karenm2
04-01-2025 om 19:43
Hoe tonen dat ik goede ouder ben
ik ben een goede ouder voor mijn kids. Alleen soms heb ik het lastig. soms drink ik ook teveel.
vrijdag was een lastige dag en ik had wat gedronken, ben uit gegaan om nog meer te drinken. gewoon even alles vergeten. er was oppas voor de kids ik ben echt geen slechte moeder.
alleen toen is het wat uit de hand gelopen en werd ik plots door de politie aangehouden en in een cel gestopt. als een crimineel. wat ik niet ben voor de duidelijkheid alleen soms drink ik wat teveel. ik vroeg nog wat doe ik mis ze zeiden openbare dronkenschap en je moet hier blijven totdat je terug controle hebt over jezelf.
nauwelijks 4 uurtjes later hebben ze me ook laten gaan wat ze niet zouden doen als het echt zo erg was denk ik dan.
maar toen was de oppas al in paniek geraakt omdat ik niet bereikbaar was en niet thuis kwam. maar ja dat is ook niet mijn schuld ze hadden al mijn spullen af genomen.
toen ik thuis kwam was de oppas er maar ook haar moeder want die had ze gebeld omdat ze zich zorgen maakte of zoiets, snap het zelf ook niet helemaal vind het maar raar waarom maakt die moeder zich zorgen ze willen gewoon roddelen over mij.
die moeder zei dat ze zich zorgen maakt of ik wel voor de kinderen kan zorgen en dat veilig thuis kan helpen. ik ben erg boos geworden heb hen weg gestuurd.
nu heb ik veel stress. ik wil echt geen veilig thuis dat is niet nodig ik maak mijn fouten maar ben wel een goede moeder ik doe mijn best.
wat kan ik nu het beste doen denken jullie, ik word gek van de zorgen omdat ik niet weet wat die moeder gaat doen en wie ze gaat bellen
Vaaas
29-01-2025 om 20:00
Kikki39 schreef op 29-01-2025 om 19:48:
[..]
Oh ja, enorme stappen gezet? Ik kreeg 35 jaar geleden dezelfde medicatie als die een vriendin die nu krijgt, en een familielid slikte dit geloof ik al 50 jaar geleden. Volgens mij zijn al die antidepressiva nog steeds hetzelfde hoor. Maar waar ik zeker van overtuigt ben is dat hoe je moeder erop reageerde dat bij jou heel anders kan uitvallen. Ik weet zeker dat er een grote kans bestaat dat het jou wel heel goed kan helpen TO.
Prozac is bijvoorbeeld pas sinds 1987 op de markt (en niet direct in Nederland denk ik). De eerste SSRI's kwamen in 1982 op de markt. Van die eerste SSRI's wordt alleen prozac nog regelmatig voorgeschreven. 50 jaar geleden waren er nog geen SSRI's.
Kikki39
29-01-2025 om 20:10
ik slikte seroxat en vriendin nu paroxetine, en dat scheelt 35 jaar. Dus ja dan slik je hetzelfde als een generatie terug, dus dan is er niks veranderd. Er zullen er wel meer bijgekomen zijn. 50 jaar geleden was het dacht ik iets van amitriptyline en die wordt nu ook nog gegeven. Dus waarmee zijn die enorme stappen dan gezet?
Vaaas
29-01-2025 om 20:13
Kikki39 schreef op 29-01-2025 om 20:10:
ik slikte seroxat en vriendin nu paroxetine, en dat scheelt 35 jaar. Dus ja dan slik je hetzelfde als een generatie terug, dus dan is er niks veranderd. Er zullen er wel meer bijgekomen zijn. 50 jaar geleden was het dacht ik iets van amitriptyline en die wordt nu ook nog gegeven.
Mijn laatste psychiater wilde geen seroxat meer voorschrijven vanwege de heftige ontwenningsverschijnselen waar dat om bekend staat. Overigens pas sinds 1991 op de markt. Er is echt sinds die tijd nog veel nieuws ontwikkeld.
Kikki39
29-01-2025 om 20:26
oke. Wel vreemd dat mijn vriendin dit dan wel voorgeschreven krijgt, paroxetine. Wat heb jij gekregen dan?
IMI-x2
29-01-2025 om 20:57
Elk antidepressivum heeft zijn eigen specifieke werking, en een arts of psychiater kan je in detail uitleggen waarom hij of zij precies dit middel voorschrijft voor jouw klachten.
Dat oudere middelen soms nog steeds voorgeschreven worden, betekent gelukkig niet dat er geen vooruitgang geboekt is! Het betekent wel dat dat middel soms nog de beste keuze voor een bepaalde patiënt is.
Ikzelf kreeg eerst een standaardmiddel van de huisarts. Toen ik aangaf dat ik dat geen prettig middel vond, ik werd er sloom van, mocht ik naar een psychiater die beter kon helpen. Die adviseerde een middel dat meestal aan mannen voorgeschreven wordt, maar dat ik als vrouw toch kreeg omdat het bij vrouwen vaak activerend werkt, ik moest namelijk heel veel regelen om mijn leven in betere banen te leiden. De psychiater heeft op mijn vraag keurig uitgelegd hoe het werkte in de hersenen en wat er anders was in vergelijking met andere middelen. Echt interessant. Ik kan dus nu al zeggen dat dit middel nooit aan Karen voorgeschreven zal worden, want daar zou ze nog onrustiger en angstiger van worden. Terwijl het wel "gewoon" een SSRI is.
Jonagold
29-01-2025 om 22:14
Hoewel interessant, vind ik deze side-discussie over medicatie niet direct helpend voor Karen. Laten we er maar gewoon op vertrouwen dan haar huisarts en therapeut voor haar goed werkende medicatie weten te vinden…!
Yumi
29-01-2025 om 22:40
Jonagold schreef op 29-01-2025 om 22:14:
Hoewel interessant, vind ik deze side-discussie over medicatie niet direct helpend voor Karen. Laten we er maar gewoon op vertrouwen dan haar huisarts en therapeut voor haar goed werkende medicatie weten te vinden…!
Dit
Jonagold
03-02-2025 om 22:38
Ik ben ook heel benieuwd hoe het gaat! Kom je nog even verslag doen? Of het nou wel of niet goed gaat, we kunnen je vast helpen!