Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen?

De topictitel zegt het al: Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen? We kwamen er op in een ander topic, dus misschien is het leuk om het gesprek hier voort te zetten.


Pistache

Pistache

30-07-2022 om 21:47 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 30-07-2022 om 21:40:

[..]

Ik gun mijn kind wel om zonder schulden en met meer gemak aan zijn volwassen leven te beginnen.

Dat kan, maar als mijn kind in een kamer van 1100 euro gaat wonen middenin Amsterdam en daarnaast nog 900 euro kwijt is aan andere zaken, dan ga ik toch echt geen 4000 euro per maand lappen voor twee kinderen. 

Iemand van 18+ kan prima werken en een deel zelf betalen.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

30-07-2022 om 21:51

Pistache schreef op 30-07-2022 om 21:47:

[..]

Dat kan, maar als mijn kind in een kamer van 1100 euro gaat wonen middenin Amsterdam en daarnaast nog 900 euro kwijt is aan andere zaken, dan ga ik toch echt geen 4000 euro per maand lappen voor twee kinderen.

Iemand van 18+ kan prima werken en een deel zelf betalen.

Dat klopt, niemand zegt ook dat je alles moet betalen maar we vinden het toch prettig dat zoon al veel spaargeld heeft zodat hij straks alvast enigszins op weg geholpen wordt met een flinke zak geld zodat hij bijv zijn studieschuld laag kan houden of kan bijleggen voor een huis als het geen hoogvlieger blijkt te zijn.

Pistache

Pistache

30-07-2022 om 21:58 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 30-07-2022 om 21:51:

[..]

Dat klopt, niemand zegt ook dat je alles moet betalen maar we vinden het toch prettig dat zoon al veel spaargeld heeft zodat hij straks alvast enigszins op weg geholpen wordt met een flinke zak geld zodat hij bijv zijn studieschuld laag kan houden of kan bijleggen voor een huis als het geen hoogvlieger blijkt te zijn.

Ik denk dat iedere ouder die het kan betalen dit doet. Ik heb al eerder geschreven dat wij in deze goedkope (basisschool) fase flink sparen voor de latere duurdere fasen. 

Pistache schreef op 30-07-2022 om 16:15:

[..]

Dat is een keuze. Je hebt zelf in de hand hoeveel je wil bijdragen. Ik vind dat wel iets anders dan zoiets als de kinderopvang waarbij je geen keuze hebt, want je zal toch je kinderen ergens moeten onderbrengen als je zelf aan het werk gaat.

Tijdens de studietijd kun je bijvoorbeeld bepalen dat je 500 euro per maand bijdraagt aan de studie, boeken en woonlasten. En dat je hun rijbewijs wil betalen (daarvoor heb je al eerder gespaard). Voor de rest mogen ze zelf werken.


Ik zie opvang kosten dan weer niet als kind kosten maar als kosten die je als ouder maakt om te kunnen werken. Het maakt voor het kind niet uit of het thuis, bij grootouders of op de opvang is. Je hebt er als ouder veel meer profijt van dat je aan je carrière kunt werken dan dat je kind profijt heeft van opvang.

Ik vind dat als je als ouder genoeg verdient je een groot deel van de studie van je kinderen moet betalen. Dat hoort voor mij bij goed ouderschap. Zeker als de woonsituatie van ouders zo is dat een kind echt op kamers moet. Je hebt toch geen kinderen om ze met een grote schuld het volwasseleven in te sturen.

Pistache

Pistache

30-07-2022 om 22:39 Topicstarter

Tuinfluiter schreef op 30-07-2022 om 22:36:

[..]

Ik zie opvang kosten dan weer niet als kind kosten maar als kosten die je als ouder maakt om te kunnen werken. Het maakt voor het kind niet uit of het thuis, bij grootouders of op de opvang is. Je hebt er als ouder veel meer profijt van dat je aan je carrière kunt werken dan dat je kind profijt heeft van opvang.

Zonder kind zou je geen opvangkosten hebben, dus natuurlijk zijn het kosten die je voor je kind maakt. 

Ik heb dat nooit zo precies bijgehouden. Ik zie ons kind ook niet als 'kostenpost' maar als een waardevolle toevoeging aan ons leven. En ja, het kost geld om haar in leven te houden en te laten ontwikkelen. Wisten we van tevoren, dus geen probleem
De eerste jaren met opvang en luiers waren wel duur. Ook kleding groeien ze dan sneller uit. Zwemles is ze net mee klaar, dus die kostenpost valt nu weg. Ze gaat na de zomer wel een keer extra per week turnen, dat kost ook meer, maar lang niet zo veel als zwemles. Aan kleding geven we niet zo gek veel uit. Maar minder dan 100 euro per jaar, dat snap ik echt niet. Hoe dan met jassen, schoenen, sportkleding, zwemkleding, normale kleding, ondergoed, sokken. Tweedehands is leuk, maar niet voor alles. 
500 euro per kind per maand vind ik dan weer een ander uiterste. Dat kan en wil ik er niet eens aan uitgeven. Niet voor mezelf en al helemaal niet voor een kind in de groei. 
We sparen wel voor de dure uitgaven als rijbewijs en studie t.z.t. en een spaarpotje als 'startkapitaal'. Verder krijgt ze wat zakgeld en dat wordt elk jaar een beetje meer.
Dingen als uitgaan en vakanties met vrienden zal ze t.z.t. zelf moeten betalen en dan kan ze ook een baantje nemen. Ik vind dat geen noodzakelijke dingen die ik als ouder zou moeten betalen. 

Pistache schreef op 30-07-2022 om 21:05:

[..]

Het voordeel van oudere kinderen lijkt me dat je niet meer parttime hoeft te werken.

Als je allebei een dag inlevert om voor een kind van beneden de 4 te zorgen, dan kost dat je honderden euro's per maand, die moet je eigenlijk nog bij het bedrag optellen dat je kinderen in die leeftijdsfase kosten.

Ik heb niet het idee dat veel ouders weer meer gaan werken als de kinderen ouder worden. Ik ga het in ieder geval niet doen. Hangt er misschien ook vanaf hoe je financiële situatie is. Maar als het financieel niet nodig is ga ik het niet doen.

Pistache

Pistache

31-07-2022 om 07:22 Topicstarter

Ik begrijp niet helemaal dat sommige mensen dit topic zo negatief uitleggen. Kinderen kosten geld en daar mag je het toch gewoon over hebben? Ik heb nergens gezegd dat ik het als een probleem zie? 

Pistache

Pistache

31-07-2022 om 07:24 Topicstarter

Caroline80 schreef op 31-07-2022 om 07:21:

[..]

Ik heb niet het idee dat veel ouders weer meer gaan werken als de kinderen ouder worden. Ik ga het in ieder geval niet doen. Hangt er misschien ook vanaf hoe je financiële situatie is. Maar als het financieel niet nodig is ga ik het niet doen.

In de fase waarin wij nu zitten zie ik dat veel ouders iets extra oppakken, omdat hun kinderen naar school gaan. Voor de ene is dat meer werken, of bijvoorbeeld eindelijk dat eigen bedrijf opzetten. Voor de ander is dat een langgekoesterde droom waarmaken, zoals het rennen van een marathon, of spelen in een band (dit zijn echte voorbeelden van ouders bij mijn kinderen op school).

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

31-07-2022 om 07:39

Pistache schreef op 31-07-2022 om 07:22:

Ik begrijp niet helemaal dat sommige mensen dit topic zo negatief uitleggen. Kinderen kosten geld en daar mag je het toch gewoon over hebben? Ik heb nergens gezegd dat ik het als een probleem zie?

Omdat je kinderen blijkbaar meer ziet als een kostenpost denk ik zo. Je kiest zelf voor die kinderen, je weet dat ze geld kosten. 

Pistache

Pistache

31-07-2022 om 07:43 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 31-07-2022 om 07:39:

[..]

Omdat je kinderen blijkbaar meer ziet als een kostenpost denk ik zo. Je kiest zelf voor die kinderen, je weet dat ze geld kosten.

Waar lees je dit? Ik vind het leuk om met geldzaken bezig te zijn en ik vind het interessant hoeveel andere ouders besteden aan hun kinderen. Daarom open ik dit topic, niet omdat ik mijn kinderen als kostenpost zie. 

Ik besteed met alle liefde mijn geld aan mijn kinderen en heb daar geen enkel probleem mee. Ik snap niet zo goed hoe je erbij komt dat ik van tevoren niet wist dat het geld zou kosten? Natuurlijk waren wij ons daar bewust van. Gelukkig kunnen we het makkelijk dragen.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

31-07-2022 om 07:45

Pistache schreef op 31-07-2022 om 07:43:

[..]

Waar lees je dit? Ik vind het leuk om met geldzaken bezig te zijn en ik vind het interessant hoeveel andere ouders besteden aan hun kinderen. Daarom open ik dit topic, niet omdat ik mijn kinderen als kostenpost zie.

Ik besteed met alle liefde mijn geld aan mijn kinderen en heb daar geen enkel probleem mee. Ik snap niet zo goed hoe je erbij komt dat ik van tevoren niet wist dat het geld zou kosten? Natuurlijk waren wij ons daar bewust van. Gelukkig kunnen we het makkelijk dragen.

Waarom vind je het interessant om te weten wat andere ouders aan hun kind uitgeven? Wat haal je daar dan uit? 

Pistache

Pistache

31-07-2022 om 07:48 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 31-07-2022 om 07:45:

[..]

Waarom vind je het interessant om te weten wat andere ouders aan hun kind uitgeven? Wat haal je daar dan uit?

Ik krijg een beter beeld van hoe andere ouders hun geld besteden. Als ouders met oudere kinderen reageren, dan krijg ik een beter beeld van hoe de financiële situatie kan zijn in de nabije toekomst, dat vind ik nuttige informatie. Ik heb al veel geleerd van dit topic.

Waarom is het voor jou zo'n gevoelig onderwerp? 

Caroline80 schreef op 31-07-2022 om 07:21:

[..]

Ik heb niet het idee dat veel ouders weer meer gaan werken als de kinderen ouder worden. Ik ga het in ieder geval niet doen. Hangt er misschien ook vanaf hoe je financiële situatie is. Maar als het financieel niet nodig is ga ik het niet doen.

Dat is in mijn omgeving wel gebruikelijk heb ik gemerkt. Bijna iedereen ging meer werken toen de kinderen naar school gingen. Ik ook.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

31-07-2022 om 07:54

Pistache schreef op 31-07-2022 om 07:48:

[..]

Ik krijg een beter beeld van hoe andere ouders hun geld besteden. Als ouders met oudere kinderen reageren, dan krijg ik een beter beeld van hoe de financiële situatie kan zijn in de nabije toekomst, dat vind ik nuttige informatie. Ik heb al veel geleerd van dit topic.

Waarom is het voor jou zo'n gevoelig onderwerp?

Waar haal je dat laatste uit? En hoe een ander zn financiële situatie is met oudere kinderen zegt toch niks? Dan zou je ook moeten vragen wat ze verdienen, wat hun vaste kosten zijn, hoeveel kinderen in welke leeftijd ze hebben, wat voor opleidingen die kinderen in kwestie doen.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.