karenm2
04-01-2025 om 19:43
Hoe tonen dat ik goede ouder ben
ik ben een goede ouder voor mijn kids. Alleen soms heb ik het lastig. soms drink ik ook teveel.
vrijdag was een lastige dag en ik had wat gedronken, ben uit gegaan om nog meer te drinken. gewoon even alles vergeten. er was oppas voor de kids ik ben echt geen slechte moeder.
alleen toen is het wat uit de hand gelopen en werd ik plots door de politie aangehouden en in een cel gestopt. als een crimineel. wat ik niet ben voor de duidelijkheid alleen soms drink ik wat teveel. ik vroeg nog wat doe ik mis ze zeiden openbare dronkenschap en je moet hier blijven totdat je terug controle hebt over jezelf.
nauwelijks 4 uurtjes later hebben ze me ook laten gaan wat ze niet zouden doen als het echt zo erg was denk ik dan.
maar toen was de oppas al in paniek geraakt omdat ik niet bereikbaar was en niet thuis kwam. maar ja dat is ook niet mijn schuld ze hadden al mijn spullen af genomen.
toen ik thuis kwam was de oppas er maar ook haar moeder want die had ze gebeld omdat ze zich zorgen maakte of zoiets, snap het zelf ook niet helemaal vind het maar raar waarom maakt die moeder zich zorgen ze willen gewoon roddelen over mij.
die moeder zei dat ze zich zorgen maakt of ik wel voor de kinderen kan zorgen en dat veilig thuis kan helpen. ik ben erg boos geworden heb hen weg gestuurd.
nu heb ik veel stress. ik wil echt geen veilig thuis dat is niet nodig ik maak mijn fouten maar ben wel een goede moeder ik doe mijn best.
wat kan ik nu het beste doen denken jullie, ik word gek van de zorgen omdat ik niet weet wat die moeder gaat doen en wie ze gaat bellen
rionyriony
05-01-2025 om 06:56
Probleem met alcohol is dat dit sterk belonend is en de prioriteiten in je hoofd verlegt. Als dit enige malen herhaald en dus bevestigd wordt dan verdrijft dat je kinderen van de eerste plek, alleen al door het belonende effect. Zelfs al zijn er nadelige effecten achteraf zoals het feit dat je voor paal stond. Die komen dan pas later, mogelijk te laat. Tenslotte kan je alleen nog maar je plezier halen uit de alcohol en worden je kinderen de hinderpaal naar dat genot. Ik zeg niet dat dit zo moet gebeuren, maar er is een groot risico dat dit in je hoofd gebeurt. Zelfs al ben je het je niet bewust en wil je het niet.
ToetieToover
05-01-2025 om 08:18
De titel is al veelzeggend: “hoe kun je tonen dat je een goede ouder bent”. Dat impliceert dat jij vindt dat je een goede ouder bent, maar dat anderen dat niet zien. Ongetwijfeld doe je het al veel beter dan je eigen ouders. Maar dat wil nog niet zeggen dat je daarmee een ‘goede’ ouder bent. Raap al je moed bij elkaar, en drink jezelf vooral niet teveel moed in zodat je nog helder kunt formuleren en e-mail je therapeut wanneer je weer een afspraak kunt maken. Stel het niet uit, die e-mail. Doe het meteen maar even als je dit leest.
Poison
05-01-2025 om 08:49
Opgepakt en in de cel gegooid worden wegens openbaar dronkenschap vind jij geen probleem?? Dan heb je echt wel een probleem hoor. Kinderen of geen kinderen. Alcohol nodig hebben als je stress hebt: hetzelfde. Erken dat en zoek hulp.
Weet je dat alcohol als het nu uitgevonden was meteen op de harddruglijst geplaatst zou zijn? Nog boven heroïne etc. Het is echt heel gevaarlijk en beïnvloedend spul. Dat moet je niet willen met je kinderen bij je.
en je woede op de oppas richten? Dan is ook echt een signaal. De oppas heeft volkomen juist gehandeld. Jij was er niet op de afgesproken tijd, je hebt niets laten horen en je was totaal onbereikbaar. Ze heeft hulp ingeschakeld. Om je kinderen en zichzelf veilig te houden! Ben daar dankbaar voor ipv achterdochtig en boos!
Zoals hierboven wordt gezegd: mail je therapeut nu direct en vertel dan ook dat dit is gebeurd. En bel morgen ook je huisarts. Laat desnoods dit topic lezen als je zelf niet eerlijk denkt te kunnen zijn. Want eerlijk is eerlijk: aan jezelf En anderen toegeven dat je een probleem hebt is stap 1 en een enorm moeilijke stap!
Ninoea
05-01-2025 om 08:53
Ik wil je adviseren om wél naar de huisarts te gaan of je therapeut en hem of haar te vragen of er geneesmiddelen zijn die je kunnen helpen. Ik focus bewust op geneesmiddelen omdat je al aangeeft in therapie te zijn en daarmee door te willen gaan. Ik denk dat dit ernaast kan helpen.
Voor jou is alcohol een soort van ‘geneesmiddel’ omdat het stress bij jou wegneemt. Het probleem met alcohol is echter dat het middel potentieel erger is dan de kwaal en je er nieuwe problemen door krijgt waardoor je ook weer meer stress bij krijgt. En die stress en extra problemen zou je jezelf niet moeten gunnen. Io gun het je in elk geval niet dat je je nog rotter voelt!!
Ik zit aan twee richtingen te denken die ik als leek ken, maar een huisarts/therapeut weet veel beter wat mogelijk is:
- een middel dat helpt om tegenzin te krijgen bij inname van alcohol. Je wordt er misselijk van en neemt de zin erin af.
- een middel dat helpt om de ergste randjes van je stress te verminderen waardoor je beter kan blijven functioneren.
Het is voor jou denk ik het meest laagdrempelig om dit te bespreken met je therapeut of hij/zij dit mag voorschrijven en hoe hij/zij daar tegenaan kijkt. En als die adviseert dat je bijv naar de huisarts gaat dan kan je dat alsnog doen, maar dan doe je eerst de wat makkelijker stap waarmee je ook meteen hebt gezorgd dat je therapeut op de hoogte is van wat er speelt.
Heel veel sterkte!
Vera8
05-01-2025 om 08:56
karenm2 schreef op 04-01-2025 om 22:28:
[..]
ok ik snap dat dat een fout is
daarom vraag ik toch ook jullie hulp hier, omdat ik weet dat ik een fout heb gemaakt.
als dronken zijn bij je kinderen trouwens altijd gelijk staat aan slecht ouderschap, dan had ik zelf wel heeeeeeeel slechte ouders
je moet het ook niet overdrijven
karenm2 schreef op 04-01-2025 om 22:33:
[..]
wat nou koester de mensen die zich voor je kinderen willen inzetten
wat weet jij daarvan
ik zet mezelf elke dag in voor de kinderen ook als ik me volledig waardeloos voel en liefst dood wil. ik heb jouw aanval niet nodig
JIJ opent hier een topic waarin je vraagt om advies. Maar als dat advies je niet aanstaat dan vind je dat niet leuk en reageer je geprikkeld.
Tsja, zoals ik in mijn post al aangaf. Begin met kijken naar je eigen aandeel. Dat was niet ok, dus daar reageren mensen sterk op.
Naast het kennelijk niet goed kunnen dealen met de shit in je dagelijkse leven vind je het dus ook lastig om om te gaan met kritiek. Dat staat de oplossing voor je oorspronkelijke sores in de weg. Zo raak je alleen maar verder in de neerwaartse spiraal.
En wat dat koesteren betreft? Wat had je dan gewild? Een oppas die op de afgesproken tijd had gezegd: “ mijn tijd zit erop, ik ga naar huis. De groeten!” En vervolgens was 1 van je kinderen wakker geworden met buikpijn oid en er was niemand? Of erger nog; er was brand uitgebroken?
Maar gelukkig had jij een oppas die in actie kwam. Alleen krijgt ze daarvoor stank voor dank?
Jij kunt geen (terechte) kritiek verdragen en dus moet de oppas vertrekken. jij kunt geen kritiek verdragen en daarom zijn de meeste reacties hier een aanval. Als dit is hoe jij met zaken dealt dan snap ik wel dat het leven niet gemakkelijk is.
Gekhoofd
05-01-2025 om 09:31
je kan nu twee kanten op; de gezonde goede kant of nog meer de afgrond in.
Kies wijs.
Anoniemvoornu
05-01-2025 om 10:23
Je vraagt eigenlijk niet hoe laat ik zien dat ik een goede moeder ben, dat antwoord is simpel, door geen harddrugs( want dat is drank ) meer te gebruiken , je wilt geruststelling dat het allemaal wel meevalt. Want je familie drinkt meer ...
Zolang jij excuses maakt voor jezelf om wel te mogen drinken, zoals ik heb het nodig om met stress om te gaan, de kinderen zijn bij de oppas enz ben je geen goede moeder maar een verslaafde en is het wachten tot het wel misgaat want als je zo dronken bent dat je je kinderen vergeet ben je geen goede moeder ook al is er een oppas.
Een meisje van 19 waar je niet bereikbaar voor bent dus als er iets was gebeurd met de kinderen dan had je er niet geweest voor ze, zoiezo zo dronken worden dat je niet meer weet wat je doet is ook voor jezelf levensgevaarlijk , wees blij dat de politie je van straat heeft geplukt , het had ook heel anders kunnen aflopen
tsjor
05-01-2025 om 10:50
karenm2 schreef op 04-01-2025 om 23:26:
[..]
ja ik weet het, ik weet dat ik niet zo goed bezig ben soms met drinken. ik moet minder drinken dat ga ik ook proberen maar de huisarts kan daar niet echt bij helpen volgens mij. ik durf ook niet zo goed gaan want ik wil niet dat die ook gaat oordelen, dan voel ik me nog slechter dat helpt me echt niet
Heb je al een gekeken of de AA iets voor je is?
Wat zou je willen dat je ouders of je andere familieleden zouden doen, vind je dat ze het zo prima doen of zou je iets znders willen?
Tsjor
Gebruikersnaaminvullen
05-01-2025 om 11:39
karenm2 schreef op 04-01-2025 om 23:41:
[..]
maar waar zijn de kinderen het slachtoffer van dan. jij weet het zo goed dus leg maar uit dan. ze hebben er niet eens iets van gemerkt ze lagen op bed
kijk ik weet dat het niet goed was maar je doet echt hysterisch. de kinderen hebben er geen last van gehad
Je zei eerder zelf dat je ouders altijd teveel dronken en dat je broers/zussen dat ook doen, maar je ziet niet dat je kinderen slachtoffer zijn van jouw alcoholprobleem?
Ga niet minder drinken maar stop. Dat is makkelijk gezegd, maar je hebt therapie. Pak dat weer op en spreek erover met de therapeut. Ga naar de huisarts voor hulp. En denk niet dat je kinderen niets meekrijgen, die krijgen meer mee dan je denkt. Bovendien jaag je, zoals de laatste oppas, ook mensen weg met je gedrag.
Madamecannibale
05-01-2025 om 11:43
Ik vind het wel apart trouwens dat zelfs nu je nuchter bent je niet inziet dat de oppas goed gehandeld heeft. Ik zou me de ogen uit de kop schamen en langs zijn gegaan met een doos chocolade en een welgemeend excuses.
Theekopje
05-01-2025 om 12:11
Madamecannibale schreef op 05-01-2025 om 11:43:
Ik vind het wel apart trouwens dat zelfs nu je nuchter bent je niet inziet dat de oppas goed gehandeld heeft. Ik zou me de ogen uit de kop schamen en langs zijn gegaan met een doos chocolade en een welgemeend excuses.
Dit inderdaad! Dat dit gebeurt is, is stom en gebeurd. Dat je daar verder wat mee moet: ja.
maar dat je dan niet denkt, wat heeft ze goed geholpen de oppas en wat ben ik blij dat ik een verantwoordelijke oppas heb!
Je ziet totaal niet het goede in van de oppas icm jouw gedrag. Ik zou mijn kind verbieden om nog bij jou op te gaan passen.
Max88
05-01-2025 om 13:41
Je hebt niet zoveel zelfinzicht, zo lijkt. Je legt oorzaken bij anderen neer, wuift weg, wilt geen effectieve stappen ondernemen. Hebt pauzes nodig van therapie en je vertoont ontwijkend, vermijdend gedrag.
En nu wil je hier horen wat je moet doen om jeugdzorg buiten te houden en te laten zien dat je een goede ouder bent.
Als je dat zelf niet inziet, heb ik weinig hoop.
Je bént nu geen verantwoordelijke ouder. Dat moet je eerst inzien.
Dat wil niet zeggen dat je dat nooit kunt zijn.
Dan kun je je raadgevers hier hysterisch vinden is wat apart. Jíj kont tot om hulp vragen voor je wangedrag, jóuw leven is een zootje toch?
Als je inziet dat je niet, nooit meer moet drinken, dan kom je ergens. Zolang je dat niet inziet zal je moederschap van kwaad tot erger worden, tot het moment dat je je kinderen kwijt bent door jouw levensstijl. Niet door jeugdzorg of je kinderen die afstand gaan nemen, maar door jou.
Dat betekent niet dat je altijd een slechte moeder bent of zult zijn.
Maar jij moet de verandering aangaan. Niet je verslaafde ouderlijk gezin, maar jij als verantwoordelijke voor jezelf.
Je moet ballen tonen. Het gevecht aangaan. Nooit meer drinken en nooit meer een ander de schuld geven en excuses zoeken voor je eigen wangedrag.
Dus terug naar therapie.
Naar de huisarts voor verslavingszorg.
Openheid, eerlijkheid, en als er geen wilskracht is dan tenminste doorgaan.
Aviendha
05-01-2025 om 14:34
Nick90 schreef op 05-01-2025 om 14:13:
Ik die zich afvraagt of hier zoveel droge alcoholisten zitten??
Het viel mij juist op dat jij vaak snoeihard kan reageren, en bij dit verhaal juist heel empatisch.