Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen?

De topictitel zegt het al: Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen? We kwamen er op in een ander topic, dus misschien is het leuk om het gesprek hier voort te zetten.


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

31-07-2022 om 11:05

Aiden schreef op 31-07-2022 om 11:04:

[..]

Aap komt uit de mouw, je vraagt het niet uit interesse maar om iedereen neer te sabelen met onzin.

Jij hebt nog geen déjà vu?

Pistache

Pistache

31-07-2022 om 11:06 Topicstarter

-Nienke- schreef op 31-07-2022 om 10:51:

Wat ik vooral veel duurder vind met pubers, zijn uitstapjes en vakanties. Geen kindermenu’s en meegenomen appelsapjes meer, maar gewoon volwassen prijzen, volwassen tickets (meestal) en volwassen hoeveelheden eten. In combinatie met de gestegen horecaprijzen vind ik dat echt bijna onbetaalbaar geworden! Dat reken ik echter niet echt mee in wat pubers kosten, trouwens.

Als ik even globaal naar de kosten voor de oudste kijk (17 en gaat starten op het hbo) gaat het wel hard in de afgelopen maanden:
- collegegeld (1700 euro, nog gehalveerd vanwege Corona)
- nieuwe laptop (1700 euro: technische opleiding, dus specifieke eisen)
- schoolboeken (300 euro)
- pak en schoenen voor diploma-uitreiking/examengala (500 euro)
- cadeau voor diplomering (200 euro)
- nieuwe zomerkleding (200 euro)

En dan gaat hij komende september ook nog starten met z’n rijbewijs, dat betalen wij. Nu zijn het natuurlijk uitzonderlijke maanden, met slagen en starten bij een vervolgopleiding, maar toch… Op dat soort momenten vind ik het dus fijn dat we flink gespaard hebben op een aparte rekening. Want los van elkaar kunnen we dit prima betalen naast de vaste lasten, maar ongeveer allemaal tegelijk (en dan ook nog bijvoorbeeld 400 euro voor zeilkamp van de middelste en een nieuwe fiets voor de jongste) is het veel!

Dat loopt aardig op! Ik kan me voorstellen dat dit erg duur is allemaal. Gelukkig zijn dat precies de uitgaven waar je al jaren voor spaart als ouders (studie & rijbewijs).

Ik vind uitjes met kinderen ook wel duur hoor, dat is nu veel duurder geworden dan 10 jaar geleden. Om een voorbeeld te geven: de dierentuin kost voor een persoon van 10 jaar en ouder 25 euro en voor een 10- er 22 euro, dat scheelt dus niet zoveel. 

Als wij een dagje naar de dierentuin gaan kost het ons met 2 kinderen 94 euro en met pubers was dit 100 euro geweest. Het is allebei veel geld vind ik.

Bijtje82

Bijtje82

31-07-2022 om 11:07

Pistache schreef op 31-07-2022 om 10:58:

[..]

Ja zo deed ik het ook een tijdje. Ik werkte dan ook nog een maand lang fulltime in de zomer zodat ik van dat geld een weekje weg kon, maar kennelijk is dat allemaal veranderd en betalen ouders nu alles.

Ik vind kinderen überhaupt minder zelfredzaam geworden. Misschien komt dat door de curling/helikopteropvoeding die veel ouders nu aanhangen?

Oh ja de vakanties werkte ik ook door. Ik kan me maar één vakantie met mijn moeder herinneren toen ik een jaar of 11 was. Verder gingen wij vrijwel nergens heen. 

Soms denk ik wel eens dat ik dat nu probeer te compenseren bij mijn eigen kinderen. Wil ze veel meegeven en laten zien. Hoeft niet duur te zijn. Een dagje efteling zal ik ook niet zomaar even doen. Dat vind ik het geld echt niet waard. Afgelopen week naar Dinoland Zwolle geweest. Heerlijk kleinschalig, betaalbaar en kinderen vonden het geweldig. Ze kunnen daar lekker zelfstandig rondstruinen. Hoef je in de efteling niet te proberen. Dat daar nog geen kinderen zijn verzopen in het vele open water verbaasd me echt.

Verder vind ik dat iedere ouder voor zichzelf moet bepalen wat ze voor hun kinderen betalen en wat ze zelf moeten bekostigen.

Als oudste nu 11, straks een telefoon wil dan zal hij deze zelf moeten betalen zodra hij mag werken. Komend jaar gaat hij naar het middelbaar, dan zal er vast ook een telefoon komen. Maar wel eentje met beperkingen voorlopig. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

31-07-2022 om 11:09

Bijtje82 schreef op 31-07-2022 om 11:07:

[..]

Oh ja de vakanties werkte ik ook door. Ik kan me maar één vakantie met mijn moeder herinneren toen ik een jaar of 11 was. Verder gingen wij vrijwel nergens heen.

Soms denk ik wel eens dat ik dat nu probeer te compenseren bij mijn eigen kinderen. Wil ze veel meegeven en laten zien. Hoeft niet duur te zijn. Een dagje enkeling zal ik ook niet zomaar even doen. Dat vind ik het geld echt niet waard. Afgelopen week naar Dinoland Zwolle geweest. Heerlijk kleinschalig, betaalbaar en kinderen vonden het geweldig. Ze kunnen daar lekker zelfstandig rondstruinen. Hoef je in de efteling niet te proberen. Dat daar nog geen kinderen zijn verzopen in het vele open water verbaasd me echt.

Oh ik vind de efteling het geld wel waard, we hebben ook al een paar jaar een abo en die heb je er zo uit

Tip voor ouders met pubers: Altijd de schoolpas/collegekaart mee op vakantie.  2 weken geleden de student en scholier op vertoon van hun pas nog voor de helft van de prijs naar binnen gekregen bij een botanische tuin.  In het buitenland gaat dat ook prima.  Zeker als je school in de naam college heeft of lyceum. Dat maakt uitstapjes minder duur. 

Bijtje82

Bijtje82

31-07-2022 om 11:16

Battle-Royale schreef op 31-07-2022 om 11:09:

[..]

Oh ik vind de efteling het geld wel waard, we hebben ook al een paar jaar een abo en die heb je er zo uit

Niet met kleine kinderen. 

Dan sta je daar als moeder met drie kinderen. Die van 11 wil in een achtbaan en die andere twee mogen er niet in. Dus moet hij zulke dingen steeds alleen doen en sta je zelf steeds te wachten tot ie er uit is met 2 meiden die ook iets willen. Pretparken zijn leuk als je kinderen hebt die minimaal 1.30m zijn.

Pistache schreef op 31-07-2022 om 11:06:

[..]

Dat loopt aardig op! Ik kan me voorstellen dat dit erg duur is allemaal. Gelukkig zijn dat precies de uitgaven waar je al jaren voor spaart als ouders (studie & rijbewijs).

Ik vind uitjes met kinderen ook wel duur hoor, dat is nu veel duurder geworden dan 10 jaar geleden. Om een voorbeeld te geven: de dierentuin kost voor een persoon van 10 jaar en ouder 25 euro en voor een 10- er 22 euro, dat scheelt dus niet zoveel.

Als wij een dagje naar de dierentuin gaan kost het ons met 2 kinderen 94 euro en met pubers was dit 100 euro geweest. Het is allebei veel geld vind ik.

De gemiddelde 14-17 jarige krijg je niet meer mee naar de dierentuin, tenzij het een verplicht familie-uitje is. Voor minder dan de Efteling voor Walibi krijg je ze hun bed niet meer uit Gelukkig is die van mij nog wel te porren voor een uitstapje naar Ikea of het tuincentrum, of gewoon ergens een taartje eten. Maar echt niet (meer) wekelijks helaas. Toen ze klein waren deden we meestal gratis of zeer goedkope uitjes. Ik had een museumkaart en veel musea zijn al gratis voor kinderen.

Pistache schreef op 31-07-2022 om 10:20:

[..]

Ik ken een aantal pubers van 14 tot 18 van zeer dichtbij en die zitten niet van 7 uur s ochtends tot 6 uur s avonds op school. Woon jij misschien in België?

Nee Randstad. Luister, je hebt nog geen pubers als ik het goed begrijp, die van mij zijn volwassen, ik heb de kosten gemaakt, ik doe niet aan praatjes maken. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

31-07-2022 om 11:19

Bijtje82 schreef op 31-07-2022 om 11:16:

[..]

Niet met kleine kinderen.

Dan sta je daar als moeder met drie kinderen. Die van 11 wil in een achtbaan en die andere twee mogen er niet in. Dus moet hij zulke dingen steeds alleen doen en sta je zelf steeds te wachten tot ie er uit is met 2 meiden die ook iets willen. Pretparken zijn leuk als je kinderen hebt die minimaal 1.30m zijn.

We hebben maar 1 kind en we wonen in de buurt dus we gaan vaak ook maar een paar uurtjes ipv een hele dag. 

Pistache

Pistache

31-07-2022 om 11:20 Topicstarter

In de Efteling betaalt iedereen vanaf 4 jaar dezelfde prijs.

Pistache schreef op 31-07-2022 om 10:29:

[..]

Nee, maar volgens mij is school in Nederland van half 9-9 tot een uur of 3-4, dat zijn gangbare tijden. Niet van 7 uur s ochtends tot 6 uur s avonds.

Mijn kinderen hadden een uur reistijd en zaten op 3 dagen tot 5 uur op school, de andere dagen tot resp. 15.00u. Dit tot hun 18e, daarna hbo. 

Bijtje82

Bijtje82

31-07-2022 om 11:22

MMcGonagall schreef op 31-07-2022 om 11:17:

[..]

De gemiddelde 14-17 jarige krijg je niet meer mee naar de dierentuin, tenzij het een verplicht familie-uitje is. Voor minder dan de Efteling voor Walibi krijg je ze hun bed niet meer uit Gelukkig is die van mij nog wel te porren voor een uitstapje naar Ikea of het tuincentrum, of gewoon ergens een taartje eten. Maar echt niet (meer) wekelijks helaas. Toen ze klein waren deden we meestal gratis of zeer goedkope uitjes. Ik had een museumkaart en veel musea zijn al gratis voor kinderen.

Oh heerlijk vond ik dat. Deed vroeger met oudste op woensdag altijd luchen bij de Hema. Toen de meiden kwamen werd dat een stuk minder. Toch probeer ik nog steeds af en toe een één op één dagje te plannen. Dan heeft ieder kind volledige aandacht en merk dat ze dat echt heerlijk vinden. 

Pistache schreef op 31-07-2022 om 10:34:

[..]

Is het zo erg? Ik voel een bepaalde angst bij jou voor financiële zaken, klopt dat? Wat is jouw verstandhouding met geld?

Jij bent indirect en daarmee zó overduidelijk zo denigrerend. 

Pistache

Pistache

31-07-2022 om 11:23 Topicstarter

Max88 schreef op 31-07-2022 om 11:21:

[..]

Mijn kinderen hadden een uur reistijd en zaten op 3 dagen tot 5 uur op school, de andere dagen tot resp. 15.00u. Dit tot hun 18e, daarna hbo.

Zo is het voor iedereen anders. 56% van de 13 tot 17 jarigen heeft een bijbaan, dus zo uitzonderlijk is het niet.

Gingergirl schreef op 31-07-2022 om 10:22:

[..]

Maar hoe lang is dat geleden?

Mijn oudste (nu 22) vertrok om 8.15 uur naar school, ( school zat vlakbij) en was bijna elke dag rond 14.30 uur uit. Tijd zat voor huiswerk en een aantal keer vakkenvullen + de zaterdag werken. Wil de hij ook graag zelf overigens al zijn vrienden deden dat, werk was niet verplicht vanuit ons. Verder helemaal eens met je post; sommigen schetsen geen realistisch toekomstbeeld. En inderdaad...eten...pubers eten veel!

Die van mij hadden een uur afstand, tijd die je niet aan je huiswerk kon besteden. De school was niet direct mijn keuze, maar hun hele klas ging daar ongeveer heen, dus dan accepteer je de gevolgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.