Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen?

De topictitel zegt het al: Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen? We kwamen er op in een ander topic, dus misschien is het leuk om het gesprek hier voort te zetten.


Battle-Royale schreef op 31-07-2022 om 08:59:

[..]

Ja ik vind schoenen dan gewoon iets wat ze nodig hebben dus zo’n deal zou ik niet maken. Maar voor een feestvakantie later mag hij zelf ook wel bijleggen. Nibud leert mij dat je tegen de tijd dat je kind 18 is 80.000 euro hebt uitgegeven dus dan kunnen die dure schoenen er ook nog wel bij.

Ja tuurlijk heeft een kind schoenen nodig, op elke leeftijd. Maar je hebt schoenen en schoenen. Ik ga geen 300 euro voor een paar schoenen neerleggen. Als mijn kind dat nu wil heeft ze pech en als ze puber is kan ze daar zelf een substantieel bedrag aan bijleggen.

Pistache schreef op 30-07-2022 om 22:39:

[..]

Zonder kind zou je geen opvangkosten hebben, dus natuurlijk zijn het kosten die je voor je kind maakt.

Ik kan natuurlijk net zo goed zeggen zonder baan geen opvangkosten. Het kind zit in de opvang zodat je kunt werken.

Wat ik echt bedoel

De opvangkosten worden berekend aan de hand van jullie inkomen ze zijn inkomensafhankelijk. Door inkomsten verschillen maakt het enorm veel uit hoeveel je betaald de kosten zijn dus gerelateerd aan je inkomsten en daarom zie ik het als werk kosten. 

Voor het welzijn van een kind tijdens de opvang maakt het niet uit of ouders 300 of 1400 euro betalen de opvang is gelukkig voor alle kinderen gelijk.

Monika_Geller schreef op 31-07-2022 om 09:04:

Als mijn kinderen pubers zijn, gaan ze mij dan 800 p.m. kosten?

Ligt eraan. Wat is een puber? Bij 18+ geen kinderbijslag meer, ziektekostenverzekering zo’n €130, collegegeld 2.200/12= 183 en als je dan nog een kamerhuur betaalt van €500 zit je aan hetzelfde bedrag.

Is deze vraag incl. Toeslagen of excl. Want als ik dan bedenk het kind gebonden budget verlaagd de totale uitgaven per kind nogal en de hogere huurtoeslag omdat je kinderen hebt ook. 

Wij krijgen overigens die toeslagen niet, daarnaast woonden wij al in deze woning voordat onze zoon er was dus de huur is volledig aan onszelf toe te wijzen en voor niets aan ons kind. 

MMcGonagall schreef op 31-07-2022 om 08:59:

[..]

Zonder de opvangkosten zijn pubers vele malen duurder. Aan kleding, eten, vervoer, sporten, hobby’s, dat hoeft niet bediscussieerd te worden

Tuurlijk wel. Want dat hoeft niet, pubers gaan doorgaans langer doen met hun kleding, mijn kind van 9 doet met veel kleding nog steeds 1 seizoen maximaal. Sporten is keuze kind en wat je als ouders toestaat. Vervoer hoeft niet duurder te zijn, mijn zoon heeft nu elke 2 jaar een nieuwe fiets nodig een puber kan daar wel langer mee doen. En dan hebben we niet over hoe onvoorzichtig sommige pubers zijn, ikzelf heb in de eerste van de middelbare een fiets gehad en heb daar 7 jaar mee gedaan, heb later zelf een nieuwe fiets gekocht. 

Pistache

Pistache

31-07-2022 om 09:17 Topicstarter

Tuinfluiter schreef op 31-07-2022 om 09:08:

[..]

Ik kan natuurlijk net zo goed zeggen zonder baan geen opvangkosten. Het kind zit in de opvang zodat je kunt werken.

Wat ik echt bedoel

De opvangkosten worden berekend aan de hand van jullie inkomen ze zijn inkomensafhankelijk. Door inkomsten verschillen maakt het enorm veel uit hoeveel je betaald de kosten zijn dus gerelateerd aan je inkomsten en daarom zie ik het als werk kosten.

Voor het welzijn van een kind tijdens de opvang maakt het niet uit of ouders 300 of 1400 euro betalen de opvang is gelukkig voor alle kinderen gelijk.

Zonder baan geen inkomsten, dus stoppen is geen optie voor de meeste ouders. Zij komen niet uit een rijke familie en hebben niet de loterij gewonnen. 

Ik vind het wel degelijk kosten die je betaalt voor je kind. Je betaalt immers voor de medewerkers die daar voor jouw kind zorgen. Dat anderen minder betalen, omdat de politiek dit zo heeft bedacht doet daar niks aan af. Voor elk kind kost het evenveel geld, alleen worden veel ouders in meer of mindere mate gecompenseerd.


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

31-07-2022 om 09:19

Decembermamma schreef op 31-07-2022 om 09:15:

[..]

Tuurlijk wel. Want dat hoeft niet, pubers gaan doorgaans langer doen met hun kleding, mijn kind van 9 doet met veel kleding nog steeds 1 seizoen maximaal. Sporten is keuze kind en wat je als ouders toestaat. Vervoer hoeft niet duurder te zijn, mijn zoon heeft nu elke 2 jaar een nieuwe fiets nodig een puber kan daar wel langer mee doen. En dan hebben we niet over hoe onvoorzichtig sommige pubers zijn, ikzelf heb in de eerste van de middelbare een fiets gehad en heb daar 7 jaar mee gedaan, heb later zelf een nieuwe fiets gekocht.

Maar hun kleding is groter en dus duurder, ze eten meer, sport en de spullen die ze daarvoor nodig hebben worden ook duurder, ze hebben meer geld voor school nodig en idd voor vervoer. 

Pistache

Pistache

31-07-2022 om 09:20 Topicstarter

Decembermamma schreef op 31-07-2022 om 09:15:

[..]

Tuurlijk wel. Want dat hoeft niet, pubers gaan doorgaans langer doen met hun kleding, mijn kind van 9 doet met veel kleding nog steeds 1 seizoen maximaal. Sporten is keuze kind en wat je als ouders toestaat. Vervoer hoeft niet duurder te zijn, mijn zoon heeft nu elke 2 jaar een nieuwe fiets nodig een puber kan daar wel langer mee doen. En dan hebben we niet over hoe onvoorzichtig sommige pubers zijn, ikzelf heb in de eerste van de middelbare een fiets gehad en heb daar 7 jaar mee gedaan, heb later zelf een nieuwe fiets gekocht.

Ja, dat klopt. Kleine kinderen groeien veel harder. Een fiets die je dit jaar koopt is volgend jaar te klein. Kleding die je dit seizoen koopt kunnen ze volgende zomer al niet meer aan. Soms heeft mijn zoon een nieuwe broek aan en zit er aan het einde van de dag al een gat in, omdat hij zo wild speelt.

Een puber die op een sport zit kan daar zelfstandig met de fiets naartoe. Een klein kind breng je eerder met de auto, omdat ze nog niet zelfredzaam zijn, dus de kosten van vervoer zijn hoger.

Een puber heeft een bijbaan en betaalt bijvoorbeeld 300 euro in de maand zelf. Een kind mag nog niet werken en heeft geen eigen geld.

En die laptop waar ouders het altijd over hebben is een eenmalige uitgave, net als die excursie, dan betaal je 1x in de 5 jaar een keer 500 euro, dat stelt niks voor als je het vergelijkt bij de opvangkosten van een peuter.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

31-07-2022 om 09:21

Pistache schreef op 31-07-2022 om 09:17:

[..]

Zonder baan geen inkomsten, dus stoppen is geen optie voor de meeste ouders. Zij komen niet uit een rijke familie en hebben niet de loterij gewonnen.

Ik vind het wel degelijk kosten die je betaalt voor je kind. Je betaalt immers voor de medewerkers die daar voor jouw kind zorgen. Dat anderen minder betalen, omdat de politiek dit zo heeft bedacht doet daar niks aan af. Voor elk kind kost het evenveel geld, alleen worden veel ouders in meer of mindere mate gecompenseerd.


Je betaalt ze zodat je zelf kunt gaan werken en niet meer dan eerlijk dat hogere inkomens meer bij moeten lappen. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

31-07-2022 om 09:22

Pistache schreef op 31-07-2022 om 09:20:

[..]

Ja, dat klopt. Kleine kinderen groeien veel harder. Een fiets die je dit jaar koopt is volgend jaar te klein. Kleding die je dit seizoen koopt kunnen ze volgende zomer al niet meer aan. Soms heeft mijn zoon een nieuwe broek aan en zit er aan het einde van de dag al een gat in, omdat hij zo wild speelt.

Een puber die op een sport zit kan daar zelfstandig met de fiets naartoe. Een klein kind breng je eerder met de auto, omdat ze nog niet zelfredzaam zijn, dus de kosten van vervoer zijn hoger.

Een puber heeft een bijbaan en betaalt bijvoorbeeld 300 euro in de maand zelf. Een kind mag nog niet werken en heeft geen eigen geld.


Een bijbaan die 300 euro per maand oplevert?

Monika_Geller schreef op 31-07-2022 om 08:16:

Ik vind dit ook verhelderend. Het idee dat iemand eerder noemde om de kinderbijslag opzij te zetten voor grote uitgaven zoals een fiets/laptop e.d., overweeg ik nu ook.

Wij hebben dat niet apart gezet en ook niet apart voor kind gespaard vanaf geboorte. Ze heeft wel een eigen spaarrekening voor geld dat ze bijv van opa en oma heeft gekregen.

Spaargeld op de bank levert niet veel op. We hebben ipv sparen voor kind, extra afgelost op de hypotheek en daarmee onze maandlasten verlaagd. Grotere uitgaven kunnen dus betaald worden en dat geldt ook voor eventuele kosten als ze gaat studeren. 

Ik begrijp dat dat niet voor iedereen mogelijk is, dus zie het meer als een tip.

Bijtje82

Bijtje82

31-07-2022 om 09:27

ik heb netto ong 2000 salaris. Inclusief Kitb.
Vaste lasten liggen zo rond de 1400 euro.
Dus heb dan nog 600 euro over voor tanken, boodschappen en overige uitgaven zoals kleding etc. Ze hoeven echt niet iedere maand iets nieuws, dus dat is dan goed te doen.

Pistache

Pistache

31-07-2022 om 09:29 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 31-07-2022 om 09:22:

[..]

Een bijbaan die 300 euro per maand oplevert?

Als een 16 jarige 20 uur in de week werkt, dan verdient hij ongeveer 300 euro. Veel pubers werken in de middag en in het weekend bij een supermarkt, dan kom je snel aan die uren.

Wat geven jullie uit aan bv verjaardagscadeaus/ cadeau feestdagen? Geef je gedurende het jaar cadeaus?
En dan bedoel ik niet de pedagogische discussie is de trant van; het gaat niet om grote cadeaus, je moet blij zijn met wat je krijgt etc.
Maar wat is je systeem?
Hou je een vast bedrag aan per kind of meer vast aan het aantal cadeaus? Geef je vooral zaken die tevens " nodig" zijn? Welke omstandigheden spelen mee in de keuzes die je daarin maakt, Kijk je bv ook naar je omgeving wat daar gebruikelijk is?

Pistache

Pistache

31-07-2022 om 09:31 Topicstarter

Mugske schreef op 31-07-2022 om 09:25:

[..]

Wij hebben dat niet apart gezet en ook niet apart voor kind gespaard vanaf geboorte. Ze heeft wel een eigen spaarrekening voor geld dat ze bijv van opa en oma heeft gekregen.

Spaargeld op de bank levert niet veel op. We hebben ipv sparen voor kind, extra afgelost op de hypotheek en daarmee onze maandlasten verlaagd. Grotere uitgaven kunnen dus betaald worden en dat geldt ook voor eventuele kosten als ze gaat studeren.

Ik begrijp dat dat niet voor iedereen mogelijk is, dus zie het meer als een tip.

Zo hebben wij dit ook bedacht. We betalen ons huis in 20 jaar af, dus tegen de tijd dat de kinderen pubers zijn en daarna gaan studeren hebben wij nauwelijks nog vaste lasten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.