Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoe tonen dat ik goede ouder ben

Heel korte reactie van mij effe, later mss meer.
Als ik het zo lees weet de therapeut niet of hij 'voldoende' kan bieden voor jouw problematiek. Het leest niet alsof hij jou in een val wil lokken of afwijst, maar alsof hij twijfelt of hij kan bieden wat jij nodig hebt. En daarom overleg met HA. 

Knap dat je gegaan bent en de mail hebt laten lezen!

Wat goed dat je bent gegaan. Volgens mij is het heel normaal om een druk hoofd te hebben na therapie. Het moet allemaal landen.

Waar ben je bang voor? Ik heb het gevoel dat je weerstand richting de huisarts voort komt uit angst. Wat denk jij?

Dit is op dit moment wel echt de hulp die je nodig hebt. Je bent angstig, nu je geconfronteerd gaat worden met je probleem maar het is nu echt belangrijk dat je mee blijft werken. Omdat je nu geconfronteerd wordt heb je de neiging om het weer te gaan bagataliseren. Dat is echt niet handig nu. Als je werkelijk geen probleem hebt dan komen ze daar vanzelf wel achter. Werk je nu niet mee dan maak je ze achterdochtig.
Je gelooft toch zeker wel dat die therapeut het beste met jou en met je kinderen voorheeft? Hij doet het niet om je te pesten, om je ín de val' te lokken. Hij heeft zich enigszins opdringerig opgesteld: wat hij echt nodig vindt omdat er kinderen mee gemoeid zijn. Accepteer dat en besef dat hij je helpt. 
Ik denk dat je echt gevaar gaat lopen dat je met jeugdhulp te maken gaat krijgen en je kinderen je misschien afgenomen gaan worden als je nu dwars gaat liggen. Laat nu zien dat je aan je probleem wilt werken en heb vertrouwen in je therapeut. Dat is mijn tip aan jou.

Hou vol Karen.

Ik snap dat het overweldigend kan zijn. En dat het als veel voelt. Dat je hoofd nu druk is. Dat je wil stoppen.
Maar… dan wordt het echt niet makkelijker. Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Therapie is de enige manier om echt tot verbetering te komen. Laat de  huisarts daarbij ondersteuning bieden. Geef de therapeut en de huisarts voorlopig even het voordeel van de twijfel. Ze hebben echt het beste met je voor.

Het zou kunnen dat de huisarts met medicatie de scherpste kantjes eraf kan halen. Iets om de drukte in je hoofd en de stress te verminderen. Dat kan je helpen om de therapie goed vol te kunnen houden en/of ervoor te zorgen dat je geen drank nodig hebt on jezelf rustig te krijgen. Ze kunnen elkaar aanvullen.

Goed dat je geweest bent vandaag en heel sterk dat je de mail hebt laten lezen. Je doet het goed meissie!

karenm2

karenm2

16-01-2025 om 23:23 Topicstarter

Poison schreef op 16-01-2025 om 22:06:

lieve Karen, ga naar beide afspraken. Het gaat je helpen. En het kan beat eerst moeilijker, zwaarder en stressvoller worden voor het beter gaat. Maar het is wel echt nodig. Voor je zoons. En voor jezelf. Want dronken opgepakt worden etc wil je echt niet nog een keer. En alleen ga je het niet kunnen oplossen, zelfs al roept dat stemmetje enorm hard dat je dat best wel kan.

Ja je hebt gelijk, ik weet dat het nodig is, dat het uit de hand gelopen is en dat er dingen moeten veranderen. En ook wel dat ik het niet alleen kan oplossen. 

karenm2

karenm2

16-01-2025 om 23:33 Topicstarter

Meesje schreef op 16-01-2025 om 22:10:

Heel korte reactie van mij effe, later mss meer.
Als ik het zo lees weet de therapeut niet of hij 'voldoende' kan bieden voor jouw problematiek. Het leest niet alsof hij jou in een val wil lokken of afwijst, maar alsof hij twijfelt of hij kan bieden wat jij nodig hebt. En daarom overleg met HA.

Knap dat je gegaan bent en de mail hebt laten lezen!

Bedankt. Maar dat klinkt wel allemaal alsof het heel erg is met mij, dat ik iemand ben net problematiek zo erg dat de therapeut twijfelt. Ik wil niet dat hij twijfelt. Ik weet dat ik problemen heb maar ik heb ook veel wel op orde. Ik ben geen onverantwoordelijke alcoholverslaafde slechte moeder. Dat heb ik ook wel gezegd en hij is het daar ook mee eens heeft hij gezegd. Ik probeer mezelf ook rustiger te krijgen, dat hij gewoon wil overleggen en dat dat niet in de val lokken is. Dat snap ik wel als ik logisch nadenk maar de paniek vanbinnen probeert het over te nemen ofzo. Zo voelt het.

karenm2

karenm2

16-01-2025 om 23:35 Topicstarter

Mlah! schreef op 16-01-2025 om 22:12:

Wat goed dat je bent gegaan. Volgens mij is het heel normaal om een druk hoofd te hebben na therapie. Het moet allemaal landen.

Waar ben je bang voor? Ik heb het gevoel dat je weerstand richting de huisarts voort komt uit angst. Wat denk jij?

Ja ik ben bang dat ze gaan overleggen en dat ze met teveel vinden. Een hopeloos geval en een slechte moeder. Dan denk ik ik kan beter nu het contact verbreken dan heb ik de controle. Maar ik weet ook dat dat niet slim is. Het gaat allemaal tegelijk door mijn hoofd nu. 

hier nog een veer in je kont: goed gedaan wijffie  zou mijn oma zeggen. 

En ik heb jaren coaching gehad voor mijn neurodivergente brein en elke keer had ik daarna echt uren nodig om mijn brein weer rustiger te krijgen.
Therapie is een berg die je beklimt, dat is zwaar, dan gaat het een tijdje vlak en dan klim je weer een stuk. Maar de vlakke stukken zijn wel steeds iets hoger. Dus dichter bij je betere zelf.

Je hebt nu de eerste moeilijke stappen gezet: je bent terug naar je therapeut, hebt je hersenspinsel laten lezen en er staat een afspraak bij de huisarts voor zelfs bredere hulp. Dat zijn grote stappen. Kom die afspraken na, ze willen helpen niet affakkelen. 

karenm2

karenm2

16-01-2025 om 23:42 Topicstarter

Jonagold schreef op 16-01-2025 om 22:48:

Ik snap dat het overweldigend kan zijn. En dat het als veel voelt. Dat je hoofd nu druk is. Dat je wil stoppen.
Maar… dan wordt het echt niet makkelijker. Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Therapie is de enige manier om echt tot verbetering te komen. Laat de huisarts daarbij ondersteuning bieden. Geef de therapeut en de huisarts voorlopig even het voordeel van de twijfel. Ze hebben echt het beste met je voor.

Het zou kunnen dat de huisarts met medicatie de scherpste kantjes eraf kan halen. Iets om de drukte in je hoofd en de stress te verminderen. Dat kan je helpen om de therapie goed vol te kunnen houden en/of ervoor te zorgen dat je geen drank nodig hebt on jezelf rustig te krijgen. Ze kunnen elkaar aanvullen.

Goed dat je geweest bent vandaag en heel sterk dat je de mail hebt laten lezen. Je doet het goed meissie!

Ja jullie hebben gelijk. Dat er dingen moeten veranderen en dat dat niet gaat lukken als ik het zo blijf doen zoals het nu gaat. Ook dat ik hulp nodig heb daarbij ik voel ook dat het niet gaat lukken om het vol te houden anders. Misschien medicatie. Ik weet dat het voordeel van de twijfel gevel nu en naar de afspraken gaan het slimste is om te doen. Maar ook veel paniek.

karenm2 schreef op 16-01-2025 om 23:33:

[..]

Ik probeer mezelf ook rustiger te krijgen, dat hij gewoon wil overleggen en dat dat niet in de val lokken is. Dat snap ik wel als ik logisch nadenk maar de paniek vanbinnen probeert het over te nemen ofzo. Zo voelt het.

Jeetje, Karen, wat gun ik jou dat die paniek steeds meer afneemt en wegblijft. Ik denk dat de therapeut dat ook gezien heeft en precies daarom denkt dat het goed is als de huisarts meedenkt. Je hebt laten zien aan de therapeut dat je juist heel sterk bent en hiermee aan de slag wil.

Je bent echt zo goed bezig! Ik heb nog niet eerder gezien dat iemand hier in zo korte tijd zulke grote stappen in zelfreflectie heeft laten zien. En zo knap dat je gewoon hier bent blijven schrijven, ook nadat sommige boodschappen misschien hard aankwamen, ookal kwamen ze uit goede intenties. Je ziet hoe iedereen je hier nu steunt: dat heb jij voor elkaar gekregen. Je krijgt terug gespiegeld wat je bij jezelf in gang gezet hebt 💪🏻

Je bent een sterke vrouw en mag trots zijn op jezelf. En ook als het pad hobbelig is, kun je weer terugvallen op deze nieuwe manieren die je ontwikkelt om op te staan.

houd vol! Je bent zo goed bezig juist! Ga naar de afspraken, alleen dat geeft je de hulp die je nodig hebt. 
Het is niet gek dat therapie drukte geeft in je hoofd. Dat is juist goed dat betekent dat het je iets doet, dat je aan jezelf werkt. Als het je niets zou doen zou het niet goed zijn 

Goed dat je gegaan bent. Als je jezelf terugleest, merk je dan dat je steeds denkt dat iemand anders je ‘in de val wil lokken’?

Dat denken, alles maar doen om dat te voorkomen; dat levert je enorm veel stress op. Zo erg, dat je de werkelijkheid uit het oog verliest.
Want dat is dat hulp er is om te helpen. Misschien ken je het niet uit je jeugd, maar er zijn echt veel meer mensen die het goed met je voor hebben

Maar je ziet het niet. Je schuift steeds die angst maar voor alles wat jou kan helpen. Het leest haast als een soort zelf-sabotage; elke keer als er iets gebeurt dat je kan helpen, zet die angst op, zodat je niet verder gaat met de hulp. Je gaat zo hard roepen dat je wel deugt en niet alcohol verslaafd bent, dat de boodschap van diegene die je wil helpen echt niet aankomt. 

Dat is zonde. Je kinderen en jij verdienen het dat je stresst om zaken die je aankunt en waarvoor je je niet hoeft te verdoven of allerlei drukke dagen met de kinderen hoeft te plannen. 
Accepteer de hulp. Al doe je het in eerste instantie alleen maar omdat anderen het zeggen. Mocht VT langskomen, dan kunnen jullie samenwerken zodat je een echt betere moeder wordt. Met minder stress. Hoe fijn zou dat zijn! 

Oh wat ben je dapper Karen! Na mijn therapiesessies moest ik ook altijd eerst tot mezelf komen, ging mijn hoofd als een razende tekeer en kon ik een paar uur niet praten. En ik heb geen paniek en geen borderline. Dus ik vind jou geweldig sterk en dapper. Wat een fantastische stappen zet je. Hou vol, je kunt het.

Het is een beetje alsof je de atletiekbaan op moet en wij medeforummers langs de kant staan met toeters en spandoeken: Hup hup Katen, zet door, je kunt het!

Ik vraag me af of het misschien zo is dat die therapeut met de huiarts wil bespreken of er medicijnen zijn waardoor jij de paniek beter onder de duim kunt houden zonder alcohol. Als jouw therapeut geen psychiater is, mag hij/zij zelf geen medicijnen voorschrijven, daar is dan de huisarts voor nodig.

Rustig uithijgen vandaag, en morgen, en zondag, en dan maandag gewoon naar de dokter en woensdag weer naar therapie.
En wees verder lief voor jezelf en doe het rustig aan, ook met de kinderen (geen dagjes dierentuin, maar een uurtje naar het park ofzo), nu je energie vooral richten op je herstel en de rest moet maar even een tandje minder.

Volhouden, je kunt het!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.