Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen?

De topictitel zegt het al: Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen? We kwamen er op in een ander topic, dus misschien is het leuk om het gesprek hier voort te zetten.


Pistache schreef op 30-07-2022 om 19:14:

[..]

Mijn nichtje woont op een studentenkamer en zij betaalt 550 euro inclusief voor een kamer van 12m2 in een studentenhuis met gedeelde wc, badkamer en keuken.

Ja mijn zoon 270.  Maar gemiddeld is 400-500  euro. Dus echt geen 900-1100

Voor kinderopvang hebben wij nooit kosten gehad omdat ik thuis was. Verder was het wel hoe ouder zoon werd hoe meer dat het ging kosten. Denk aan rijbewijs halen, studie , uit gaan enz.

Pistache

Pistache

30-07-2022 om 19:28 Topicstarter

watertoren schreef op 30-07-2022 om 19:20:

Voor kinderopvang hebben wij nooit kosten gehad omdat ik thuis was. Verder was het wel hoe ouder zoon werd hoe meer dat het ging kosten. Denk aan rijbewijs halen, studie , uit gaan enz.

Als je bedenkt dat een modaal salaris 2500 euro netto in de maand oplevert, dan hebben jullie hele hoge opvangkosten betaald doordat jij stopte met werken.

Miepjecody schreef op 30-07-2022 om 19:16:

[..]

Ja mijn zoon 270. Maar gemiddeld is 400-500 euro. Dus echt geen 900-1100

inderdaad, in Amsterdam en Utrecht betaal je zo'n 500 euro per maand voor het huren van 12m2. Tenzij je via een studentenhuisvesting kunt huren maar daar moet je in die steden eerst zo'n 4-5 jaar inschrijftijd hebben. 

Miepjecody schreef op 30-07-2022 om 19:03:

[..]

1000 euro per maand kleding????

Even terug scrollen; uitleg is gegeven.

Wij betalen 1400 netto aan kinderopvang. Daarnaast kleding misschien 200 euro per maand (2 kinderen), 50 euro aan luiers, 100 euro aan eten (?) en dan nog eens 250 euro aan speelgoed/meubels/peutergym/uitjes etc etc. 

Dus ik gok rond de 2000 euro per maand voor 2 kinderen. We sparen nu 100 euro per maand per kind voor de studietijd, maar ik vraag me af of die tijd wel zoveel duurder gaat zijn dan deze tijd. Ik hoop van niet 

Pistache

Pistache

30-07-2022 om 19:48 Topicstarter

Gioia82 schreef op 30-07-2022 om 19:41:

Wij betalen 1400 netto aan kinderopvang. Daarnaast kleding misschien 200 euro per maand (2 kinderen), 50 euro aan luiers, 100 euro aan eten (?) en dan nog eens 250 euro aan speelgoed/meubels/peutergym/uitjes etc etc.

Dus ik gok rond de 2000 euro per maand voor 2 kinderen. We sparen nu 100 euro per maand per kind voor de studietijd, maar ik vraag me af of die tijd wel zoveel duurder gaat zijn dan deze tijd. Ik hoop van niet

Ik kan het me bijna niet voorstellen als ik de voorbeelden van de dames met oudere kinderen lees. 2000 euro per maand is 24.000 euro per maand, daar kun je een heleboel laptops, sportschoenen en studieboeken van kopen. 

Hmm, ik lees wel eens dat mensen zeggen dat pubers duur zijn, maar ik vraag me af of ze net zo duur zijn als peuters die naar de kinderopvang moeten. We krijgen een gedeelte van de opvang vergoed, maar alle opvangmogelijkheden hier in de regio (dus ook die van ons) vragen een paar euro boven het door de overheid vergoede bedrag, dus dat komt ook op het door ons zelf te betalen bedrag. 
Ik begrijp wel waarom mensen (in veel gevallen vrouwen) minder gaan werken. Zo'n anderhalve tot twee dagen minder werken levert me maandelijks onderaan de streep evenveel op. Enige nadeel is dat dit een forse impact heeft op pensioenopbouw. 

Qua kleding e.d. vallen de kosten mee. Ik speur graag Vinted af en in de sale sla ik altijd wel mijn slag. De winterjassen komen volgende week binnen, incl. de laarzen

Pistache schreef op 30-07-2022 om 19:28:

[..]

Als je bedenkt dat een modaal salaris 2500 euro netto in de maand oplevert, dan hebben jullie hele hoge opvangkosten betaald doordat jij stopte met werken.

Wij konden er goed van leven en rust, regelmaat en geen stress hebben in het leven is onbetaalbaar. 

Pistache

Pistache

30-07-2022 om 20:05 Topicstarter

watertoren schreef op 30-07-2022 om 20:01:

[..]

Wij konden er goed van leven en rust, regelmaat en geen stress hebben in het leven is onbetaalbaar.

Wij hebben weinig stress en we vinden ons werk vooral erg leuk. Voor mij zou het stressvoller zijn om te stoppen. Ik zou mijn werk zo missen. Mijn man wil ook echt niet stoppen, ook voor hem is zijn werk zijn passie.

Rust en regelmaat hebben wij meer in de weken dat we werken, dan nu in de vakantie. Juist school en werk zorgt voor veel structuur.

Pistache schreef op 30-07-2022 om 19:48:

[..]

Ik kan het me bijna niet voorstellen als ik de voorbeelden van de dames met oudere kinderen lees. 2000 euro per maand is 24.000 euro per maand, daar kun je een heleboel laptops, sportschoenen en studieboeken van kopen.

Bij dat soort bedragen zal het inderdaad anders zijn, maar als je meer kinderen hebt wordt het gemiddelde lager. Als je een kind laat opvangen voor 1400, zal het voor de tweede maar de helft zijn bij gelijk aantal uren. Ik was zelf aan opvang in mijn armste jaren, zijnde ook de jaren met de meeste opvang, ca 250 netto kwijt. Salaris zonder toeslagen en belasting teruggaaf was toen ca 1800 netto. 

Pistache schreef op 30-07-2022 om 20:05:

[..]

Wij hebben weinig stress en we vinden ons werk vooral erg leuk. Voor mij zou het stressvoller zijn om te stoppen. Ik zou mijn werk zo missen. Mijn man wil ook echt niet stoppen, ook voor hem is zijn werk zijn passie.

Rust en regelmaat hebben wij meer in de weken dat we werken, dan nu in de vakantie. Juist school en werk zorgt voor veel structuur.

Ik sta er heel anders in dan jij. Ik vond werken vreselijk en zou ook gestopt zijn rond eind 20 als ik geen moeder was geworden. Nu ben ik ondertussen alleen, mijn zoon heeft een eigen huis gekocht en mijn man is overleden. 

Miepjecody schreef op 30-07-2022 om 19:11:

[..]

Zeg je nou dat een studentenkamer tussen de 900 en 1100 kost? Dat is natuurlijk onzin.

Google maar op kamernet  Amsterdam

Pistache

Pistache

30-07-2022 om 20:15 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 30-07-2022 om 20:06:

[..]

Bij dat soort bedragen zal het inderdaad anders zijn, maar als je meer kinderen hebt wordt het gemiddelde lager. Als je een kind laat opvangen voor 1400, zal het voor de tweede maar de helft zijn bij gelijk aantal uren. Ik was zelf aan opvang in mijn armste jaren, zijnde ook de jaren met de meeste opvang, ca 250 netto kwijt. Salaris zonder toeslagen en belasting teruggaaf was toen ca 1800 netto.

Voor ons was dat (1200 euro) het bedrag dat we betaalden voor twee kinderen. Zij gingen maar twee dagen naar de opvang, omdat wij zelf parttime zijn gaan werken en oma en opa ook nog een dagje wilden opvangen. 

Ik vond het alsnog een fors bedrag. Ik wil niet eens weten wat het ons had gekost als er geen lieve opa en oma waren geweest en als wij niet parttime hadden kunnen werken.

Pistache

Pistache

30-07-2022 om 20:16 Topicstarter

Flanagan schreef op 30-07-2022 om 20:13:

[..]

Google maar op kamernet Amsterdam

Mijn nichtje woont in Amsterdam in een leuke buurt voor 550 euro netto. Maar zij heeft die kamer via via kunnen regelen, dat scheelt misschien in de kosten. Ik zou 1100 voor een kamer echt te gek vinden, mijn kind mag daar best gaan wonen, maar dan zou ik dat zeker niet volledig vergoeden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.