Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoe tonen dat ik goede ouder ben

karenm2 schreef op 08-01-2025 om 22:15:

[..]

Maar als iemand hoopt dat ik bij de rechter en VT moet komen en dat die me toch niet gaan geloven dan is dat toch dreigen.

Kijk ik kan niet heel goed tegen kritiek dat weet ik wel. Zeker als iemand zegt dat ik het niet goed doe als moeder.

Wat je zegt, "iemand" zegt dat. Laat niet ieders mening je zo sterk beïnvloeden. Het is geen "dreigen", niemand doet je iets aan. 

En er zullen altijd mensen zijn die je geen goede moeder vinden, nobody is perfect. Kritiek is altijd lastig, vinden we allemaal vervelend, maar geen reden voor zoveel stress en als oplossing daarvoor alcohol. Ga er lekker op uit met je jongens, zoek zelf wat sociale afleiding en geniet van je gezin. 

karenm2 schreef op 08-01-2025 om 22:15:

[..]

Maar als iemand hoopt dat ik bij de rechter en VT moet komen en dat die me toch niet gaan geloven dan is dat toch dreigen.

Kijk ik kan niet heel goed tegen kritiek dat weet ik wel. Zeker als iemand zegt dat ik het niet goed doe als moeder.

Moeder van de oppas zei (volgens jouw OP) dat VT kan helpen. Dat is geen dreigen. Wel een tip.

karenm2

karenm2

08-01-2025 om 22:26 Topicstarter

wil40 schreef op 07-01-2025 om 20:47:

Waarom vertrouw je niemand meer bij je jongens? Niemand heeft ze wat aangedaan. Zoek een andere oppas, ga één keer in de week lekker sporten, ontvang een vriendin op de koffie, ga winkelen of naar de bios, lunchen met een collega, ook online kan je sporten en yogalessen volgen. Iemand bellen als je je alleen voelt en stress krijgt kan ook afleiding bieden. Je kan naast je werk en kinderen een sociaal leven hebben zonder kroeg en alcohol.

Ik heb niet echt een sociaal leven. Ja in het weekend had ik uitgaan en drankjes doen maar daar ga ik voorlopig mee stoppen. Met collega afspreken wil ik liever niet doen. Ik wil op mijn werk echt geen problemen het is beter dat niemand daar echt dicht bij komt kan ik ook met niemand ruzie krijgen. Ik zou heel graag iemand hebben om te bellen maar dat is gewoon niet zo. Ik heb 1 persoon die soms een vriendin is maar soms hebben we ook heftige ruzie. en nog 1 moeder waar ik soms mee af spreek omdat de jongens haar kids ook leuk vinden en ze spelen leuk. maar dan doen we ook best veel wijntjes. Ik was aan het denken misschien wil ik yoga een kans geven maar ik vind dat heel eng om alleen ergens heen te gaan dat geeft me dan ook weer stress. en dan moet ik nieuwe oppas vinden voor de jongens dus het is gewoon ingewikkeld. Online kan ik proberen.

Anoniemvoornu schreef op 08-01-2025 om 22:17:

[..]

Dan maak je je leven heel zwaar krijgen want (als ouder )maakt iedereen fouten en krijgt dus wel eens kritiek

Daar ben ik het helemaal mee eens. Kritiek krijg je echt weleens hoor. Dat is niet leuk, maar helaas het gebeurt en hoort er denk ik ook bij. Het is dan aan jou TO hoe je ermee om gaat. Laat jij je erdoor kisten, of probeer je ervan te leren of leg je het naast je neer. Kan allemaal. Ga in jezelf geloven in jouw eigen kracht. Dan komt kritiek al veel minder hard aan en dan kun je, waar nodig, ervan leren. Jij bent de beste moeder voor jouw kinderen want ze zijn jouw vlees en bloed en zij horen bij je. Niemand anders. Als jij jouw aandachtspunten echt grondig aanpakt dan word je een nog betere en sterkere moeder en dan ga je veel meer in jezelf geloven.

karenm2

karenm2

08-01-2025 om 22:32 Topicstarter

Mlah! schreef op 07-01-2025 om 22:33:

[..]

Het maakt niet uit of die moeder met jouw buuf gekletst heeft.

Als jouw buurvrouw het leuk vindt dat ze met de hond komen spelen, vooral zo laten. Een lieve buurvrouw in de buurt is goud waard (ik was laatst zonder sleutels en telefoon de deur uit gelopen 😅).

Ze kent jou toch al langer dan vandaag? Schrijf mensen niet te snel af, blijf in contact.

Reageer gewoon naar haar als altijd, er is niks aan de hand.

Ja je hebt misschien gelijk dat ik beter gewoon normaal doe en dan kijk ik of zij ook normaal doet en dan is er niks aan de hand. Als ik er aan denk dat ze me nu een slechte moeder vind en onverantwoordelijk dan krijg ik zoveel spanning en dan wil ik me verstoppen. Maar dat is geen oplossing want de jongens hebben daar ook last van en ze kent me al langer dat is waar en ze weet dat ik gewoon goed voor de jongens zorg.

karenm2

karenm2

08-01-2025 om 22:34 Topicstarter

Moederkareltje schreef op 07-01-2025 om 22:38:

Ik begrijp dat je stress hebt over de onwetendheid van wel of geen melding. Ik zou dit doen als ik jou was. Naast mijn andere gouden tip hier een zilveren tip.

Misschien kun je veilig thuis opbellen met de vraag of er een melding over jou gedaan is en of dat de melding al onderweg is per post misschien omdat er een akkefietje laatst was en een mevrouw er steeds mee dreigt. Je wilt hier een streep onder kunnen zetten met die mevrouw en wil graag weten waar je aan toe bent. Het is niet fijn om steeds over dat akkefietje in te moeten blijven zitten. Dan kan zij even in de computer kijken. Doet ze vast want als er een melding is komt die ook vanzelf jouw kant op.

Haha je best een goede tip dank je maar ik denk niet dat ik het zou durven om veilig thuis te bellen. Ik wil gewoon helemaal geen contact met die mensen ik wil ze niet in mijn leven nooit meer nergens voor.

karenm2

karenm2

08-01-2025 om 22:37 Topicstarter

Madamecannibale schreef op 07-01-2025 om 22:35:

[..]

Ik vind het wel heel triest om te lezen dat die angst zo je leven beïnvloed. En die angst lees ik eigenlijk in al je berichten en al je acties door. Van het bang zijn voor roddelen van de oppas, tot het bang zijn voor veilig thuis, tot bang zijn dat de onderbuurvrouw over je praat. Hopelijk kan therapie je hierbij helpen. Want al dat wantrouwen en die angst naar de mensen om je heen moet heel onveilig voelen, alsof al die mensen het op je gemunt hebben.

Ja angst en stress. Daardoor teveel drinken soms en soms te boos worden. Ik ga volgende week terug naar die therapie. Ik hoop ook dat het kan helpen ik ga het echt proberen maar soms dan voelt het ook alsof ik zo mislukt ben dat er toch niks echt wat me ooit echt gaat helpen. 

karenm2

karenm2

08-01-2025 om 22:38 Topicstarter

felija schreef op 07-01-2025 om 22:44:

[..]

En het schaadt de kinderen wel degelijk, zij kunnen nergens meer naartoe, omdat hun moeder niemand meer vertrouwt.

Ik schaadt de kinderen niet stop toch daarmee dat is gewoon niet waar

karenm2

karenm2

08-01-2025 om 22:43 Topicstarter

coolpack2 schreef op 07-01-2025 om 22:46:

[..]

Je leest niet goed. Er wordt niet gezegd dat je van de stress af bent als je niet drinkt. Die forummer zegt juist dat je er doorheen moet in plaats van het te verdoven met alcohol (waarna het evengoed weet terugkomt - of nog erger als je teveel gezopen hebt). Maar als je kunt stoppen met alcohol én je met hulp andere manieren vindt om met stress om te gaan en je pijn te verwerken, je leven een stuk mooier zou kunnen worden.

Je hebt duidelijk een vertekend beeld van alcoholisme. Dat vind ik verdrietig om te lezen. Volgens de site die iemand postte ben ik met 1 à 2 eenheden per dag trouwens ook een probleemdrinker. Enerzijds vind ik dat wat overdreven, anderzijds laat ik het nou ook weer niet fluitend staan nu ik in een stressvolle periode zit. Dus zeker een aandachtspunt. Ik drink zelf wel graag alcoholvrij of -arm bier, dat "helpt" wel wat.

Ja ok dat snap ik. Ik ga ook terug therapie om anders met die stress om te gaan. Maar het is niet zomaar stress waar ik doorheen kan hoor. Daarvoor is het te erg. Zo voelt dat.

Ik ga niet meer elke dag drinken en niet meer te dronken worden, dus dan is het met drinken ook gewoon terug verantwoordelijk

Voor een VT melding komt er geen rechter aan te pas. Ik begrijp je stress en angst. Jammer dat je zo blijft hangen en denkt dat yoga de oplossing zal zijn. 
Je moet juist wel iemand in je netwerk informeren. Maar geen vriendin waar je weleens oneindigheid mee hebt of wijntjes drinkt. Ga desnoods naar een praktijkondersteuner of verslavings ondersteuner via de huisarts. Dit is zo laagdrempelig 

karenm2

karenm2

08-01-2025 om 22:59 Topicstarter

Mirandaaatje_86 schreef op 08-01-2025 om 06:37:

Klopt ons situatie was anders omdat onze zoon belde. Mijn partner reageerde door de medicatie veel heftiger op de aantal glazen wijn.

Ik heb meerdere gesprekken gehad met VT. Doortastend JA, zonder eerlijkheid kunnen zij geen beeld vormen. Stressvol, de ochtend erna … wat een schaamte! Twee jonge meiden aan de deur, die je verhaal aanhoren. Ik was ook bevooroordeeld; “Wat weten hun nou van het leven”.

VT zal nooit zeggen je bent een slechte ouder! Soms door de jeugd of problemen kun je (tijdelijk) niet anders.
Ik was ook altijd beschikbaar, dronk op gepaste momenten. Dus nooit als een kind niet fit was, tiener uit ging… Had b.v nooit geen glas wijn op het aanrecht. Zorgde altijd voor gezond eten. Wat was nou het probleem? Was toch geen laveloze tokkie die in bed lag en geen broodtrommels meer smeerde?

Ons drink gedrag is erin geslopen door de Corona periode… Hierdoor werd de confrontaties heftiger met partner om de domste onderwerpen.

VT kan direct hulpverlening inschakelen. Pak het aan! Alleen lukt het niet. Van stress is de wijnfles zoveel makkelijker en dat gaat gebeuren. Uitglijders maakt elke probleem (oplos) drinker.

Wij gaan afbouwen met hulpverlening. Boffen ontzettend dat de kinderen verder geen gedragsproblemen hebben ontwikkeld door ons. Maar wel een jeugd trauma want ze zeggen allen ook het was daarvoor en nu zoveel gezelliger. Dit had zonder interventie van de politie/VT en jeugdhulpverlening niet mogelijk geweest!
Mocht er geen VT melding zijn. Ga naar de huisarts en bel de gemeente voor ondersteuning. Ga zeker in gesprek met de oppas.
Mocht er wel een melding zijn. Kinderen zijn loyaal, laat ze aub niet in loyaliteit conflict komen en laat alle gesprekken vrijwillig toe.
Heel veel sterkte! Want een nieuwe ontspanning zoeken is een zoektocht.

Dank je om je verhaal te delen. Ik vind het heel heftig dat VT bij jou kwam en ik vind het echt heel goed dat jij dat kon om gewoon rustig met ze te praten want ik snap zo goed wat je zegt over schaamte. Maar hoe hebben ze jou geholpen dan? Gaan ze dan controle doen of je gedronken hebt? Als ze dan komen waar willen ze dan over praten? en hoe gaan ze dan helpen als ze niet de kinderen weg willen halen?

Ik ga volgende week terug naar therapie. Dus ik heb al hulp daarvoor hoef ik de gemeente of de huisarts niet. Dat ga ik ook zeggen als VT belt, dat ik weet dat het niet goed was maar dat het een keer was en dat ik terug hulp heb om het zeker niet meer opnieuw te laten gebeuren. 

karenm2

karenm2

08-01-2025 om 23:01 Topicstarter

Abracadabra schreef op 08-01-2025 om 12:18:

[..]

Maar wat dan als ze over je roddelen? Laat ze lekker. Kan je daar niet boven staan?

Ja dat is misschien wel zo dat ik erboven moet staan. Dat kan ik niet goed omdat ik al zoveel stress heb denk ik, maar ik moet het los laten je hebt gelijk

karenm2

karenm2

08-01-2025 om 23:04 Topicstarter

Temet schreef op 08-01-2025 om 14:22:

"
Het maakt niet uit of die moeder met jouw buuf gekletst heeft.

Als jouw buurvrouw het leuk vindt dat ze met de hond komen spelen, vooral zo laten. Een lieve buurvrouw in de buurt is goud waard (ik was laatst zonder sleutels en telefoon de deur uit gelopen 😅).

Ze kent jou toch al langer dan vandaag? Schrijf mensen niet te snel af, blijf in contact.

Reageer gewoon naar haar als altijd, er is niks aan de hand. "

Helemaal mee eens! Je hebt sowieso een beter netwerk nodig, dus de mensen met wie je nu een goed contact hebt, daarmee moet je dat contact versterken in plaats van af te knijpen.

En mensen gaan mijden uit angst dat ze over je praten of je erbij lappen, dat is typisch het soort gedrag dat bij instanties als VT allerlei alarmbellen doet afgaan. Het weghouden van kinderen bij netwerk/instanties is een grote rode vlag, doe dat dus vooral niet.

Ja een beter netwerk dat kan niet zo maar. Maar je hebt wel gelijk dat ik niet de kinderen moet weg houden bij mensen.

karenm2 schreef op 07-01-2025 om 21:17:

[..]

Erg van jouw jeugd. Maar dat betekent niet dat je dat op mij moet betrekken. ik ben geen alcoholverslaafde moeder. Als mijn jongens naar de dokter moeten ga ik meteen daar ben ik nooit te dronken voor en ik hoef niet te rijden. Ik zorg gewoon prima voor ze.

Als je die nacht dat je opgepakt bent geweest om half 3 met een van de kinderen naar de dokter moest was je daar ECHT TE DRONKEN VOOR! Het lijkt me echt handig dat je stopt met je drankgebruik te bagatelliseren. Maar heel eerlijk gezegd vraag ik me überhaupt af of je het ooit gaat snappen. Ga lekker je leven leven en niet piepen als VT wel om de hoek komt kijken. Want ik vrees echt dat er gewonden moeten vallen voordat je echt door hebt wat er aan de hand is.

Ellori schreef op 08-01-2025 om 23:14:

[..]

Als je die nacht dat je opgepakt bent geweest om half 3 met een van de kinderen naar de dokter moest was je daar ECHT TE DRONKEN VOOR! Het lijkt me echt handig dat je stopt met je drankgebruik te bagatelliseren. Maar heel eerlijk gezegd vraag ik me überhaupt af of je het ooit gaat snappen. Ga lekker je leven leven en niet piepen als VT wel om de hoek komt kijken. Want ik vrees echt dat er gewonden moeten vallen voordat je echt door hebt wat er aan de hand is.

Ja want dat gebeurt ook zo vaak en nooit gehoord van een taxi?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.