Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoe ontbijten de kindertjes in het buitenland?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maylise

Maylise

06-05-2010 om 22:04

Koekjes pap

Dat maakte mijn man vroeger ook altijd voor de kinderen: baby koekjes en dan warme melk er door en dat alles fijn prakken. Van hem moest er ook nog suiker door maar uiteindelijk gaf hij daarin aan mij toe dat extra suiker voor een peuter niet nodig is. Ik vond het stiekem eigenlijk ook erg lekker. Ik at wel eens een bordje leeg.

Maylise

Biscuitjespap

dat krijgt mijn baby, vindt ze heerlijk, ook makkelijk hoef je alleen maar water bij te doen. Toen oudste (7)een baby was verkochten ze het niet, ik vind het sowieso opvallend hoeveel aanbod er in babyhap is. Leuk hoor, ik probeer alles uit.

Hamvraag

Ik lees veel koekjes-in-melkontbijtjes bij de buitenlandse kindjes, of bijna geen ontbijt. Hier in Nederland wordt er nogal op gehamerd dat kinderen (en volwassenen) goed moeten ontbijten omdat ze anders halverwege de ochtend een suikerdip krijgen, waardoor concentratieverlies optreedt en ze gaan snaaien zodat ze te dik worden (even in de notedop).

De hamvraag is nu of al die anders ontbijtende kindertjes in het buitenland nu aantoonbaar dikker zijn dan de Nederlandse kindertjes. Volgens mij is dat niet zo. In de Westerse landen is een groeiend aantal kinderen op jonge leeftijd al te dik, maar dat lijkt dus niet per se aan het overslaan van het ontbijt of ontbijtjes met melk met koekjes en suiker te liggen.

Wordt hiermee de ontbijtmythe ontkracht?

Chris

Maar

kindjes in het buitenland (het buitenland=de rest van de wereld hahah) lunchen uitgebreider en dan zijn er ook nog landen waar ze daarna even gaan slapen.
Een goede warme lunch (dat is wat ik van de buitenlanders om mij heen hoor) dat ze dat missen. Dan zitten ze stomverbaast tussen een groep mensen die dan een karig broodtrommeltje open maken en de boel in 5 minunten naar binnen proppen.

Onze vriendin (al jaren uit NL vertrokken, jarenlang Italie en nu Frankrijk) maakte altijd een bord risotto of pasta voor haar baby's klaar, de kale Nederlandse broodcultuur vindt ze vreselijk.

Oh zalig, ga eens naar Italie en de terrassen zitten vol rond de lunch, heerlijk een bordje pasta met wat salade en brood met olijfolie. En daarna nog wat hangen en goed uitbuiken.

Warme lunch

Ik heb het warm eten tussen de middag al vaker zien langskomen hier en dat het zo gek/vreemd/onnozel is dat wij hier allemaal brood eten in plaats van een bord warm eten.

Tja, dit is echt cultuurgebonden en maar net wat je gewend bent denk ik. Ik moet er niet aan denken om tussen de middag warm te eten en ik vraag me ook af of we met z'n allen met twee warme maaltijden op een dag niet nog veel dikker worden.

Chris

Chris

Je lijkt eten vooral te zien als iets waar je mogelijk dik van zou kunnen worden?

Volgens mij is het geheim van het beroemde mediterrane dieet nou juist dat eten iets is wat genoten en gevierd wordt. Italianen vinden niet alleen het boterhammetje in de middag karig, ze snappen ook niet dat wij niet allemaal thuis met onze geliefden aanschuiven voor die warme lunch.

Als je een cultuur hebt waarbij het gezamenlijk genieten van mooi warm eten op de voorgrond staat dan kan je daar prima van op figuur blijven. Kijk maar eens in Rome of Parijs op straat. Of in Madrid...

En inderdaad Manda, het water loopt me in de mond bij het idee van zo'n lunch op een terrasje... zaaalig...

liora

liora

07-05-2010 om 12:03

Leuk

Hoi,

Leuk dit allemaal te lezen! Wat ik me herinner in Israel op het werk: ik at altijd een broodje, maar de Israeli's gingen druk in de weer met kip, rijst of aardappels, en vooral heel veel groenten. Er werden ook tussen de middag enorme salades gemaakt met witte kaas en zo, wel vrij mager allemaal.

In Israel eten kinderen op de creche ook sla, zo leuk vind ik dat! Overigens ontbijten de kinderen ook op de creche en ze eten er 's middags warm. Thuis eten ze dan misschien nog een omelet of een schnitzel of zo. Met z'n allen warm eten 's avonds gebeurt eigenlijk alleen maar op vrijdagavond en dan zeer uitgebreid.

Wij in Nederland eten meestal elke avond warm met het hele gezin, en dat is ook een verworvenheid vind ik.
(maar wel pittig om elke dag voor elkaar te krijgen als je laat thuis bent van je werk)

En Manda, de appelpap en de peer-appelpap zijn ook superlekker!

Liora

Nou

in azie eten de 'gewone' mensen een paar keer warm per dag en ik geloof nou niet dat de traditioneel etende Aziaat dik is, eerder het tegenovergestelde. Overal zijn er van die stalletjes waar het eten zo vers voor je wordt gemaakt. Dan krijg je een kom met noedels, groente, wat vlees. Echt heerlijk en het is zo goedkoop.

bibi63

bibi63

07-05-2010 om 14:00

Eetcultuur mediterane landen

De eetcultuur in die landen heeft ook alles te maken met het klimaat en de daarmee samenhangende dagindeling. Wij leven hier in een kikkerlandje, hebben een half uurtje pauze tussen de middag, dus thuis warm eten is daardoor al simpelweg geen optie. In de mediterane landen is het vaak snikheet tussen de middag, dus is er een langere pauze en daardoor dus tijd voor uitgebreid eten en even luieren. Ze werken daardoor dus ook 's avonds later door en daardoor zal er 's avonds ook minder tijd zijn voor een uitgebreide maaltijd en wordt het een simpele hap. Daar komt nog bij dat wij hier in NL vaak ver weg van ons werk wonen. Dus al zou je tussen de middag 2 uur hebben, dan ga je natuurlijk niet op en neer naar huis rijden. Dus in mijn ogen is tussen de middag of 's avonds uitgebreid eten meer een praktische aangelegenheid.
Groetjes Bibi

Katrien

Katrien

07-05-2010 om 14:15

Chris

Een warme lunch betekent toch niet automatisch twee warme maaltijden op een dag?

Wij eten indien mogelijk een warme maaltijd 's middags. En dan 's avonds een broodmaaltijd. Eén warme maaltijd per dag dus.

De dagen dat dit niet mogelijk is en dat zijn dus de schooldagen (behalve woensdag) omdat Dochter dan overblijft op school, eten we 's middags boterhammen en 's avonds warm.

Katrien

Primavera

Primavera

07-05-2010 om 14:17

Tussendoortjes, cris

Cris:"Ik moet er niet aan denken om tussen de middag warm te eten en ik vraag me ook af of we met z\'n allen met twee warme maaltijden op een dag niet nog veel dikker worden."
Nee, de vergelijking die wordt gemaakt is scheef. Als Nederlander ben je geneigd alleen de maaltijden te vergelijken en er van uit te gaan dan tussendoortjes wel ongeveer hetzelfde zullen zijn en daar ga je de fout in. Doordat de maaltijden uitgebreider zijn eten en drinken Italianen minder tussendoor. Het is frappant dat Italianen die naar Nederland komen en daar in een Nederlands gezin mee-eten altijd afvallen hoewel ze tijdens de maaltijd meer eten dan de Nederlanders. Maar ze gebruiken bijvoorbeeld niet standaard boter om het beleg aan de boterham te plakken en drinken water tijdens het eten ipv iets met calorieën. Ook zomaar een glas wijn of flesje bier opentrekken buiten de maaltijden om wordt als vreemd gezien. Standaard een zuiveltoetje ook, het standaard Italiaanse toetje voor alledag is fruit na een maaltijd.
Je wordt beslist niet dikker van twee warme maaltijden op een dag en koekjes als ontbijt, je wordt alleen dikker als je daar tussendoor nog eens blijft dooreten/snoepen/drinken zoals je met twee karige broodmaaltijden gewend was.
Groeten Primavera

Mijn punt is...

Als ik er op vakantie ben, heb geen enkele moeite mee om de Italiaanse eetgewoonten te volgen, "when in Rome.. enz". En ik denk ook niet dat kinderen dik worden van koekjesontbijt en twee matige warme maaltijden per dag, zonder tussendoortjes.

Maar we hebben hier in Nederland nu eenmaal geen mediterrane eetcultuur. Dus... als het hier gewoon wordt om tussen de middag warm te eten vermoed ik zo dat de lunch niet uit een lichte, magere warme kipsalade ofzo zal bestaan. Kijk maar eens in bedrijfskantines wat er te krijgen is aan warme hap. Dat is over het algemeen niet om over naar huis te schrijven.

Aten we maar allemaal zoals de Italianen en Aziaten, dan zou overgewicht niet zo'n punt zijn en zouden we bovendien allemaal heerlijk eten . Niettemin staat die Aziatische en mediterrane eetcultuur onder grote druk van de in die landen oprukkende fastfood-cultuur. Het overgewicht onder kinderen in China neemt momenteel epidemische vormen aan. Als je het vanuit die invalshoek bekijkt, dan zie ik toch liever twee broodmaaltijden dan twee dubbele hamburgers met friet. En een broodmaaltijd hoeft helemaal niet karig te zijn, dat heb je natuurlijk zelf in de hand.

Chris

In mali

heb ik wel eens ontbeten met stokbrood met mayonaise, langs de kant van de weg. En volgens mij kregen veel kinderen daar een soort pap en iets van geitenmelk als ontbijt. Daar vinden ze blanken trouwens ruiken naar natte big.

Ik heb ook een tijdje in Spanj gewoond en er veel gereisd. 1 keer moest ik redelijk zwaar fysiek vrijwilligerswerk doen en dat op 2 cakejes en koffie met melk. Om een uur of 13.00 had ik echt de hongerklop, trillen, zweten etc. Ik stortte me daarna op de lunch, dat was op dat vrijwilligerskamp immer een lauwe snitzel en slappe frieten. Echt nooit vrijwilligerswerk gaan doen wat het eten betreft
Sindsdien altijd een hartig ontbijt, waar ik ook ben. In Spanje vind ikSpaanse tortilla op stokbrood een lekker ontbijt, of een broodje serrano.
Maar ik kan ook heel goed ontbijten met een restje van de Chinees (bami of nasi)

En warm eten kan ik wel drie keer per dag. In Spanje had ik ook nooit last van tussendoor honger, en veel meer energie, de dagen duren er ook langer, langer uitgaan, meer buiten, alles wat heftiger dus het gaat er vanzelf af.

Toen ik een tijdje werklo... pardon in between jobs thuis zat maakte ik thuis een warme lunch voor mezelf klaar. Nu woon ik zo dicht bij mijn werk dat ik thuis af ent toe een kliekje kan opwarmen hmmmm.

Maar voor mijn kinderen ben ik ronduit Hollands en saai bezig, verantwoorde boterhammen en pap, dat is het wel.

viridantia

Temet

Temet

07-05-2010 om 21:48 Topicstarter

Ontbijtmythe

Chris:" De hamvraag is nu of al die anders ontbijtende kindertjes in het buitenland nu aantoonbaar dikker zijn dan de Nederlandse kindertjes. Volgens mij is dat niet zo. In de Westerse landen is een groeiend aantal kinderen op jonge leeftijd al te dik, maar dat lijkt dus niet per se aan het overslaan van het ontbijt of ontbijtjes met melk met koekjes en suiker te liggen.

Wordt hiermee de ontbijtmythe ontkracht? "

Ja, denk ik. En dat denk ik niet alleen, ook iemand die er wel voor heeft doorgeleerd vindt dat, de regelmatig door mij aangehaalde Martijn Katan. Helaas kan ik zijn volledige Volkskrantstukje over dit onderwerp niet terugvinden, maar hier is het begin ervan: http://www.mkatan.nl/columns-en-kranten/volkskrant-columns/20-onwetenschappelijk-ontbijten.html

Zowel in dat stuk als in zijn boek 'wat is nu gezond'zet hij aardig uiteen dat ontbijten niet per se ergens goed voor is. Ontbijt is goed tegen overgewicht als ontbijten voorkomt dat je later iets gaat snaaien waar meer calorieën inzitten dan in het ontbijt. En wie ontbijt kan zich iets beter concentreren dan wie niet ontbijt, maar het verschil is minimaal (er schiet me trouwens een alternatieve verklaring voor dat fenomeen te binnen: mensen die niet ontbijten doen dat omdat ze 's ochtends nog niet functioneren, en dat is ook de reden dat ze zich niet kunnen concentreren).

Maar om dit alles word ik dus een tikje kregel van die 'kinderen-moeten-gezond-ontbijten'manie: het is betuttelend tot en met, er is geen consensus over wat een 'gezond ontbijt'precies is, en het is uiteindelijk ook nog eens nergens goed voor of tegen.
Behalve dat het de organisatoren een goed gevoel over zichzelf geeft natuurlijk.

Groeten,

Temet (overigens liefhebber van een stevig ontbijt)

liora

liora

07-05-2010 om 22:12

Temet en stinkende nederlanders

Hoi,

Temet: als kinderen niet ontbijten, eten ze pas een fatsoenlijke maaltijd rond 12 uur. Ik denk niet dat dat goed is!

Bovendien heeft ontbijten ook een sociale functie, die je dan misloopt.

Verder is het absoluut zo dat niet ontbijten kan leiden tot overgewicht, omde reden die je noemt.

Wat betreft iedereen die moet zeggen waar buitenlanders ons naar vinden stinken: ik stoor me nogal aan die opmerkingen. Omgekeerd zou het als racisme worden aangemerkt.

Liora

Eetgewoonten?

Hallo Allemaal,
Was laatst in Napels omdat we 15 jaar vaste verkering hadden,en heb daar enorm veel heeeeel dikke kinderen gezien! Net als overigens in Spanje...ze eten 's-avonds laat, pas om half 10 en de kids zitten dan te slapen aan tafel, want die zijn eerder al volgestopt met een zak chips. Dit zet mij toch aan het denken over gezonde mediterrane eetgewoonten...heb trouwens her en der berichten gelezen dat ook in zuid-Europa obesitas een snel groeiend probleem is. Maar of dat door de koekjespap komt?
Mijn opa en oma en ook mijn tantes eten -naar goed oud Hollands gebruik- tussen de middag warm en in de avond een stevige bruine boterham met kaas (of met opgebakken boerenkoolstamppot).
Affijn, ik heb de indruk dat onze eetgewoontes in heel rap tempo zijn veranderd, hier en in de rest van de "moderne" wereld, en dat daar wellicht de sleutel ligt van de obesitas epidemie.

dc

dc

08-05-2010 om 00:49

Warme lunch - chris

Mijn schoonouders (frans) eten altijd een goede warme lunch. 's Avonds eten ze ook warm, maar dat is meer iets lichts. Groente en een beetje aardappels ofzo. Ze zijn niet dik, dus ik denk niet dat je theorie dat je van 2 warme maaltijden per dag dik wordt standhoudt!

Ik vond het juist wel fijn. Mijn kinderen hadden 's middags bij de oppas of op de creche al hun portie groentes gehad, en dan hoef je 's avonds niet te stressen dat ze niet genoeg groente eten... Ik maak nu trouwens ook regelmatig warm eten 's middags. Ik ben na 5 jaar frankrijk gewend om echt de tijd te nemen voor de middagmaaltijd. En mijn kinderen zijn ook niet dik trouwens.

Wat ook meespeelt is dat zuidelijker de kinderen ook veel later naar bed gaan. 9 uur voor een tweejarige is normaal. Dus ze gaan niet vlak na het eten naar bed zoals in Nederland.

Maylise

Maylise

08-05-2010 om 01:52

Chris

Ik eet zelf ook het liefst 2x per dag warm. Dat komt er niet elke dag van wegens tijdgebrek maar zodra het mogelijk is eten we hier twee keer warm. Ik hou meer van warm eten dan van brood. Hoewel ik een knapperige verse ciabatta met lekker beleg ook wel geslaagd vind. Mijn kinderen eten doordeweeks brood op school en 's weekends dus twee keer warm. Als we doordeweeks thuis zijn rond lunchtijd dan eten we ook warm. Overigens zitten er volgens mij in een warme maaltijd niet zo gek veel meer calorieën dan in een brood maaltijd. Twee keer per dag warm eten is dus niet persé heel veel meer calorieën binnen krijgen.

Maylise

mirreke

mirreke

08-05-2010 om 09:55

Hier in duitsland

stelt het ontbijt volgens mij ook niet veel voor, althans in vergelijking met wat ik zelf gewend ben. Wij eten echt Hollands, gezond brood met allerlei soorten beleg, fruit en komkommerplakjes, en als er hier logéés zijn kijken ze daar met afgrijzen naar en willen niets! Zelfs geen drinken.
Officieel eet men in Duitsland tussen de middag warm en 's avonds ook een warm broodje of broodjes, of een pizza of zo. Ik heb wel het idee dat dit patroon voor kinderen heel erg wordt doorbroken. Wat mij opvalt is dat de meeste kinderen hier niets anders lusten dan pommes (friet), dat ze totaal niet bereid zijn iets nieuws te proberen, uitzonderingen daargelaten, dat ze persé zoet drinken willen bij het eten en dan het liefst nog met koolzuur, water vindt men vies. Fruit wordt door kinderen nauwelijks gegeten, verse dingetjes zoals komkommer, paprika, uien ed (wat wij vrijwel altijd naast het eten serveren, ook niet.
Ik vind veel Duitsers behoorlijk aan de stevige kant, en ook de jeugd/pubers is behoorlijk aan de maat, ook weer uitzonderingen daargelaten.

mirreke

mirreke

08-05-2010 om 10:09

Eetgewoonten

Ik denk dat naast de tussendoortjes en het gebruik van verkeerde vetten een van de grootste verschillen het gebruik van zuivelproducten is. Melk, van mensen of van dieren, is nou eenmaal babyvoeding, voor babymensen of babydieren. In de noordwestelijke wereld is melk een product voor de gehele bevolking geworden. Zoals iemand anders al schreef, een groot deel van de wereldbevolking is genetisch niet in staat melk te verteren, met als gevolg diaree en erger. Bovendien zijn melk en fruit elkaar uitsluitende producten, als er tegelijkertijd fruit en melk wordt gegeten komt dit zowel de opname van kalk als die van vitamine C (goed voor opname van ijzer) niet ten goede. Denk maar aan de adviezen die je krijgt als zwangere als je bloedarmoede hebt. Brood met bv. stroop en fruit (vitamine C), melk niet tegelijkertijd daar moet minstens een aantal uur tussen zitten.
Het is idd doodzonde dat in veel landen langzaam maar zeker de slechte westerse (noord-europa) eetcultuur (of gebrek eraan) aan het oprukken is. In China (en ook Rusland voorzover ik weet) is een bezoekje aan de McDonald's het toppunt van sophisticated moderniteit. En ik las ook al dat men met geweld het gebruik van melk en zuivel in China, fijne grote markt, wil invoeren. Deze melk wordt nu zo behandeld dat de Chinezen er minder buikpijn van krijgen.
Er zijn ook vermoedens/aanwijzingen dat het voorkomen van bepaalde soorten kankers in de westelijke bevolking en (mede) het gevolg is van het grote gebruik van dierlijke vetten en melk.

Avondeten

Volgens mij is de warme maaltijd die we nu 's avonds nuttigen doordat er meer vrouwen werken en de mannen verder weg werken en dus niet meer thuiskomen om te eten iets van de laatste 30 jaar. Mijn moeder werkte toen in jong was....en dus aten wij altijd al 's avond warm. Maar bij het gros van mijn klasgenoten aten ze nog gewoon om 12.00 uur warm. Al met al bezien is het eigenlijk ook 'raar' dat wij 's avonds nog warm eten. Als de dag erop zit...en wij onze caloriën niet meer nodig hebben om te werken of te leren. Ik moet ook eerlijk zeggen dat áls ik om 12.00 warm eet (komt enkel wel eens voor als ik op het werk moet mee-eten) ik méér op kan dan 's avonds en er ook meer 'trek' in heb. En dat is heel bijzonder voor mij want ik houd helemaal niet van warm eten. Ik merk ook dat ik dan de hele middag voldaan ben...dat heb ik met brood zelden (of het moeten goed belegde broodjes zijn met sla en zuiveltoetje b.v. en nog fruit erbij), als ik brood eet heb ik om een uur of 15.30 echt een dip en iets nodig.Anders ga ik van mijn stokje..kan me niet meer concentreren etc.
Ik ben ook altijd enigzins verbaasd dat ze altijd maar op dat ontbijt hameren...en automatisch de conclusie trekken dat dat te maken heeft met de toenemende mate van dikkere kinderen...zou het niet aan de veranderende eetgewoonte van de warme maaltijd liggen? of kunnen liggen? Is daar ooit naar gekeken?
Ik denk trouwens ook dat in warme landen de eetgewoonten ook anders zijn omdat hun ritme anders is en het gewoonweg warmer is. Warmer klimaat betekent ook meer zweten...is dus meer zout dat je nodig hebt en meer vocht (lees water). En vaak ga je later naar bed (omdat het te warm is) en daarom heb je die siësta zo hard nodig.
groeten albana

O ja (warm ontbijt)

En de ouderen in nederland (lees 80+) kunnen nog zeer smakelijk verhalen over de eetgewoontes toen zij jong waren. Een overzichtje van eetgewoontes in ned. rond de jaren 30:
6.00 uur opstaan +warme melk of opgewarme koffie drinken.
koeien melken en daarna ontbijt, bestaande uit: pannekoeken, opgewarme kliekjes of brood met roomboter of reuzel en suiker of allerlei soorten pap. Met thee, vette melk en soms koffie. alles met suiker als het er was.
12.00 warme maaltijd, stamppot of in ieder geval met flink veel aardappels. Alles gebakken in vet.
15.00 thee-uurtje, op zondag met iets erbij
17.00 de resten van de warme maaltijd eventueel op brood en warme melk erbij.
groeten albana

liora

liora

08-05-2010 om 13:55

Alvbana

Hoi Albana,

Dus in de jaren 30 at men maar twee maaltijden per dag?

Weet niet hoe je aan het schema komt, maar ik verzeker je dat mijn overgrootouders geen reuzel aten en ook geen koeien gingen melken.

Liora

Vind ik niet liora

ik vind dat je objectief kan zeggen dat je kan ruiken wat mensen eten. Ik vind de gemiddelde Turk anders ruiken dan de gemiddelde Chinees, Hongaar, Nederlander etc.

Dat geldt dus voor iedereen, dus het punt van ruiken en afkomsten herkennen (ik maakte die opmerking over Nederlanders die zuivelig eruit zien en zuivelig ruiken) gaat niet vanuit 1 zijde.

Overigens vind ik het niet een uitermate interessant onderwerp hoor, het doet er ook niet toe.

Ja chris

traditioneel eten, of dat nu de Nederlandse keuken of Italiaanse keuken is (al hoewel olijfolie beter is dan de dierlijke vette die we hier traditioneel veel gebruiken) is altijd beter dan de fastfood troep die goedkoop en overal voorhanden is.

En een broodmaaltijd hoeft idd niet karig te zijn maar is het vaak wel. Niet dat het daarmee ongezond of slecht is maar het is wel karig te noemen in vergelijking met wat er in andere landen geluncht wordt.

tellen liora

je moet toch beter tellen liora. Volgens mij staan er 3 en zijn het allemaal min of meer 'warme maaltijden' dat er soms brood onder ligt doet daar niks aan af.
groeten albana

Reuzel

reuzel was een doodnormaal broodbeleg tot ergens rond na de 2de wereldoorlog...met name de 'kaantjes' die erin zitten waren erg lekker...daar werd om geruizied. Alleen de 'rijken' aten het over het algemeen niet...En dan moet je denken aan écht rijken (adelijke kringen, rijke industriëel etc.). Voor arbeiders en boeren en zelfs kantoormensen en winkeleigenaren was het het meest gegeten broodbeleg.
zie ook hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Reuzel
groeten albana

Kaaskopje

Kaaskopje

08-05-2010 om 22:11

Liora

Bovendien heeft ontbijten ook een sociale functie, die je dan misloopt.
Er zijn gezinnen waar men zich nog niet zo sociaal voelt voor 8 uur in de ochtend. Ik vind van mijzelf niet dat ik een ochtendhumeur heb, daar denkt man anders over en de rest heeft ook nog niet zoveel puf om gezellig te doen rond die tijd.
Als kinderen voor 8 uur niet ontbijten wil dat niet zeggen dat ze standaard pas rond 12 uur voor het eerst iets eten. Ik ontbijt al niet meer sinds mijn negende of zo. Ik at in het speelkwartier een boterham en nu ik werk doe ik dat nog steeds in mijn koffiepauze. Mijn kinderen aten in het speelkwartier een 'voedzame' koek. Beide dochters hebben ondanks hun ontbijtloze verleden een gewicht die bij hun lengte past en zijn denk ik niet vaker ziek dan een ander. Ik las ergens in de afgelopen dagen dat het belang van het ontbijt helemaal niet zo bewezen is als men dacht. Ik heb die krant helaas in de trein laten liggen...
Ik heb overigens ook al vaker gehoord dat wij Nederlanders soms wat eigenaardig ruiken. Het schijnt zo te zijn.

Biene M.

Biene M.

09-05-2010 om 11:04

Albana

Er waren toen ook al mensen die geen varkensvlees aten

Albana

s,avonds warm eten omdat vrouwen overdag werken?
mijn opa en vader werkten ook overdag(net als de meeste mannen in de jaren 30/40/50)dus overdag warm eten kon niet,vader was immers niet thuis?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.