Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Het traditionele gezin


Doornroosje75 schreef op 22-09-2021 om 10:53:

Dat veel werkgevers er niet in mee willen als een man een dag minder wil werken, vind ik inderdaad ook zorgelijk. Blijft bijzonder dat het in die typische 'mannenbranches' niet kan. Dat helpt niet mee met het bestrijden van de ongelijkheid.

Ik geloof dat nooit zo. Mijn pa was scheepsbouwer. Een echte mannenwereld toen. En hij zei ergens eind jaren 50 / begin jaren 60 gewoon tegen z’n werkgever ‘ik begin vanaf nu op maandagochtend later, want dan help ik mijn vrouw met de was’. Werkgever vond het prima, z’n collega’s maakten er een paar keer een geintje over en dat was t. 

Die mannen die nu beweren dat ‘ze echt niet minder kunnen werken’ hebben volgens mij gewoon de ballen niet dat ze het aankaarten op hun werk. 

Julali schreef op 22-09-2021 om 11:29:

[..]

Wat ik al zei, het kan en tijdje goed gaan, maar het is wel een heel kwetsbare situatie. Er hoeft maar iets te gebeuren (scheiding, faillissement, baan kwijt, ziekte, overlijden) , en het gezin is afhankelijk van het sociale vangnet, de vraag is of je dat moet willen.

Als het niet anders kan, dan is het een ander verhaal, maar om er nou bewust voor te kiezen?

Stellen die beslissen om (tijdelijk) eenverdienersgezin te zijn denken daar wel over na hoor. Als mijn man in die tijd was overleden zou ik financieel gezien op rozen hebben gezeten. Als hij zijn baan kwijt zou raken konden we het gemiste inkomen aanvullen met ons speciaal daarvoor opgepotte spaargeld, mocht ik niet direct een baan kunnen vinden. Sterker nog, we hebben wel eens uitgerekend hoe lang we met ons spaargeld zouden toekunnen binnen de geldende bestedingsregels voor we in aanmerking zouden komen voor bijstand en dat was: nooit. Want dan zouden we al de AOW-leeftijd bereikt hebben. 

DanGun schreef op 22-09-2021 om 12:15:

[..]

Ik geloof dat nooit zo. Mijn pa was scheepsbouwer. Een echte mannenwereld toen. En hij zei ergens eind jaren 50 / begin jaren 60 gewoon tegen z’n werkgever ‘ik begin vanaf nu op maandagochtend later, want dan help ik mijn vrouw met de was’. Werkgever vond het prima, z’n collega’s maakten er een paar keer een geintje over en dat was t.

Die mannen die nu beweren dat ‘ze echt niet minder kunnen werken’ hebben volgens mij gewoon de ballen niet dat ze het aankaarten op hun werk.

Ik ken een voorbeeld van een man van een collega. Hij werkt in de installatie/bouw en wilde graag vier dagen werken in zijn nieuwe baan. Ze wilden hem graag hebben, maar hebben drie gesprekken lang op hem ingepraat om fulltime te werken. Anders zou de rest dat ook willen, een klant zou geen parttime kracht over de vloer willen, voor de planning was het lastig blabla. Uiteindelijk is het hem toch gelukt, maar alleen maar omdat hij het anders echt over zou laten gaan.

Een nieuwe teamleider bij ons is ook niet zo voor pt. 32 uur vindt ze te overwegen maar over minder ‘moet ze nog eens goed nadenken’. Dat terwijl bij ons altijd is geweest dat je moeiteloos kunt krijgen wat je wilt. Ik vind het wel opmerkelijk dat het vooral de lager betaalden zijn die minder willen, en vaak hebben zij ook niet de echtgenoten die het grote geld verdienen.

DanGun schreef op 22-09-2021 om 12:06:

[..]

Ik krijg ook een beetje spijt van m’n sterilisatie 😉😂😂

Tsja, ik heb volgens dit topic 2 keuzes: een kind adopteren of vrijwilligerswerk in de zorg 😉

Ik twijfel nog. Eerst even wat leuke dingen doen ter afleiding. 

Littledragon schreef op 22-09-2021 om 12:23:

[..]

Tsja, ik heb volgens dit topic 2 keuzes: een kind adopteren of vrijwilligerswerk in de zorg 😉

Ik twijfel nog. Eerst even wat leuke dingen doen ter afleiding.

Vergeet het koffie drinken niet. 

MMcGonagall schreef op 22-09-2021 om 12:13:

Al die dingen die een tbm doet, moet ik ook doen. Niet altijd even secuur en vaak sneller of tussen de bedrijven door, maar afgezien van het op de kinderen passen tijdens opvangregeling, moet ik natuurlijk ook tanken, boodschappen doen, met ze naar de tandarts, naar het ziekenhuis met mijn ouders, luizenmoederen (nu niet meer, maar jaren gedaan).
Ik vond dat nooit erg, en vind tbm’s ook geen profiteurs. Het enige wat mij ‘dwars zit’ in het grote geheel is dat zo weinig mensen willen toegeven dat het allemaal cultureel beïnvloed wordt en dat de zogenaamd vrije keuze, niet zo vrij is.

Ik geef grif toe dat het zowel cultureel beïnvloed is als niet echt een hele vrije keuze. Cultureel beïnvloed omdat de decennia voor ons de norm was dat moeders niet buitenshuis werkten. Dat ijlt nog een tijdje door. Dat vrouwen van onze leeftijd nog van de generatie zijn die over het algemeen wat minder gesupport werden alles uit hun opleiding te halen en voor gelijkwaardig werk minder betaald werden. En di vrije keuze voor vrouwen om thuis te blijven is wat minder vrij als je bedenkt dat je gezinsinkomen erop achteruit gaat als je het salaris van de vrouw vergelijkt met de opvangkosten (voordat de kot uitgevonden was), dat het sinds de invoering van het recht op deeltijd makkelijker geworden is om zorg en werk eerlijker te verdelen maar het zo'n 25 jaar geleden echt lastig was voor veel mannen om part time te gaan werken, dat maakt allemaal dat er dan maar voor tbm werd gekozen omdat dat de makkelijkste oplossing was. 

Van stellen die nu kinderen krijgen hoor ik eigenlijk nooit meer dat er eentje bewust stopt met werken om full time voor de kinderen te zorgen en het anderhalfverdienersmodel zie ik ook steeds minder, allebei een dag of vier is volgens mij nu redelijk de norm.

_melon schreef op 22-09-2021 om 12:32:

[..]

Vergeet het koffie drinken niet.

Die heb ik al op. Zo maar even tennislessen nemen en wijn slempen met de buuf en dinnies. 

skik schreef op 22-09-2021 om 12:33:

[..]

Ik geef grif toe dat het zowel cultureel beïnvloed is als niet echt een hele vrije keuze. Cultureel beïnvloed omdat de decennia voor ons de norm was dat moeders niet buitenshuis werkten. Dat ijlt nog een tijdje door. Dat vrouwen van onze leeftijd nog van de generatie zijn die over het algemeen wat minder gesupport werden alles uit hun opleiding te halen en voor gelijkwaardig werk minder betaald werden. En di vrije keuze voor vrouwen om thuis te blijven is wat minder vrij als je bedenkt dat je gezinsinkomen erop achteruit gaat als je het salaris van de vrouw vergelijkt met de opvangkosten (voordat de kot uitgevonden was), dat het sinds de invoering van het recht op deeltijd makkelijker geworden is om zorg en werk eerlijker te verdelen maar het zo'n 25 jaar geleden echt lastig was voor veel mannen om part time te gaan werken, dat maakt allemaal dat er dan maar voor tbm werd gekozen omdat dat de makkelijkste oplossing was.

Van stellen die nu kinderen krijgen hoor ik eigenlijk nooit meer dat er eentje bewust stopt met werken om full time voor de kinderen te zorgen en het anderhalfverdienersmodel zie ik ook steeds minder, allebei een dag of vier is volgens mij nu redelijk de norm.


Eens. Toen mijn vader pech had kon hij al vrij snel best weer het eea, maar parttime banen voor mannen waren er in die tijd niet zo veel. Mijn moeder was inmiddels ondernemer en hij werd dus tbm. Dat was uitzonderlijk, als in anders dan de norm. Maar verder vond niemand dat gek. Toen ik jong was, waren er in onze omgeving ook niet veel kdv’s bijvoorbeeld. Opvang werd voornamelijk door ouders zelf en evt. een grootouder geregeld. Die omstandigheden maakten vaak dat ouders voor een eenverdienersmodel kozen. Die mogelijkheden zijn nu veel beter. Toch zie je nog wel regelmatig het 1,5 model. Natuurlijk kiest men daar samen voor. Maar hier is nog wel een cultuuromslag nodig. Er zijn nog steeds ‘mannenberoepen’ waar de werkgever niet open staat voor parttime werken en dat mannen en hun vrouwen ipv dat aanvechten en/of andere banen zoeken, dit accepteren. 

Flanagan schreef op 22-09-2021 om 10:31:

[..]

Ik heb mij ook verbaasd dat er een moderator het maar liet gaan. Misschien klopte haar IP en was het schriftelijk binnen de lijnen, maar daar was alles mee gezegd. Ik voel mij geschoffeerd door iemand die in een topic over traditioneel huwelijk alleen maar denkt te moeten schoppen daar ze zelf geen traditioneel huwelijk heeft.

Als dit zo kan blijven doorgaan, loopt OOL snel leeg. Zonde voor hetgeen wat Justine met veel energie heeft opgebouwd!

Ik reageer hier nog even op, we proberen discussies wat meer op z'n beloop te laten, maar we lezen ook wel dat er wat onrust en kritiek is. Vind je bepaalde reacties kwetsend of ongepast, rapporteer die dan (via het uitroepteken) en geef aan waarom, dan kijkt een moderator mee (geldt voor iedereen overigens). We lezen helaas niet alle berichten mee dus we gaan veelal af op de rapportages die binnenkomen.

Littledragon schreef op 22-09-2021 om 10:56:

on topic:
Mijn vader is een tijdje tbm geweest. Na flink wat pech hebben mijn ouders samen deze keuze gemaakt omdat dat op dat moment het beste leek voor mijn vader en het gezin. Na een paar jaar is hij weer succesvol aan de gang gegaan, eerst pt, later in zomer veel weg en in winter veel thuis. huishoudhulp werd ingekocht en zus en ik waren oud genoeg om na school zonder supervisie te zijn en zelf mee te helpen in huis.
Onder volwassenen was dit gewoon een gegeven en niets raar. Op de basisschool vonden andere kinderen het wel even nieuws: een moeder die ook werkt? Een vader die ineens thuis blijft? Maar dat is dan even nieuw en daarna gewoon ‘normaal’.

Zo was het bij ons ook. Mijn vader was eerst ‘huisman’ zoals hij dat noemde, toen hebben mijn ouders allebei gewerkt en daarna werd mijn moeder ‘huisvrouw’. Mijn ouders waren in hun huisrol (dus als huisman of -vrouw) heel actief met van alles en nog wat. Ook toen ze werkten trouwens, dat maakte niet echt verschil. 

Ik vind het ook altijd heel bijzonder als ik (hier bijvoorbeeld) aangesproken wordt alsof ik alleen maar vrouwen in die huisrol zie en alsof het dan alleen om het ramenlappen en je kind naar school brengen gaat. 

Julali schreef op 22-09-2021 om 11:15:

[..]

Alleenstaande moeders die jarenlang tbm zijn geweest, leunen meestal zwaar op alle toeslagen, daar hoef je geen fraudeur voor te zijn.

Als de man ook besluit te stoppen met werken om bij zijn kinderen te zijn, dan is de conclusie ook dat het hele gezin moet leunen op de sociale voorzieningen.

Ik kan het niet leuker maken. Het leven, zeker als je kinderen hebt kost nu eenmaal geld en iemand moet dat opbrengen. Als jij het niet doet en je partner ook niet, dan draait de rest van de samenleving ervoor op.

Alleenstaande moeders zijn geen traditioneel gezin. 

MMcGonagall schreef op 22-09-2021 om 12:13:

Al die dingen die een tbm doet, moet ik ook doen. Niet altijd even secuur en vaak sneller of tussen de bedrijven door, maar afgezien van het op de kinderen passen tijdens opvangregeling, moet ik natuurlijk ook tanken, boodschappen doen, met ze naar de tandarts, naar het ziekenhuis met mijn ouders, luizenmoederen (nu niet meer, maar jaren gedaan).
Ik vond dat nooit erg, en vind tbm’s ook geen profiteurs. Het enige wat mij ‘dwars zit’ in het grote geheel is dat zo weinig mensen willen toegeven dat het allemaal cultureel beïnvloed wordt en dat de zogenaamd vrije keuze, niet zo vrij is.

Waarom zit je dat dwars? Er zitten hier echt heel veel vrouwen te typen terwijl ze gewoon een prima betaalde baan hebben. Dat is natuurlijk ook cultureel bepaald en ook geen vrije keuze, dat is waar. 

skik schreef op 22-09-2021 om 12:33:

[..]

Van stellen die nu kinderen krijgen hoor ik eigenlijk nooit meer dat er eentje bewust stopt met werken om full time voor de kinderen te zorgen en het anderhalfverdienersmodel zie ik ook steeds minder, allebei een dag of vier is volgens mij nu redelijk de norm.

Toevallig de buurmeisjes van twee gezinnen naast ons. De ene had misschien wel, misschien niet haar MBO af en de andere had een goede baan maar werd orthodox moslima. Geen idee of zij  representatief zijn. Overigens werkt de mentor van een van mijn kinderen ook maar 2,5 dag en is de rest bij haar peuter, maar ik weet niet wat haar partner doet natuurlijk.

OrganicDeer76

OrganicDeer76

22-09-2021 om 13:26

Door bovenstaande vraag ik me af of Julali en Mccgonal dat idd alleen van Nederlandse vrouwen vinden of ook vrouwen vanuit geloof? Zijn dat ook profiteurs/fraudeurs? 

MMcGonagall schreef op 22-09-2021 om 12:13:

Al die dingen die een tbm doet, moet ik ook doen. Niet altijd even secuur en vaak sneller of tussen de bedrijven door, maar afgezien van het op de kinderen passen tijdens opvangregeling, moet ik natuurlijk ook tanken, boodschappen doen, met ze naar de tandarts, naar het ziekenhuis met mijn ouders, luizenmoederen (nu niet meer, maar jaren gedaan).
Ik vond dat nooit erg, en vind tbm’s ook geen profiteurs. Het enige wat mij ‘dwars zit’ in het grote geheel is dat zo weinig mensen willen toegeven dat het allemaal cultureel beïnvloed wordt en dat de zogenaamd vrije keuze, niet zo vrij is.

Helemaal mee eens, het eerste gedeelte van je post. Maar man wat kan het een gejakker zijn soms. Een mens kan nu eenmaal niet op twee plaatsen tegelijk zijn. Ik kan me heel goed voorstellen dat je, zeker als je werk hebt dat niet zo goed betaalt of waar je geen voldoening uit haalt zegt: ik stop ermee, en bepaal me tot de dingen die ik écht belangrijk vind. Dit uiteraard in goed overleg met je partner. Ik denk trouwens dat veel kinderen daar wel bij zouden varen, in plaats van van school naar opvang naar sport naar playdate naar muziekles, gewoon naar huis en rust in de tent. Dit is nadrukkelijk geen oordeel, want je hebt het niet altijd voor het kiezen, ieder kind is anders en je bent er zelf ook nog.


Wat culturele beïnvloeding betreft is er denk ik wel verandering op komst. In mijn ‘kringen’ is het doodnormaal dat beide ouders werken en gelijke bijdragen leveren aan de zogenoemde zorgtaken. Onder mijn familie en vrienden bevindt zich één thuisblijfmoeder, en dat komt omdat ze chronisch ziek is. Daar komt geen culturele beïnvloeding aan te pas. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.