karenm2
04-01-2025 om 19:43
Hoe tonen dat ik goede ouder ben
ik ben een goede ouder voor mijn kids. Alleen soms heb ik het lastig. soms drink ik ook teveel.
vrijdag was een lastige dag en ik had wat gedronken, ben uit gegaan om nog meer te drinken. gewoon even alles vergeten. er was oppas voor de kids ik ben echt geen slechte moeder.
alleen toen is het wat uit de hand gelopen en werd ik plots door de politie aangehouden en in een cel gestopt. als een crimineel. wat ik niet ben voor de duidelijkheid alleen soms drink ik wat teveel. ik vroeg nog wat doe ik mis ze zeiden openbare dronkenschap en je moet hier blijven totdat je terug controle hebt over jezelf.
nauwelijks 4 uurtjes later hebben ze me ook laten gaan wat ze niet zouden doen als het echt zo erg was denk ik dan.
maar toen was de oppas al in paniek geraakt omdat ik niet bereikbaar was en niet thuis kwam. maar ja dat is ook niet mijn schuld ze hadden al mijn spullen af genomen.
toen ik thuis kwam was de oppas er maar ook haar moeder want die had ze gebeld omdat ze zich zorgen maakte of zoiets, snap het zelf ook niet helemaal vind het maar raar waarom maakt die moeder zich zorgen ze willen gewoon roddelen over mij.
die moeder zei dat ze zich zorgen maakt of ik wel voor de kinderen kan zorgen en dat veilig thuis kan helpen. ik ben erg boos geworden heb hen weg gestuurd.
nu heb ik veel stress. ik wil echt geen veilig thuis dat is niet nodig ik maak mijn fouten maar ben wel een goede moeder ik doe mijn best.
wat kan ik nu het beste doen denken jullie, ik word gek van de zorgen omdat ik niet weet wat die moeder gaat doen en wie ze gaat bellen
lientje69
09-01-2025 om 11:39
Werd ons door een leraar op school verteld vroeger: als er regelmaat in je alcoholconsumptie zit ( dus elk weekend of elke dag , al is het dan maar twee ) ben je al alcoholist.
Op school hing ook een poster: drink je omdat je zoveel problemen hebt? Of heb je zoveel problemen omdat je drinkt?
Ik vind dit wel een hele goede eigenlijk wat betreft TO.
Kataravrouw
09-01-2025 om 12:49
Lees ik dat nu goed TO? Je 2 jonge kinderen gaan ergens met andere kinderen spelen en ondertussen doen jij en die andere moeder een paar wijntjes? Ik kan dit bijna niet geloven.....
Tahini
09-01-2025 om 13:34
Kataravrouw schreef op 09-01-2025 om 12:49:
Lees ik dat nu goed TO? Je 2 jonge kinderen gaan ergens met andere kinderen spelen en ondertussen doen jij en die andere moeder een paar wijntjes? Ik kan dit bijna niet geloven.....
Helemaal eens met de meeste reacties dat TO te ver is gegaan en het goed is dat ze haar drinkgedrag onder de loep neemt en weer begint met therapie. Ook eens dat het afwentelen van de "schuld" op de oppas en haar moeder onterecht is.
Maar in mijn bubbel is het gezellig samen één of meerdere wijntjes drinken als de kinderen met elkaar spelen de normaalste zaak van de wereld. Juist toen de kinderen nog klein waren deden we dat regelmatig, nu zijn het pubers die zelf afspreken.
linn19
09-01-2025 om 14:03
karenm2 schreef op 07-01-2025 om 20:42:
[..]
Maar dit is dus dreigen en natuurlijk krijg ik daar stress van en helpt dit me niet. en je bent ook gewoon heel raar. eerst zeggen dat je hoopt dat ik voor de rechter moet komen en dat die me niet zal geloven en meteen zal zien dat ik waardeloos ben. en dat ik me dus ook nooit zal kunnen verdedigen tegen de rechter of VT.
en daarna zeg je dan dat dat een keerpunt moet zijn in mijn leven? dat zou een eindpunt zijn van mijn leven, als ze mijn jongens afnemen.
en ik ga zeker politie niet bellen. Om me ook nog een keer door hun te laten bedreigen en uitlachen, waarom zou ik dat doen. Kijk ik denk dat ze niet weten van de kinderen ik denk niet dat ik dat gezegd heb ik hoop dus dat ze niet gebeld hebben naar VT. Als ik nu toch nog bel kunnen ze alleen maar alsnog op het idee komen dat ik misschien kinderen heb of ze kunnen dat ook gaan opzoeken. en dan bellen ze misschien alsnog. Dat zou echt dom zijn waarom zou ik dat doen.
Je zal niet te overtuigen zijn dat dit absoluut geen dreigen is, of dat ik hoop dat je voor de rechter zou moeten komen dat is gewoon bullshit wat je schrijft.
Je verdraaid BEWUST mijn reactie naar jouw eigen straatje.
Net zoals je de goede bedoelingen van de oppas en haar moeder bewust verdraaid.
Net zoals je hier mensen uitscheld voor hysterisch.
Je bent zo bezig om je eigen veilig wereld van "het blijven drinken en er is niks aan de hand" in stand proberen te houden dat je de werkelijkheid volledig uit het oog verliest.
Ik hoop dat je je bij je therapeut veilig genoeg voelt om eerlijk tegen jezelf te gaan durven zijn.
linn19
09-01-2025 om 14:26
karenm2 schreef op 08-01-2025 om 22:15:
[..]
Maar als iemand hoopt dat ik bij de rechter en VT moet komen en dat die me toch niet gaan geloven dan is dat toch dreigen.
Kijk ik kan niet heel goed tegen kritiek dat weet ik wel. Zeker als iemand zegt dat ik het niet goed doe als moeder.
Je manipuleert de boel bewust Karen.
Niemand zal in mijn post een dreiging zien alleen jij. En jij weet heel goed waarom jij daar zo op reageert.
Anoniemvoornu
09-01-2025 om 15:10
Tahini schreef op 09-01-2025 om 13:34:
[..]
Helemaal eens met de meeste reacties dat TO te ver is gegaan en het goed is dat ze haar drinkgedrag onder de loep neemt en weer begint met therapie. Ook eens dat het afwentelen van de "schuld" op de oppas en haar moeder onterecht is.
Maar in mijn bubbel is het gezellig samen één of meerdere wijntjes drinken als de kinderen met elkaar spelen de normaalste zaak van de wereld. Juist toen de kinderen nog klein waren deden we dat regelmatig, nu zijn het pubers die zelf afspreken.
Maar to zegt zelf best veel wijn te drinken met die moeder , en aangezien to het over een paar drankjes had toen ze gearresteerd was voor openbare dronkenschap denk ik dat het niet een paar wijntjes zijn
coolpack2
09-01-2025 om 15:33
Anoniemvoornu schreef op 09-01-2025 om 15:10:
[..]
Maar to zegt zelf best veel wijn te drinken met die moeder , en aangezien to het over een paar drankjes had toen ze gearresteerd was voor openbare dronkenschap denk ik dat het niet een paar wijntjes zijn
Voor iemand met een problematische relatie met alcohol zijn twee glazen wijn niet "gewoon een paar wijntjes". En het klinkt inderdaad alsof het al gauw meer wordt dan twee standaardglazen.
Het is verdrietig, maar als je bent opgegroeid met een of meer ouders met een alcoholprobleem is het denk ik heel moeilijk om een neutrale relatie met alcohol te hebben. Wat mij betreft wordt het uit de posts van TO heel duidelijk dat haar blik op alcohol vertroebeld is. Op z'n minst.
Overigens zou ik het zelf tijdens zo'n speelafspraak bij maximaal één glas wijn houden. En ook zeker niet iedere keer.
Kataravrouw
09-01-2025 om 16:28
Tahini schreef op 09-01-2025 om 13:34:
[..]
Even voor mijn beeldvorming...dus je ging dan met je kinderen op woensdagmiddag bij de andere kinderen en moeder op bezoek zodat de kinderen samen konden spelen en jullie dronken een wijntje of 2. Daarna met de auto of fiets weer naar huis?
Ysenda
09-01-2025 om 17:15
Kataravrouw schreef op 09-01-2025 om 16:28:
[..]
Even voor mijn beeldvorming...dus je ging dan met je kinderen op woensdagmiddag bij de andere kinderen en moeder op bezoek zodat de kinderen samen konden spelen en jullie dronken een wijntje of 2. Daarna met de auto of fiets weer naar huis?
Eh, ja, komt vaker voor. Of we spraken af op het terras van de plas op vrijdagmiddag om een uur of 4. Doen we nu 15 jaar later nog. 1 haalde de kinderen van school, de ander bestelde alvast de wijn. Partners schoven later aan omdat we dan bleven plakken.
Inmiddels zitten de kinderen dan al op het terras en schuiven wij ouders 1 voor 1 aan.
Jonagold
09-01-2025 om 21:17
boowie1995 schreef op 09-01-2025 om 11:01:
Even een account aangemaakt om op dit topic te reageren. Ik heb grotendeels het topic ook gelezen. Ik ga even mijn zienswijze geven, OP.
Wat mij opvalt in je openingspost en al jouw reacties op andere (goed- en liefbedoelde) adviezen, is dat je continu schrijft dat je drinkt en dat je weet dat het soms problematisch is, maar... Ieder bericht schrijf je '(...), maar ik heb zoveel stress en zorgen'. Dat betekent dus dat je ergens wel weet dat het een probleem is, MAAR dat je ook je stress en zorgen een rechtvaardiging is voor je gedrag. Telkens geef je een 'maar' aan. Dat betekent in feite niets anders dat je vindt dat het wel losloopt. Dat is een probleem: je kunt het probleem wel erkennen en dan vervolgens weer wegschuiven onder een 'maar ja want ik heb X als probleem'. Neem de verantwoordelijkheid, en verzin niet redenen om het weg te schuiven.
Buiten dat om, lees ik ook nergens concrete plannen. Ja, je hebt stress en zorgen geef je aan, maar wat ga je CONCREET doen om je problemen aan te pakken? Ik lees ergens een therapeut en dat is goed, maar vervolgens oppert ook iemand om de drank te laten staan, en dan wordt het ineens een ander verhaal. Daar reageer je niet op. Ik lees nergens concrete acties die jij gaat ondernemen om je problemen (zowel de alcohol als de stress) aan te pakken. Ook dit is voor mij een indicatie dat je eigenlijk niet aan je probleem wilt.
Ik hoop oprecht, als kind van een alcoholiste, dat je problemen gaat aanpakken. Ik herken dit gedrag namelijk maar al te goed: van 'ja, maar ik drink omdat ik probleem X heb' en dan vervolgens geen concrete actie onderneemt in de zin van de drank te laten staan. Je focus zou op je gedrag en de manier waarop je met dingen omgaat, moeten liggen, en niet of je oppas en/of haar moeder VT heeft gebeld. Focus je op jou, want op de rest (dus dat belletje naar VT wel of niet) heb je geen invloed op. Waar je wel invloed op hebt, is de manier waarop je ermee omgaat. Sterkte.
He-le-maal eens met deze post!
Karen, denk je echt dat al zoveel pagina's lang mensen erop uit zijn om je neer te sabelen? Om jou je slecht over jezelf te laten voelen? Op dit forum is het doel om mensen te helpen! En omdat jij al heel veel reacties lang laat zien dat onze boodschap niet écht bij je binnenkomt, gaan mensen die boodschap anders (harder!) verpakken. Alles in de hoop dat jij tot het besef komt dat je moet stoppen met drinken (dus niet minderen) en je problemen aan moet pakken. Dit is geen X of zo, waar mensen komen om anderen lekker anoniem af te zeiken. Mensen dreigen hier ook nergens mee. Dat kan niet, we weten niet wie je bent of waar je woont. Er worden alleen mogelijke scenario's geschetst, en manieren getoond waarop je van deze nare situatie iets goeds kan maken. Laat ons je alsjeblieft helpen. Kijk in de spiegel die je hier voorgehouden wordt.
Als er zoveel mensen (ongeveer) hetzelfde zeggen, zou het dan niet zo kunnen zijn dat we gelijk hebben? Jij bent alleen, zowel als ouder van je kinderen als in het leven. Dat blijkt uit je berichten en dat zeg je ook zelf. Een groot risico is dan dat je ook je mening en gedachten niet kunt toetsen bij anderen. Ik doe dat bij mijn man, ouders, siblings, vriendinnen, collega's. En hier. Ik ben heel blij dat jij hier je vraag hebt gesteld, want de andere opties heb jij niet echt. Ik zie dat je al een heel aantal stappen hebt gezet, bijvoorbeeld dat je je kinderen niet moet afzonderen van de buitenwereld, hoe veilig dat voor jou misschien ook voelt. Hartstikke goed van je! En dat je weer contact opgenomen hebt met je therapeut vind ik ook heel knap. Echt! Daar is moed voor nodig.
Ik hoop dat je uit al onze 33 pagina's berichten kunt filteren dat we echt het beste voor jou en je kinderen willen. Het gezin waar jij uit komt is echt geen fijne basis. Ik kan me goed voorstellen dat je het moeilijk vindt om hulp te vragen en al helemaal om die te accepteren. Je hebt altijd voor jezelf moeten zorgen, kon nooit op iemand leunen. Maar dat is uitzonderlijk. Er zijn echt mensen die je willen helpen. Hier, maar ook in het echte leven. Zoals je buurvrouw. En, ook al geloof je het niet, ook de moeder van de oppas. Ik hoop dat je het aandurft om tóch excuses te gaan maken. Zowel de oppas als haar moeder zijn naar mijn idee positief betrokken bij jou en je kinderen. Het zou zomaar zo kunnen zijn dat je, als je ze in vertrouwen durft te nemen, op ze kunt steunen. Ook als je niet gaat stappen is het fijn om toch af en toe een oppas te hebben zodat je iets voor jezelf kunt doen, iets waardoor je kunt ontspannen. Ik denk dat het voor jou heel goed zou zijn om te gaan sporten. Boksen bijvoorbeeld, daar kun je je woede zonder problemen fysiek uitleven. Dat geeft je ook ruimte in je hoofd. Het zou toch fantastisch zijn als je oppas iedere week een paar uurtjes wil komen zodat jij aan jezelf kan werken?
Niemand kan het helemaal alleen. Dat hoeft ook niet. Er zijn mensen bij wie je terecht kunt. Maar dat vraagt wel van jou de moed om je open te stellen. Ik snap dat dat heel moeilijk is. Maar echt, dat is noodzakelijk. Ook voor je jongens. Ook zij moeten leren dat ze bij anderen terecht kunnen.
Als je bij mij in de buurt zou wonen zou ik ook wel een keer op willen passen. Of een keer een kop koffie met je drinken zodat je je verhaal kunt doen.
Hoe is jouw relatie met je huisarts? Kun je daar terecht met je problemen? Er is hier al eerder geadviseerd om gesprekken met de POH te vragen. Dat kan prima naast je traject met je therapeut. Je arts heeft beroepsgeheim, als het niet heel duidelijk is dat je kinderen verwaarloosd worden of iets dergelijks is er geen reden voor je huisarts om een melding te doen bij VT. Maar hij/zij kan wel meedenken over hoe jij meer vertrouwen in de mensen om je heen kunt opbouwen.
Ik hoop dat je vanavond een beetje rust in je hoofd hebt, en dat je de avond zonder alcohol door kunt komen. Je bent echt goed bezig! Met (hele) kleine stapjes, maar dat maakt niet uit. Als je maar de goede kant op gaat. En dat ga je. Je mag trots zijn op jezelf!