Temet
03-05-2010 om 21:32
Hoe ontbijten de kindertjes in het buitenland?
Naar aanleiding van een stukje in het Parool over een projectje over gezond ontbijten op een basisschool (in Slotervaart natuurlijk weer want daar zijn alle kindertjes zielig en alle ouders achterlijk...) vroeg ik mij op een gegeven moment af: hoe ontbijten kinderen in andere landen eigenlijk?
Hier op het forum is al eens aan de orde gekomen dat het Mediterrane dieet ons tot voorbeeld wordt gesteld maar dat men daarbij nooit noemt dat het gemiddelde Italiaanse ontbijt bestaat uit een kop koffie en misschien een paar koekjes erbij. maar goed, da's voor volwassenen.
De kleine Britjes ontbijten vziw met cornflakes oid of (gruwel) baked beans on toast, maar wat eten de basisschoolkindertjes in andere landen? Roept u eens!
Groeten,
Temet
liora
19-05-2010 om 21:21
Haha
Leuk zoveel aandacht voor mijn voorouders! Ze aten vast ganzenvet over de aardappels, en uitgebakken kippenvet.
Manda Rijn
19-05-2010 om 22:19
Ach
mijn voorouders waren vast al blij als er uberhaupt eens per dag er iets te eten was. En ik denk dat dat geldt voor de meerderheid van de mensen, ook voor veel mensen in Nederland.
marit
23-05-2010 om 22:34
In venezuela
schijnen de kinderen cafe con leche voor het ontbijt te krijgen, oftewel koffie verkeerd. Samen met de liters cola die er op een dag doorheen worden gejaagd, blijven ze de hele dag erg actief. Is maar goed ook, want volgens mijn Venezolaanse man is het belachelijk dat je kinderen op een bepaald tijdstip naar bed brengt: kinderen vallen toch op een gegeven moment op de bank in slaap en dan draag je ze toch naar boven. Gelukkig hebben we na jarenlange echtelijke ruzies hier een compromis in bereikt: ik ben meestal degene die de volgende dag met die strontchagarijnige kinderen zat opgescheept.
dirksmama
24-05-2010 om 04:17
Strontvervelend?
Het is niet mijn ervaring dat kinderen die gewoon zelf in slaap vallen en in bed gelegd worden strontvervelend zijn hoor.
Is echt een hollandse gedachte volgens mij dat dat zo zou zijn.
Massi Nissa
24-05-2010 om 12:31
Marit
In heel veel zuidelijker gelegen landen heerst het siesta-systeem. Kinderen slapen dan tussen de middag (soms meer dan twee uur) en blijven 's avonds lang op. Dit systeem is in Nederland moeilijk toepasbaar, zeker met kinderen die naar school gaan. Met onze peuter passen wij het wel toe omdat het heel goed werkt en omdat mijn man anders zijn kind nauwelijks ziet op werkdagen.
Groetjes
Massi
bibi63
24-05-2010 om 15:17
Nou dirksmama
Ik weet het niet hoor. Kinderen houden in NL geen siesta, dus halen ze een kortere nachtrust overdag niet in. Het is hier nu eenmaal niet anders, dat gaat niet met school/werk. En als ik mijn dchter niet op een bepaalde tijd naar bed stuur, maar haar op de bank laat totdat vanzelf in slaap valt, dan is dat echt later, dan wanneer ze in bed licht. Simpelweg omdat er dan bijv. tv aanstaat en daar wordt toch naar gekeken. Dus ik denk dat die kinderen inderdaad op een bepaald moment in slaap vallen, maar wel een kortere nachtrust hebben. Dus ik snap de opmerking van strontvervelende kinderen heel goed.
Groetjes,
Bibi