Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen?

De topictitel zegt het al: Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen? We kwamen er op in een ander topic, dus misschien is het leuk om het gesprek hier voort te zetten.


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

30-07-2022 om 21:08

Pistache schreef op 30-07-2022 om 21:05:

[..]

Het voordeel van oudere kinderen lijkt me dat je niet meer parttime hoeft te werken.

Als je allebei een dag inlevert om voor een kind van beneden de 4 te zorgen, dan kost dat je honderden euro's per maand, die moet je eigenlijk nog bij het bedrag optellen dat je kinderen in die leeftijdsfase kosten.

Maar je weet toch vooraf al dat dat kind nou eenmaal geld en tijd kost?

Pistache

Pistache

30-07-2022 om 21:15 Topicstarter

Monika_Geller schreef op 30-07-2022 om 21:08:

[..]

Het is mij bekend dat studeren tegenwoordig duur is, maar het is niet de bedoeling dat mijn kinderen alleen op de zak van paps en mams gaan teren. Ze zullen ook zelf een baantje moeten gaan zoeken. Dan is de keuze aan hen of ze als god in Frankrijk willen gaan leven en een enorme studieschuld opbouwen of dat ze een reguliere studietijd hebben.





Je hoeft niet als god in Frankrijk te leven om toch een studieschuld op te bouwen. Ik had een bijbaan en toch had ik een studieschuld. Ook toen was het leven al duur als je als student op kamers woonde en fulltime werken gaat niet als je een studie volgt met verplichte uren en een stage. In die tijd was online college nog geen ding, je had aanwezigheidsplicht.

Pistache

Pistache

30-07-2022 om 21:15 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 30-07-2022 om 21:08:

[..]

Maar je weet toch vooraf al dat dat kind nou eenmaal geld en tijd kost?

Ja natuurlijk en dat is prima.

Mijn zoon is het huis uit maar hij krijgt nog steeds veel van mij omdat ik veel geld heb op mijn spaarrekening . ik geef veel liever met de warme hand als met de koude. Ik ben dat nu wel minder gaan doen en mijn zoon wil ook geen geld meer van mij. hij heeft elke maand veel meer dan ik met mijn weduwepensioen.

Pistache schreef op 30-07-2022 om 21:15:

[..]

Je hoeft niet als god in Frankrijk te leven om toch een studieschuld op te bouwen. Ik had een bijbaan en toch had ik een studieschuld. Ook toen was het leven al duur als je als student op kamers woonde en fulltime werken gaat niet als je een studie volgt met verplichte uren en een stage. In die tijd was online college nog geen ding, je had aanwezigheidsplicht.

Die studieschuld had ik ook, maar toch een stuk lager dan wat vrienden die het graag in de kroeg uitgaven. 

Een schuld krijgen is onvermijdelijk, maar iedere student heeft wel degelijk invloed op de hoogte van de schuld. Keuzes maken dus. 

-Nienke- schreef op 30-07-2022 om 21:03:

Wij hebben meteen vanaf de geboorte van de oudste de kinderbijslag op een spaarrekening gezet en daar betalen we alle grote uitgaven van: nieuwe fiets, nieuwe laptop, studiekosten (voor oudste die nu gaat starten op het hbo). Dat merken we dus verder niet in onze portemonnee. 

Slim! Die optie hebben we eigenlijk nooit doordacht. 
Wij sluizen het door naar hun studiespaarrekening. Dan komt het inderdaad minder hard aan. 

Pistache schreef op 30-07-2022 om 21:06:

[..]

Zijn die bedragen per kind? Of betaal je echt maar 50 euro contributie voor 4 kinderen? Dat kan toch bijna niet?

Twee van de vier doen aan sport (jongste is net klaar met zwemles). Contributie voor voetbal- en tennisclub is inderdaad niet zo hoog. Voor tennis komen daar nog wel kosten voor lessen bij (die betalen we per seizoen ineens). 

Pistache

Pistache

30-07-2022 om 21:28 Topicstarter

Monika_Geller schreef op 30-07-2022 om 21:22:

[..]

Die studieschuld had ik ook, maar toch een stuk lager dan wat vrienden die het graag in de kroeg uitgaven.

Een schuld krijgen is onvermijdelijk, maar iedere student heeft wel degelijk invloed op de hoogte van de schuld. Keuzes maken dus.

Uiteindelijk is het aan de persoon zelf. Ik heb niet zuinig gedaan als student en daar heb ik geen spijt van gehad. Het was een heerlijke tijd en ik ben blij dat ik veel heb gedaan en dat ik heb kunnen reizen. 

Wat de ouders ermee te maken hebben, snap ik niet zo goed. Je hoeft niet alles te betalen voor je volwassen kinderen. Een vast bedrag geven en het verder loslaten is denk ik het fijnste voor alle partijen.

Pistache

Pistache

30-07-2022 om 21:29 Topicstarter

-Nienke- schreef op 30-07-2022 om 21:26:

[..]

Twee van de vier doen aan sport (jongste is net klaar met zwemles). Contributie voor voetbal- en tennisclub is inderdaad niet zo hoog. Voor tennis komen daar nog wel kosten voor lessen bij (die betalen we per seizoen ineens).

Wij betalen alleen aan zwemles voor 1 kind al 50 euro per maand.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

30-07-2022 om 21:31

Pistache schreef op 30-07-2022 om 21:28:

[..]

Uiteindelijk is het aan de persoon zelf. Ik heb niet zuinig gedaan als student en daar heb ik geen spijt van gehad. Het was een heerlijke tijd en ik ben blij dat ik veel heb gedaan en dat ik heb kunnen reizen.

Wat de ouders ermee te maken hebben, snap ik niet zo goed. Je hoeft niet alles te betalen voor je volwassen kinderen. Een vast bedrag geven en het verder loslaten is denk ik het fijnste voor alle partijen.

Of je begint alvast vanaf de geboorte te sparen voor later als de grote rekeningen komen. 

Pistache schreef op 30-07-2022 om 21:29:

[..]

Wij betalen alleen aan zwemles voor 1 kind al 50 euro per maand.

Dat bedoel ik dus met die niet-maandelijkse, maar ineens-kosten: wij hebben daar inderdaad in één keer 900 euro voor betaald (voor A- en B-diploma). Overigens ook van de kinderbijslag-spaarrekening betaald. 

Pistache schreef op 30-07-2022 om 21:05:

[..]

Het voordeel van oudere kinderen lijkt me dat je niet meer parttime hoeft te werken.

Als je allebei een dag inlevert om voor een kind van beneden de 4 te zorgen, dan kost dat je honderden euro's per maand, die moet je eigenlijk nog bij het bedrag optellen dat je kinderen in die leeftijdsfase kosten.

Onze kinderen konden niet naar een reguliere BSO. En met een zorgenkind heb je echt niet genoeg aan een beetje vrij om alle zorgverleners af te lopen. Man werkte de weekenden en was doordeweeks twee dagen vrij. Ik werkte in zijn weekend. Zo was er zeven dagen per week iemand thuis. In de wintermaanden was hij wel de weekenden vrij en dan gebruikte hij vakantie uren om de kinderen na school op te vangen.

Omdat wij geen tegemoetkoming kregen maakte het financieel nauwelijks uit om minder te gaan werken, de kosten van KDV/BSO wogen op tegen het inkomensverlies en pensioenopbouw. Ooit laten doorrekenen, we gingen er €50 per maand op achteruit. Dat was mij die berg rust die ik in ruil kreeg wel waard.

Een zorgenkind is niet opeens af als ie 12 is hè. Tot voor kort zijn we weg druk met hem geweest en hij is inmiddels hoog en breed volwassen. Theoretisch zou ik nu meer kunnen gaan werken, helaas ben ik volledig afgekeurd.

In mijn geval zijn oudere kinderen duurder.

Pistache

Pistache

30-07-2022 om 21:38 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 30-07-2022 om 21:31:

[..]

Of je begint alvast vanaf de geboorte te sparen voor later als de grote rekeningen komen.

Wij sparen zeker voor onze kinderen, maar die leeftijdsfase van 18 tot een jaar of 25 vind ik bij uitstek de tijd dat 'kinderen' langzamerhand zelfstandig worden. 

Dus ik denk dat het goed is om het vooral aan henzelf te laten hoe zij hun leven willen inrichten en hoe zij hun financiën op orde krijgen in deze fase. Uiteindelijk zullen ze zelf hun geld gaan verdienen. Een leven lang aan het ouderinfuus liggen, gun ik mijn kinderen niet.

Pistache

Pistache

30-07-2022 om 21:39 Topicstarter

-Nienke- schreef op 30-07-2022 om 21:32:

[..]

Dat bedoel ik dus met die niet-maandelijkse, maar ineens-kosten: wij hebben daar inderdaad in één keer 900 euro voor betaald (voor A- en B-diploma). Overigens ook van de kinderbijslag-spaarrekening betaald.

Dat kan natuurlijk ook, voor ons maakt het niet zoveel uit. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

30-07-2022 om 21:40

Pistache schreef op 30-07-2022 om 21:38:

[..]

Wij sparen zeker voor onze kinderen, maar die leeftijdsfase van 18 tot een jaar of 25 vind ik bij uitstek de tijd dat 'kinderen' langzamerhand zelfstandig worden.

Dus ik denk dat het goed is om het vooral aan henzelf te laten hoe zij hun leven willen inrichten en hoe zij hun financiën op orde krijgen in deze fase. Uiteindelijk zullen ze zelf hun geld gaan verdienen. Een leven lang aan het ouderinfuus liggen, gun ik mijn kinderen niet.

Ik gun mijn kind wel om zonder schulden en met meer gemak aan zijn volwassen leven te beginnen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.