Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen?

De topictitel zegt het al: Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen? We kwamen er op in een ander topic, dus misschien is het leuk om het gesprek hier voort te zetten.


Pistache schreef op 31-07-2022 om 10:40:

[..]

Het maakt mij allemaal niet zoveel uit. Mijn kinderen hoeven niet per se een bijbaantje als dat niet gaat met school. Ik vind school belangrijker.

Ik denk alleen niet dat ik ooit nog 800 euro per maand, per kind kwijt zal zijn, zoals de afgelopen jaren. Ik zou niet weten hoe je aan zo'n bedrag komt voor een puber. Zelfs al koop je elke maand nieuwe schoenen en 20 hele broden met kaas.

Maar wie weet. Ook dan zou het geen probleem zijn. We hebben ons huis tegen die tijd volledig afgelost en we sparen nu al voor die tijd, dus het is voor ons geen probleem.

Dan reken je dus de opvang mee, die had ik al genuanceerd. Maar 400 euro ben je zo kwijt, aan eten, kleding, fietsenmaker, sport, bril, school. Mijn kind zit door omstandigheden drie keer in een voorexamenklas, ergo drie schoolreisjes van 450-500 euro.

Pistache

Pistache

31-07-2022 om 10:43 Topicstarter

Bakblik schreef op 31-07-2022 om 10:41:

[..]

Ja dat mag maar dat kan niet iedere dag. Er is ook nog huiswerk (niet ieder kind hoeft daar maar een uurtje aan te besteden veel kinderen hebben daar meer tijd voor nodig) en sport en wedstrijden. En bovendien moet weet ook nog lang genoeg geslapen worden.

O ja, dat snap ik zeker, het zal vast minder zijn. Maar alsnog kunnen ze dan zelf voor dingen betalen, daar ging het me om. 150 euro is ook al een mooi bedrag om extraatjes te kopen voor jezelf.

MMcGonagall schreef op 31-07-2022 om 10:08:

[..]

Zulke sneue pubers zijn er ongetwijfeld bij, waarvan ouders denken dat ze met 30 euro zak- en kleedgeld wel uit de voeten kunnen. En die dure schoenen worden ook graag genoemd. Nagenoeg alle pubers die ik ken lopen op Nikes van zus of zo type. Die krijgen ze gewoon van hun ouders of betalen ze van hun kleedgeld. De grootspraak die ik hier lees, is gelukkig geen echte praktijk

Nikes zijn dan ook helemaal niet duur. Overigens bedoel ik meer merkkleding. Gelukkig heb ik geen kinderen gehad die daarom gaven. Anders hadden ze kleedgeld gekregen. Grootspraak? Hoezo?

Pistache

Pistache

31-07-2022 om 10:45 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 31-07-2022 om 10:43:

[..]

Dan reken je dus de opvang mee, die had ik al genuanceerd. Maar 400 euro ben je zo kwijt, aan eten, kleding, fietsenmaker, sport, bril, school. Mijn kind zit door omstandigheden drie keer in een voorexamenklas, ergo drie schoolreisjes van 450-500 euro.

Dit is wel erg veranderd de laatste jaren. Ik ben in mijn hele middelbare schooltijd maar twee keer op reis geweest. Gaan ze tegenwoordig echt 3x per jaar, dus 18x in hun hele middelbare schooltijd voor een vwo-leerling? Is het verplicht om altijd mee te gaan?

Pistache schreef op 31-07-2022 om 10:20:

[..]

Ik ken een aantal pubers van 14 tot 18 van zeer dichtbij en die zitten niet van 7 uur s ochtends tot 6 uur s avonds op school. Woon jij misschien in België?

Ze zitten ook niet van 7 tot 18 op school. Je mag nog eens lezen.

Bijtje82

Bijtje82

31-07-2022 om 10:46

Pistache schreef op 31-07-2022 om 10:31:

Een 15 jarige mag op een weekenddag 8 uur werken en op een schooldag 2 uur.

Is dat nu zo of altijd zo geweest? 

Toen ik op de mavo zat ging ik vaak direct na school aan het werk in de super van 1500 tot sluit en de zaterdag van open tot 1500 ofzo of van 1200 tot sluit. 

Had toen een heel leuk zakcentje. Zo'n 1000 gulden per maand. Moest dan wel een derde inleveren bij mijn moeder en verder alles zelf betalen. School, kleding etc.

Gingergirl schreef op 31-07-2022 om 10:22:

[..]

Maar hoe lang is dat geleden?

Mijn oudste (nu 22) vertrok om 8.15 uur naar school, ( school zat vlakbij) en was bijna elke dag rond 14.30 uur uit. Tijd zat voor huiswerk en een aantal keer vakkenvullen + de zaterdag werken. Wil de hij ook graag zelf overigens al zijn vrienden deden dat, werk was niet verplicht vanuit ons. Verder helemaal eens met je post; sommigen schetsen geen realistisch toekomstbeeld. En inderdaad...eten...pubers eten veel!

Zaterdag hadden ze sport. Op zondag mochten alleen de allersnelsten komen werken vanwege de toeslag. Die waren snel door hun ervaring. Hier dus je zaterdagavond naar de knoppen in de supermarkt. Na 2 jaar vloog je er uit.

Wat ik vooral veel duurder vind met pubers, zijn uitstapjes en vakanties. Geen kindermenu’s en meegenomen appelsapjes meer, maar gewoon volwassen prijzen, volwassen tickets (meestal) en volwassen hoeveelheden eten. In combinatie met de gestegen horecaprijzen vind ik dat echt bijna onbetaalbaar geworden! Dat reken ik echter niet echt mee in wat pubers kosten, trouwens. 

Als ik even globaal naar de kosten voor de oudste kijk (17 en gaat starten op het hbo) gaat het wel hard in de afgelopen maanden: 
- collegegeld (1700 euro, nog gehalveerd vanwege Corona) 
- nieuwe laptop (1700 euro: technische opleiding, dus specifieke eisen) 
- schoolboeken (300 euro) 
- pak en schoenen voor diploma-uitreiking/examengala (500 euro)
- cadeau voor diplomering (200 euro) 
- nieuwe zomerkleding (200 euro) 

En dan gaat hij komende september ook nog starten met z’n rijbewijs, dat betalen wij. Nu zijn het natuurlijk uitzonderlijke maanden, met slagen en starten bij een vervolgopleiding, maar toch… Op dat soort momenten vind ik het dus fijn dat we flink gespaard hebben op een aparte rekening. Want los van elkaar kunnen we dit prima betalen naast de vaste lasten, maar ongeveer allemaal tegelijk (en dan ook nog bijvoorbeeld 400 euro voor zeilkamp van de middelste en een nieuwe fiets voor de jongste) is het veel!

Pistache schreef op 31-07-2022 om 10:45:

[..]

Dit is wel erg veranderd de laatste jaren. Ik ben in mijn hele middelbare schooltijd maar twee keer op reis geweest. Gaan ze tegenwoordig echt 3x per jaar, dus 18x in hun hele middelbare schooltijd voor een vwo-leerling? Is het verplicht om altijd mee te gaan?

Heb je nu echt zoveel moeite met begrijpend lezen?

Bijtje82 schreef op 31-07-2022 om 10:46:

[..]

Is dat nu zo of altijd zo geweest?

Toen ik op de mavo zat ging ik vaak direct na school aan het werk in de super van 1500 tot sluit en de zaterdag van open tot 1500 ofzo of van 1200 tot sluit.

Had toen een heel leuk zakcentje. Zo'n 1000 gulden per maand. Moest dan wel een derde inleveren bij mijn moeder en verder alles zelf betalen. School, kleding etc.

De werktijdregels voor 15-jarigen bij de supermarkt zijn (terecht) best streng en ze houden zich daar - is mijn ervaring - strikt aan. Onze middelste van 15 verdient rond de 140 euro per maand (7 uur werken per week), de oudste van 17 rond de 220 euro per week (inderdaad zo’n 12 uur-contract). 

Pistache schreef op 31-07-2022 om 10:45:

[..]

Dit is wel erg veranderd de laatste jaren. Ik ben in mijn hele middelbare schooltijd maar twee keer op reis geweest. Gaan ze tegenwoordig echt 3x per jaar, dus 18x in hun hele middelbare schooltijd voor een vwo-leerling? Is het verplicht om altijd mee te gaan?

Nee, ze gaan in de voorexamenklas op ‘grote’ schoolreis. Mijn kind heeft in 3 mavo en twee keer in 4 havo gezeten In de brugklas gaan ze op kamp, maar dat is rond 150 euro, en in andere klassen excursies van soms 100 euro.

Pistache

Pistache

31-07-2022 om 10:58 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 31-07-2022 om 10:46:

[..]

Is dat nu zo of altijd zo geweest?

Toen ik op de mavo zat ging ik vaak direct na school aan het werk in de super van 1500 tot sluit en de zaterdag van open tot 1500 ofzo of van 1200 tot sluit.

Had toen een heel leuk zakcentje. Zo'n 1000 gulden per maand. Moest dan wel een derde inleveren bij mijn moeder en verder alles zelf betalen. School, kleding etc.

Ja zo deed ik het ook een tijdje. Ik werkte dan ook nog een maand lang fulltime in de zomer zodat ik van dat geld een weekje weg kon, maar kennelijk is dat allemaal veranderd en betalen ouders nu alles.

Ik vind kinderen überhaupt minder zelfredzaam geworden. Misschien komt dat door de curling/helikopteropvoeding die veel ouders nu aanhangen?

Pistache

Pistache

31-07-2022 om 10:59 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 31-07-2022 om 10:58:

[..]

Nee, ze gaan in de voorexamenklas op ‘grote’ schoolreis. Mijn kind heeft in 3 mavo en twee keer in 4 havo gezeten In de brugklas gaan ze op kamp, maar dat is rond 150 euro, en in andere klassen excursies van soms 100 euro.

Dat valt allemaal erg mee. 

Bijtje82

Bijtje82

31-07-2022 om 11:00

-Nienke- schreef op 31-07-2022 om 10:53:

[..]

De werktijdregels voor 15-jarigen bij de supermarkt zijn (terecht) best streng en ze houden zich daar - is mijn ervaring - strikt aan. Onze middelste van 15 verdient rond de 140 euro per maand (7 uur werken per week), de oudste van 17 rond de 220 euro per week (inderdaad zo’n 12 uur-contract).

Ik was toen 17 en 18 in het laatste jaar. Dus dat is misschien wel een verschil.

Heb het nu ook wel over 1998 tot 2000. Had toen een nul uren contract. 

Pistache schreef op 31-07-2022 om 10:58:

[..]

Ja zo deed ik het ook een tijdje. Ik werkte dan ook nog een maand lang fulltime in de zomer zodat ik van dat geld een weekje weg kon, maar kennelijk is dat allemaal veranderd en betalen ouders nu alles.

Ik vind kinderen überhaupt minder zelfredzaam geworden. Misschien komt dat door de curling/helikopteropvoeding die veel ouders nu aanhangen?

Aap komt uit de mouw, je vraagt het niet uit interesse maar om iedereen neer te sabelen met onzin. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.