Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen?

De topictitel zegt het al: Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen? We kwamen er op in een ander topic, dus misschien is het leuk om het gesprek hier voort te zetten.


Pistache

Pistache

31-07-2022 om 08:10 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 31-07-2022 om 07:54:

[..]

Waar haal je dat laatste uit? En hoe een ander zn financiële situatie is met oudere kinderen zegt toch niks? Dan zou je ook moeten vragen wat ze verdienen, wat hun vaste kosten zijn, hoeveel kinderen in welke leeftijd ze hebben, wat voor opleidingen die kinderen in kwestie doen.

Het geeft een globaal beeld van hoe het financiële plaatje eruitziet. Sommige dingen zijn voor iedereen ongeveer hetzelfde en je hebt daar zelf ook een keuze in als ouders, dus ik vind het interessant welke keuze andere ouders hierin maken.

Ik vind dit soort draadjes wel leuk om te lezen, niet eens zozeer om aan nieuwe inzichten te komen, maar meer nieuwsgierigheid hoe anderen het doen, en waarom ze het zo doen.

Pistache

Pistache

31-07-2022 om 08:15 Topicstarter

Zilver_gray schreef op 31-07-2022 om 08:13:

Ik vind dit soort draadjes wel leuk om te lezen, niet eens zozeer om aan nieuwe inzichten te komen, maar meer nieuwsgierigheid hoe anderen het doen, en waarom ze het zo doen.

En dit, het is gewoon interessant om te zien hoe anderen dit doen en soms kom ik op nieuwe ideeën. 

Ik vind dit ook verhelderend. Het idee dat iemand eerder noemde om de kinderbijslag opzij te zetten voor grote uitgaven zoals een fiets/laptop e.d., overweeg ik nu ook. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

31-07-2022 om 08:19

Pistache schreef op 31-07-2022 om 08:10:

[..]

Het geeft een globaal beeld van hoe het financiële plaatje eruitziet. Sommige dingen zijn voor iedereen ongeveer hetzelfde en je hebt daar zelf ook een keuze in als ouders, dus ik vind het interessant welke keuze andere ouders hierin maken.

Zoals? 

Pistache

Pistache

31-07-2022 om 08:20 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 31-07-2022 om 08:19:

[..]

Zoals?

Misschien het topic nog eens rustig doorlezen? Er zijn al een heleboel onderwerpen voorbij gekomen.

Battle-Royale schreef op 31-07-2022 om 07:39:

[..]

Omdat je kinderen blijkbaar meer ziet als een kostenpost denk ik zo. Je kiest zelf voor die kinderen, je weet dat ze geld kosten.

In een ander topic kwam aan de orde of kinderen meer gaan kosten in de puberteit dan je aan opvangkosten 0-12 kwijt bent. Inmiddels denk ik dat dat meestal het geval is, tenzij je zoveel verdient dat je maar weinig kinderopvangtoeslag krijgt. Een break-evenpunt heb ik nog niet berekend.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

31-07-2022 om 08:44

Pistache schreef op 31-07-2022 om 08:20:

[..]

Misschien het topic nog eens rustig doorlezen? Er zijn al een heleboel onderwerpen voorbij gekomen.

Ik heb alles gelezen en ik lees maar een paar mensen die concrete bedragen noemen wat ze kwijt zijn aan hun kinderen, verder lees ik dat kinderopvang duur is en studentenkamers blijkbaar ook. En een paar tips om te sparen.  

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

31-07-2022 om 08:46

MMcGonagall schreef op 31-07-2022 om 08:31:

[..]

In een ander topic kwam aan de orde of kinderen meer gaan kosten in de puberteit dan je aan opvangkosten 0-12 kwijt bent. Inmiddels denk ik dat dat meestal het geval is, tenzij je zoveel verdient dat je maar weinig kinderopvangtoeslag krijgt. Een break-evenpunt heb ik nog niet berekend.

Ik veronderstel ook dat pubers duurder zijn dan basisschoolkinderen. Maar dat het geld wat je eraan uit wil/kunt geven voor iedereen anders is en afhankelijk van  meerdere factoren.

Pistache

Pistache

31-07-2022 om 08:49 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 31-07-2022 om 08:31:

[..]

In een ander topic kwam aan de orde of kinderen meer gaan kosten in de puberteit dan je aan opvangkosten 0-12 kwijt bent. Inmiddels denk ik dat dat meestal het geval is, tenzij je zoveel verdient dat je maar weinig kinderopvangtoeslag krijgt. Een break-evenpunt heb ik nog niet berekend.

Alleen de opvangkosten vergelijken met alle kosten is natuurlijk geen eerlijke vergelijking. Plus dat veel ouders met jonge kinderen minder gaan werken, dus dat bedrag moet je eigenlijk ook meetellen.

Ik vind het opvallend dat vrouwen zeggen dat ze geen opvangkosten hebben gehad, omdat ze zelf zijn gestopt met werken. Als je bedenkt hoeveel geld ze dit heeft gekost + het misgelopen pensioen dan gaat het om veel grotere bedragen dan wat ikzelf ooit aan opvang heb betaald aan professionele instanties.


Pistache

Pistache

31-07-2022 om 08:51 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 31-07-2022 om 08:46:

[..]

Ik veronderstel ook dat pubers duurder zijn dan basisschoolkinderen. Maar dat het geld wat je eraan uit wil/kunt geven voor iedereen anders is en afhankelijk van meerdere factoren.

Bij pubers is het meer een keuze van de ouders. Je kunt grenzen stellen als ouders. Als ze bijvoorbeeld echt graag die dure sportschoenen willen dan kun je zeggen dat ze er zelf voor moeten werken en leg je zelf de helft bij.

Pistache schreef op 31-07-2022 om 08:49:

[..]

Alleen de opvangkosten vergelijken met alle kosten is natuurlijk geen eerlijke vergelijking. Plus dat veel ouders met jonge kinderen minder gaan werken, dus dat bedrag moet je eigenlijk ook meetellen.

Ik vind het opvallend dat vrouwen zeggen dat ze geen opvangkosten hebben gehad, omdat ze zelf zijn gestopt met werken. Als je bedenkt hoeveel geld ze dit heeft gekost + het misgelopen pensioen dan gaat het om veel grotere bedragen dan wat ikzelf ooit aan opvang heb betaald aan professionele instanties.


Maar dat zijn meer alternatieve kosten. Studeren kost ook geld. Maar niet studeren levert op de lange termijn doorgaans minder op qua inkomen, pensioen. Toch zeggen we dan niet dat we kosten maken aan een kind dat niet gaat studeren.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

31-07-2022 om 08:59

Pistache schreef op 31-07-2022 om 08:51:

[..]

Bij pubers is het meer een keuze van de ouders. Je kunt grenzen stellen als ouders. Als ze bijvoorbeeld echt graag die dure sportschoenen willen dan kun je zeggen dat ze er zelf voor moeten werken en leg je zelf de helft bij.

Ja ik vind schoenen dan gewoon iets wat ze nodig hebben dus zo’n deal zou ik niet maken. Maar voor een feestvakantie later mag hij zelf ook wel bijleggen. Nibud leert mij dat je tegen de tijd dat je kind 18 is 80.000 euro hebt uitgegeven dus dan kunnen die dure schoenen er ook nog wel bij.

Pistache schreef op 31-07-2022 om 08:49:

[..]

Alleen de opvangkosten vergelijken met alle kosten is natuurlijk geen eerlijke vergelijking. Plus dat veel ouders met jonge kinderen minder gaan werken, dus dat bedrag moet je eigenlijk ook meetellen.

Ik vind het opvallend dat vrouwen zeggen dat ze geen opvangkosten hebben gehad, omdat ze zelf zijn gestopt met werken. Als je bedenkt hoeveel geld ze dit heeft gekost + het misgelopen pensioen dan gaat het om veel grotere bedragen dan wat ikzelf ooit aan opvang heb betaald aan professionele instanties.


Zonder de opvangkosten zijn pubers vele malen duurder. Aan kleding, eten, vervoer, sporten, hobby’s, dat hoeft niet bediscussieerd te worden

Als mijn kinderen pubers zijn, gaan ze mij dan 800 p.m. kosten?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.