Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoe tonen dat ik goede ouder ben

Temet schreef op 07-01-2025 om 09:53:

[..]

Als de politie weet dat degene die zij stomdronken van straat hebben geplukt en ingesloten, jonge kinderen thuis heeft zitten, is de kans heel groot dat ze een melding doen bij VT. Vervolgens zal VT waarschijnlijk die melding op de een of andere manier moeten opvolgen, dus dan zal er al snel een gesprek komen om in te schatten of er sprake is van onveiligheid. Als TS tijdens dat gesprek de mensen van VT ervan weet te overtuigen dat ze goed met haar problemen aan de slag gaat, dan loopt de zaak waarschijnlijk met een sisser af.

Als de politie geen melding heeft gedaan, weet VT van niets.

Mijn ervaring stamt alweer uit de jaren 80 van de vorige eeuw. Het was de dag voor mijn eerste werkdag, we waren net verhuisd. De buurvrouw vroeg of haar kindje van ongeveer 5 maanden even bij ons kon blijven, ze moest even weg, de andere kinderen nam ze mee en ze zou voor het eten weer terug zijn. Die avond geen buurvrouw. We hadden toen nog geen mobieltjes etc. Tegen middernacht ging de deurbel: de politie. Buurvrouw was stomdronken op straat gevonden, zij in de politiecel, twee kinderen ergens ondergebracht en toen hoorden ze dat er nog een derde kind was. Ja, die was bij ons. Nee, de politie kon het kind niet meenemen. Dus we hadden een huilende baby, geen luiers (theedoeken gaat ook .... eventjes), geen voeding, geen nachtrust en de volgende dag moest ik echt beginnen met werken. Die dag is de vriend gekomen om het kind op te halen, nou ja, hij wilde eerst alleen maar weten of het kind bij ons was. Maar hij heeft het kind toch meegenomen.

In de jaren dat wij naast de buurvrouw woonden was duidelijk dat er een chronisch alcoholprobleem was. Een lieve moeder, jazeker, ook een lieve vriend, jazeker. Maar soms, te vaak naar mijn mening, liep het allemaal weer eens uit de hand. Als wij een taxi namen van het station moesten we de taxichauffeur wel eerst overtuigen dat we naast de buurvrouw woonden, anders namen ze ons niet mee. Geen idee of er ooit een melding is gedaan bij de raad voor de kinderbescherming. De kinderen zijn in elk geval altijd daar gebleven.

Mijn eigen stiefdochter is wel ooit door de politie weggehaald uit een huis waarin mensen zaten die veel dronken en daarna naar een jeugdzorglocatie gebracht. Zo kregen wij wel te maken met jeugdzorg. Dat liep uiteindelijk wel goed af, maar ik kan me de angst nog levendig voor ogen halen, angst dat ook de andere kinderen weggehaald zouden worden, angst als er een vreemd iemand aanbelde of een politieauto de wijk in kwam.

Het is nog de vraag of moeder van de oppas gebeld heeft naar VT, en dan nog is het echt de vraag of VT met zo'n melding iets gaat doen. Het is iets anders als de politie ook heeft gemeld. Maar dan nog, stel dat het echt maar één keer gebeurd is en er is verder niets bekend over het gezin, dan hoop ik toch dat ze hun tijd aan andere dingen gaan besteden. 

Ik verwacht niet dat je iets van VT hoort.

Neemt niet weg dat ik me tegelijkertijd afvraag wat er met jou gebeurt als die stok achter de deur weg is. Wordt je stress dan minder en hoef je dan minder te drinken? Dat zou geweldig zijn. Denk je dan dat het allemaal wel goed komt, of bedenk je dan dat je toch je de prioriteiten in je leven weer eens op een rijtje zet en bepaalde problemen gaat aanpakken, om te voorkomen dat je nog een keer in zo'n situatie terecht komt.

En nee, het levert geen strafblad op als je dronken in een politiecel komt te zitten. Er komt ook geen rechtszaak. Hooguit een boete van 110 euro volgens het overzicht van de politie. Als je die boete niet betaalt en wilt aanvechten komt er wel een rechtszaak.

Tsjor

Nick, je hebt geen gelijk. Een vermoeden/zorgen kan genoeg zijn. 

Voor geïnteresseerden hier de factsheet VT-melding van de politie zelf.

https://www.politie.nl/binaries/content/assets/politie/wet-open-overheid/00-landelijk/woo-documenten/voor-2024/huiselijk-geweld-en-veilig-thuis/005---factheet-vt-melding-werkproces-def-pdf.pdf

Tsjor, sinds de jaren '80 zijn er denk ik wel de nodige richtlijnen en protocollen bijgekomen, om nog maar te zwijgen van een hele digitale infrastructuur, dus ik vermoed dat een melding door de politie aan VT nu een stuk sneller gedaan wordt dan in de jaren '80 een melding aan de RvdK. Temeer daar zo'n melding betekent dat VT misschien aan de slag moet, en niet de politie zelf.

Inderdaad is vervolgens wel de vraag wat of VT dan met die melding gaat doen. Dat zou ook nog best eens af kunnen hangen van allerlei lokale omstandigheden (taakopvatting, bezettingsgraad, drukte)

Maar zoals gezegd: of er een melding is gedaan, is ook maar zeer de vraag. Alleen zou ik er geen geld op zetten dat er geen melding ligt.

Heb je geen hobby's Karen waarin je ontspanning kunt vinden? 

karenm2 schreef op 06-01-2025 om 20:27:

[..]

Ja ik drink weleens iets in mijn eigen huis ja. dat is niet verboden.

Als ik uit ga is dat meestal alleen ja ik heb gewoon niet veel mensen om me heen die me steunen gelukkig leer ik wel snel nieuwe mensen kennen als ik uit ga maar dat worden nooit echt vrienden die lang blijven. en ja als ik uit ga drink ik anders kan ik me echt niet ontspannen. ga nu niet weer hysterisch doen, dat is niet zo raar en ook niet verboden.

en ja de oppas weet dat ik weleens een paar glaasjes drink als ik uit ga en soms ook wat teveel ze heeft daar nooit eerder raar over gedaan ze is ook echt niet bang van me dat is onzin ik heb ook geen kwaaie dronk ook weer onzin.

Maar dan heeft de oppas daar dus wel zo haar eigen ideeën over, namelijk, dat ze dat onverantwoord vindt. Waarschijnlijk ook thuis met haar moeder al eens besproken en haar zorgen daarover geuit. Omdat jij een alleenstaande ouder bent, heb je gewoon je verantwoordelijk te nemen.

Karen, je maakt je druk dat er een melding bij VT gedaan wordt. Als jij vindt dat je niks verkeerd gedaan hebt dan hoef je je daar toch ook niet druk om te maken? 

Wat heftig van je jeugd Anoniemvoornu

Roos57 schreef op 07-01-2025 om 10:48:

Wat heftig van je jeugd Anoniemvoornu

Dat is wat trauma doet ,mijn moeder heeft een verschrikkelijke jeugd gehad , hierdoor borderline ontwikkeld en haar houvast was ik doe het beter als mijn ouders , wat ook zo was maar wat niet betekende dat ze wel een stabiele ouder was

Anoniemvoornu schreef op 07-01-2025 om 11:05:

[..]

Dat is wat trauma doet ,mijn moeder heeft een verschrikkelijke jeugd gehad , hierdoor borderline ontwikkeld en haar houvast was ik doe het beter als mijn ouders , wat ook zo was maar wat niet betekende dat ze wel een stabiele ouder was

Jouw verhaal is echt wel heel heftig. Afschuwelijk wat je allemaal mee hebt moeten maken als kind. Knap dat je er zo sterk bent uitgekomen.

Jorni schreef op 07-01-2025 om 11:39:

[..]

Jouw verhaal is echt wel heel heftig. Afschuwelijk wat je allemaal mee hebt moeten maken als kind. Knap dat je er zo sterk bent uitgekomen.

Eens

Karen ik vind het knap dat je contact hebt gezocht met je therapeut. Hopelijk is het het begin naar een goede en gezonde weg terug als stabiele en gelukkige moeder.

Afgelopen jaar hebben partner en ik teveel gedronken. Onze zoon heeft de politie gebeld. Wij hadden een heftige/pittige discussie geen lichamelijk geweld maar verbaal.Maar schreeuwen naar elkaar is huiselijk geweld.  Uiteraard melding bij VT. 
Schaamte JA!
Ben super dankbaar dat onze zoon heeft gebeld en dit hebben wij gelijk uitgesproken naar hem toe. Wij zijn gelijk aan het werk gegaan met ons zelf. Hierdoor heb ik ook dingen geleerd hoe drinken ervaren kan worden en wij waren echt niet maandelijks laveloos. Beiden werkzaam, kinderen altijd netjes op school, geen geld zorgen en geen opvoed problemen bij de kinderen. 
Kinderen worden niet zomaar uit huis genomen. Wees eerlijk, open en hou je aan de veiligheidsregels. Hulp instanties zijn niet eng. Ze zijn er voor jou en de kinderen. 
”Vrijwillig” spoedhulp traject werd er gestart en dat is wekelijks spontaan en gepland huisbezoeken. 
Dus zeker een positieve ervaring met VT. 

(Zelf slachtoffer van jeugdzorg jaren 90/00, dus had ook angsten). 

tsjor schreef op 07-01-2025 om 10:21:

[..]

I

En nee, het levert geen strafblad op als je dronken in een politiecel komt te zitten. Er komt ook geen rechtszaak. Hooguit een boete van 110 euro volgens het overzicht van de politie. Als je die boete niet betaalt en wilt aanvechten komt er wel een rechtszaak.

Tsjor

Dat zou ik wel altijd navragen, want volgens de justitiële informatiedienst komt het wel altijd op een strafblad. Blijkbaar is er niet altijd een boete nodig voor een vermelding.

https://www.justid.nl/onderwerpen/strafblad-en-het-justitieel-documentatie-systeem/overtreding-en-uitzonderingen#:~:text

Overtredingen die altijd worden vermeld

Er zijn ook overtredingen die wél op het strafblad komen, dus ook als sprake is van een sepot zonder voorwaarden of een boete van minder dan € 130. Deze overtredingen staan genoemd in artikel 4, tweede lid Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens. Het betreft bijvoorbeeld baldadigheid, openbare dronkenschap, onverzekerd rijden, rijden zonder rijbewijs en veroorzaken van gevaar op de weg. Deze overtredingen komen dus altijd op het strafblad.

Temet schreef op 07-01-2025 om 10:24:

Nick, je hebt geen gelijk. Een vermoeden/zorgen kan genoeg zijn.

Voor geïnteresseerden hier de factsheet VT-melding van de politie zelf.

https://www.politie.nl/binaries/content/assets/politie/wet-open-overheid/00-landelijk/woo-documenten/voor-2024/huiselijk-geweld-en-veilig-thuis/005---factheet-vt-melding-werkproces-def-pdf.pdf

Maar  de kinderen waren er niet bij en het was de eerste keer, waar is dat vermoeden dan op gebaseerd? Ik zou eerder zeggen twijfelgeval, kinders waren thuis bij de oppas die door moeders geregeld was en mama's uitstapje liep wat uit de hand. Die kinderen en de thuissituatie hebben ze helemaal niet gezien. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 07-01-2025 om 12:33:

[..]

Dat zou ik wel altijd navragen, want volgens de justitiële informatiedienst komt het wel altijd op een strafblad. Blijkbaar is er niet altijd een boete nodig voor een vermelding.

https://www.justid.nl/onderwerpen/strafblad-en-het-justitieel-documentatie-systeem/overtreding-en-uitzonderingen#:~:text

Overtredingen die altijd worden vermeld

Er zijn ook overtredingen die wél op het strafblad komen, dus ook als sprake is van een sepot zonder voorwaarden of een boete van minder dan € 130. Deze overtredingen staan genoemd in artikel 4, tweede lid Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens. Het betreft bijvoorbeeld baldadigheid, openbare dronkenschap, onverzekerd rijden, rijden zonder rijbewijs en veroorzaken van gevaar op de weg. Deze overtredingen komen dus altijd op het strafblad.

Mijn partner heeft die bewuste nacht zich verzet tegen aanhouding. Geen boete. Vermoed wel een melding. Want toen ons meerderjarige dochter onlangs belde kwam de politie gelijk met vier auto’s. Wij waren zelfs op vakantie 🤣

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.