karenm2
04-01-2025 om 19:43
Hoe tonen dat ik goede ouder ben
ik ben een goede ouder voor mijn kids. Alleen soms heb ik het lastig. soms drink ik ook teveel.
vrijdag was een lastige dag en ik had wat gedronken, ben uit gegaan om nog meer te drinken. gewoon even alles vergeten. er was oppas voor de kids ik ben echt geen slechte moeder.
alleen toen is het wat uit de hand gelopen en werd ik plots door de politie aangehouden en in een cel gestopt. als een crimineel. wat ik niet ben voor de duidelijkheid alleen soms drink ik wat teveel. ik vroeg nog wat doe ik mis ze zeiden openbare dronkenschap en je moet hier blijven totdat je terug controle hebt over jezelf.
nauwelijks 4 uurtjes later hebben ze me ook laten gaan wat ze niet zouden doen als het echt zo erg was denk ik dan.
maar toen was de oppas al in paniek geraakt omdat ik niet bereikbaar was en niet thuis kwam. maar ja dat is ook niet mijn schuld ze hadden al mijn spullen af genomen.
toen ik thuis kwam was de oppas er maar ook haar moeder want die had ze gebeld omdat ze zich zorgen maakte of zoiets, snap het zelf ook niet helemaal vind het maar raar waarom maakt die moeder zich zorgen ze willen gewoon roddelen over mij.
die moeder zei dat ze zich zorgen maakt of ik wel voor de kinderen kan zorgen en dat veilig thuis kan helpen. ik ben erg boos geworden heb hen weg gestuurd.
nu heb ik veel stress. ik wil echt geen veilig thuis dat is niet nodig ik maak mijn fouten maar ben wel een goede moeder ik doe mijn best.
wat kan ik nu het beste doen denken jullie, ik word gek van de zorgen omdat ik niet weet wat die moeder gaat doen en wie ze gaat bellen
karenm2
05-01-2025 om 19:00
Vera8 schreef op 05-01-2025 om 08:56:
[..]
[..]
JIJ opent hier een topic waarin je vraagt om advies. Maar als dat advies je niet aanstaat dan vind je dat niet leuk en reageer je geprikkeld.
Tsja, zoals ik in mijn post al aangaf. Begin met kijken naar je eigen aandeel. Dat was niet ok, dus daar reageren mensen sterk op.
Naast het kennelijk niet goed kunnen dealen met de shit in je dagelijkse leven vind je het dus ook lastig om om te gaan met kritiek. Dat staat de oplossing voor je oorspronkelijke sores in de weg. Zo raak je alleen maar verder in de neerwaartse spiraal.
En wat dat koesteren betreft? Wat had je dan gewild? Een oppas die op de afgesproken tijd had gezegd: “ mijn tijd zit erop, ik ga naar huis. De groeten!” En vervolgens was 1 van je kinderen wakker geworden met buikpijn oid en er was niemand? Of erger nog; er was brand uitgebroken?
Maar gelukkig had jij een oppas die in actie kwam. Alleen krijgt ze daarvoor stank voor dank?
Jij kunt geen (terechte) kritiek verdragen en dus moet de oppas vertrekken. jij kunt geen kritiek verdragen en daarom zijn de meeste reacties hier een aanval. Als dit is hoe jij met zaken dealt dan snap ik wel dat het leven niet gemakkelijk is.
Maar dit klopt echt niet. Jij valt me aan en dan moet ik me verdedigen.
Ik ben om 18u weg gegaan, ik had eerst nog eten gemaakt voor de kids en de oppas. Ik had haar zelfs gevraagd wat ze wilde dus het is niet zo dat ik haar slecht behandel ofzo. Toen ik weg ging zei ik nog aan de oppas dat ik eerst wat ging eten en dan wat drankjes doen en dat ik zeker om 1u zou terug zijn. Dat vond ze prima, het is niet dat ze nog ergens heen moest ofzo.
Maar toen kreeg ik dus om 18u nog een vervelend bericht en nog meer stress en toen dacht ik ik doe eerst een nog paar drankjes zodat ik me even wat minder slecht voel en ga dan wat eten. Dat is helemaal misgelopen en ik weet dat dat fout was.
Toen ik bij de politie buiten mocht heb ik meteen de oppas gebeld. Ik heb het net nog even nagekeken, ik heb om 1u29 gebeld. Dus niet superveel te laat ofzo. Ik heb toen aan haar uitgelegd wat er gebeurd was en natuurlijk heb ik toen al sorry gezegd. Toen zei ze nog geen probleem joh ik wacht wel. Ik heb haar toen gezegd dat ik eraan kwam en ik was toen zelf erg geschrokken en ik wilde snel thuis zijn en ik was ook nog niet helemaal helder. dus ik heb dat niet goed ingeschat ik heb gezegd over 5 minuten ben ik er. Uiteindelijk is dat nog 30 minuten later geworden. ik heb me ontzettend gehaast maar had meer tijd nodig om thuis te raken. En toen ik rond 2u thuis kwam zat plots haar moeder daar ook. Terwijl ze daar niets van gezegd had toen ik belde. Dat is gewoon ontzettend raar vind ik. En toen ging die moeder ook nog dreigen en toen werd ik boos. Omdat dreigen met veilig thuis gewoon echt niet nodig is. Ik weet dat ik fout was en had al sorry gezegd.
karenm2
05-01-2025 om 19:04
Ninoea schreef op 05-01-2025 om 08:53:
Ik wil je adviseren om wél naar de huisarts te gaan of je therapeut en hem of haar te vragen of er geneesmiddelen zijn die je kunnen helpen. Ik focus bewust op geneesmiddelen omdat je al aangeeft in therapie te zijn en daarmee door te willen gaan. Ik denk dat dit ernaast kan helpen.
Voor jou is alcohol een soort van ‘geneesmiddel’ omdat het stress bij jou wegneemt. Het probleem met alcohol is echter dat het middel potentieel erger is dan de kwaal en je er nieuwe problemen door krijgt waardoor je ook weer meer stress bij krijgt. En die stress en extra problemen zou je jezelf niet moeten gunnen. Io gun het je in elk geval niet dat je je nog rotter voelt!!
Ik zit aan twee richtingen te denken die ik als leek ken, maar een huisarts/therapeut weet veel beter wat mogelijk is:
- een middel dat helpt om tegenzin te krijgen bij inname van alcohol. Je wordt er misselijk van en neemt de zin erin af.
- een middel dat helpt om de ergste randjes van je stress te verminderen waardoor je beter kan blijven functioneren.
Het is voor jou denk ik het meest laagdrempelig om dit te bespreken met je therapeut of hij/zij dit mag voorschrijven en hoe hij/zij daar tegenaan kijkt. En als die adviseert dat je bijv naar de huisarts gaat dan kan je dat alsnog doen, maar dan doe je eerst de wat makkelijker stap waarmee je ook meteen hebt gezorgd dat je therapeut op de hoogte is van wat er speelt.
Heel veel sterkte!
Bedankt voor je reactie. De therapeut schrijft geen medicatie voor, maar hij heeft wel een psychiater om door naar te verwijzen en hij wil ook bellen met de huisarts. Daar hebben we wel eens over gepraat. Toen ging het ook om medicatie om me te helpen bij de stress en bij nachtmerries. Maar ik wilde toen niet ik vertrouwde het niet. Ik ga eerst kijken of hij me nog wel wil helpen en als dat zo is ga ik dat nog een keer bespreken.
karenm2
05-01-2025 om 19:09
Anoniemvoornu schreef op 05-01-2025 om 10:23:
Je vraagt eigenlijk niet hoe laat ik zien dat ik een goede moeder ben, dat antwoord is simpel, door geen harddrugs( want dat is drank ) meer te gebruiken , je wilt geruststelling dat het allemaal wel meevalt. Want je familie drinkt meer ...
Zolang jij excuses maakt voor jezelf om wel te mogen drinken, zoals ik heb het nodig om met stress om te gaan, de kinderen zijn bij de oppas enz ben je geen goede moeder maar een verslaafde en is het wachten tot het wel misgaat want als je zo dronken bent dat je je kinderen vergeet ben je geen goede moeder ook al is er een oppas.
Een meisje van 19 waar je niet bereikbaar voor bent dus als er iets was gebeurd met de kinderen dan had je er niet geweest voor ze, zoiezo zo dronken worden dat je niet meer weet wat je doet is ook voor jezelf levensgevaarlijk , wees blij dat de politie je van straat heeft geplukt , het had ook heel anders kunnen aflopen
Maar ik ben niet verslaafd. Je oordeelt op basis van 1 bericht en iets dat 1 keer gebeurd is. Het had niet moeten gebeuren ja dat snap ik maar ik kan de tijd niet terug draaien ik kan alleen zorgen dat het niet opnieuw gebeurt en dat ga ik ook doen.
Ik ben wel een goede moeder. Vandaag heb ik de hele dag met de jongens gespeeld, kampen bouwen en de vloer is lava. En koekjes bakken. Zo meteen ga ik voorlezen dus het is echt niet waar dat ik een slechte moeder ben. Ik vind het ook echt heel gemeen om zoiets te zeggen tegen iemand die er elke dag is voor haar kids.
karenm2
05-01-2025 om 19:11
tsjor schreef op 05-01-2025 om 10:50:
[..]
Heb je al een gekeken of de AA iets voor je is?
Wat zou je willen dat je ouders of je andere familieleden zouden doen, vind je dat ze het zo prima doen of zou je iets znders willen?
Tsjor
Tja dat is voor alcoholisten. En dat ben ik niet. Ik moet wel minder drinken en zorgen dat het niet meer zo uit de hand loopt. En dat ga ik ook doen.
Wat ik van mijn ouders zou willen dat weet ik niet. Ik heb me dat ook nooit afgevraagd. Het is beter om niets van hen te verwachten.
karenm2
05-01-2025 om 19:13
Max88 schreef op 05-01-2025 om 13:41:
Je hebt niet zoveel zelfinzicht, zo lijkt. Je legt oorzaken bij anderen neer, wuift weg, wilt geen effectieve stappen ondernemen. Hebt pauzes nodig van therapie en je vertoont ontwijkend, vermijdend gedrag.
En nu wil je hier horen wat je moet doen om jeugdzorg buiten te houden en te laten zien dat je een goede ouder bent.
Als je dat zelf niet inziet, heb ik weinig hoop.
Je bént nu geen verantwoordelijke ouder. Dat moet je eerst inzien.Dat wil niet zeggen dat je dat nooit kunt zijn.
Dan kun je je raadgevers hier hysterisch vinden is wat apart. Jíj kont tot om hulp vragen voor je wangedrag, jóuw leven is een zootje toch?
Als je inziet dat je niet, nooit meer moet drinken, dan kom je ergens. Zolang je dat niet inziet zal je moederschap van kwaad tot erger worden, tot het moment dat je je kinderen kwijt bent door jouw levensstijl. Niet door jeugdzorg of je kinderen die afstand gaan nemen, maar door jou.
Dat betekent niet dat je altijd een slechte moeder bent of zult zijn.
Maar jij moet de verandering aangaan. Niet je verslaafde ouderlijk gezin, maar jij als verantwoordelijke voor jezelf.
Je moet ballen tonen. Het gevecht aangaan. Nooit meer drinken en nooit meer een ander de schuld geven en excuses zoeken voor je eigen wangedrag.
Dus terug naar therapie.
Naar de huisarts voor verslavingszorg.
Openheid, eerlijkheid, en als er geen wilskracht is dan tenminste doorgaan.
Ja ik kom vragen om hulp. Niet om hysterische reacties en beschuldigingen dat ik een slecht moeder ben. Dat is gewoon niet zo.
En ja ik moet terug naar therapie, dat ga ik ook proberen.
Marty1984
05-01-2025 om 19:15
karenm2 schreef op 05-01-2025 om 19:09:
[..]
Maar ik ben niet verslaafd. Je oordeelt op basis van 1 bericht en iets dat 1 keer gebeurd is. Het had niet moeten gebeuren ja dat snap ik maar ik kan de tijd niet terug draaien ik kan alleen zorgen dat het niet opnieuw gebeurt en dat ga ik ook doen.
Ik ben wel een goede moeder. Vandaag heb ik de hele dag met de jongens gespeeld, kampen bouwen en de vloer is lava. En koekjes bakken. Zo meteen ga ik voorlezen dus het is echt niet waar dat ik een slechte moeder ben. Ik vind het ook echt heel gemeen om zoiets te zeggen tegen iemand die er elke dag is voor haar kids.
Recht uit je openingspost "soms drink ik te veel".
Nu heb je alleen het geluk gehad - voor je kinderen - dat er én een oppas én de politie bij betrokken was die je met de neus op de feiten hebben gedrukt. En dat je in beeld komt bij hulpverlening voor de kinderen.
Nick90
05-01-2025 om 19:15
Aviendha schreef op 05-01-2025 om 14:34:
[..]
Het viel mij juist op dat jij vaak snoeihard kan reageren, en bij dit verhaal juist heel empatisch.
Omdat ik wel weet hoe het is, en ik weet ook dat nog verder afgefakkeld worden niet helpend is, ook iemand met problemen met drank of drugs is nog steeds een mens en dient ook zo behandeld te worden, niet als een soort minderwaardig kinderverwaarlozend monster. Vind vele reacties hier ook onnodig hard. De eerste stap is erkennen dat je een probleem hebt en dat doet ze.
En ja ik vraag me af hoeveel droge alcoholisten hier zitten aangezien iedereen weet wat ze moet doen.
En nee, naar de huisarts gaan lost het probleem niet op, daar krijgt ze een verwijzing voor verslavingszorg en zo fantastisch is die in Nederland niet, vandaar dat ik haar adviseer om AA of NA meetings te bezoeken, daar kan ze meteen terecht en het is geheel anoniem.
Nick90
05-01-2025 om 19:17
karenm2 schreef op 05-01-2025 om 19:11:
[..]
Tja dat is voor alcoholisten. En dat ben ik niet. Ik moet wel minder drinken en zorgen dat het niet meer zo uit de hand loopt. En dat ga ik ook doen.
Wat ik van mijn ouders zou willen dat weet ik niet. Ik heb me dat ook nooit afgevraagd. Het is beter om niets van hen te verwachten.
Ook voor mensen die willen minderen, je mag alleen niet onder invloed naar meetings komen.
En let wel To, mocht veilig thuis toch langs komen sta je er beter op als je wel hulp hebt gezocht. In het slechtste geval word de boel doorgezet naar de raad voor kinderbescherming en krijgt hulp een gedwongen karakter. Hoe oud zijn je kindjes? Kindjes ouder dan 6 dacht ik mogen ze ook zonder jouw bijzijn mee praten.
karenm2
05-01-2025 om 19:18
krulliebollie schreef op 05-01-2025 om 15:32:
TO, neem het heft in handen en neem contact op met het sociaal team uit jouw omgeving. Vraag hulp. Misschien wat hulp in de opvang van je kinderen zodat je af en toe wat tijd hebt voor jezelf. niet om te gaan borrelen maar om naar de bios te gaan, te gaan wandelen, een kop thee drinken met een vriendin, te winkelen om i.i.g. even op te laden.
ga ook langs je oppas met een bos bloemen.. biedt je excuus aan want je was echt fout. Zij heeft goed gehandeld in het belang van je kinderen. Wees blij met een betrouwbare oppas.
Werk je? Kun je op je werk iets meer ruimte voor jezelf creeeren?
Natuurlijk werk ik. Ik werk gewoon voltijds, heb een goede baan en een goed inkomen. Drie dagen op kantoor tijdens de schooluren en buiten schooltijd nog thuis. En twee dagen van huis uit. Ik ben gewoon een n ormaal verantwoordelijk mens hoor. Ik zorg goed voor mijn jongens ook financieel.
Meer ruimte voor mezelf maken is natuurlijk niet zo makkelijk. Ik ben de hele tijd bezig met werk of zorgen voor de kinderen. Dat is ook het beste want lege tijd is niet goed voor me. Dan komt de stress, ik ga piekeren en ik word bang soms boos.
karenm2
05-01-2025 om 19:20
Oog schreef op 05-01-2025 om 17:08:
Lieve TO, ik snap dat je geschrokken bent van wat er is gebeurd. En ik snap ook dat je nog een keer schrikt van alle reacties hier.
Ik ken jou niet, maar jouw situatie wel van heel dichtbij. En ik lees in alles dat je bang en alleen bent. Je weet dat het fout was, wij hoeven jou dat niet in te wrijven. Ik denk dat je je zo hard verweert omdat je zelf nog veel harder over jezelf oordeelt dan de mensen hier. Wat je nodig hebt, is een arm om je heen. Iemand die je troost en naast je staat.
Lieve forumleden, het ziet ernaar uit dat TO niemand irl heeft die haar steunt. Zullen wij dan proberen om dat te doen? Ze weet wel dat het fout was. Ze durft niet naar de dokter omdat ze bang is voor de gevolgen die dat heeft mbt veilig thuis etc. Ik snap dat wel. En ik geloof ook dat TO echt haar best doet, maar ze heeft helaas minder vaardigheden, steun en zelfvertrouwen dan veel anderen hier.
TO, ik heb van heel dichtbij meegemaakt dat je echt je kinderen niet kwijtraakt als je hulp zoekt. Wat jij kan doen: aangeven dat het je boven het hoofd groeit. Niet alleen de psychische problemen, maar ook de zwaarte van het alleenstaand ouderschap. Daar zijn ook hulpmogelijkheden voor. Je schrijft ‘ik moet mezelf helpen en het zelf oplossen, zoals Ik altijd heb moeten doen’. Dat vind ik heel verdrietig voor je en ik kan me voorstellen dat je daardoor weinig vertrouwen in anderen hebt. Toch weet ik dat het echt meevalt als je hulp zoekt. Echt. Ik heb het van dichtbij meegemaakt en waar jij bang voor bent, gebeurt echt niet meteen.
Lieve forumleden, jullie nog bemoedigende woorden voor TO?
Heel erg bedankt voor je reactie. Ik begrijp niet zo goed waarom je zo aardig bent maar bedankt. Ik weet ook n iet zo goed wat ik moet zeggen. Het is waar wat jij schrijft over hoe ik me voel.
karenm2
05-01-2025 om 19:25
Kikki39 schreef op 05-01-2025 om 18:28:
[..]
Jammer dat je me meteen onnozel noemt, nergens voor nodig toch? Uit het verhaal van TO maak ik op dat het openbaar dronkenschap was en dat er verder niks is voorgevallen alleen dat ze dronken was. Mocht er iets anders zijn voorgevallen moet dat er wel bijgezegd worden, dat maakt het verhaal weer heel anders.
Het is inderdaad niet aardig, veel mensen hier vinden dat leuk ofzo om onaardig te zijn. Gelukkig niet iedereen.
Ik weet niet meer wat er is voorgevallen, ik herinner me nog wel dat ik voelde dat ik de controle verloor en dat ik niet meer goed op mijn benen kon staan. Maar ik ben geen agressief persoon. Ik vind dat zelf ook geen reden om iemand als een crimineel in de cel te steken. Maar sommige mensen hier haten me echt en vinden het leuk om me waardeloos te laten voelen dus in hun hoofd klopt het niet dat iemand anders me ergens gelijk over zou geven. Dus daarom noemen ze je dan gelijk onnozel denk ik als je dat toch doet.
Nick90
05-01-2025 om 19:32
karenm2 schreef op 05-01-2025 om 19:18:
[..]
Natuurlijk werk ik. Ik werk gewoon voltijds, heb een goede baan en een goed inkomen. Drie dagen op kantoor tijdens de schooluren en buiten schooltijd nog thuis. En twee dagen van huis uit. Ik ben gewoon een n ormaal verantwoordelijk mens hoor. Ik zorg goed voor mijn jongens ook financieel.
Meer ruimte voor mezelf maken is natuurlijk niet zo makkelijk. Ik ben de hele tijd bezig met werk of zorgen voor de kinderen. Dat is ook het beste want lege tijd is niet goed voor me. Dan komt de stress, ik ga piekeren en ik word bang soms boos.
Heel goed! Mocht veilig thuis toch over 6 weken een keer komen zorg dan dat je een verhaal klaar hebt, zeg bijv lange dag, 's avonds op stap gegaan maar te weinig gegeten oid en toen liep het wat uit de hand, that's all. En zorg alsjeblieft dat je niet meer in zo'n situatie komt want dit werkt meestal maar 1 keer. En zoek iemand om je stress en gepieker mee te bespreken, kan ook anoniem online want ik denk dat je niet veel tijd hebt voor irl hulp. En verder relax, de politie gaat wss geen melding maken omdat je kids er niet bij waren.
Als de moeder van je oppas dat wel doet gebruik dan je verhaal, bluf en kom zelfzeker over. Ik denk niet dat je een alcoholist bent maar meer dat er geen rem opzit, en dat je mogelijk een kwaaie dronk hebt, je werkt ft, zorgt in je eentje voor een paar jongens, je functioneert dus nog prima.
karenm2
05-01-2025 om 19:34
Nick90 schreef op 05-01-2025 om 19:17:
[..]
Ook voor mensen die willen minderen, je mag alleen niet onder invloed naar meetings komen.
En let wel To, mocht veilig thuis toch langs komen sta je er beter op als je wel hulp hebt gezocht. In het slechtste geval word de boel doorgezet naar de raad voor kinderbescherming en krijgt hulp een gedwongen karakter. Hoe oud zijn je kindjes? Kindjes ouder dan 6 dacht ik mogen ze ook zonder jouw bijzijn mee praten.
Ze zijn 4 en 6. Ik zit nu heel erg te stressen over veilig thuis en de raad voor kinderbescherming en jeugdzorg enzo. Daar maak ik me ontzettend zorgen over. Ik durf bijna niet naar mijn telefoon kijken, bang dat iemand me gaat bellen of mailen en dat dat over jeugdzorg gaat. Ik weet gewoon dat zij niet helpen en alles alleen maar erger maken, ik heb dat zelf als kind meegemaakt.
Nick90
05-01-2025 om 19:37
karenm2 schreef op 05-01-2025 om 19:34:
[..]
Ze zijn 4 en 6. Ik zit nu heel erg te stressen over veilig thuis en de raad voor kinderbescherming en jeugdzorg enzo. Daar maak ik me ontzettend zorgen over. Ik durf bijna niet naar mijn telefoon kijken, bang dat iemand me gaat bellen of mailen en dat dat over jeugdzorg gaat. Ik weet gewoon dat zij niet helpen en alles alleen maar erger maken, ik heb dat zelf als kind meegemaakt.
Nee ze sturen je eerst een brief en dan zo'n 6 weken later willen ze een afspraak met je. Het loopt allemaal niet zo'n vaart.