karenm2
04-01-2025 om 19:43
Hoe tonen dat ik goede ouder ben
ik ben een goede ouder voor mijn kids. Alleen soms heb ik het lastig. soms drink ik ook teveel.
vrijdag was een lastige dag en ik had wat gedronken, ben uit gegaan om nog meer te drinken. gewoon even alles vergeten. er was oppas voor de kids ik ben echt geen slechte moeder.
alleen toen is het wat uit de hand gelopen en werd ik plots door de politie aangehouden en in een cel gestopt. als een crimineel. wat ik niet ben voor de duidelijkheid alleen soms drink ik wat teveel. ik vroeg nog wat doe ik mis ze zeiden openbare dronkenschap en je moet hier blijven totdat je terug controle hebt over jezelf.
nauwelijks 4 uurtjes later hebben ze me ook laten gaan wat ze niet zouden doen als het echt zo erg was denk ik dan.
maar toen was de oppas al in paniek geraakt omdat ik niet bereikbaar was en niet thuis kwam. maar ja dat is ook niet mijn schuld ze hadden al mijn spullen af genomen.
toen ik thuis kwam was de oppas er maar ook haar moeder want die had ze gebeld omdat ze zich zorgen maakte of zoiets, snap het zelf ook niet helemaal vind het maar raar waarom maakt die moeder zich zorgen ze willen gewoon roddelen over mij.
die moeder zei dat ze zich zorgen maakt of ik wel voor de kinderen kan zorgen en dat veilig thuis kan helpen. ik ben erg boos geworden heb hen weg gestuurd.
nu heb ik veel stress. ik wil echt geen veilig thuis dat is niet nodig ik maak mijn fouten maar ben wel een goede moeder ik doe mijn best.
wat kan ik nu het beste doen denken jullie, ik word gek van de zorgen omdat ik niet weet wat die moeder gaat doen en wie ze gaat bellen
Mirandaaatje_86
09-01-2025 om 01:09
karenm2 schreef op 08-01-2025 om 22:59:
[..]
Dank je om je verhaal te delen. Ik vind het heel heftig dat VT bij jou kwam en ik vind het echt heel goed dat jij dat kon om gewoon rustig met ze te praten want ik snap zo goed wat je zegt over schaamte. Maar hoe hebben ze jou geholpen dan? Gaan ze dan controle doen of je gedronken hebt? Als ze dan komen waar willen ze dan over praten? en hoe gaan ze dan helpen als ze niet de kinderen weg willen halen?
Ik ga volgende week terug naar therapie. Dus ik heb al hulp daarvoor hoef ik de gemeente of de huisarts niet. Dat ga ik ook zeggen als VT belt, dat ik weet dat het niet goed was maar dat het een keer was en dat ik terug hulp heb om het zeker niet meer opnieuw te laten gebeuren.
Ze gaan in gesprek met de kinderen. Nou onze kinderen hebben heel veel verteld, dit kwam grotendeels ook over met ons verhaal. Vanuit daar komt er een veiligheidsplan. Die ook uitvoerbaar/testbaar moet zijn. Ik heb ook nachten gegoogled! Kinderen zijn loyaal maar wij hebben gelijk gezegd wees eerlijk, wij zullen nooit teleurgesteld zijn. Jij voelt het zo en dat is al erg genoeg.
De oudsten gaven aan dat wij actieve, fijne en ruimdenkende ouders waren/zijn. Maar de afgelopen periode verandering merkte.
Last van onvoorspelbaarheid. Dus mama die op zondag na een halve fles wijn makkelijk pizza bestelde en doordeweeks kon mopperen dat er geen spinazie werd gegeten. Klinkt simpel maar je verliest als ouder onder invloed respect en dat besefte ik mij onvoldoende.
Kleintjes zeiden zo mooi, mama koopt dan makkelijk fortnite kaartjes. .
Maar durf bijvoorbeeld niet snel een logé uit te nodigen uit schaamte.
Oudsten die dan gingen helpen/bemoeien of wilden oplossen tijdens onze discussies.
Tijdens het spoedhulp traject moesten de kinderen een 3 huizen tekening maken, zorgen, wat gaat er goed en dromen.
Ze gaan echt geen alchohol testen afnemen.
Maar willen wel de sfeer voelen. Zijn de kinderen vrolijk, spelen ze, zijn ze vaak ziek van school en hebben ze hobby/sport?
Vandaag heeft de hulpverlening gekletst over oud en nieuw, de beugel die onze dochter krijgt, op de vr bril gespeeld. Zijn een keer naar de Mac geweest of gewandeld met de honden. Met ons meerderjarige dochter gepraat wat haar onzeker maakte op haar stage om haar zo wat extra body te geven.
ik dronk voor de ontspanning. Begon jaren lang met 1 glas wijn op vrijdagavond. Mijn partner dronk wel altijd al meer, zijn gedrag irriteerde mij. Als ik dan wat meer dronk vonden wij elkaar gezelliger. Na corona, veel stress met kinderen en drukte met werk. Dus verdiende ik wel vaker een wijntje… Je bent niet op 1 dag zomaar een forse drinker.
Ons meerderjarige dochter klaagde tijdens oud en nieuw dat wij saai waren!
Heel verhaal weer. VT haalt geen kinderen uit huis. Ze zijn er voor het gezin en bewustwording. Ze kijken juist mee om het weer fijn te hebben samen. Dat trauma’s stoppen bij ons als ouder!
Mirandaaatje_86
09-01-2025 om 01:23
Schaam je niet. Er zijn zoveel forse drinkers die gewoon functioneren. Als je geen melding krijgt van VT. Dan hoop ik desondanks dat het lukt. En je rust en ontspanning gaat vinden.
Ellori
09-01-2025 om 07:41
Nick90 schreef op 08-01-2025 om 23:54:
[..]
Ja want dat gebeurt ook zo vaak en nooit gehoord van een taxi?
Zeker wel want ik moet sowieso met een taxi als ik naar een HAP en SEH moet. Maar het feit blijft dat ze zo bezopen was dat ze niet eens een tijdsbesef had en 5 min 30 min duurde en ze zelf dus niet door had hoe ver heen ze echt was. Dan kun je gewoon niet adequaat handelen, dat is namelijk gewoon het effect van verdovende middelen. Waarom denk je dat je met meer dan 2 bier op niet meer mag rijden? Omdat je dan nog zo goed zou kunnen handelen en reageren?
Yumi
09-01-2025 om 09:06
Mirandaaatje_86 schreef op 09-01-2025 om 01:23:
Schaam je niet. Er zijn zoveel forse drinkers die gewoon functioneren. Als je geen melding krijgt van VT. Dan hoop ik desondanks dat het lukt. En je rust en ontspanning gaat vinden.
Er zijn er ook zoveel die het leven van mensen in hun omgeving tot een hel maken, en ondertussen denken dat ze gewoon functioneren.
Nick90
09-01-2025 om 09:21
Ellori schreef op 09-01-2025 om 07:41:
[..]
Zeker wel want ik moet sowieso met een taxi als ik naar een HAP en SEH moet. Maar het feit blijft dat ze zo bezopen was dat ze niet eens een tijdsbesef had en 5 min 30 min duurde en ze zelf dus niet door had hoe ver heen ze echt was. Dan kun je gewoon niet adequaat handelen, dat is namelijk gewoon het effect van verdovende middelen. Waarom denk je dat je met meer dan 2 bier op niet meer mag rijden? Omdat je dan nog zo goed zou kunnen handelen en reageren?
Ik veronderstel dat de politie een redelijke inschatting kan maken voor ze iemand laten gaan. Als ze zo bezopen was geweest had ze wel gewoon kunnen blijven slapen.
Anoniemer
09-01-2025 om 09:48
Ik rij nooit met drank in mijn lijf. Ook niet als het maar een half drankje is. Ik heb dus ook wel eens een taxi moeten nemen toen ik 's nachts onverwacht met kind naar de huisartsenpost moest. Dat is toch echt niet verkeerd.
Anoniemvoornu
09-01-2025 om 10:00
karenm2 schreef op 08-01-2025 om 22:43:
[..]
Ja ok dat snap ik. Ik ga ook terug therapie om anders met die stress om te gaan. Maar het is niet zomaar stress waar ik doorheen kan hoor. Daarvoor is het te erg. Zo voelt dat.
Ik ga niet meer elke dag drinken en niet meer te dronken worden, dus dan is het met drinken ook gewoon terug verantwoordelijk
Nu drink je toch wel elke dag ipv alleen het weekend... echt je blijft hangen je zegt alles te willen doen om een goede moeder te zijn maar zodra er gezegd wordt laat de drank staan kom je met 1000 duizend excuses waarom je niet hoeft te stoppen en dat je kinderen er echt geen last van hebben.
Pimpelmees67
09-01-2025 om 10:07
Anoniemer schreef op 09-01-2025 om 09:48:
Ik rij nooit met drank in mijn lijf. Ook niet als het maar een half drankje is. Ik heb dus ook wel eens een taxi moeten nemen toen ik 's nachts onverwacht met kind naar de huisartsenpost moest. Dat is toch echt niet verkeerd.
Dat is toch totaal niet relevant in dit topic?
Roos57
09-01-2025 om 10:12
karenm2 schreef op 08-01-2025 om 22:37:
[..]
Ja angst en stress. Daardoor teveel drinken soms en soms te boos worden. Ik ga volgende week terug naar die therapie. Ik hoop ook dat het kan helpen ik ga het echt proberen maar soms dan voelt het ook alsof ik zo mislukt ben dat er toch niks echt wat me ooit echt gaat helpen.
Soms te boos worden
Op wie of wat ?
Anoniemer
09-01-2025 om 10:17
Pimpelmees67 schreef op 09-01-2025 om 10:07:
[..]
Dat is toch totaal niet relevant in dit topic?
Ik bedoel: je kunt met een wijntje op best alert reageren. Dan ben je niet meteen een alcoholist zoals sommigen suggereren. En dat is inderdaad een ander verhaal dan.
Anoniemvoornu
09-01-2025 om 10:28
Anoniemer schreef op 09-01-2025 om 10:17:
[..]
Ik bedoel: je kunt met een wijntje op best alert reageren. Dan ben je niet meteen een alcoholist zoals sommigen suggereren. En dat is inderdaad een ander verhaal dan.
Niemand sugereerd dat , je leest net als to selectief , alcohol tast je reactievermogen aan. en ja naar een wijntje is dat nog niet zo erg vandaar dat je er met 2 nog in de auto mag rijden, maar to drinkt niet 1 wijntje , ze drinkt er elke dag een paar en regelmatig te veel, en vorige week dronk zo veel dat ze vast zat voor openbare dronkenschap. Maar vooral gaan roepen dat een wijntje moet kunnen hoor
coolpack2
09-01-2025 om 10:33
karenm2 schreef op 08-01-2025 om 22:26:
[..]
Ik heb niet echt een sociaal leven. Ja in het weekend had ik uitgaan en drankjes doen maar daar ga ik voorlopig mee stoppen. Met collega afspreken wil ik liever niet doen. Ik wil op mijn werk echt geen problemen het is beter dat niemand daar echt dicht bij komt kan ik ook met niemand ruzie krijgen. Ik zou heel graag iemand hebben om te bellen maar dat is gewoon niet zo. Ik heb 1 persoon die soms een vriendin is maar soms hebben we ook heftige ruzie. en nog 1 moeder waar ik soms mee af spreek omdat de jongens haar kids ook leuk vinden en ze spelen leuk. maar dan doen we ook best veel wijntjes. Ik was aan het denken misschien wil ik yoga een kans geven maar ik vind dat heel eng om alleen ergens heen te gaan dat geeft me dan ook weer stress. en dan moet ik nieuwe oppas vinden voor de jongens dus het is gewoon ingewikkeld. Online kan ik proberen.
Waarom is (de kans op) ruzie zo'n ding?
Ik ken een paar mensen met wie ik een dynamiek heb - lees: die gedrag vertonen dat ik afkeur - waarbij ik bang ben voor ruzie. Die ga ik uit de weg. Maar dat zijn uitzonderingen. Bij jou lijkt het een soort standaard-angst bij contact leggen met anderen, evenals wantrouwen. Heb je een idee waarom dat is?
coolpack2
09-01-2025 om 10:36
karenm2 schreef op 08-01-2025 om 22:43:
[..]
Ja ok dat snap ik. Ik ga ook terug therapie om anders met die stress om te gaan. Maar het is niet zomaar stress waar ik doorheen kan hoor. Daarvoor is het te erg. Zo voelt dat.
Ik ga niet meer elke dag drinken en niet meer te dronken worden, dus dan is het met drinken ook gewoon terug verantwoordelijk
Ik vind het wel opvallend - maar misschien is dat kenmerkend - dat je enerzijds alcoholproblematiek bagetelliseert en anderzijds je stress aan lijkt te duiden als uitzonderlijker dan die van ieder ander die probeert te stoppen met probleemdrinken of andere inname.
Anoniemvoornu
09-01-2025 om 10:44
coolpack2 schreef op 09-01-2025 om 10:36:
[..]
Ik vind het wel opvallend - maar misschien is dat kenmerkend - dat je enerzijds alcoholproblematiek bagetelliseert en anderzijds je stress aan lijkt te duiden als uitzonderlijker dan die van ieder ander die probeert te stoppen met probleemdrinken of andere inname.
Kenmerkend , hetzelfde als het minderen ipv stoppen, meeste mensen zouden na een nachtje cel wel zo geschrokken zijn dat ze drank laten staan, hetzelfde als alchohol die verkeerd valt ipv ik heb teveel gedronken. Verantwoording nemen voor je gedrag is lastig
boowie1995
09-01-2025 om 11:01
Even een account aangemaakt om op dit topic te reageren. Ik heb grotendeels het topic ook gelezen. Ik ga even mijn zienswijze geven, OP.
Wat mij opvalt in je openingspost en al jouw reacties op andere (goed- en liefbedoelde) adviezen, is dat je continu schrijft dat je drinkt en dat je weet dat het soms problematisch is, maar... Ieder bericht schrijf je '(...), maar ik heb zoveel stress en zorgen'. Dat betekent dus dat je ergens wel weet dat het een probleem is, MAAR dat je ook je stress en zorgen een rechtvaardiging is voor je gedrag. Telkens geef je een 'maar' aan. Dat betekent in feite niets anders dat je vindt dat het wel losloopt. Dat is een probleem: je kunt het probleem wel erkennen en dan vervolgens weer wegschuiven onder een 'maar ja want ik heb X als probleem'. Neem de verantwoordelijkheid, en verzin niet redenen om het weg te schuiven.
Buiten dat om, lees ik ook nergens concrete plannen. Ja, je hebt stress en zorgen geef je aan, maar wat ga je CONCREET doen om je problemen aan te pakken? Ik lees ergens een therapeut en dat is goed, maar vervolgens oppert ook iemand om de drank te laten staan, en dan wordt het ineens een ander verhaal. Daar reageer je niet op. Ik lees nergens concrete acties die jij gaat ondernemen om je problemen (zowel de alcohol als de stress) aan te pakken. Ook dit is voor mij een indicatie dat je eigenlijk niet aan je probleem wilt.
Ik hoop oprecht, als kind van een alcoholiste, dat je problemen gaat aanpakken. Ik herken dit gedrag namelijk maar al te goed: van 'ja, maar ik drink omdat ik probleem X heb' en dan vervolgens geen concrete actie onderneemt in de zin van de drank te laten staan. Je focus zou op je gedrag en de manier waarop je met dingen omgaat, moeten liggen, en niet of je oppas en/of haar moeder VT heeft gebeld. Focus je op jou, want op de rest (dus dat belletje naar VT wel of niet) heb je geen invloed op. Waar je wel invloed op hebt, is de manier waarop je ermee omgaat. Sterkte.