet terug. 

Maar droom jij lekker verder in je luchtkasteel hoe fantastisch jij het gaat regelen met je pubers.  Je zult van een kouwe kermis thuiskomen.

Mijn 4 havo kind zit ongeveer op school van 8.30 tot 15.00 uur, zelden vroeger, soms later. Ze heeft ongeveer drie kwartier reistijd per dag. Een dag per week sport, een keer rijles, gemiddeld 1,5 uur huiswerk. Ze werkt 8-10 uur per week. Van haar salaris spaart ze de helft. Dat mag en vind ik een goed initiatief.

Cadeautjes varieert. Met Sinterklaas meestal rond 100 euro, maar de laatste jaren kreeg ze vaak gecombineerde cadeaus Kerst/verjaardag of Sint/Kerst. Dat zijn dan duurdere cadeaus zoals nieuwe gordijnen, dure schoenen of een iPhone (dat laatste heeft ze zelf aan meebetaald).

Pistache schreef op 31-07-2022 om 09:49:

[..]

Laat het dan eens 150-200 euro zijn, ook daarvan kun je prima je eigen telefoonabonnement betalen en bijvoorbeeld uitgaan als puber met je vrienden. Waar gebruiken ze dat geld dan voor?

Mijn kinderen betaalden die 3 euro idd al van hun zakgeld. Maar daar ging het niet over, 300 euro is absurd. 

Pistache

Pistache

31-07-2022 om 10:40 Topicstarter

Bakblik schreef op 31-07-2022 om 10:35:

[..]

Nee klopt maar een groot deel van de kinderen moet wel 45 minuten fietsen enkele reis. Dan na school nog een perongeluk in elkaar draaien met klasgenoten een ze kunnen niet voor 16.00 op de fiets zitten voor de terugtocht van 45 minuten. Brug open en voor 17.00 zie je ze niet terug.

Maar droom jij lekker verder in je luchtkasteel hoe fantastisch jij het gaat regelen met je pubers. Je zult van een kouwe kermis thuiskomen.

Het maakt mij allemaal niet zoveel uit. Mijn kinderen hoeven niet per se een bijbaantje als dat niet gaat met school. Ik vind school belangrijker. 

Ik denk alleen niet dat ik ooit nog 800 euro per maand, per kind kwijt zal zijn, zoals de afgelopen jaren. Ik zou niet weten hoe je aan zo'n bedrag komt voor een puber. Zelfs al koop je elke maand nieuwe schoenen en 20 hele broden met kaas. 

Maar wie weet. Ook dan zou het geen probleem zijn. We hebben ons huis tegen die tijd volledig afgelost en we sparen nu al voor die tijd, dus het is voor ons geen probleem.

Pistache schreef op 31-07-2022 om 10:31:

Een 15 jarige mag op een weekenddag 8 uur werken en op een schooldag 2 uur.

Ja dat mag maar dat kan niet iedere dag. Er is ook nog huiswerk (niet ieder kind hoeft daar maar een uurtje aan te besteden veel kinderen hebben daar meer tijd voor nodig) en sport en wedstrijden. En bovendien moet er ook nog lang genoeg geslapen worden.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

31-07-2022 om 10:43

Pistache schreef op 31-07-2022 om 10:34:

[..]

Is het zo erg? Ik voel een bepaalde angst bij jou voor financiële zaken, klopt dat? Wat is jouw verstandhouding met geld?

Nee hoor, ons kind is tot in de grond toe verwend dus wij hebben weinig zin om op te tellen hoeveel we aan hem uitgeven. En ik denk eigenlijk eerder dat jij een bepaalde angst hebt wat je kinderen je kosten ondanks dat je zegt genoeg te verdienen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.