Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Het traditionele gezin


Het is door het gevoerde beleid inderdaad steeds moeilijker geworden om thuisblijfouder te zijn. Door de gestegen woonlasten en het moeten betalen van extra belasting ziet menigeen zich gedwongen tot het verrichten van betaalde arbeid.

Dezelfde partij die maar blind blijft voor marktfalen en vanuit een heilig geloof in marktwerking onze overheid zo klein mogelijk wil houden, schroomt zich er niet voor om de vrijheid om eigen (bij de levenssituatie passende) keuzes te maken, drastisch te laten inperken door de overheid.

Ondanks dat ik zelf opgevoed ben met ‘zorg dat je te allen tijde je eigen broek kunt ophouden’, vind ik het ook prima als vrouwen besluiten thuisblijfmoeder te worden. Leven en laten leven is dan ook mijn motto! Maar…….. hoe vaak zie/hoor/lees ik dan later weer dat, mn diezelfde vrouwen, zo’n spijt hebben deze keuze ooit gemaakt te hebben als er stront aan de knikker is? Dat deze allesoverheersende liefde en ‘we hebben dat samen zo besloten’ opeens omgedraaid wordt in ‘dankzij mij heeft hij carrière kunnen maken’ etc?

Liefde reikt nu eenmaal tot de voordeur en voor zo lang het goed gaat is er geen vuiltje aan de lucht en schreeuwen diezelfde tbm’s hard dat er sprake van jaloezie/geen vertrouwen in je relatie/blablabla etc is. En ja, dat lees je vaak ongenuanceerd terug in topics als deze. Is ook niet erg, want levert een lekkere pittige discussie op, maar ik hoop dan toch steeds weer dat enkelen zich toch even achter hun oren gaan krabben en beseffen dat er merendeels uit ervaring wordt gesproken. 

Kun je oneindig schrijven dat huishouden, kinderen opvangen, administratie etc ondergewaardeerd wordt en deze tbm’s ondergewaardeerd worden, maar bij een scheiding koop je hier helemaal niks voor en weg zijn alle argumenten. 

Ik sta er nog steeds van versteld dat anno 2021 vrouwen bewust kiezen voor tbm zijn, los vh feit dat ik dit ieders eigen keuze vind en ook mag zijn. Alleen dan niet later huilen over je ooit bewust gemaakte keuze!

Desire schreef op 28-09-2021 om 16:25:

Maar…….. hoe vaak zie/hoor/lees ik dan later weer dat, mn diezelfde vrouwen, zo’n spijt hebben deze keuze ooit gemaakt te hebben als er stront aan de knikker is? Dat deze allesoverheersende liefde en ‘we hebben dat samen zo besloten’ opeens omgedraaid wordt in ‘dankzij mij heeft hij carrière kunnen maken’ etc?

Zou het ook weleens andersom gaan, dus dat een werkende moeder met kleine kinderen later spijt heeft dat ze niet een paar jaar wat meer thuis was geweest? Precies zoals de fulltime werkende vaders weleens wordt aangewreven, dat ze er zo weinig zijn voor hun kinderen? Kan ik me bij moeders ook zo maar voorstellen. 

Het valt gewoon niet mee om alles tegen elkaar af te wegen en beslissingen te nemen over werk en zorg en verdeling en geld. 

Je kunt ook gewoon na een paar jaar van gedachten veranderen. 

Wat mij betreft is het geen vrijwillige keus, maar noodgedwongen. We hadden het, toen ik wel werkte, gelukkig goed geregeld. Zo zijn we bijvoorbeeld in gemeenschap van goederen getrouwd.
Ik denk zeker dat er best veel gevallen zijn, waarbij het teveel wordt geromantiseerd.

Weeromstuit schreef op 28-09-2021 om 16:35:

[..]

Zou het ook weleens andersom gaan, dus dat een werkende moeder met kleine kinderen later spijt heeft dat ze niet een paar jaar wat meer thuis was geweest? Precies zoals de fulltime werkende vaders weleens wordt aangewreven, dat ze er zo weinig zijn voor hun kinderen? Kan ik me bij moeders ook zo maar voorstellen.

Het valt gewoon niet mee om alles tegen elkaar af te wegen en beslissingen te nemen over werk en zorg en verdeling en geld.

Je kunt ook gewoon na een paar jaar van gedachten veranderen.

Ik ken zeker wel een aantal vrouwen van mijn leeftijd die nu spijt hebben. Van vaders hoor ik het ook wel. 
Ik heb mijn vader nooit vaak gezien want hij was de kostwinner en met een winkel was hij ook in het weekend druk. Als hij thuis was was het ook niet erg gezellig want dan wilde hij rust aan zijn kop. 
Als beide ouders zo druk zouden zijn zou dat, lijkt mij, niet erg fijn zijn voor een kind.
Het zou echt fijner zijn als ouders gewoon meer kans krijgen om hun eigen kinderen op te voeden. 
Ik heb soms het gevoel dat ouderschap gewoon niet zo wenselijk is in deze maatschappij. En het zijn in mijn omgeving toch wel erg vaak de dames die alles met de kinderen regelen, vaak naast hun baan (en tegenwoordig ook mantelzorg aangezien mijn generatie hoogbejaarde ouders heeft ik ben van begin jaren 70)

Vialiva schreef op 28-09-2021 om 16:37:

Wat mij betreft is het geen vrijwillige keus, maar noodgedwongen. We hadden het, toen ik wel werkte, gelukkig goed geregeld. Zo zijn we bijvoorbeeld in gemeenschap van goederen getrouwd.
Ik denk zeker dat er best veel gevallen zijn, waarbij het teveel wordt geromantiseerd.

Met je laatste zin ben ik het zeker eens, alles onder de mantel der liefde, totdat………

Zo vind ik persoonlijk getrouwd in GvG ook niet echt positief te noemen en ben ook blij dat dit inmiddels in aangepast. Het past gewoon niet meer in deze tijd al zijn de meningen daarover verdeeld, net zoals PA.

Desire schreef op 28-09-2021 om 16:25:

Ondanks dat ik zelf opgevoed ben met ‘zorg dat je te allen tijde je eigen broek kunt ophouden’, vind ik het ook prima als vrouwen besluiten thuisblijfmoeder te worden. Leven en laten leven is dan ook mijn motto! Maar…….. hoe vaak zie/hoor/lees ik dan later weer dat, mn diezelfde vrouwen, zo’n spijt hebben deze keuze ooit gemaakt te hebben als er stront aan de knikker is? Dat deze allesoverheersende liefde en ‘we hebben dat samen zo besloten’ opeens omgedraaid wordt in ‘dankzij mij heeft hij carrière kunnen maken’ etc?

Liefde reikt nu eenmaal tot de voordeur en voor zo lang het goed gaat is er geen vuiltje aan de lucht en schreeuwen diezelfde tbm’s hard dat er sprake van jaloezie/geen vertrouwen in je relatie/blablabla etc is. En ja, dat lees je vaak ongenuanceerd terug in topics als deze. Is ook niet erg, want levert een lekkere pittige discussie op, maar ik hoop dan toch steeds weer dat enkelen zich toch even achter hun oren gaan krabben en beseffen dat er merendeels uit ervaring wordt gesproken.

Kun je oneindig schrijven dat huishouden, kinderen opvangen, administratie etc ondergewaardeerd wordt en deze tbm’s ondergewaardeerd worden, maar bij een scheiding koop je hier helemaal niks voor en weg zijn alle argumenten.

Ik sta er nog steeds van versteld dat anno 2021 vrouwen bewust kiezen voor tbm zijn, los vh feit dat ik dit ieders eigen keuze vind en ook mag zijn. Alleen dan niet later huilen over je ooit bewust gemaakte keuze!

Je vindt het prima, maar ondertussen heb je wel een behoorlijk sterke mening die naar een oordeel neigt. 

Desire schreef op 28-09-2021 om 16:49:

[..]

Met je laatste zin ben ik het zeker eens, alles onder de mantel der liefde, totdat………

Zo vind ik persoonlijk getrouwd in GvG ook niet echt positief te noemen en ben ook blij dat dit inmiddels in aangepast. Het past gewoon niet meer in deze tijd al zijn de meningen daarover verdeeld, net zoals PA.

Het past gewoon niet in deze tijd vind ik niet zo’n sterk argument. In welke tijd we nu leven zou er niet zo toe moeten doen. Ik vind partneralimentatie eigenlijk een heel sterk instrument en ik ben daar ook voor, vooral in gevallen waar je het net over had, met die gillende tbm zeg maar. 

Weeromstuit schreef op 28-09-2021 om 16:35:

[..]

Zou het ook weleens andersom gaan, dus dat een werkende moeder met kleine kinderen later spijt heeft dat ze niet een paar jaar wat meer thuis was geweest? Precies zoals de fulltime werkende vaders weleens wordt aangewreven, dat ze er zo weinig zijn voor hun kinderen? Kan ik me bij moeders ook zo maar voorstellen.

Het valt gewoon niet mee om alles tegen elkaar af te wegen en beslissingen te nemen over werk en zorg en verdeling en geld.

Je kunt ook gewoon na een paar jaar van gedachten veranderen.

Ja hoor. Ik weet niet of ik nou daadwerkelijk spijt heb trouwens, maar ik heb eeuwig twijfel en ook mijn man heeft weleens verzucht: dit is nu mijn leven: ik kom thuis en kind gaat naar bed. 

Mevrouw75 schreef op 28-09-2021 om 17:08:

[..]

Je vindt het prima, maar ondertussen heb je wel een behoorlijk sterke mening die naar een oordeel neigt.

Sterke mening mag toch en neigen naar een oordeel maakt het nog geen oordeel, is maar net hoe die ander het interpreteert. Het is enkel een bevinding die ik zeer regelmatig hier op het forum lees of in mijn omgeving zie en hoor.

Mevrouw75 schreef op 28-09-2021 om 17:11:

[..]

Het past gewoon niet in deze tijd vind ik niet zo’n sterk argument. In welke tijd we nu leven zou er niet zo toe moeten doen. Ik vind partneralimentatie eigenlijk een heel sterk instrument en ik ben daar ook voor, vooral in gevallen waar je het net over had, met die gillende tbm zeg maar.

Niet? Vind ik juist wel een sterk argument, want als 74 staat voor jouw geboortejaar dan zijn wij ongeveer even oud en die tijd kun je gewoonweg niet meer vergelijken met de huidige tijd wat tbm betreft. Ik vind het inderdaad niet meer van deze tijd als een tbm (uit de ‘70 er jaren vooral) besluit haar partner te verlaten, omdat ze haar geluk bij een ander denkt te vinden, haar ex nog 12 jaar PA zou moeten betalen. Dus ja, zeer blij dat diverse wijzigingen, zoals standaard trouwen in GvG en PA, uiteindelijk is afgestemd op anno 2021. Waarom denk jij anders dat dit is doorgevoerd?

https://nieuwestap.nl/partneralimentatie-gaat-van-twaalf-naar-vijf-jaar/

Desire schreef op 28-09-2021 om 17:16:

[..] Het is enkel een bevinding die ik zeer regelmatig hier op het forum lees of in mijn omgeving zie en hoor.

Onevenredige aandacht voor problemen geeft per definitie een vertekend - te negatief - beeld.
Desire schreef op 28-09-2021 om 17:25:Waarom denk jij anders dat dit is doorgevoerd?

Daar komen o.a. de bovengenoemde invloedrijke powerfeministes met hun neoliberale opvattingen om het hoekje kijken.

Gezien de staat ons land als het gaat om onderwijs, zorg, sociale zekerheid, volkshuisvesting en het milieu valt er veel voor te zeggen om de problemen eens heel anders aan te vliegen.

RodeKrullenbol schreef op 28-09-2021 om 17:29:

[..]

Daar komen o.a. de bovengenoemde invloedrijke powerfeministes met hun neoliberale opvattingen om het hoekje kijken.

Mag je zo noemen en ook op steken, maar feit is wel dat het domweg niet meer van deze tijd is.

Weet je wat van deze tijd is? Flexibiliteit en de vrijheid daartoe. Juist het dwingend opleggen van het tweeverdienersmodel is behoorlijk achterhaald.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.