Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen?

De topictitel zegt het al: Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen? We kwamen er op in een ander topic, dus misschien is het leuk om het gesprek hier voort te zetten.


Gingergirl schreef op 31-07-2022 om 09:30:

Wat geven jullie uit aan bv verjaardagscadeaus/ cadeau feestdagen? Geef je gedurende het jaar cadeaus?
En dan bedoel ik niet de pedagogische discussie is de trant van; het gaat niet om grote cadeaus, je moet blij zijn met wat je krijgt etc.
Maar wat is je systeem?
Hou je een vast bedrag aan per kind of meer vast aan het aantal cadeaus? Geef je vooral zaken die tevens " nodig" zijn? Welke omstandigheden spelen mee in de keuzes die je daarin maakt, Kijk je bv ook naar je omgeving wat daar gebruikelijk is?

Wel een vast budget ongeveer. Beetje afwijken is geen probleem want maar één kind. Voor sinterklaas en deels ook verjaardag ook nuttige dingen als cadeau. Heb je meteen iets meer cadeaus en kind is er blij mee.

Battle-Royale schreef op 31-07-2022 om 08:59:

[..]

Ja ik vind schoenen dan gewoon iets wat ze nodig hebben dus zo’n deal zou ik niet maken. Maar voor een feestvakantie later mag hij zelf ook wel bijleggen. Nibud leert mij dat je tegen de tijd dat je kind 18 is 80.000 euro hebt uitgegeven dus dan kunnen die dure schoenen er ook nog wel bij.

Ja schoenen zijn nodig maar ik ga dus geen 50 euro meer uitgeven omdat er een andere naam op staat. Net als met kleding. Ze hadden hier goede schoenen nodig voor hun sport en die waren dan ook van een goed merk maar er zijn grenzen. Dan is het zelf extra bijleggen en is het hun keuze. Die grenzen lagen vrij hoog, Nikes vd scapino waren geen probleem. 

ToetieToover schreef op 31-07-2022 om 09:11:

[..]

Ligt eraan. Wat is een puber? Bij 18+ geen kinderbijslag meer, ziektekostenverzekering zo’n €130, collegegeld 2.200/12= 183 en als je dan nog een kamerhuur betaalt van €500 zit je aan hetzelfde bedrag.

Zorgtoeslag van 100 euro...

Pistache schreef op 31-07-2022 om 09:29:

[..]

Als een 16 jarige 20 uur in de week werkt, dan verdient hij ongeveer 300 euro. Veel pubers werken in de middag en in het weekend bij een supermarkt, dan kom je snel aan die uren.

Ik ken er weinig die zoveel uren werken. En in ieder geval niet bij een supermarkt want daar bieden ze bij voorkeur contracten tot 12 uur aan. Bovendien, wil je je puber dan al zijn eigen kosten laten betalen? Zo gaat dat in de praktijk meestal niet en zou ik ook erg sneu vinden.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

31-07-2022 om 09:42

MMcGonagall schreef op 31-07-2022 om 09:39:

[..]

Ik ken er weinig die zoveel uren werken. En in ieder geval niet bij een supermarkt want daar bieden ze bij voorkeur contracten tot 12 uur aan. Bovendien, wil je je puber dan al zijn eigen kosten laten betalen? Zo gaat dat in de praktijk meestal niet en zou ik ook erg sneu vinden.

Ik denk ook dat 20 uur lastig is op je 16e want de uren op school tellen ook mee als werktijd. En zoveel betaalt de jumbo of ah niet. De aldi betaalt een stuk beter.

Pistache schreef op 31-07-2022 om 09:29:

[..]

Als een 16 jarige 20 uur in de week werkt, dan verdient hij ongeveer 300 euro. Veel pubers werken in de middag en in het weekend bij een supermarkt, dan kom je snel aan die uren.

Ik laat mijn 16 jarige niet meer dan een gemiddelde halve werkweek werken. Sport, ontspanning, school, huiswerk én voldoende slaap is belangrijker.

Pistache

Pistache

31-07-2022 om 09:45 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 31-07-2022 om 09:39:

[..]

Ik ken er weinig die zoveel uren werken. En in ieder geval niet bij een supermarkt want daar bieden ze bij voorkeur contracten tot 12 uur aan. Bovendien, wil je je puber dan al zijn eigen kosten laten betalen? Zo gaat dat in de praktijk meestal niet en zou ik ook erg sneu vinden.

Natuurlijk niet, maar wel de extra kosten die ouders nu zeggen te maken voor hun puber, zoals een telefoonabonnement, uitgaan en die extra dure schoenen van een specifiek merk.

Pistache

Pistache

31-07-2022 om 09:49 Topicstarter

Aiden schreef op 31-07-2022 om 09:43:

[..]

Ik laat mijn 16 jarige niet meer dan een gemiddelde halve werkweek werken. Sport, ontspanning, school, huiswerk én voldoende slaap is belangrijker.

Laat het dan eens 150-200 euro zijn, ook daarvan kun je prima je eigen telefoonabonnement betalen en bijvoorbeeld uitgaan als puber met je vrienden. Waar gebruiken ze dat geld dan voor?

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

31-07-2022 om 09:51

Pistache schreef op 31-07-2022 om 09:49:

[..]

Laat het dan eens 150-200 euro zijn, ook daarvan kun je prima je eigen telefoonabonnement betalen en bijvoorbeeld uitgaan als puber met je vrienden. Waar gebruiken ze dat geld dan voor?

Om leuke dingen te doen met vrienden. Dingen te kopen die ze leuk vinden enzovoort. Telefoon is voor de ouders vind ik. 

Pistache schreef op 31-07-2022 om 09:49:

[..]

Laat het dan eens 150-200 euro zijn, ook daarvan kun je prima je eigen telefoonabonnement betalen en bijvoorbeeld uitgaan als puber met je vrienden. Waar gebruiken ze dat geld dan voor?

Nogmaals je toekomstbeeld is onrealistisch en te positief. Een kind van 16 zit op het voortgezet onderwijs of in een examenklas. 

Mijne gingen om 7.15 uur de fiets op en kwamen om 18.00 uur thuis. Ze werkten vrijdagavond en zaterdag voor net dat extra truitje, die leukere kapper, dat drankje op een terras, want feesten met zo'n schema is er niet bij met 1 dag per week plus je huiswerk, werkstukken, examens.

Ze haalden nog geen 150 euro op in de supermarkt, waar ze na 2 jaar werden vervangen wegens te oud en te duur.

Kijk alleen al het verschil in kleding: als ze klein zijn kost dat niet veel, als ze groot zijn gaan die kosten omhoog. Rompertje voor 2.95 is er dan niet meer bij.  Schoenen idem, eten meer, vaker, je wasmachine zit voller, langer douchen, zomaar een kleine greep met groot verschil.

Pistache schreef op 31-07-2022 om 09:45:

[..]

Natuurlijk niet, maar wel de extra kosten die ouders nu zeggen te maken voor hun puber, zoals een telefoonabonnement, uitgaan en die extra dure schoenen van een specifiek merk.

Zulke sneue pubers zijn er ongetwijfeld bij, waarvan ouders denken dat ze met 30 euro zak- en kleedgeld wel uit de voeten kunnen. En die dure schoenen worden ook graag genoemd. Nagenoeg alle pubers die ik ken lopen op Nikes van zus of zo type. Die krijgen ze gewoon van hun ouders of betalen ze van hun kleedgeld. De grootspraak die ik hier lees, is gelukkig geen echte praktijk

Pistache schreef op 31-07-2022 om 09:20:

[..]

Ja, dat klopt. Kleine kinderen groeien veel harder. Een fiets die je dit jaar koopt is volgend jaar te klein. Kleding die je dit seizoen koopt kunnen ze volgende zomer al niet meer aan. Soms heeft mijn zoon een nieuwe broek aan en zit er aan het einde van de dag al een gat in, omdat hij zo wild speelt.

Een puber die op een sport zit kan daar zelfstandig met de fiets naartoe. Een klein kind breng je eerder met de auto, omdat ze nog niet zelfredzaam zijn, dus de kosten van vervoer zijn hoger.

Een puber heeft een bijbaan en betaalt bijvoorbeeld 300 euro in de maand zelf. Een kind mag nog niet werken en heeft geen eigen geld.

En die laptop waar ouders het altijd over hebben is een eenmalige uitgave, net als die excursie, dan betaal je 1x in de 5 jaar een keer 500 euro, dat stelt niks voor als je het vergelijkt bij de opvangkosten van een peuter.

Ehm.... ergens in het begin zei je dat je kinderen zorgvuldig omgingen met hun kleding......

Mag ik zeggen dat er behalve dit voorbeeld wel meer niet klopt aan je verhaal? 

Pistache

Pistache

31-07-2022 om 10:20 Topicstarter

Max88 schreef op 31-07-2022 om 10:06:

[..]

Nogmaals je toekomstbeeld is onrealistisch en te positief. Een kind van 16 zit op het voortgezet onderwijs of in een examenklas.

Mijne gingen om 7.15 uur de fiets op en kwamen om 18.00 uur thuis. Ze werkten vrijdagavond en zaterdag voor net dat extra truitje, die leukere kapper, dat drankje op een terras, want feesten met zo'n schema is er niet bij met 1 dag per week plus je huiswerk, werkstukken, examens.

Ze haalden nog geen 150 euro op in de supermarkt, waar ze na 2 jaar werden vervangen wegens te oud en te duur.

Kijk alleen al het verschil in kleding: als ze klein zijn kost dat niet veel, als ze groot zijn gaan die kosten omhoog. Schoenen idem, eten meer, vaker, je wasmachine zit voller, langer douchen, zomaar een kleine greep met groot verschil.

Ik ken een aantal pubers van 14 tot 18 van zeer dichtbij en die zitten niet van 7 uur s ochtends tot 6 uur s avonds op school. Woon jij misschien in België?

Pistache

Pistache

31-07-2022 om 10:20 Topicstarter

Bakblik schreef op 31-07-2022 om 10:18:

[..]

Ehm.... ergens in het begin zei je dat je kinderen zorgvuldig omgingen met hun kleding......

Mag ik zeggen dat er behalve dit voorbeeld wel meer niet klopt aan je verhaal?

Lees anders even terug, iemand anders heeft dit geschreven. Je bent in de war.

Max88 schreef op 31-07-2022 om 10:06:

[..]

Nogmaals je toekomstbeeld is onrealistisch en te positief. Een kind van 16 zit op het voortgezet onderwijs of in een examenklas.

Mijne gingen om 7.15 uur de fiets op en kwamen om 18.00 uur thuis. Ze werkten vrijdagavond en zaterdag voor net dat extra truitje, die leukere kapper, dat drankje op een terras, want feesten met zo'n schema is er niet bij met 1 dag per week plus je huiswerk, werkstukken, examens.

Ze haalden nog geen 150 euro op in de supermarkt, waar ze na 2 jaar werden vervangen wegens te oud en te duur.

Kijk alleen al het verschil in kleding: als ze klein zijn kost dat niet veel, als ze groot zijn gaan die kosten omhoog. Schoenen idem, eten meer, vaker, je wasmachine zit voller, langer douchen, zomaar een kleine greep met groot verschil.

Maar hoe lang is dat geleden?

Mijn oudste (nu 22) vertrok om 8.15 uur naar school, ( school zat vlakbij) en was bijna elke dag rond 14.30 uur uit. Tijd zat voor huiswerk en een aantal keer vakkenvullen + de zaterdag werken. Wil de hij ook graag zelf overigens al zijn vrienden deden dat, werk was niet verplicht vanuit ons. Verder helemaal eens met je post; sommigen schetsen geen realistisch toekomstbeeld. En inderdaad...eten...pubers eten veel! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.