Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Het traditionele gezin


Poni

Poni

21-09-2021 om 08:28 Topicstarter

Miraval schreef op 20-09-2021 om 23:01:

 Die onder sollicitatie plichten uit willen komen en doen alsof ze van alles mentaal of fysiek mankeren met allerlei vage klachten die niet echt te duiden zijn.

En wat als die vage en 'niet te duiden' klachten gewoon echt zijn?
Mijn collega had ook allerlei vage klachten. Ze verrekte van de pijn overal op haar lichaam. Liep met warmtecompressen, pijnstillers. Hoe vaak stond ze niet voor haar dienst te huilen omdat ze niet wist hoe ze de dag moest doorkomen. En daarna, na al die jaren van vage klachten, ziekmeldingen, doorbijten, huilend doorwerken.. bleek zij fibromyalgie te hebben. Daar kwam een homeopaat achter door de stand van haar voeten. Toen is het balletje gaan rollen. En nu heeft ze een baan die lichamelijk minder belastend is. Maar ze had zomaar in een burn out kunnen belanden en dan met vage klachten de "luiaard" uit kunnen hangen.
Veel mensen zijn te trots om toe te geven dat ze iets mankeren. Zeker als het onzichtbaar is en iedereen er wel een mening over heeft. 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

21-09-2021 om 08:34

Leene schreef op 20-09-2021 om 21:52:

[..]

IK ben NIET jaloers( integendeel ben gelukkig met mijn leven)... ik zit echt niet te wachten om drie maal in de week om 10.00 uur in de ochtend naar de tennisbaan te gaan en ik hoef ook niet 4x per jaar op vakantie. Ook hoeft echt niet iedereen de zorg in... ( inderdaad een container begrip). Ik bekeer niemand en ik vergelijk haar helemaal niet met onze buurvrouw ( wat overigens een schat van een vrouw is).. en Shaunthesheep je kunt alles en alles en alles negatief interpreteren. Doe je best. Wie de schoen past trekke hem aan zou ik zeggen.

Wat ik naar aanleiding van de posting van Watertoren wil zeggen is dat ik ( net zoals libertine zegt de nadruk op ik) vind dat je ook wat zult moeten bijdragen aan de maatschappij. De een doet dat via vrijwilligerswerk mantelzorg etc maar ik heb er persoonlijk moeite mee dat als je je schaapjes op het droge hebt alleen voor jezelf zou moeten leven. Ik heb juist gezegd dat ik niets van Watertoren weet en haar niet persoonlijk aanval maar dat haar posting mij wel triggert om iets in het algemeen te zeggen hierover en niet perse over haar. Prima laat iedereen een vrije keus maken maar neem me niet kwalijk in deze tijd van enorme tekorten en veel vacatures mag je toch ook wel een beetje verantwoordelijkheid hebben en nadenken of je ook iets kan betekenen daarin. Of je nu in de zorg werkt of een restaurant of weet ik het wat...

En de zorg... ja daar kun je een hele nieuwe discussie over beginnen, ondergewaardeerd, onderbetaald weet ik het..ik werk ondertussen al 30 jaar in de zorg.. maar dat is een andere discussie.

Ik moet helemaal niets.  Van wie moet dat dan? 

Mallebeppie schreef op 21-09-2021 om 08:34:

[..]

Ik moet helemaal niets. Van wie moet dat dan?

*verwijderd wegens belediging/provoceren 


Leene

Leene

21-09-2021 om 08:54

Verwijderd wegens belediging/provoceren

We mogen in Nederland in vrijheid kiezen hoeveel we werken. Zolang we als gezin maar onze eigen broek ophouden. Die vrijheid is een groot goed. 

Heel jammer dat de keuze om thuis te blijven om voor de kinderen te zorgen, hier wordt bestempeld als profiteren en dat er wordt gesteld dat thuisblijfouders niet bijdragen aan de samenleving. Beiden onjuiste veronderstellingen die men ondersteund door voorbeelden van 'ik ken iemand' en 'wat als je gaat scheiden'.

Die 'ik ken iemand' is hier steeds een fraudeur. Heeft helemaal niks te maken met gezinnen met één inkomen. Die gezinnen ontvangen geen uitkering. Ze betalen net zo goed belasting. 

Ook met dat 'wat als je gaat scheiden', wordt de thuisblijfouder al bij voorbaat beschuldigd van profiteren van de samenleving en het verzuimen van morele plichten. Terwijl zo'n thuisblijfouder, als het na een scheiding financieel niet zelfstandig lukt, gewoon arbeidsplichtig wordt. Die moet zich inschrijven bij een arbeidsbureau en aangeboden werk binnen 3 uur reizen per dag aannemen. 

Heel manipulatief om op deze manier de keuze om (meestal tijdelijk!) thuis te blijven voor de kinderen, te bestempelen als een moreel onjuiste keuze. 

Datzelfde geldt overigens voor de opmerkingen over de druk op de zorg. Thuisblijvers zijn net als werknemers afkomstig uit allerlei beroepstakken. Ze hebben, net als werknemers, de vrijheid om te kiezen of ze al dan niet de zorg in gaan. En zitten, net als werknemers, niet de hele dag op hun kont. Waarom worden dan zij expliciet aangesproken op deze verantwoordelijkheid? 

Poni

Poni

21-09-2021 om 08:57 Topicstarter

Leene schreef op 21-09-2021 om 08:54:

Quote verwijderd 


Zo dat is een aardige reactie...

Er zijn meer manieren om bij te dragen aan de maatschappij, dan alleen werken.
Je kan ook 'happy stones' schilderen en neerleggen op straat. Dat kan zomaar iemands dat opfleuren.
Je kan ook leuke blogs schrijven waar andere mensen iets van opsteken.
Dat kan allemaal onbetaald. Dan werk je niet, maar je draag wel iets bij.

Poni schreef op 21-09-2021 om 08:57:

[..]

Zo dat is een aardige reactie...

Er zijn meer manieren om bij te dragen aan de maatschappij, dan alleen werken.
Je kan ook 'happy stones' schilderen en neerleggen op straat. Dat kan zomaar iemands dat opfleuren.
Je kan ook leuke blogs schrijven waar andere mensen iets van opsteken.
Dat kan allemaal onbetaald. Dan werk je niet, maar je draag wel iets bij.

Zeker! Dat maakt het allemaal nét even een stukje vrolijker, gezelliger en aangenamer. Aanvullend is dat natuurlijk fantastisch! 

Maar Happy Stones zorgen er niet voor dat opleidingen kunnen worden betaald, het vuil opgehaald, dagbesteding aangeboden, kinderen opgevangen, de straatverlichting brandt, uitkeringen bekostigd, Corona steun worden betaald. etc. 

Leene

Leene

21-09-2021 om 09:15

Poni schreef op 21-09-2021 om 08:57:

[..]

Zo dat is een aardige reactie...

Er zijn meer manieren om bij te dragen aan de maatschappij, dan alleen werken.
Je kan ook 'happy stones' schilderen en neerleggen op straat. Dat kan zomaar iemands dat opfleuren.
Je kan ook leuke blogs schrijven waar andere mensen iets van opsteken.
Dat kan allemaal onbetaald. Dan werk je niet, maar je draag wel iets bij.

Ik ben begonnen in dit draadje met de opmerking dat ik het niet eens ben dat door de belastingpolitiek ( nml eenverdieners meer belasten dan twee verdieners) mensen gedwongen worden tot betaald werk. Juist omdat ik vind dat mensen een eigen afweging moeten en mogen maken én dat er meer is dan betaald werk. Er wordt heel veel gemantelzorgd en veel mensen doen vrijwilligerswerk en ja wij hebben ook die leuke happy stones in huis ( gevonden door zoon). Sommigen proberen geheel zelfvoorzienend te leven en ook dat vind ik inspirerend. Blogs schrijven etc etc...( overigens schijn je daar als het goed doet best een aardig centje mee te kunnen verdienen en is dat nog heel intensief werk als je het goed wil doen)

Nergens zeg ik dat mensen die thuis blijven om voor hun kinderen te zorgen profiteurs zijn, integendeel.

Dat betekent niet dat ik het met iedereen eens ben en ik óók vind dat je niet alleen maar voor jezelf leeft. Er zijn ook mensen die nadat ze voor de kinderen of weet ik voor wat  thuis bleven, daarna ook niet meer aan het werk willen of durven of ?? geen idee. En er zijn ook mensen die hun dagen vullen  met "leuke dingen doen" daar ben ik het persoonlijk niet mee eens. En ik weet dat ik voorzichtig moet zijn en ik niet iedereen ken. En ja dat zijn er gelukkig niet heel veel maar er is echt wel onbenut arbeidspotentieel. 

Ja dan kun je je aangesproken voelen of de discussie afkappen met "ik moet helemaal niets van wie moet dat" Daar kan ik dan weer niets mee... volgens mij probeer ik beide kanten te laten zien hier. 

Libertine schreef op 21-09-2021 om 09:11:

[..]

Zeker! Dat maakt het allemaal nét even een stukje vrolijker, gezelliger en aangenamer. Aanvullend is dat natuurlijk fantastisch!

Maar Happy Stones zorgen er niet voor dat opleidingen kunnen worden betaald, het vuil opgehaald, dagbesteding aangeboden, kinderen opgevangen, de straatverlichting brandt, uitkeringen bekostigd, Corona steun worden betaald. etc. 


Als je een passief inkomen hebt, dan draag je gewoon bij aan al die dingen die jij opnoemt.
Verder heeft niemand er iets mee te maken hoe je je dag indeelt. En als je denkt dat bijdragen aan de maatschappij alleen kan middels (vrijwilligers) werk, dan heb je een vrij beperkte blik.

Verder vind ik de ambassadrices voor de zorg in dit topic nogal dwingend en narrowminded overkomen. Het werkt voor mij iig averechts en zal hierdoor nog minder voor een baan in de zorg kiezen. 

Woorden als innerlijk compas, je moraal  en ethos zijn subjectieve begrippen die nu als leeg argument worden aangebracht om je eigen visie aan een ander op te dringen. 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

21-09-2021 om 09:33

Dubbel

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

21-09-2021 om 09:36

Leene schreef op 21-09-2021 om 08:54:

Quote verwijderd 


Het heeft met willen te maken en niets met moeten.  Moeten is dwang en werkt averechts.  Je begrijpt mijn post overduidelijk niet.

En even voor de duidelijkheid,  ik draag gewoon bij aan de maatschappij hoor, ik werk(in de zorg zelfs. Tot zover je opmerking gericht aan mij over individualisme). 


Littledragon schreef op 21-09-2021 om 09:21:

[..]


Als je een passief inkomen hebt, dan draag je gewoon bij aan al die dingen die jij opnoemt.
Verder heeft niemand er iets mee te maken hoe je je dag indeelt. En als je denkt dat bijdragen aan de maatschappij alleen kan middels (vrijwilligers) werk, dan heb je een vrij beperkte blik.

Verder vind ik de ambassadrices voor de zorg in dit topic nogal dwingend en narrowminded overkomen. Het werkt voor mij iig averechts en zal hierdoor nog minder voor een baan in de zorg kiezen.

Woorden als innerlijk compas, je moraal en ethos zijn subjectieve begrippen die nu als leeg argument worden aangebracht om je eigen visie aan een ander op te dringen.

Sarcasme ontbreekt in ieder geval in jouw innerlijk kompas

OrganicDeer76

OrganicDeer76

21-09-2021 om 09:38

Libertine schreef op 21-09-2021 om 09:37:

[..]

Sarcasme ontbreekt in ieder geval in jouw innerlijk kompas

Infobericht

Bericht verwijderd ivm op de man spelen

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

21-09-2021 om 09:40

Libertine schreef op 21-09-2021 om 08:54:

[..]

Van je gezond verstand? Van je innerlijk kompas? Je moraal wellicht? Of je verantwoordelijkheidsgevoel? Vanuit je ethos?

Mijn innerlijke compas en moraal hebben mij geleerd iets te doen omdat ik het graag wil. Niet omdat het moet. 

Het zegt niets, maar dan ook niets over mijn arbeidsethos of verantwoordelijkheidsgevoel. 

Jouw reactie op mij, zegt meer over jou zelf,  dan over mij.

Het bashen van thuisblijfmoeders gaat gewoon verder zie ik. Leuk topic zo zeg. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.