Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen?

De topictitel zegt het al: Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen? We kwamen er op in een ander topic, dus misschien is het leuk om het gesprek hier voort te zetten.


Mijn zoon had een jaar of 5 geleden een kamer in Valencia en ik betaalde daar 550 euro per maand voor.

Toen mijn kinderen in de kinderopvang-leeftijd zaten, was de bedoeling dat iedereen 1/3 betaalde: werkgever vader,  werkgever moeder, ouders. Helaas gaven onze werkgevers niet thuis, voor twee kinderen in de opvang kregen we €5 per dag.
Het was voor het gezin rustiger om zwaar parttime te gaan werken en minimaal gebruik van de opvang te maken, zeker toen bleek dat eentje een zorgenkind was. BSO konden we nooit doen, dit hebben we allemaal opgelost met vakantie uren.
Wij hadden wasbare luiers en kleding kregen we zakken vol van buren. We pikten er uit wat we leuk vonden en vulden aan waar nodig. Het was financieel geen zware tijd.
Nu met jongvolwassenen vind ik het veel kostbaarder.

Pistache schreef op 30-07-2022 om 20:16:

[..]

Mijn nichtje woont in Amsterdam in een leuke buurt voor 550 euro netto. Maar zij heeft die kamer via via kunnen regelen, dat scheelt misschien in de kosten. Ik zou 1100 voor een kamer echt te gek vinden, mijn kind mag daar best gaan wonen, maar dan zou ik dat zeker niet volledig vergoeden.

Dochter betaalt hier in Utrecht 985 per maand voor haar kamer. Vind ik ook extreem duur, zeker omdat ze in onze eigen stad woont, maar thuisblijven wonen was door omstandigheden helaas geen optie. En voor minder lukte het haar niet om iets te vinden. Zal er heus wel zijn als je de tijd hebt, maar ligt niet voor het oprapen. Kan me echter niet voorstellen dat dit inderdaad het gemiddelde is.

Betaal wel mee met dochter, maar niet zoveel als sommige anderen. Collegeleden en andere studiekosten betaal ik. Paar honderd als bijdrage voor de huur en levensonderhoud en ze kan hier komen eten en dergelijke als ze dat wil. Plus af en toe een extraatje. Daarnaast werkt dochter naast haar studie veel. Gemiddeld minimaal 30 uur in de week, maar in de vakantie zit ze daar ruim boven.

Flanagan schreef op 30-07-2022 om 20:13:

[..]

Google maar op kamernet Amsterdam

Ik kan prima googlen. Maar dat zijn geen normale prijzen.

Verkameren is de winmodule in de Randstad geworden. Gemeenten hebben hun beleid aangepast omdat verkameren de pan uit vloog. Niet alleen in Amsterdam maar zelfs in Zaandam zijn de regels voor aanvraag vergunning aangepast. Er is een groot gebrek aan kamers, dat heeft de huurprijzen ook doen stijgen.
Huis van de buren is verkamering; €700 voor 9 en 12 vierkante meter, €850 voor 15. Huis ligt op half uur fietsen van de VU. Kamers binnen de ring A10 liggen beduidend hoger, maar ja , ook minder fietsen.
Vandaag in Telegraaf probleem van internationale studenten die vanaf hun tweede jaar hun kamer van de onderwijsinstelling moeten verlaten en zelf een kamer mogen zoeken. De schaarste drijft de kosten op; soms kom je kamers tegen van 7! Vierkante meter. Ik maak geen grap.

Voor de ouders van jonge kinderen; lees artikelen over leenschulden studenten. Bedragen van €30.000 en nog hoger, als kind gaat studeren (hbo of universiteit) en uitwonend wordt.

Anoniemst schreef op 30-07-2022 om 20:34:

[..]

Dochter betaalt hier in Utrecht 985 per maand voor haar kamer. Vind ik ook extreem duur, zeker omdat ze in onze eigen stad woont, maar thuisblijven wonen was door omstandigheden helaas geen optie. En voor minder lukte het haar niet om iets te vinden. Zal er heus wel zijn als je de tijd hebt, maar ligt niet voor het oprapen. Kan me echter niet voorstellen dat dit inderdaad het gemiddelde is.

Betaal wel mee met dochter, maar niet zoveel als sommige anderen. Collegeleden en andere studiekosten betaal ik. Paar honderd als bijdrage voor de huur en levensonderhoud en ze kan hier komen eten en dergelijke als ze dat wil. Plus af en toe een extraatje. Daarnaast werkt dochter naast haar studie veel. Gemiddeld minimaal 30 uur in de week, maar in de vakantie zit ze daar ruim boven.

Ik ken genoeg mensen die in steden wonen,  en er is een lijst met gemiddelden per stad

Dat is echt niet 900-1100

Ook niet in Amsterdam

wel grappig er studentenkamers zijn  die met gedeelde douche en wc meer kosten per maand dan mijn huis op 525 grond en 5 slaapkamers 😀

Pistache

Pistache

30-07-2022 om 21:00 Topicstarter

Flanagan schreef op 30-07-2022 om 20:43:

Verkameren is de winmodule in de Randstad geworden. Gemeenten hebben hun beleid aangepast omdat verkameren de pan uit vloog. Niet alleen in Amsterdam maar zelfs in Zaandam zijn de regels voor aanvraag vergunning aangepast. Er is een groot gebrek aan kamers, dat heeft de huurprijzen ook doen stijgen.
Huis van de buren is verkamering; €700 voor 9 en 12 vierkante meter, €850 voor 15. Huis ligt op half uur fietsen van de VU. Kamers binnen de ring A10 liggen beduidend hoger, maar ja , ook minder fietsen.
Vandaag in Telegraaf probleem van internationale studenten die vanaf hun tweede jaar hun kamer van de onderwijsinstelling moeten verlaten en zelf een kamer mogen zoeken. De schaarste drijft de kosten op; soms kom je kamers tegen van 7! Vierkante meter. Ik maak geen grap.

Voor de ouders van jonge kinderen; lees artikelen over leenschulden studenten. Bedragen van €30.000 en nog hoger, als kind gaat studeren (hbo of universiteit) en uitwonend wordt.

Ik heb zelf gestudeerd en had een flinke studielening aan het einde van mijn studie, maar die heb ik zelf netjes afbetaald in de eerste jaren dat ik ging werken.

Het zou niet in me opkomen om mijn ouders daarmee lastig te vallen. 

Pistache

Pistache

30-07-2022 om 21:02 Topicstarter

Miepjecody schreef op 30-07-2022 om 20:49:

wel grappig er studentenkamers zijn die met gedeelde douche en wc meer kosten per maand dan mijn huis op 525 grond en 5 slaapkamers 😀

Noem dat maar grappig. Ik vind het dieptriest dat jonge mensen die alles nog moeten opbouwen, op deze manier worden uitgeknepen door huisjesmelkers, die dik verdienen aan de verhuur. Nog meer omdat ze nauwelijks iets hoeven af te dragen.

Wij hebben meteen vanaf de geboorte van de oudste de kinderbijslag op een spaarrekening gezet en daar betalen we alle grote uitgaven van: nieuwe fiets, nieuwe laptop, studiekosten (voor oudste die nu gaat starten op het hbo). Dat merken we dus verder niet in onze portemonnee. 

Maandelijks daarnaast (voor 4 kinderen, onder wie 3 pubers): 
- 250 euro voor 2 dagen BSO voor de jongste 
- 150-200 euro aan kleding en schoenen
- 50 euro aan contributie en sportlessen

Daar komen nog incidentele kosten bij: school- of zeilkamp, nieuw tennisracket… daar gaat feitelijk nog het meeste geld in zitten. 

Pistache

Pistache

30-07-2022 om 21:05 Topicstarter

Fenyw schreef op 30-07-2022 om 20:33:

Toen mijn kinderen in de kinderopvang-leeftijd zaten, was de bedoeling dat iedereen 1/3 betaalde: werkgever vader, werkgever moeder, ouders. Helaas gaven onze werkgevers niet thuis, voor twee kinderen in de opvang kregen we €5 per dag.
Het was voor het gezin rustiger om zwaar parttime te gaan werken en minimaal gebruik van de opvang te maken, zeker toen bleek dat eentje een zorgenkind was. BSO konden we nooit doen, dit hebben we allemaal opgelost met vakantie uren.
Wij hadden wasbare luiers en kleding kregen we zakken vol van buren. We pikten er uit wat we leuk vonden en vulden aan waar nodig. Het was financieel geen zware tijd.
Nu met jongvolwassenen vind ik het veel kostbaarder.

Het voordeel van oudere kinderen lijkt me dat je niet meer parttime hoeft te werken. 

Als je allebei een dag inlevert om voor een kind van beneden de 4 te zorgen, dan kost dat je honderden euro's per maand, die moet je eigenlijk nog bij het bedrag optellen dat je kinderen in die leeftijdsfase kosten.

Pistache schreef op 30-07-2022 om 21:02:

[..]

Noem dat maar grappig. Ik vind het dieptriest dat jonge mensen die alles nog moeten opbouwen, op deze manier worden uitgeknepen door huisjesmelkers, die dik verdienen aan de verhuur. Nog meer omdat ze nauwelijks iets hoeven af te dragen.

Ja dat bedoel ik eigenlijk ook, maar zolang mensen het er blijkbaar voor betalen,  veranderd er niets.  Dat hele huizenprijzencircus is compleet gestoord. 

Pistache

Pistache

30-07-2022 om 21:06 Topicstarter

-Nienke- schreef op 30-07-2022 om 21:03:

Wij hebben meteen vanaf de geboorte van de oudste de kinderbijslag op een spaarrekening gezet en daar betalen we alle grote uitgaven van: nieuwe fiets, nieuwe laptop, studiekosten (voor oudste die nu gaat starten op het hbo). Dat merken we dus verder niet in onze portemonnee.

Maandelijks daarnaast (voor 4 kinderen, onder wie 3 pubers):
- 250 euro voor 2 dagen BSO voor de jongste
- 150-200 euro aan kleding en schoenen
- 50 euro aan contributie en sportlessen

Daar komen nog incidentele kosten bij: school- of zeilkamp, nieuw tennisracket… daar gaat feitelijk nog het meeste geld in zitten.

Zijn die bedragen per kind? Of betaal je echt maar 50 euro contributie voor 4 kinderen? Dat kan toch bijna niet? 

Pistache

Pistache

30-07-2022 om 21:07 Topicstarter

Miepjecody schreef op 30-07-2022 om 21:05:

[..]

Ja dat bedoel ik eigenlijk ook, maar zolang mensen het er blijkbaar voor betalen, veranderd er niets. Dat hele huizenprijzencircus is compleet gestoord.

Je hebt geen keuze, want goedkoper bestaat het niet. Voor jou honderd anderen. Dit is meer iets voor de overheid om aan banden te leggen. Het is absurd dat een bepaalde groep alleen maar rijker wordt en dat studenten worden uitgeknepen, terwijl zij nog aan hun toekomst aan het bouwen zijn.



Voor de ouders van jonge kinderen; lees artikelen over leenschulden studenten. Bedragen van €30.000 en nog hoger, als kind gaat studeren (hbo of universiteit) en uitwonend wordt.

Het is mij bekend dat studeren tegenwoordig duur is, maar het is niet de bedoeling dat mijn kinderen alleen op de zak van paps en mams gaan teren. Ze zullen ook zelf een baantje moeten gaan zoeken. Dan is de keuze aan hen of ze als god in Frankrijk willen gaan leven en een enorme studieschuld opbouwen of dat ze een reguliere studietijd hebben.





Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.