Temet
03-05-2010 om 21:32
Hoe ontbijten de kindertjes in het buitenland?
Naar aanleiding van een stukje in het Parool over een projectje over gezond ontbijten op een basisschool (in Slotervaart natuurlijk weer want daar zijn alle kindertjes zielig en alle ouders achterlijk...) vroeg ik mij op een gegeven moment af: hoe ontbijten kinderen in andere landen eigenlijk?
Hier op het forum is al eens aan de orde gekomen dat het Mediterrane dieet ons tot voorbeeld wordt gesteld maar dat men daarbij nooit noemt dat het gemiddelde Italiaanse ontbijt bestaat uit een kop koffie en misschien een paar koekjes erbij. maar goed, da's voor volwassenen.
De kleine Britjes ontbijten vziw met cornflakes oid of (gruwel) baked beans on toast, maar wat eten de basisschoolkindertjes in andere landen? Roept u eens!
Groeten,
Temet
Bastet
09-05-2010 om 16:58
Susanne
Tussen de middag kwamen die mannen gewoon thuis warm eten.
Bastet
Rembrand
09-05-2010 om 22:33
Sus-anne.
Mijn vader kwam ook altijd thuis warm eten.
Toen ik naar het voortgezet onderwijs ging kwam ik ook tussen de middag naar huis fietsen en kreeg dan mijn "prakkie" in een opwarmbord van tupperware ( dat op een pan kokend water stond ).
Toen mijn zus ook naar het voortgezet onderwijs ging besloot mijn moeder dat het toch handiger was om tussen de middag brood te gaan eten.
In het Westland komen de meeste tuinders ook tussen de middag warm eten thuis.
M.
Bastet
10-05-2010 om 08:12
Susanne
Mijn vader ook niet,maar de generatie van mijn opa wel.
En mijn vader komt uit een familie van westlandse tuinders,die aten altijd warm tussen de middag.En de vader van Jip en Janneke ook,die at ook thuis tussen de middag.Of zou dat komen omdat Annie MG Schmidt naast mijn vader woonde toen hij jong was...
Bastet
albana
10-05-2010 om 08:33
Oeps varkensvlees
O gut, tuurlijk waren er mensen die geen varkensvlees aten, daar had ik even niet bij stilgestaan..(jee en nog wel een joodse rabbi die ik dagelijks bijna zie en waar ik goed contact mee heb), maar goed dat maakt het 'algemeen bedoelde verhaal'niet anders. Reuzel was echt het meest gegeten broodbeleg (moeten we nu toch niet aan denken? We zouden allemaal moddervet worden..).
Over de etenstijden...het was echt zo dat het gros van de mensen om 12.00 uur naar huis kwam om te eten. En dan bedoel ik de generatie's vóór onze ouders. Begin 20ste eeuw dus. Toen er nog niemand een auto had en de fabrieken op stoom liepen..En daarvoor toen iedereen nog gewoon 'thuis' werkte of bij íemand in dienst was, er nog geen fabrieken waren.Ook toen was 12.00 uur de hoofdmaaltijd. Iedereen ging lopend en een enkeling met de fiets naar het werk. De afstand was dus overbrugbaar voor een korte middagpauze. Om 12.00 uur ging de fluit..fabriek uit en iedereen liep naar huis, ging eten en een uurtje of 1,5 later weer naar de fabriek en dan werkte je weer tot het donker werd. Daarop zijn ook de schooltijden in ned. aangepast...Vandaar dat onze kinderen nog steeds zo'n lange middagpauze hebben...(hoewel de aanleiding allang vervallen is).Natuurlijk zijn er uitzonderingen op de regel. Mijn overgroot-opa's kwamen ook niet naar huis...ze hadden hun huis namelijk bij zich. Mijn ene overgrootopa had een kermis en de andere had een trekschuit. De eerste reisde met overgrootoma het hele land af en de andere ging heen en weer tussen 2 grote plaatsen.Beiden hadden wel een huis waar hun moeder(opoe) zat die op de kinderen pastte...De eerste zag de kinderen alleen in de winter als hij werkloos was en de ander kwam dan wel dagelijks thuis als het donker inviel samen met overgootoma.Maar in de woonwagen én in de trekschuit waren ze zowel opa als oma en die waren van alle 'gemakken' (van die tijd) voorzien en konden er wonen, leven en werken.Dus ook koken en eten.De trekschuit is nu te bewonderen in een museum...dus ik weet dat zeker.En mijn vader heeft nog de orginele koperen wekker en koperen oliecomfoor in zijn bezit (=slapen+koken toch?).
Maar het is geen conclusie die voor 100% van de bevolking geld er zijn altijd uitzonderingen op de regel...meer een conclusie die getrokken kan worden als je 1000 80+ ers hebt meegemaakt in de loop der tijd en de verhalen hebt aangehoord en het 'meest voorkomende' wil weergeven.
groeten albana
sus-anne
10-05-2010 om 13:48
Bastet en rembrand
de vaders die ik ken uit mijn jeugd,kwamen pas s,avonds uit hun werk,nooit tussen de middag.
maar ik heb dan ook niet de vader van jip en janneke gekend
Tirza G.
10-05-2010 om 14:00
Mijn vader
was uit de jaren 30. En kwam toch écht tussen de middag naar huis om te eten. Bammetjes, dat dan weer wel.
Tirza
Maylise
10-05-2010 om 15:55
Hier ook
Mijn ouders aten vroeger ook warm thuis 's middags en dan kwam mijn vader ook altijd uit zijn werk. Bij mijn grootouders precies zo meen ik. Wij aten altijd 's middags warm en dan 's avonds meestal soep. Soep was in mijn beleving altijd groentesoep.
Maylise
albana
10-05-2010 om 21:33
Maar waar het me om ging
Maar even terug to the point...waar het me om ging: Volgens mij is het 'gezonder' en meer aangepast aan je biologische/dagelijkse klok om om 12.00 uur de hoofdmaaltijd te eten. En dus niet om 18.00 uur zoals nu 'gemeengoed' is. (nogmaals,ik ga uit van gemiddelden, er zijn er vast wéér die het anders doen...)
Om 12.00 uur heb je een halve dag arbied achter de rug, moet je nog een halve dag werken, dus je lichaam heeft behoefte aan ' energie'. Natuurlijk ook nog wel om 18.00 uur...maar dan toch alleen maar om de honger te stillen en de avond enigzins relaxt door te komen. Omdat dan voor de (meeste) mensen hun 'vrije tijd' begint en ze niet meer werken/arbeid verrichten.
Wat moet je lichaam nog met zo'n calorierijke hoofdmaaltijd als de arbeid gedaan is?? Ja de eerste honger stillen..en dan opslaan voor de arbeid van morgen ofzo??? Zodat je reservetank dan nog vol is ofzo?
Eigenlijk heb ik dat altijd al een beetje 'krom'gevonden en wat die ouderen vroeger deden veel logischer als je erover nadenkt...
Toch?
Maar mij maakt het niet uit hoor...als het aan mij ligt eten we nooit meer warme maaltijden.En alleen maar broodmaaltijden(heerlijk lijkt me dat).
Ik vindt het ook altijd verbazingwekkend dat nooit iemand dat onderzocht heeft...(of ik heb er in ieder geval nog nooit over gehoord), het zou me niet verbazen als die verschoven tijd van de warme maaltijd ook zo zijn invloed heeft gehad op de steeds dikker wordende bevolking....
groeten albana
Kaaskopje
11-05-2010 om 00:49
Tussen de middag warm
Tussen de middag warm eten is toch alleen maar mogelijk als je dichtbij huis werkt en iemand thuis is? Dat was in de tijd van mijn ouders ook al zo en vast ook bij mijn grootouders. Toen mijn vader nog in loondienst was at hij op kantoor. Toen hij voor zichzelf begonnen was en ik niet meer naar school ging vonden ze het opeens prettig om tussen de middag warm te eten. Dat kon toen.
Ik neem aan dat de vaders die thuis aten niet eerst een half uur in de auto, tram of trein zaten, maar dichtbij huis werkten. Net als met school. Na de lagere school stond de school toch echt te ver van huis om even snel thuis te eten.
Kaaskopje
11-05-2010 om 01:01
Bastet
Volgens mij is het wel onderzocht. Het schijnt verstandig te zijn om na 7 uur 's avonds niet meer te eten. Ik hou dat niet vol hoor
Ik vind je redenatie waarom je tussen de middag warm zou moeten eten wel logisch hoor, maar tenzij je zware arbeid verricht houdt die redenatie niet echt stand bij werknemers met een kantoorbaan, of andere baan waarbij je je niet echt hoeft in te spannen. Los daarvan schijnt het voor de biologische klok dus beter te zijn om alleen overdag te eten. (schrijf ik terwijl de zak chips naast mij ligt en ik straks nog een appeltje ga eten)
albana
11-05-2010 om 08:20
Kaaskopje?
Ik geloof dat kaaskopjes biologische klok ondertussen in de 'slaapstand' staat ondanks de ships en de appel. Want niet alleen verward ze bastet en (ik denk) mij, maar we hadden het ook niet over de tijd van onze ouders, maar vér dáár vooor...toen er dus nog geen auto's waren.En er bijna nog geen kinderen na de basisschool nog verder 'leerden', maar allemaal ook gingen werken.Die tijd!
Ben je al wakker kaaskopje???
Goed geslapen?
groeten albana
sus-anne
11-05-2010 om 13:12
Sini
Dat lijkt mij nou heerlijk,iedereen eet warm op school,of op het werk,geweldig idee.
Nooit meer nadenken over wat er nu weer gekookt moet worden,nooit meer gezeur aan tafel van,dat lust ik niet,en bovendien,nooit meer hoeven koken.
Van mij mogen ze dat morgen direct invoeren in Nederland.
Bastet
11-05-2010 om 13:20
Bleh nee hoor
Oh nee,ik bepaal liever zelf wat mijn kinderen eten,en wij koken veel te graag.
Bastet
Biene M.
11-05-2010 om 13:25
Nee hoor
De vriendinnen van mijn dochter zitten op een dure Engelse kostschool en krijgen elke dag vetrijk en vezelarm te eten. Veel patat, puree, vet vlees, kapotgekookte groente. Geen wonder dat er zoveel dikke Engelse kinderen zijn. Ik heb liever dat ze thuis lekker, gevarieerd en gezond eten.
Ik zou het 's avonds samen eten trouwens niet willen missen.
sus-anne
11-05-2010 om 13:36
Gezond eten
uiteraard zou ik dan wel willen dat er gezond voer beschikbaar is op school en werk,en s,avonds gaan we ook wel gezellig aan tafel,maar dan met een boterham of een simpele salade.
Temet
11-05-2010 om 15:06
Reuze handig
Het lijkt mij echt reuze handig als de kinderen tussen de middag warm eten op school. Voor mijn zoon zou het reuze handig zijn, die eet uit beter dan thuis, en is aan het eind van de dag vaak moe en over zijn honger heen.
Dochter eet warm op de creche, die gaat nog afzien als die naar school gaat straks.
Maar inderdaad de kanttekening dat er wel fatsoenlijk eten geserveerd moet worden. Toen ik het programma van Jamie Oliver over schooleten zag, een tijd terug, dacht ik ook meteen "als het zo moet, laat dan maar zitten"
Groeten,
Temet
sus-anne
11-05-2010 om 17:36
Ow.................
het is dus alsnog de bedoeling om s,avonds te koken.
Dan heb ik een beter idee,de scholen en het werk verzorgen een supergezonde maaltijd tussen de middag,en wij houden daarnaast de traditie erin van s,avonds een boterham( we blijven tenslotte Hollanders.
Wie stemt voor?
Manda Rijn
11-05-2010 om 18:50
Wel goed idee
als dochter tijdens de overblijf een lekkere bord tomatensoep zou krijgen met brood, dat vind ze namelijk heerlijk s'middags. Of een gebakken ei, pannenkoeken, bord met nasi en sate, tosti's.
(jammie, ik heb honger ik zit te wachten totdat het eten klaar is
Ik ga binnenkort een poffertjespan kopen (moet ik voor naar de stad en dat komt er telkens niet van), ga ik net als vroeger thuis af en toe poffertjes bakken.
Temet
11-05-2010 om 19:26
Ieder zijn meug
Ik zou zeggen: een degelijke warme maaltijd voor het grut op school/het kdv, en of de ouders dan 's avonds nog een keer warm eten met het hele gezin of de kindertjes een boterham geven moeten ze helemaal zelf weten.
Dochter eet overigens op crechedagen inderdaad twee keer warm. Ze weet niet beter. Op thuisdagen krijgt ze tussen de middag brood.
En inderdaad Sini, in Z.O. Azië eten veel mensen drie keer per dag warm (of vaker, ze zijn daar niet zo van de drie vaste maaltijden geloof ik). Nasi goreng is bijvoorbeeld een doodnormaal ontbijt in Indonesië.
Groeten,
Temet
Bastet
12-05-2010 om 08:08
Manda
Ja,maar dat is het nou juist,als je kind op school eet bepaal jij niet wat er op tafel komt,dat is juist mijn punt!
Bastet
Hilde
12-05-2010 om 11:08
Ach,
deze discussie is een tijdje terug ook al gevoerd in "Ouders en school" toen ik verwonderd was dat mijn vriends dochter geen warm kon eten op school. Ik dacht dat hij een grapje maakte, omdat ik het in Vlaanderen wel zo gewoon was.
Het blijft dat de cultuur inderdaad vaak zwaarder doorweegt dan we denken.
Biene M.
13-05-2010 om 09:33
Hilde
Wat krijgen de kinderen in Vlaanderen te eten? Dat moet haast wel beter zijn dan in Engeland!
dirksmama
18-05-2010 om 08:27
Voorouders en reuzel
Rijk of niet, ik denk niet dat Liora's voorouders zich aan reuzel waagden.
dirksmama
18-05-2010 om 09:09
Ik ben geen 80 plus
maar toen ik op de lagere school zat was ik een van de heel weinigen die tussen de middag brood at. De vaders die op de werf werkten kwamen allemaal op de fiets naar huis als de fluit ging (vrijwel gelijk met de schoolbel), veel andere vaders die in de omgeving werkten kwamen ook naar huis.
Alleen de import zoals wij waarvan de vaders in de stad werkten aten 's avonds warm.
En ik ben geen 80-er, maar het water loopt me in de mond als ik aan kaantjes denk...een heel enkel keertje haal ik ook reuzel om pannenkoeken in de bakken, geeft toch een eigen smaak.
dirksmama
18-05-2010 om 09:31
En dan nu de ontbijtjes
Wij hebben vanochtend baked beans op, en gisteren zoete aardappel. We eten ook vaak toost, of zelfgebakken brood. Ik hou ook van havermout (zonder melk).
Maar rijst van de avond te voren smaakt ook altijd goed, net als een gebakken eitje.
In hotels eten we graag boeboer ajam als ontbijt. Net als havermout glijdt dat makkelijk naar binnen.
Echt Hollands dus...
De Australische kinderen hier ontbijten meestal met Weetbix of cornflakes of vegemite toost.
De Amerikaanse kinderen met cornflakes.
Ik geloof die praat van dat je moet ontbijten omdat je anders dik wordt niet zo. 't Gaat er maar net om hoeveel je per dag eet.
En ja, een warme maaltijd tussen de middag smaakt me beter dan aan het einde van de dag als ik (te) moe ben.
Manda Rijn
19-05-2010 om 10:09
Ik denk het niet dirksmama
want de voorouders van Liora aten vast geen varkensvet.
Rembrand
19-05-2010 om 12:00
Proest, manda.
Ik denk het ook niet, maar dat weet Dirksmama natuurlijk niet
M.