Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoe ontbijten de kindertjes in het buitenland?

Naar aanleiding van een stukje in het Parool over een projectje over gezond ontbijten op een basisschool (in Slotervaart natuurlijk weer want daar zijn alle kindertjes zielig en alle ouders achterlijk...) vroeg ik mij op een gegeven moment af: hoe ontbijten kinderen in andere landen eigenlijk?

Hier op het forum is al eens aan de orde gekomen dat het Mediterrane dieet ons tot voorbeeld wordt gesteld maar dat men daarbij nooit noemt dat het gemiddelde Italiaanse ontbijt bestaat uit een kop koffie en misschien een paar koekjes erbij. maar goed, da's voor volwassenen.

De kleine Britjes ontbijten vziw met cornflakes oid of (gruwel) baked beans on toast, maar wat eten de basisschoolkindertjes in andere landen? Roept u eens!

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Frankrijk

Heel lang geleden (25 jaar) was ik au pair in Frankrijk en daar ontbeten de kinderen met hete chocolademelk en de volwassenen met een kop koffie. Zo ging dat tenminste in het gezin waar ik was, ik weet niet of dat algemeen frans is

Lionne

Korea

een koreaans ontbijtje voor kinderen bestaat volgens mij uit de lichter variant van wat er s'avonds gegeten wordt. In ieder geval rijst, kimchi, wat ei of stukjes vlees/vis met wat groente. Wat fruitsap of een zoete koude thee en een yakult achtig drankje. Zoiets was het geloof ik. In ieder geval geen brood, broodgerechten dat kennen ze in Azie helemaal niet, alleen een soort cake achtig deeg maar dat is dan als toetje.

dc

dc

03-05-2010 om 22:31

Frankrijk

Typisch frans is brood met boter (of jam) in de warme chocolademelk of koffie dopen. Maar er wordt ook wel corn flakes enzo gegeten.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-05-2010 om 00:56

Ikzelf

Ik weet niet hoe het nu is, maar als peutertje in Zuid Afrika schijn ik elke dag met maïspap begonnen te zijn. Ons vriendinnetje uit Azië vertelt wel eens dat ze de hele dag door rijst eten, ook als ontbijt. Er zal qua bereiding wel variatie in zitten.

Massi Nissa

Massi Nissa

04-05-2010 om 08:05

Marokko

Marokkaans brood (lijkt op Turks brood, maar wat minder luchtig) gedoopt in loeisterke olijfolie. Dat eet men in Marokko 's ochtends, maar ik heb het Marokkanen ook vaak in Nederland zien doen (en niet alleen die van mij, haha).
Groetjes
Massi

sumiya

sumiya

04-05-2010 om 12:30

In spanje

Ontbijten kinderen niet echt, koekjes en chocomelk is het standaard ontbijt voor de meeste kinderen. Wel eten ze dan een broodje rond 11.00.
De vrienden van mijn kinderen staan dan ook altijd verbaasd als ze horen dat wij elke ochtend aan tafel zitten met een tafel vol brood, beleg, cornflakes, etc, ontbijten is absoluut níet mediterraans! Bij mijn man op z'n bedrijf ontbijt níemand, alleen degenen die in het magazijn werken (hebben de energie nodig), maar de kantoormensen eten helemaal niets tot lunch om 14.00!

Sumiya

Slotervaartmoeder

Slotervaartmoeder

04-05-2010 om 21:19

He temet!

Dank je wel...

Slotervaartmoeder

Slotervaartmoeder

04-05-2010 om 21:20

Oh ja:

Manda (ot)

We hebben een Koreaanse zoon en hij ontbijt het liefst met een restje warme hap van de avond ervoor, rijst kan hij wel iedere dag eten en brood eet hij alleen maar als er echt helemaal niets anders is. Herken je dit ook vanwege je Koreaanse roots ? Zoon was overigens pas 5 maanden toen hij kwam, maar brood, melk en kaas zijn nog steeds niet favoriet en dat is zwak uitgedrukt ;o)

Italië

Mijn oudste heeft ooit een paar dagen in een Italïaans ziekenhuis op de kinderafdeling doorgebracht en kreeg als ontbijt: Warme melk met biscuitjes á la kinderbiscui óf warme pap. Het was de bedoeling dat ze die koekjes in die melk brokkelde zodat het een dikke pap werd. En omdat dochter dat niet deed, deed de zuster het even voor....En omdat dochter nog steeds haar gruwelijkste gezicht zette en niet at haalde zuster er even suiker bij en deed en tig scheppen in (nog gruwelijker gezicht van dochter). Alle kinderen op haar kamer aten het met smaak op. Zodra man er was sommeerde ik hem om onmiddelijk crosiantjes te halen....of ander brood. Ik begreep van de andere moeders dat dit het standaard kinderontbijt was.
Dochter weet niks meer van dit intermetzo tijdens onze vakantie,alleen van dat 'vieze ontbijt' dát weet ze nog héél goed.
groeten albana

Temet

Temet

05-05-2010 om 10:00 Topicstarter

Slotervaartmoeder (ot)

Zeker nu ik zelf in Nieuw West woon (ja, we zitten sinds zaterdag in hetzelfde stadsdeel) en bovendien een kind in de basisschoolleeftijd heb begin ik een tikje kriebelig te worden van het feit dat zo te zien alle educatieve en verheffende projectjes-voor-zielige-kindertjes-van-wie-de-ouders-zijn-achtergebleven standaard in NW of ZO plaatsgrijpen (en dan af en toe ook nog in Noord). Het paternalisme druipt er vanaf.
Als je dan toch zo nodig wilt betuttelen, dan mag dat wel wat gelijkmatiger over de stad verspreid worden. Ook in het Centrum krijgen vast niet alle kindertjes verantwoorde volkorenboterhammetjes met magere kaas en halvarine (of wat er dan ook verantwoord wordt geacht) als ontbijt.

Groeten,

Temet

Shonagh

Ik weet het zelf niet, dan zou ik dat even moeten navragen. Ik heb wel heel veel buikpijn gehad als klein kind, veel kramp en verstoppingen. MIsschien had dat wel te maken met de overstap naar Nederlands eten.

Ik zou hem geven wat hij wel lekker vindt, maar dat zeg ik dan als moeder van 2 dochters van 7 en bijna 1, scheelt je zoveel gedoe

Ik eet overigens nog steeds niet graag aardappels, als ik zelf kook dan is het altijd rijst (of pasta omdat ijn dochter dat het lekkerste vindt). Melk lust ik niet en heb ik maar een paar jaar gedronken toen ik klein was. Kaas vind ik daarentegen heerlijk, ik eet ook wel graag brood.

Ik was bijna 3 toen ik in Nederland kwam, maar ik heb wel eens dat ik in een Koreaans restaurant ben en iets ruik wat ik herken zonder dat ik het kan benoemen, zit dan heel diep ergens in het geheugen. Ik hou heel erg van Koreaans eten, heerlijk. Ik heb een tijdje een relatie gehad met een man uit Hong Kong, ook geweldig die keuken, toen heb ik een aantal jaar nauwelijks Nederlands gegeten en het ook niet gemist.

reina

reina

05-05-2010 om 12:10

Albana

Italiaans ziekenhuisontbijt ...., daar heb ik ook slechte herinneringen aan. Zoon lag er ooit een week in en ik moest erbij blijven. Hij kreeg van hen een fles met pap (thuis at hij al gewoon), die dingen werden om 6 uur klaargezet, maar ze mochten niet voor 9 uur (!) worden gegeven (en dan was het letterlijk kokend heet, dus kon hij nog niet gelijk aan de maaltijd ). Wij keken vanuit ons kamertje zo op de rij flessen, kun je voorstellen hoe lang die 3 uren voor ons duurden?? Zelf had ik de 1e dag op de vraag of ik thee wilde verkeerd geantwoord (ik had begrepen dat ze vroegen of hij thee wilde), waardoor ik de hele week in de ochtend niets te drinken kreeg, eens 'nee' bleef 'nee Ik had het toen even helemaal gehad met de Italianen!

Brianna F

Brianna F

05-05-2010 om 12:40

Shonagh

Het kan ook zijn dat hij dat helemaal niet verdraagt, omdat 90 % van de Aziatische mensen een enzym missen dat noodzakelijk is bij de vertering van zuivelprodukten.
Het vermogen om melksuikers om te zetten is genetisch bepaald. In Azië verliest men dat vermogen sneller dan in West-Europa. Wij houden het in stand door melk te blijven drinken.’

Slotervaartmoeder

Slotervaartmoeder

05-05-2010 om 14:16

Temet

Ik begrijp je volkomen. Het gaat fout in sommige allochtone/lage opleiding gezinnen. Maar ik zie ook "verkeerde" dingen bij de blanke kindjes van ouders met goede opleiding. Om het maar even zwart/wit (haha) te schetsen. Alleen heb ik me nooit verdiept in de rest van de stad en het land. Als jij zegt dat dergelijke acties alleen in Slotervaart worden gehouden dan geloof ik je. Maar dat was me niet opgevallen omdat ik voornamelijk de buurtkrantjes lees en zie wat er bij ons op school gebeurt. Oftewel, mijn denkraam is op dit gebied wat aan de kleine kant.

A Boon

A Boon

05-05-2010 om 14:38

Otvraag aan manda rijn over koreaans restaurant

Hallo Manda Rijn,

Recent ben ik in Zuid-Korea geweest (Seoul, zonder man en kinderen, op zakenreis) en heb daar alleen maar gegeten in 'echte' koreaanse restaurants. Zalig! Heb jij wellicht adressen van goede koreaanse restaurants in Nederland? Ik wil mijn man en kinderen het ook laten proeven. Ik heb zulke fantastische (en lekkere...) dagen gehad in Seoul, dan kunnen ze ook eens proeven.

Anne K.

bibi63

bibi63

05-05-2010 om 16:58

Nou (beetje o.t.)

Onze school met erruggggg veel juppenkinderen had laatst in het wekelijkse schoolinfoblaadje gemeld m.b.t. het 10-uurtje: of wij (ouders) wel wisten dat er erg veel suiker zit in sultana's e.d. en dat fruit bordenvol vitamines en vezels zit (o ja joh?) en dat fristi erg veel suiker bevat, dat water beter was, want geen calorien (echt waar joh?).
Ik dacht toen: fruit eet ons kind 2x per dag (thuis!!) en een boterham? Wat doe je daar dan op? Zoetigheid? Teveel suiker. Kaas, worst (erg veel slecht vet en veel te veel zout). Wat dan? Een plakje tomaat? Lijkt me niet handig om als boterham mee te geven.
En als er nou nog beleid uit kwam, bijv.: kinderen mogen alleen maar fruit meenemen. Nee niks hoor, alleen een belerend (en erg ondoordacht! praatje).
Blegh!. Ik was in staat om mijn kind de volgende dag een blikje cola en een gevulde koek mee te geven.
Gr. Bibi

Anne

ik ben al een tijdje niet in een koreaans restaurant geweest maar mijn zus zweert bij:

Hwa Won Japans-Koreaans Restaurantý
Nederhoven 13-15, 1083 AM Amsterdam
020 6423142ý

Je moet geloof ik wel reserveren het is nogal 'hot'.

Anne

ik haal bij een koreaanse traiteur in Buitenveldert regelmatig eten, Shilla, op het Gelderlandplein zit die

Carmen

Carmen

05-05-2010 om 19:56

Anne

Arirang aan de Marnixstraat in Amsterdam. Daar heeft een Koreaanse collega ons een keer mee naar toe genomen.

Carmen.

Carmen

bestaat die nog wel ?

Temet

Temet

05-05-2010 om 22:16 Topicstarter

Ter ziele

Als ik het goed zie op internet (even gegoogled) is Arirang inmiddels inderdaad gesloten. Jammer. Heb er ook ooit eens (lekker) gegeten. Heb wel de hele volgende dag knoflook uit al mijn porieën lopen wasemen

Groeten,

Temet

Manda

Onze Koreaan is inmiddels volwassen, hij is dus wel groot geworden ( niet letterlijk) ondanks weinig tot geen brood, melk en kaas en met veel scherp gekruid eten.

Brianna f

Ja daar ben ik ook achter gekomen, maar die mutsen van het consultatie bureau bleven er maar op hameren dat melk en kaas toch echt moesten. Ook vertelden ze me iedere keer dat het toch wel zorgelijk was dat hij onder de onderste groeilijn zat. Ik heb 1 keer gevraagd of deze grafiek voor Nederlandse of Aziatische kinderen was en om daarna het (geprobeerd) van me af te laten glijden. Ik praat nu over ruim 20 jaar geleden, dus ik hoop dat dit nu niet meer voorkomt.

Anna n

Zoon was helemaal blij toen hij op zijn 9de in Schotland naar school ging, daar werd dus warm gelunched, ook nog rijst met curry op het menu !

Ziekenhuiseten italië

Dat ontbijt dat dochter kreeg in dat ziekenhuis in Italié was het 'kinderontbijt', toen ik bij de ingang op de broodjes van man stond te wachten, zag ik karren met allerlei lekkere broodjes en koffie(exspresso nog wel,met kannetje en al) en warme melk etc. voorbij komen voor de volwassenafdeling. Maar op de kinderafdeling was daar écht niks van te bekennen...zelfs de kinderen van 10 tot 12 kregen pap in een fles of dus in melk verkruimelde koekjes. Ook nog een belachelijk gezicht die grote kinderen lurkend aan een fles....
De warme maaltijd was 'best aardig' dacht ik. Maar daar herinner ik me amper nog wat van (heeft vast geen indruk gemaakt dus...).
groeten albana

Hahaha ja knoflook

het gekke is dat als je een paar dagen in Korea bent je het niet meer ruikt dat iedereen daar een knoflook walm uitademt.

Ik heb gisteren Turks gegeten en nog steeds proef ik de uien, dat merk je in Turkije ook op een gegeven moment niet meer.

Over Nederlanders wordt altijd gezegd dat ze boterig/zuivelachtig ruiken maar zo zien ze er ook wel een beetje uit.

Maar manda

Zeg je nou dat in Korea de mensen er een beetje als teentjes knoflook uitzien?

Chris

Anne K.

Anne K.

06-05-2010 om 19:01

Bedankt voor de adressen!

Ik heb er nu al zin in!

Anne K.

Chris

nou niet direct maar ze zien er niet 'zuivelig' uit en dat gele moet wel van de knoflook kopen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.