Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Het traditionele gezin


Julali schreef op 20-09-2021 om 22:53:

[..]

Op zich is het allemaal nog tot daaraan toe, maar als zo iemand mij vervolgens gaat beschuldigen dat ik gebruik maak van kinderopvang, dan begint het me te duizelen.

Ergens zit er een grens aan wat je kunt hebben van iemand die niks bijdraagt aan het grotere belang, maar wél volop aanspraak doet op alle voorzieningen, terwijl ze tegelijk een keihard oordeel velt over de mensen die daarvoor aan het werk zijn

Beter bijt je niet in de hand die je voedt.


Over wie heb je het nou?

Littledragon schreef op 20-09-2021 om 22:50:

[..]

Inderdaad. Als iemand ‘aan de tiet van de staat hangt’ is het geen vetpot en is er meestal meer aan de hand dan niet willen. Ik zou niet willen ruilen iig.

De uitkeringen zijn er om de zwakkeren in de samenleving te helpen en dat moet ook zeker zo blijven. Mensen met chronische gezondheidsproblemen zowel mentaal als fysiek. Ik heb het over degenen die daar misbruik van maken. Daar word ik boos om omdat ik keihard moet werken om rond te komen en mss wel wat financiële vrijheden heb maar zeker geen vetpot. En als zelfstandige is het ook erg kostbaar jezelf te verzekeren wanneer je arbeidsongeschikt raakt dus ja, ik heb voor mijn eigen pensioen e.d. morten zorgen. Niks mis mee... maar dan mag ik wel iets vinden van de profiteurs in de samenleving. En dat zijn doorgaans niet degenen die het echt nodig hebben. Want die gun ik ook gewoon een financieel vangnet.

Miraval schreef op 20-09-2021 om 22:56:

[..]

De uitkeringen zijn er om de zwakkeren in de samenleving te helpen en dat moet ook zeker zo blijven. Mensen met chronische gezondheidsproblemen zowel mentaal als fysiek. Ik heb het over degenen die daar misbruik van maken. Daar word ik boos om omdat ik keihard moet werken om rond te komen en mss wel wat financiële vrijheden heb maar zeker geen vetpot. En als zelfstandige is het ook erg kostbaar jezelf te verzekeren wanneer je arbeidsongeschikt raakt dus ja, ik heb voor mijn eigen pensioen e.d. morten zorgen. Niks mis mee... maar dan mag ik wel iets vinden van de profiteurs in de samenleving. En dat zijn doorgaans niet degenen die het echt nodig hebben. Want die gun ik ook gewoon een financieel vangnet.

Je hebt het over mensen die al jaren achtereen aan ‘de tiet van de staat hangen’. En later heb je het over WW. Buiten dat ik die uitspraak vrij plat vind, kán dat zelfs helemaal niet. 

Miraval schreef op 20-09-2021 om 22:56:

[..]

De uitkeringen zijn er om de zwakkeren in de samenleving te helpen en dat moet ook zeker zo blijven. Mensen met chronische gezondheidsproblemen zowel mentaal als fysiek. Ik heb het over degenen die daar misbruik van maken. Daar word ik boos om omdat ik keihard moet werken om rond te komen en mss wel wat financiële vrijheden heb maar zeker geen vetpot. En als zelfstandige is het ook erg kostbaar jezelf te verzekeren wanneer je arbeidsongeschikt raakt dus ja, ik heb voor mijn eigen pensioen e.d. morten zorgen. Niks mis mee... maar dan mag ik wel iets vinden van de profiteurs in de samenleving. En dat zijn doorgaans niet degenen die het echt nodig hebben. Want die gun ik ook gewoon een financieel vangnet.

Er zijn zo ongelofelijk veel banen en zo ongelofelijk veel mensen aan het werk, dat diegene die nu zonder baan zit echt niet zomaar voor de lol zonder baan zit. 

Mevrouw75 schreef op 20-09-2021 om 22:53:

[..]

Dat is vaak een maskerade.

Geloof mij nou... dat is het in dit geval niet. En waarschijnlijk ook in meer gevallen niet. Gelukkig is het overgrote deel wel van goede wil maar ga nu niet net doen alsof er niet geprofiteerd wordt door sommigen van deze mogelijkheden.

Miraval schreef op 20-09-2021 om 22:58:

[..]

Geloof mij nou... dat is het in dit geval niet. En waarschijnlijk ook in meer gevallen niet. Gelukkig is het overgrote deel wel van goede wil maar ga nu niet net doen alsof er niet geprofiteerd wordt door sommigen van deze mogelijkheden.

Geloof mij nou. 

Littledragon schreef op 20-09-2021 om 22:58:

[..]

Je hebt het over mensen die al jaren achtereen aan ‘de tiet van de staat hangen’. En later heb je het over WW. Buiten dat ik die uitspraak vrij plat vind, kán dat zelfs helemaal niet.

Ik heb het over mensen in mijn directe omgeving die gewoon kunnen werken maar niet willen. Die onder sollicitatie plichten uit willen komen en doen alsof ze van alles mentaal of fysiek mankeren met allerlei vage klachten die niet echt te duiden zijn. Ik weet van hen dat het zo is omdat ze het ruiterlijk toegeven. Daar moeten we toch allemaal wel iets van vinden? Of is dat gewoon normaal gedrag? 

Mevrouw75 schreef op 20-09-2021 om 23:01:

[..]

Geloof mij nou.

Oohhh jij kent ze ook dan?

Miraval schreef op 20-09-2021 om 23:01:

[..]

Ik heb het over mensen in mijn directe omgeving die gewoon kunnen werken maar niet willen. Die onder sollicitatie plichten uit willen komen en doen alsof ze van alles mentaal of fysiek mankeren met allerlei vage klachten die niet echt te duiden zijn. Ik weet van hen dat het zo is omdat ze het ruiterlijk toegeven. Daar moeten we toch allemaal wel iets van vinden? Of is dat gewoon normaal gedrag?

Je kunt niet járenlang in de WW zitten. 

Littledragon schreef op 20-09-2021 om 23:03:

[..]


En je bouwt geen recht op WW op zonder te werken.

Littledragon schreef op 20-09-2021 om 23:03:

[..]

Je kunt niet járenlang in de WW zitten.

Wanneer je afgekeurd bent toch wel? Of hoe noemen ze dat dan... dan heb ik de naam verkeerd mijn excuus. Het komt erop neer dat ze geld krijgen en toeslagen (even geen idee welk potje precies) en wel gewoon kunnen werken maar niet willen. In dit specifieke voorbeeld dan. 

Leene

Leene

20-09-2021 om 23:08

Mevrouw75 schreef op 20-09-2021 om 22:33:

[..]

Mijn hemel, hebben ze het goed geregeld dat ze na overlijden niet van een uitkering hoeft te leven, staat ze te vrijwilligen in de voetbalkantines dat ze scheel ziet, is het nog niet goed.

De posting van Watertoren triggerde mij.. omdat ze schreef dat ze nooit meer gewerkt had ook niet nu haar zoon volwassen is. Als je teruggaat zeg ik juist dat ik niet weet wat ze verder allemaal doet en daar ook niets over kan zeggen en daar voorzichtig over wil zijn. Ik las daarna dat ze vrijwilligerswerk doet, prima toch. Laat watertoren maar zitten.

 Maar ik kon het niet helpen, toen ik haar post las  moest ik gelijk denken aan een aantal ( waaronder mijn verder aardige buurvrouw) - toevallig allemaal 50 plus dames- die hebben gekozen om thuis te blijven nadat hun kinderen zijn geboren ( moeten ze helemaal zelf weten) en die om één of andere reden nooit meer aan het werk zijn gegaan en die nu 'leuke dingen doen'. Terwijl er ook schreeuwend tekort is aan allerlei arbeidskrachten en ook vrijwilligers in maatjes projecten etc. Je leeft toch niet op een eilandje?? ik snap het gewoon ook niet en als deze dames en heren oud en bejaard en misschien wel eenzaam zijn willen ze misschien ook wel een vrijwilliger die hun boodschappen doen of deelnemen aan een of ander maatjes project. Ik denk ook wel eens dat de stap om weer te gaan werken als je al 15 jaar of langer uit het arbeidsproces bent heel lastig is.. hoe zou je dat onbenut arbeidspotentieel weer in kunnen zetten..

Maar goed.. laat ik dan maar kijken naar mensen die wel heel veel doen en werken en nog kans zien om vrijwilligers werk te doen ipv te gaan met deze discussie.

Leene schreef op 20-09-2021 om 22:49:

[..]

Je leest helemaal niet goed, dat is blijkbaar erg lastig. Ik zeg helemaal niet dat iemand de zorg in moet. En al helemaal niet als je er op afgeknapt bent, ik dwing jou helemaal niet om terug te gaan in de zorg waar zeg ik dat?? Het gaat om iets heel anders en ik heb de zorg alleen maar als voorbeeld gebruikt.

Ik heb inderdaad aan de buurvrouw gevraagd of ze het niet zag zitten om weer te gaan bijscholen. Niet gedwongen, gewoon een informele vraag, wie weet heeft ze even een duwtje nodig. In ons team werkt nu iemand die ook al lang de zorg uit was en nu weer terug na wat aanmoedigingen van haar dochter die zelf in de zorg werkt en het wat voor haar moeder vond, ze vindt het fantastisch. Maar goed buurvrouw zag het echt niet zitten, dat kan. Lieve vrouw verder, je kunt slechtere buren treffen. Heb het er na die ene keer nooit meer over gehad. Ze houdt van tuinieren, ik ook, echt geen enkel probleem.
Waar ik wel moeite mee heb is dat er op zoveel plekken in Nederland ( en niet alleen in de zorg en ook niet alleen betaald) zoveel tekorten zijn. Ik vind dat wij met z'n allen best na mogen denken wat je kan doen voor de maatschappij. En bij mij wringt het dan toch wat als ik hoor en zie dat mensen het wel lekker vinden om 'hun eigen ding' te doen. Natuurlijk weet ik ook niet alles en 99 procent van de tijd denk ik er echt niet aan als ik de buurvrouw ( of anderen zie) maar nu we in deze discussie zijn beland komt dat wel naar boven ja...

Verder eens met Libertine... laat iedereen een eigen keus maken en ik snap het volkomen als je thuis blijft voor de kinderen. Maar kom op zeg als je kinderen wat ouder zijn, volwassen zelfs dan kun je toch wel iets ondernemen en terug doen voor de maatschappij... al geef je maar kinderen natuur les of weet ik het wat...Dat heeft inderdaad niets te maken met anderen niet in hun waarde laten.


Ik snap je wel hoor. Ik vind het ook wat wrang als mensen alleen nadenken over hun eigen kleine kringetje, terwijl de wereld zoveel groter is dan jouw huisje, boompje, beestje. Hartstikke leuk dat je moeder bent, maar er is echt nog veel meer aan de hand in de wereld. Tijd om die oogkleppen af te zetten. 

De eerste paar jaar snap ik best dat je thuis wil zijn met je baby, maar op een bepaald moment mag je jezelf echt weer op een andere manier nuttig maken, zoals anderen dat ook voor jou doen. 

Miraval schreef op 20-09-2021 om 23:06:

[..]

Wanneer je afgekeurd bent toch wel? Of hoe noemen ze dat dan... dan heb ik de naam verkeerd mijn excuus. Het komt erop neer dat ze geld krijgen en toeslagen (even geen idee welk potje precies) en wel gewoon kunnen werken maar niet willen. In dit specifieke voorbeeld dan.

En hieruit blijkt dat je dus helemaal niet weet hoe het er bij die kennissen aan toe gaat.

Voor WW heb je ten eerste een arbeidsverleden nodig. Tijdens die arbeid spaar je mee voor deze verzekering. Je geniet max. 2 jaar een WW uitkering. 

Ben je arbeidsongeschikt: na arbeidsverleden ga je in WIA en zonder arbeidsverleden waarschijnlijk bijstand.

ik ga ervan uit dat jij niet hun medisch dossier kent en dat zij zich ook niet verplicht hoeven te voelen dit met je te delen.


er zijn vast mensen die de kantjes eraf lopen, maar dat kun je niet aan de neus zien. 

Het enige dat ik wil zeggen is dat het mij niet uitmaakt of iemand kiest om thuis te blijven of niet. Als je gezond bent en kunt werken, en ervoor kiest dit niet te doen... helemaal prima. Als je dan ook gewoon jezelf kunt bedruipen met of zonder partner. Het grotere geheel zie ik daarin niet perse, het is geen verplichting om te werken als je niet wil om wat voor reden dan ook. En er valt voor beide kanten wat te zeggen. Een TBM is fijn want er is altijd iemand bij de kinderen die de zorgtaak op zich neemt en ook het huishouden. Een werkende moeder ook dikke prima. Echt... het boeit mij werkelijk niks.

Maar waar dan hier over gevallen wordt is dat ik profiteurs benoem... en dat dat dan niet waar is. Gelukkig in 99% van de gevallen niet maar die ene % die wel profiteert op wat voor manier dan ook zonder iets terug te doen DAT stuit mij tegen de borst. Ik word namelijk echt regelmatig gebeld of gemaild door mensen met de vraag of ze bij het UWV op mogen geven dat ze bij mij gesolliciteerd hebben om aan de sollicitatie plicht te voldoen. Ja daar ga ik dus niet aan meewerken. Dan denk ik wel ga gewoon lekker werken voor je geld zoals ieder ander moet doen die het kan. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.