Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Het traditionele gezin


Metallover schreef op 21-09-2021 om 14:44:

Dit topic. Wow.
Ik heb serieus naar de datum gekeken van plaatsing, en dan vooral het jaartal.

Hoezo? Is 80% thuisblijfmoeder hier ofzo?

Wat een jaloezie en kut-nijd in dit topic zeg. 

Mevrouw75 schreef op 21-09-2021 om 12:40:

[..]

Nou ja, dat vind ik wel weer wat overdreven hoor. Je vraagt wat ze doet en ze geeft daar antwoord op. Wat je doet is niet: heb je een betaalde baan ja/nee.

Wat je doet is niet per se een betaalde baan, maar ook niet wat je niet doet.
Als jouw levensinvulling bestaat uit zorgen voor volwassen kinderen die in het buitenland op zichzelf wonen vind ik dat enigszins vreemd. Je kunt ook zeggen dat je zorgt voor je bejaarde ouders of buren, vrijwilligerswerk doet, actief bent voor verenigingen etc.

MamaE schreef op 21-09-2021 om 15:18:

[..]

Wat je doet is niet per se een betaalde baan, maar ook niet wat je niet doet.
Als jouw levensinvulling bestaat uit zorgen voor volwassen kinderen die in het buitenland op zichzelf wonen vind ik dat enigszins vreemd. Je kunt ook zeggen dat je zorgt voor je bejaarde ouders of buren, vrijwilligerswerk doet, actief bent voor verenigingen etc.

Je mag het vreemd vinden, maar kom op zeg. 

Je kwam ooit op vakantie een vrouw van bijna 60 tegen die jou een onbevredigend antwoord gaf op een vraag die ze eigenlijk helemaal niet had hoeven te beantwoorden. 

Tsjonge. Laat het los. 

Poni schreef op 20-09-2021 om 11:45:

[..]

Nee hoor. Ik hoopte alleen meer gelijkgestemden te ontmoeten. Het is bijna schokkend om te lezen dat we door onze staat en belastingstelsel worden gedwongen om te werken als vrouw. Feminisme is het nieuwe keurslijf.

Vrouwen worden gedwongen om te werken omdat ze anders doodgaan van de honger. Dat je vindt dat vrouwen gedwongen worden en het heel normaal vindt dat mannen werken geeft wel aan dat je opvattingen of uit de jaren vijftig komen of dat je in de biblebelt woont. Of op Urk, want dat hoort niet bij de geografische biblebelt heb ik net gelezen.

Hetvrijewoord schreef op 21-09-2021 om 00:34:

[..]


Kun je nagaan hoe dat verdeeld is als er maar één kostwinner is. Die betalen naar verhouding vele, vele malen meer belasting dan jij en je partner.

Iedereen leunt op het sociale stelsel zodra dat nodig is. Ook jij.

Naar verhouding ja, als er hetzelfde binnen wordt gebracht door die éénverdieners, maar in de praktijk is dat totaal niet realistisch. 

Eénverdieners verdienen in hun eentje een stuk minder dan al die hoogopgeleide tweeverdieners. In die traditionele gezinnen wordt dus onder de streep een stuk minder belasting betaalt. 

Daarbij is het risico om in de bijstand of in de ziektewet terecht te komen stukken groter, want je bent nu eenmaal veel kwetsbaarder als gezin met maar 1 inkomen, dat hebben we tijdens deze pandemie en de economische  crisissen daarvoor toch hopelijk allemaal geleerd? En als de enige kostwinner ziek wordt of doodgaat, dan is er geen ander inkomen om op terug te vallen. Allemaal risicofactoren dus. 

Dan nog het pensioen (AOW) waarvoor deze thuisblijvers niet zelf hebben gewerkt, dus ook dat moet worden opgebracht door anderen. 

Julali schreef op 21-09-2021 om 16:38:

[..]

Naar verhouding ja, als er hetzelfde binnen wordt gebracht door die éénverdieners, maar in de praktijk is dat totaal niet realistisch.

Eénverdieners verdienen in hun eentje een stuk minder dan al die hoogopgeleide tweeverdieners. In die traditionele gezinnen wordt dus onder de streep een stuk minder belasting betaalt.

Daarbij is het risico om in de bijstand of in de ziektewet terecht te komen stukken groter, want je bent nu eenmaal veel kwetsbaarder als gezin met maar 1 inkomen, dat hebben we tijdens deze pandemie en de economische crisissen daarvoor toch hopelijk allemaal geleerd? En als de enige kostwinner ziek wordt of doodgaat, dan is er geen ander inkomen om op terug te vallen. Allemaal risicofactoren dus.

Dan nog het pensioen (AOW) waarvoor deze thuisblijvers niet zelf hebben gewerkt, dus ook dat moet worden opgebracht door anderen.

Mijn hoogopgeleide eenverdienende broer, heeft toch een hoger inkomen dan man en ik samen. Beide hoogopgeleid. Hoogopgeleid is niet synoniem aan veel verdienen.

Rhonda schreef op 21-09-2021 om 16:17:

[..]

Vrouwen worden gedwongen om te werken omdat ze anders doodgaan van de honger. Dat je vindt dat vrouwen gedwongen worden en het heel normaal vindt dat mannen werken geeft wel aan dat je opvattingen of uit de jaren vijftig komen of dat je in de biblebelt woont. Of op Urk, want dat hoort niet bij de geografische biblebelt heb ik net gelezen.

Niet uit de biblebelt of jaren 50 of zo, maar ik werk niet, mijn man vindt dat meer dan oké, want hij hoeft helemaal niets te doen thuis. Ik heb, godbetert, zelfs een schoonmaakster, want daar heb ik nu geen zin meer in. Wat maakt mij dat?

Briannaf schreef op 21-09-2021 om 16:48:

[..]

Niet uit de biblebelt of jaren 50 of zo, maar ik werk niet, mijn man vindt dat meer dan oké, want hij hoeft helemaal niets te doen thuis. Ik heb, godbetert, zelfs een schoonmaakster, want daar heb ik nu geen zin meer in. Wat maakt mij dat?

Iemand die het goed voor elkaar heeft

Lieve hemel, ik probeer dit topic bij te lezen, maar het is haast niet te doen 

Wat ik mis in de discussie is het perspectief van de mannen en de vaders, die door de vrije keuze van hun vrouw geen enkele keuze hebben. Zij moeten werken, fulltime 45 jaar lang zonder enige onderbreking, anders is er geen geld om hun vrouw en kinderen te onderhouden. Ze krijgen weinig kans hun kinderen te leren kennen en tijd met hen door te brengen, al zouden ze dat graag willen. 

Waar is hun vrijheid? Waarom is dat minder belangrijk? Wat nu als zij eens minder willen werken, of meer voor de kinderen willen zorgen, of graag ander werk willen doen, of nog een leuke opleiding willen doen die hen intetessert, of een dag in de week vrijwilligerswerk willen doen? Is daar dan ruimte voor? 

In de meeste gezinnen met een traditionele verdeling zal daar geen ruimte voor zijn. Daar moet de man werken tot aan zijn pensioen, fulltime want anders is er geen geld voor de hypotheek, het eten, de kleding en de tennisclub van zijn vrouw. 

Ik vind het idee van niks moeten nogal kinderlijk en getuigen van weinig respect voor je eigen man. Hij moet immers wel vijf dagen in de week werken om jou (een volwassen vrouw!) te voeden, te kleden, jouw sport en hobbyclubje en het dak boven jouw hoofd te bekostigen en dat van jullie kinderen. 

Waar is zijn vrijheid? 

AcidicShark11

AcidicShark11

21-09-2021 om 16:54

Och meid, hou toch eens op.

Julali schreef op 21-09-2021 om 16:53:

Lieve hemel, ik probeer dit topic bij te lezen, maar het is haast niet te doen

Wat ik mis in de discussie is het perspectief van de mannen en de vaders, die door de vrije keuze van hun vrouw geen enkele keuze hebben. Zij moeten werken, fulltime 45 jaar lang zonder enige onderbreking, anders is er geen geld om hun vrouw en kinderen te onderhouden. Ze krijgen weinig kans hun kinderen te leren kennen en tijd met hen door te brengen, al zouden ze dat graag willen.

Waar is hun vrijheid? Waarom is dat minder belangrijk? Wat nu als zij eens minder willen werken, of meer voor de kinderen willen zorgen, of graag ander werk willen doen, of nog een leuke opleiding willen doen die hen intetessert, of een dag in de week vrijwilligerswerk willen doen? Is daar dan ruimte voor?

In de meeste gezinnen met een traditionele verdeling zal daar geen ruimte voor zijn. Daar moet de man werken tot aan zijn pensioen, fulltime want anders is er geen geld voor de hypotheek, het eten, de kleding en de tennisclub van zijn vrouw.

Ik vind het idee van niks moeten nogal kinderlijk en getuigen van weinig respect voor je eigen man. Hij moet immers wel vijf dagen in de week werken om jou (een volwassen vrouw!) te voeden, te kleden, jouw sport en hobbyclubje en het dak boven jouw hoofd te bekostigen en dat van jullie kinderen.

Waar is zijn vrijheid?

Zeg toch eens een keer iets aardigs. 

Julali schreef op 21-09-2021 om 16:53:



Wat ik mis in de discussie is het perspectief van de mannen en de vaders, die door de vrije keuze van hun vrouw geen enkele keuze hebben. Zij moeten werken, fulltime 45 jaar lang zonder enige onderbreking, anders is er geen geld om hun vrouw en kinderen te onderhouden. Ze krijgen weinig kans hun kinderen te leren kennen en tijd met hen door te brengen, al zouden ze dat graag willen.

Waar is hun vrijheid? 

Je denkt dat al die vrouwen pats boem zonder overleg gestopt zijn met werken?

Schemerlampje schreef op 21-09-2021 om 16:41:

[..]

Mijn hoogopgeleide eenverdienende broer, heeft toch een hoger inkomen dan man en ik samen. Beide hoogopgeleid. Hoogopgeleid is niet synoniem aan veel verdienen.

Dat kan, maar meestal zal het niet opgaan. Juist traditionele gezinnen zijn vaker laagopgeleid. De meeste van die mannen verdienen echt niet veel meer dan modaal. En zelfs al zou het een keer dubbel modaal zijn, dan nog komt dat niet in de buurt van de inkomsten van al die tweeverdieners. 

Leene

Leene

21-09-2021 om 16:59

DanGun schreef op 21-09-2021 om 13:19:

[..]

Had je dat echt niet verwacht na je 1e post hierover?

Let's agree to disagree... lijkt mij beter. Het is sowieso niet zo fijn als er één onderdeel uit je verhaal wordt genomen en daar op geschoten wordt. Natuurlijk hebben mensen het recht om te doen wat ze willen,dat recht is er gewoon. En ja ik weet dat heel veel mensen die geen betaalde baan hebben heel veel doen in de informele zorg en zo ook kosten besparen. Daar heb ik het helemaal niet over. Maar ik behoud mij  het recht voor om iemand die geen kleine kinderen of andere zorgtaken meer heeft en alleen zin heeft om leuke dingen te doen enigszins asociaal te vinden in deze tijden waarin zo'n schreeuwend tekort is aan zowel vrijwilligers of arbeidskrachten. 
Gelukkig zijn die er niet heel veel dus laat ik er maar over ophouden hoef ik me ook niet meer te ergeren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.