Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoe tonen dat ik goede ouder ben

Temet schreef op 17-01-2025 om 09:06:

Het is een beetje alsof je de atletiekbaan op moet en wij medeforummers langs de kant staan met toeters en spandoeken: Hup hup Katen, zet door, je kunt het!

Ik vraag me af of het misschien zo is dat die therapeut met de huiarts wil bespreken of er medicijnen zijn waardoor jij de paniek beter onder de duim kunt houden zonder alcohol. Als jouw therapeut geen psychiater is, mag hij/zij zelf geen medicijnen voorschrijven, daar is dan de huisarts voor nodig.

Rustig uithijgen vandaag, en morgen, en zondag, en dan maandag gewoon naar de dokter en woensdag weer naar therapie.
En wees verder lief voor jezelf en doe het rustig aan, ook met de kinderen (geen dagjes dierentuin, maar een uurtje naar het park ofzo), nu je energie vooral richten op je herstel en de rest moet maar even een tandje minder.

Volhouden, je kunt het!

Zo klinkt het wel, hij heeft gezegd náást de therapie. Kan medicatie zijn, misschien ook iets van ondersteuning voor het gezin.

je zegt ergens; als ik hulp afwijs heb ik het zelf onder controle. 
maar je hebt het niet onder controle; je hebt je drankgebruik niet onder controle, je angsten niet onder controle, je emoties niet, je stress niet. 
Stel je een leven voor waarin je dat allemaal wél onder controle hebt. Dat kan! Maar dan moet je door dit gedoe heen.en dán heb je pas controle.

Artsen en hulpverleners overleggen vaak Juist om goede zorg op elkaar af te stemmen. Juist omdat zij jou op een goede manier willen helpen. Zodat jij door kunt en het vol kan houden

wat ben jij ontzettend knap bezig. Ik kan me ook voorstellen dat dit soort grote stappen je angst kunnen aanjagen. Dan neemt de angst die je tot nu toe weinig heeft gebracht het weer even over. Maar terug naar de feiten: de therapeut heeft bewondering voor je.
Je vermijdt het probleem niet, je verdooft jezelf niet, je kijkt het monster (je angsten behoefte aan controle) recht in de bek. als ooit wel VT betrokken raakt, kun je dit laten zien en dan zien ze iemand die zo hard aan de slag is met zichzelf en hulp zoekt en accepteert. En dat zijn 2 hele belangrijke zaken voor VT. Echt goed bezig.
Niet schrikken van je koudwatervrees. Een helpende gedachte die mij altijd is bij gebleven van therapie: omdraaien. Het zou raarder zijn als je nu volledig relaxed was en dit je niks deed. Natuurlijk is dit spannend. Maar vertrouw op jezelf, jij pakt dit heel goed aan.

ik hoop dat het lukt om je gedachten in toom te houden en morgen de afspraak bij de huisarts open in te gaan.
Is het gelukt om niet of heel weinig te drinken dit weekend? Vast wel want je was al zo goed bezig afgelopen week.

Blijf lekker hier schrijven. 2 stappen vooruit, 1 terug, is nog altijd een stap voorwaarts.

Heel veel sterkte!! 

TO, hoe gaat het nu?

karenm2

karenm2

20-01-2025 om 20:37 Topicstarter

Ik ben vandaag naar de afspraak bij de huisarts geweest. Ik had veel spanning, slechte nacht gehad en veel stress omdat bij het naar school brengen de juf van de jongste ook nog begon over dat hij druk is soms. Maar ik heb doorgezet en ben wel naar de afspraak gegaan want dat moest gewoon. Het viel uiteindelijk ook heel goed mee, ze stelde me van in het begin gerust dat het goed is dat ik hulp vraag. We hebben alles besproken. Medicatie om stress en angst te verminderen en medicatie die helpt om te stoppen met drinken. Dat eerste wil ik misschien wel, het tweede is niet nodig hoop ik, het heeft ook veel bijwerkingen. Ze heeft het ook gehad over gesprekken bij de POH en misschien nog meer hulp maar toen werd het allemaal wat veel. Veel info en alleen maar denken aan nog meer van die gesprekken en afspraken geeft me vooral meer stress, dus ik zie ook niet hoe dat echt zou kunnen werken voor mij. Ik ben akkoord gegaan dat ze belt over alle opties met de therapeut en dan bespreek ik het woensdag verder met hem. Ook volgende week weer een nieuwe afspraak met haar. Ik probeer er nu even niet meer aan te denken, mijn hoofd is al te druk nu ik kan het ook niet meer goed ordenen.
Met drinken doe ik mijn best. Vrijdag en zaterdag wel gedronken. Niet teveel want echt niet dronken, maar het bij 1 of 2 glazen houden lukt ook niet zo goed. Daarom zondag niks meer, maar toen heel slecht geslapen. Ik ga proberen vandaag ook niks, dat wil ik zeker tot donderdag volhouden.
Wat wel goed was: vandaag zagen we de onderbuurvrouw in de lift en dat ging gewoon goed ze deed gewoon normaal. De jongens gaan morgen weer naar daar om met het hondje te spelen en ze blijven daar ook eten. Dat vinden ze heel leuk en de buurvrouw ook en dan heb ik morgen tijd om extra te werken want door al die afspraken overdag en de stress en afleiding die het me geeft deze week moet ik bijwerken.
Ik zit ook nog te piekeren over VT. Ik heb nog niks gehoord, ik hoop dat dat betekent dat niemand ze gebeld heeft. Ik weet dat ik moet doorzetten nu met de therapie en de hulp ook al geeft het me veel stress. Maar extra stress daarbij door VT kan ik echt niet gebruiken. 
Ook nog eens bedankt trouwens dat jullie me nog steunen. Het helpt echt dat ik weet dat ik hier kan lezen en schrijven. 

wat ben jij super goed bezig, wat ontzettend knap.
Je voelt het misschien niet zo, want alles is nieuw en dat is lastig. Maar je doet het fantastisch. 

wat fijn dat de huisarts zo meedenkt. Geef het ook aan, als het je tijdens een gesprek wat veel wordt. Stapje voor stapje en wat zet je goede stappen. Hou vol, met ieder stapje wordt het ook lichter. Dan komt er wel ruimte voor het volgende om over te stressen, maar je weet ook dat VT verhaal niet uit hoeft te komen en als het wel gebeurt, je kunt bewijzen dat je hulp zoekt. 
Zelf. Zo onwijs goed bezig.

Wauw, ik ben sinds het begin van je topic hier niet meer geweest, maar wat heb je enorme stappen gezet in een korte tijd. Je mag echt trots op jezelf zijn! 

Mocht veilig thuis alsnog wel contact met je opnemen, weet ik zeker dat je je geen zorgen hoeft te maken. 

knap van je! Je doet t goed! Ga zo door en neem t stap voor stap!

De kop is eraf! Je hebt het moeilijke eerste gesprek met de therapeut gehad, en het moeilijke eerste gesprek met de huisarts, dus nu weet je dat je het aankan en dat je er niet bang voor hoeft te zijn. 

Ik ben het eens met Vonni: als VT zou gaan bellen (grote kans van niet, maar je weet het niet) dan hoef je je daar niet al te druk om te maken, als ze zien hoe serieus jij nu aan de slag bent, zal ze dat vertrouwen geven dat je inziet dat je aan de bak moet, en dat je ook al serieuze stappen zet. Dan hoeven zij verder niks meer te doen. 

En wat fijn dat je een leuk contact had met de buurvrouw. Hou dat warm, want het klinkt alsof buurvrouw iemand is op wie je misschien af en toe een beroep kan doen als je bijvoorbeeld iemand nodig hebt om even op de kinderen te letten. Dat soort mensen is het soort netwerk dat je nodig hebt, juist als alleenstaande ouder. 

karenm2

karenm2

21-01-2025 om 20:23 Topicstarter

Vandaag een heel moeilijke dag, heel veel spanning en er is niks wat me kan helpen. Alleen wijn maar ik weet ook dat ik het niet bij 1 of 2 glazen ga houden nu dus dat het beter is dat ik het niet doe. Maar ik word gek van de spanning en alles in mijn hoofd nu. Paniek vanbinnen.
Ik heb me bedacht ik wil geen medicatie en al helemaal geen extra gesprekken met nog iemand anders. Dat geeft bijwerkingen en extra stress en dat kan ik gewoon niet gebruiken het is nu al zo lastig om vol te houden en ik moet nu al zoveel met werk en huishouden en de jongens. Ik weet dat ik woensdag moet gaan en dat ik nu de therapie moet volhouden maar dat geeft me al zoveel stress omdat ik ook niet weet of hij me wel echt zal kunnen helpen en of hij dat wel wil en waar doe ik het dan voor. 
Ik heb de therapeut ook al gemaild vandaag dat ik het niet wil die medicatie en er ook niet meer over praten.  Maar hij stuurt alleen 1 kort mailtje terug dat hij leest dat ik bang ben en we gaan het er morgen verder over hebben. En dan nog dat ik hem gerust nog mag mailen maar dat hij niet meer kan antwoorden daarop voor morgen. Daar heb ik niet veel aan aan dat antwoord dat helpt me nu ook niet dus waarom zou ik hem opnieuw mailen. Hij begrijpt me niet dus hoe kan hij dan helpen. En ik weet dat dat aan mezelf ligt.

Wat mij ‘s avonds in bed als ik ga piekeren altijd helpt, is net alsof van boven naar mezelf kijken en dan mezelf zien liggen en denken: nu, op dit moment kan en hoef ik er niks aan te doen. Hopelijk helpt dit voor vanavond. Nu, terwijl je op de bank zit, hoop ik, nu hier ter plekke, kan en hoef je er niks aan te doen. Morgen is er een nieuwe dag, dan heb je hopelijk goed geslapen en kun je nog eens kijken en het er rustig met je therapeut over hebben.
 Veel wat de therapeut nu zou mailen, komt toch niet goed over. Ik vat zijn antwoord namelijk anders op, hij laat merken dat hij het heeft gelezen, want reageert in zijn eigen tijd, hij erkent jouw gevoel en geeft aan dat hij morgen naar je gaat luisteren. Ook mag je van je afschrijven wat je dwars zit en dan kunnen jullie het morgen erover hebben. 

morgen kun je heel goed aangeven dat het je te snel gaat, de stappen (te) groot zijn en wat je nodig hebt van je therapeut. 
en wie weet is die medicatie heel erg steunend hè. Dat hoop ik echt, ik kan me namelijk goed voorstellen dat mensen om je heen zien dat je best wat steun kan gebruiken. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.