Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Het traditionele gezin


WickedCurlew89

WickedCurlew89

21-09-2021 om 09:41

Libertine schreef op 21-09-2021 om 08:54:

[..]

Quote verwijderd


Poeh, poeh.

Piggy_in_the_Mirror schreef op 21-09-2021 om 09:40:

Het bashen van thuisblijfmoeders gaat gewoon verder zie ik. Leuk topic zo zeg.

Behalve dat zijn het hier vrouwen die elkaar de maat nemen. Ook heel ongezellig, wel of geen thuisblijfmoeder.

EmmaT schreef op 21-09-2021 om 09:43:

[..]

Behalve dat zijn het hier vrouwen die elkaar de maat nemen. Ook heel ongezellig, wel of geen thuisblijfmoeder.

Het zijn altijd vrouwen die elkaar de maat nemen geloof ik. Mannen hoor ik nooit zo praten 

Leene

Leene

21-09-2021 om 09:46

Littledragon schreef op 21-09-2021 om 09:21:

[..]


Als je een passief inkomen hebt, dan draag je gewoon bij aan al die dingen die jij opnoemt.
Verder heeft niemand er iets mee te maken hoe je je dag indeelt. En als je denkt dat bijdragen aan de maatschappij alleen kan middels (vrijwilligers) werk, dan heb je een vrij beperkte blik.

Verder vind ik de ambassadrices voor de zorg in dit topic nogal dwingend en narrowminded overkomen. Het werkt voor mij iig averechts en zal hierdoor nog minder voor een baan in de zorg kiezen.

Woorden als innerlijk compas, je moraal en ethos zijn subjectieve begrippen die nu als leeg argument worden aangebracht om je eigen visie aan een ander op te dringen.

Die zorg was alleen maar een voorbeeld hoor. Misschien moet je iets beter lezen en dingen op je in laten werken.  Ik kan zo nog een aantal beroepen noemen waar schreeuwende tekorten in zijn:  onderwijs, de bouw, technische beroepen etc.

Het valt mij vaker op dat in fora's er één ding wordt uitgepikt en je gelijk wordt weggezet als narrowminded dwingend. "Jij heb niets te maken met mijn leve... etc etc."

Terwijl ik al wel 4x in allerlei bewoordingen heb gezegd dat ik nu juist niet voor ben om mensen via de belastingen te dwingen tot een keus. Maar goed volgens mij heb ik alles al gezegd. I rest my case

Littledragon schreef op 21-09-2021 om 09:21:

[..]


Als je een passief inkomen hebt, dan draag je gewoon bij aan al die dingen die jij opnoemt.
Verder heeft niemand er iets mee te maken hoe je je dag indeelt. En als je denkt dat bijdragen aan de maatschappij alleen kan middels (vrijwilligers) werk, dan heb je een vrij beperkte blik.

Verder vind ik de ambassadrices voor de zorg in dit topic nogal dwingend en narrowminded overkomen. Het werkt voor mij iig averechts en zal hierdoor nog minder voor een baan in de zorg kiezen.

Woorden als innerlijk compas, je moraal en ethos zijn subjectieve begrippen die nu als leeg argument worden aangebracht om je eigen visie aan een ander op te dringen.

En omdat hier 2 mensen een andere mening hebben dan jij, en toevallig allebei in de zorg werken, schrijf je de zorg af? Haha.

Leene schreef op 21-09-2021 om 09:46:

[..]

Die zorg was alleen maar een voorbeeld hoor. Misschien moet je iets beter lezen en dingen op je in laten werken. Ik kan zo nog een aantal beroepen noemen waar schreeuwende tekorten in zijn: onderwijs, de bouw, technische beroepen etc.

Het valt mij vaker op dat in fora's er één ding wordt uitgepikt en je gelijk wordt weggezet als narrowminded dwingend. "Jij heb niets te maken met mijn leve... etc etc."

Terwijl ik al wel 4x in allerlei bewoordingen heb gezegd dat ik nu juist niet voor ben om mensen via de belastingen te dwingen tot een keus. Maar goed volgens mij heb ik alles al gezegd. I rest my case

Maar waarom vind je dat iemand dat moet? Mensen mogen toch zelf bepalen wat zij met hun tijd doen? En iver bijdragen: De een doet dat alleen financieel, de ander middels werk, middels vrijwilligerswerk, kinderen grootbrengen of via een combi. 
Daar heb jij niets over te zeggen, maar je schrijft hier epistels vol met grote woorden die alleen toepassing hebben op jouw idee van ‘bijdragen’.

Mijn moeder was een TBM en ik weet wel dat ik het als kind heerlijk vond als ik thuis kwam dat ze er altijd was. Tussen de middag hoefde ik niet over te blijven maar lekker thuis eten waar ze altijd iets lekkers maakte en in de zomer zelfs zorgde dat we even snel konden zwemmen in een opblaasbootje.... heerlijke herinneringen aan! Maar ik denk ook dat de tijd toen gewoon anders was. Mijn vader daarintegen zag ik alleen 30 minuten met het avondeten. Die werkte 6 dagen in de week van smorgens vroeg tot savonds laat. Het heeft er wel voor gezorgd dat wij veel konden financieel. .

Nu is het meer verdeeld waardoor een vader ook meer tijd door kan brengen met zijn kinderen wanneer hij dat wil. En dus moeders en vaders deeltijden kunnen werken. 

Tjahet enige wat ik persoonlijk vind is dat ik, als vrouw zijnde graag financieel onafhankelijk ben van mijn man. Maar dat is ieders persoonlijke keuze. Ik heb dan ook geen kinderen, wel 2 hondjes waarvoor we dus samen de zorg dragen. 😉

Leene

Leene

21-09-2021 om 11:25

Littledragon schreef op 21-09-2021 om 09:51:

[..]

Maar waarom vind je dat iemand dat moet? Mensen mogen toch zelf bepalen wat zij met hun tijd doen? En iver bijdragen: De een doet dat alleen financieel, de ander middels werk, middels vrijwilligerswerk, kinderen grootbrengen of via een combi.
Daar heb jij niets over te zeggen, maar je schrijft hier epistels vol met grote woorden die alleen toepassing hebben op jouw idee van ‘bijdragen’.

Dan zijn we helemaal eens hoor.!!!! ik vind precies hetzelfde als jij en dat zeg ik ook al in heel veel verschillende bewoordingen. Je moet dan alleen willen zien. Ik ben juist niet voor het de arbeidsmarkt opjagen van mensen door allerlei belastingspolitiek.  Het ging enkel en alleen over mensen die nooit meer aan het werk zijn gegaan nadat ze een periode thuis waren om allerlei oorzaken en het hun goed recht vinden om nu "leuke dingen te doen"  ik kan mij daar in niet zo goed vinden. Dat gaat niet over hordes mensen ( gelukkig) maar ik ken er wel een aantal en ik vind dat jammer. Wellicht is het ook meer een kwestie van door de bomen het bos niet meer zien en niet weten waar te beginnen met opnieuw een baan starten weet ik veel.

het is nogal jammer dat er uit mijn bijdrages enkele zaken worden gepakt en daar wordt dan op geschoten.

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

21-09-2021 om 11:29

Miraval schreef op 20-09-2021 om 22:58:

[..]

Geloof mij nou... dat is het in dit geval niet. En waarschijnlijk ook in meer gevallen niet. Gelukkig is het overgrote deel wel van goede wil maar ga nu niet net doen alsof er niet geprofiteerd wordt door sommigen van deze mogelijkheden.

Ik ken ook zo’n stel, zij wordt om de 3-4 jaar zwanger, is momenteel zwanger van haar 5e kind, uitkering van de sociale dienst, kent alle mogelijke wegen naar gratis geld, voor de wet zijn ze trouwens geen stel zodat hij ook een sociale huurwoning in zijn eentje bezet kan houden en een uitkering heeft en intussen bijklust in het zwart.

Ik erger me ook dood aan zulke lui.

Leene

Leene

21-09-2021 om 11:29

o en natuurlijk mag iedereen "leuke dingen doen" doe ik ook ( voor het geval dat daar mensen weer over struikelen)... maar als dat je enige levensinvulling is terwijl er veel vacatures zijn in zowel vrijwilligers werk als betaalde banen vind ik dat persoonlijk niet kunnen eerlijk gezegd. En het maakt mij geen fluit uit wat iemand doet: een blog, TBM, vrijwilligers werk, in een gemeenschappelijke tuin etc allemaal oke... 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

21-09-2021 om 11:33

Leene,je hebt letterlijk gezegd dat je vind dat iedereen wat bij zou moeten  dragen aan de maatschappij. En daar ageerde ik op. Ik moet namelijk helemaal niets.  En meer mensen zouden eens na kunnen denken over het woord moeten.  Als je naar je werk gaat bijvoorbeeld.  Doe je dat omdat het moet,  of omdat je het zelf wil? 

We moeten tegenwoordig veel te veel. Kijk eens anders naar de wereld.  Door de bril van: wat wil ik nu eigenlijk echt?

Dáár gaat het mij om. Als je doet, wat je echt wil,  is er veel minder "moeten ", of het gevoel van "moeten ".

En dan zijn er ook nog mensen die om wat voor reden dan ook buiten hun schuld niets of weinig kunnen betekenen voor de maatschappij.  

Eigenlijk zijn de tbm-ers juist super sociaal; ze houden de arbeidsmarkt vrij voor diegene die hard een baan nodig hebben terwijl ze het zelf thuis financieel zo geregeld hebben dat ze niet in de schulden komen.
En die aow waar ze geen cent aan meebetaald hebben, dat hebben ze wel, namelijk via inkomen kostwinnaar. Vroeger kreeg de kostwinnaar namelijk een bedrag waar twee mensen van konden rondkomen. Dat bedrag is op een gegeven moment in tweeën gesplitst; als de kostwinner 65, uhh bedoel 67, wordt, komt de eerste helft van oude aow vrij, de jongere partner mag in de wacht tot die ook zo oud is. Vorm van bezuiniging omdat overheid er van uitgaat dat die toch wel werkt.

En ondanks dat de supersociale tbm-ers anderen de gelegenheid bieden een betaalde baan te bemachtigen, zijn ze zelf vaak heel zinvol bezig dmv onbetaalde functies zowel binnen gezin als erbuiten.
Maar ja, als er geroepen wordt  dat het maatschappelijk gezien asociaal omdat je geen belasting hebt afgedragen, dan zie je toch over het hoofd; de kostwinnaar binnen dat gezin heeft namelijk altijd dubbele premie afgedragen.

Courage schreef op 19-09-2021 om 13:16:

[..]

Niemand heeft hier op gereageerd, maar dit is toch niet waar of wel?

Of de bedragen kloppen weet ik niet, maar dat eenverdieners in verhouding meer belasting betalen dan tweeverdieners is zo. Alleenstaanden zonder kinderen betalen ook meer dan tweeverdieners zonder kinderen...

https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/artikel/3843201/belastingkloof-tussen-eenverdieners-en-tweeverdieners-steeds-groter

Sorry, ik ben na 17 pagina's heel erg mosterd zie ik nu

Libertine schreef op 20-09-2021 om 20:30:

[..]

De zorg is trouwens een container begrip. Dé zorg bestaat helemaal niet. Het is zo enorm veelzijdig. Ziekenhuis, ggz, thuiszorg, maatschappelijke opvang, revalidatie, gehandicapten, zelfs maatschappelijk werk is een vorm van zorg. Laten we niet doen of iedereen in de zorg wordt afgemat en uitgebuit en de arbeidsomstandigheden verschrikkelijk zijn. Verre van zelfs. Natuurlijk zijn er onderdelen die niet voor iedereen aanlokkelijk zijn. De thuiszorg bijvoorbeeld. En ook dat kent mooie en leuke kanten. Nu werkt 1 op de 7 werkende in ‘de zorg’. Over een paar jaar moet dat 1 op de 4 zijn om de vraag aan te kunnen. Laten we ophouden ‘de zorg’ als een soort hell hole van de arbeidsmarkt te framen. Dat is gewoon echt níet waar.

Bovendien werken een flink aantal medewerkers in ‘de zorg’ helemáál niet in de uitvoering. Ook daar zijn receptionisten, logistiek medewerkers, planners, keukenhulpen, beleidsmedewerkers, financiële afdelingen etc.

(Mag ik na 25 jaar in verschillende vormen van zorg echt wel zeggen)

Niet per sé als reactie op jou maar algemeen: ik vraag me eigenlijk af hoeveel mensen er in de zorg (vul in: supermarkt, pakketbezorging, bouw enz) zouden blijven werken als ze een afgelost koophuis zouden hebben net als sommige thuisblijfmoeders.

De enige reden dat sommige mensen heel veel moeten werken zijn de hoge vaste lasten! Waarom moet de ene helft van Nederland hard werken en zit de andere helft te rentenieren of heeft de financiële mogelijkheid thuisblijfmoeder te zijn? Ik zie daar wel een soort scheve verdeling in.

Leene schreef op 21-09-2021 om 11:29:

o en natuurlijk mag iedereen "leuke dingen doen" doe ik ook ( voor het geval dat daar mensen weer over struikelen)... maar als dat je enige levensinvulling is terwijl er veel vacatures zijn in zowel vrijwilligers werk als betaalde banen vind ik dat persoonlijk niet kunnen eerlijk gezegd. En het maakt mij geen fluit uit wat iemand doet: een blog, TBM, vrijwilligers werk, in een gemeenschappelijke tuin etc allemaal oke...


Je standpunt is overduidelijk, maar je begrijpt niet wat ik zeg. Je hebt het over bijdragen aan de maatschappij. Iemand die ‘alleen leuke dingen doet’ en een passief inkomen heeft, draagt gewoon bij aan de maatschappij. Het is niet op de manier die jij zou willen, maar dat is 1 visie. Iedereen kan en mag daar anders over denken.

Ook ik ben ik de gelukkige positie dat ik voor de centen niet hoef te werken. Sterker nog: de kinderen van mijn zus zullen er in de toekomst nog warmpjes bijzitten. 

Middels direkte en indirekte belastingen draag ik mijn steentje ruimschoots bij. Financieel dus, wat werkenden ook doen. Wat ik met mijn tijd verder doe, gaat niemand wat aan. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.