Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Het traditionele gezin


Littledragon schreef op 20-09-2021 om 22:29:

[..]


Waarom zou Watertoren zich moeten verantwoorden en moéten bijdragen aan de maatschappij op jouw manier? Zoals je zelf zegt: er zijn verschillende manieren van bijdragen en visies daarop. Zij wordt niet gelukkig van werken en zit er warmpjes bij. Consumeren is ook bijdragen, wat je er ook van moge vinden.
ook het verenigingsleven kampt met tekorten, dus met de kantinedienst wordt je nog op je wenken bediend.

Ik heb geen kinderen en zal dus nooit een traditioneel gezin hebben. Dat vind ik mijn bijdrage aan de maatschappij. Ik veroordeel een ander alleen niet van het wel hebben van kinderen, de wens van het hebben van een gezin snap ik namelijk heel erg goed en daar is niets mis mee.



Geen kids hebben is een prima bijdrage aan de maatschappij want heel goed voor het milieu. 

Libertine schreef op 20-09-2021 om 22:25:

[..]

Ja natuurlijk. Waarom niet? De maatschappij doet toch ook iets voor jou? We profiteren toch allemaal van de belasting die oa via inkomen uit arbeid de staatskas binnenkomt?

Daar worden scholen en leraren van betaald, een deel van de zorg mee bekostigd, aow uitgekeerd, huurtoeslag van bekostigd, kosten voor kinderopvang mee aangevuld, het sociale domein mee betaald (en dus maatschappelijke problemen mee opgelost), vangnetten als uitkeringen mee gecoverd.


Dat heeft niets, maar dan ook niets, te maken met iemand in z’n waarde laten.





Mijn hemel, hebben ze het goed geregeld dat ze na overlijden niet van een uitkering hoeft te leven, staat ze te vrijwilligen in de voetbalkantines dat ze scheel ziet, is het nog niet goed. 

Libertine schreef op 20-09-2021 om 22:25:

[..]

Ja natuurlijk. Waarom niet? De maatschappij doet toch ook iets voor jou? We profiteren toch allemaal van de belasting die oa via inkomen uit arbeid de staatskas binnenkomt?

Daar worden scholen en leraren van betaald, een deel van de zorg mee bekostigd, aow uitgekeerd, huurtoeslag van bekostigd, kosten voor kinderopvang mee aangevuld, het sociale domein mee betaald (en dus maatschappelijke problemen mee opgelost), vangnetten als uitkeringen mee gecoverd.


Dat heeft niets, maar dan ook niets, te maken met iemand in z’n waarde laten.





Dat heeft het wel zeker, want jij vind de manier van leven van Watertoren niet goed genoeg volgens jouw maatstaven.  Wat een arrogantie. 

ik heb totaal geen moeite met TBM... verre van. Moet iedereen lekker voor zichzelf weten. Mits ze zichzelf helemaal kunnen bedruipen. 

Waar ik WEL moeite mee heb is mensen die op alle mogelijke manieren onder werken uit willen komen maar wel in staat zijn om iets te doen, al is het dan vrijwilligerswerk. Mensen die moeite doen om maar zoveel mogelijk afgekeurd te worden om maar zoveel mogelijk geld te krijgen zonder te hoeven werken omdat ze liever lui dan moe zijn.

In mijn omgeving heb ik ook zo'n stel, kinderloos dat wel, maar beiden te lui om te werken en aan de tiet van de staat hangen al jaren en jaren achtereen. En als ik dan kijk wat ik moet betalen aan belastingen en geen enkel recht op wat voor toeslag dan ook... dan word ik daar dus wel echt boos om.

Miraval schreef op 20-09-2021 om 22:38:

ik heb totaal geen moeite met TBM... verre van. Moet iedereen lekker voor zichzelf weten. Mits ze zichzelf helemaal kunnen bedruipen.

Waar ik WEL moeite mee heb is mensen die op alle mogelijke manieren onder werken uit willen komen maar wel in staat zijn om iets te doen, al is het dan vrijwilligerswerk. Mensen die moeite doen om maar zoveel mogelijk afgekeurd te worden om maar zoveel mogelijk geld te krijgen zonder te hoeven werken omdat ze liever lui dan moe zijn.

In mijn omgeving heb ik ook zo'n stel, kinderloos dat wel, maar beiden te lui om te werken en aan de tiet van de staat hangen al jaren en jaren achtereen. En als ik dan kijk wat ik moet betalen aan belastingen en geen enkel recht op wat voor toeslag dan ook... dan word ik daar dus wel echt boos om.

Meestal moet je hartstikke blij zijn dat je niet in de schoenen van zoiemand staat, niet boos. 

Mevrouw75 schreef op 20-09-2021 om 22:39:

[..]

Meestal moet je hartstikke blij zijn dat je niet in de schoenen van zoiemand staat, niet boos.

Hoe bedoel je? Dat ik blij moet zijn dat ik een andere mentaliteit heb?

Piggy_in_the_Mirror schreef op 20-09-2021 om 22:34:

[..]

Dat heeft het wel zeker, want jij vind de manier van leven van Watertoren niet goed genoeg volgens jouw maatstaven. Wat een arrogantie.

Tja, mijn mening. Kun je arrogant vinden. Prima wat mij betreft.  Ik vind niet bijdrage aan de maatschappij door niet te werken, als je dat technisch gezien wel kunt, erger eigenlijk.  

Mijn maatstaf is anders. Namelijk actief deelnemen, niet enkel afnemen en nadenken over wat je neemt en geeft maatschappelijk gezien. En natúúrlijk moet iedereen voor zichzelf weten wat ie als maatstaf heeft. Maar om er nou mee te koketteren dat je nooit hebt gewerkt, dat ook zeker niet van plan bent en liever regelmatig op vliegvakantie gaat of een terrasje pakt met vriendinnen. Daar heb ik dan wel een mening over ja. 


Miraval schreef op 20-09-2021 om 22:42:

[..]

Hoe bedoel je? Dat ik blij moet zijn dat ik een andere mentaliteit heb?

Nee, dat luiheid meestal de reden lijkt, maar dat níet is. 

Daarnaast, jij harkt ook meer binnen, hebt financieel veel meer vrijheid. 

Mevrouw75 schreef op 20-09-2021 om 22:46:

[..]

Nee, dat luiheid meestal de reden lijkt, maar dat níet is.

Plus 1. 

Leene

Leene

20-09-2021 om 22:49

DanGun schreef op 20-09-2021 om 22:21:

[..]

Sinds wanneer is het een verplichting om te blijven werken? En waarom zou je jouw buurvrouw moeten overtuigen om weer in de zorg te gaan werken? Het gaat jou helemaal niet aan wat een ander doet.
Ik heb ook ooit in de zorg gewekt. En nu heb ik een relaxte baan met een lekker salaris en veel vrije tijd. Als het aan jou ligt dan zou ik dat moeten inruilen voor een baan met veel stress, een veel te laag salaris en beroerde uren. Omdat jij ervoor gekozen hebt om in de zorg te werken. Ben ik niet van plan. En ik ga me daar niet schuldig over voelen ook.

Je leest helemaal niet goed, dat is blijkbaar erg lastig. Ik zeg helemaal niet dat iemand de zorg in moet. En al helemaal niet als je er op afgeknapt bent, ik dwing jou helemaal niet om terug te gaan in de zorg waar zeg ik dat?? Het gaat om iets heel anders en ik heb de zorg alleen maar als voorbeeld gebruikt.

 Ik heb inderdaad aan de buurvrouw gevraagd of ze het niet zag zitten om weer te gaan bijscholen. Niet gedwongen, gewoon een informele vraag, wie weet heeft ze even een duwtje nodig. In ons team werkt nu iemand die ook al lang de zorg uit was en nu weer terug na wat aanmoedigingen van haar dochter die zelf in de zorg werkt en het wat voor haar moeder vond, ze vindt het fantastisch.  Maar goed buurvrouw zag het echt niet zitten, dat kan. Lieve vrouw verder, je kunt slechtere buren treffen. Heb het er na die ene keer nooit meer over gehad. Ze houdt van tuinieren, ik ook, echt geen enkel probleem. 
Waar ik  wel moeite mee heb is dat er op zoveel plekken in Nederland ( en niet alleen in de zorg en ook niet alleen betaald) zoveel tekorten zijn. Ik vind dat wij met z'n allen best na mogen denken wat je kan doen voor de maatschappij. En bij mij wringt het dan toch wat als ik hoor en zie dat mensen het wel lekker vinden om 'hun eigen ding' te doen. Natuurlijk weet ik ook niet alles en 99 procent van de tijd denk ik er echt niet aan als ik de buurvrouw ( of anderen zie) maar nu we in deze discussie zijn beland komt dat wel naar boven ja... 

Verder eens  met Libertine... laat iedereen een eigen keus maken en ik snap het volkomen als je thuis blijft voor de kinderen. Maar kom op zeg als je kinderen wat ouder zijn, volwassen zelfs dan kun je toch wel iets ondernemen en terug doen voor de maatschappij... al geef je maar kinderen natuur les of weet ik het wat...Dat heeft inderdaad niets te maken met anderen niet in hun waarde laten.


Mevrouw75 schreef op 20-09-2021 om 22:46:

[..]

Nee, dat luiheid meestal de reden lijkt, maar dat níet is.

Daarnaast, jij harkt ook meer binnen, hebt financieel veel meer vrijheid.

Inderdaad. Als iemand ‘aan de tiet van de staat hangt’ is het geen vetpot en is er meestal meer aan de hand dan niet willen. Ik zou niet willen ruilen iig. 

Mevrouw75 schreef op 20-09-2021 om 22:46:

[..]

Nee, dat luiheid meestal de reden lijkt, maar dat níet is.

Daarnaast, jij harkt ook meer binnen, hebt financieel veel meer vrijheid.

Nou in mijn voorbeeld weet ik wel zeker dat luiheid de oorzaak is. Het wordt ook gewoon openlijk verkondigt hoe trots ze bijna zijn om niet te hoeven werken en wel alle toeslagen op te strijken en een WW uitkering.

Miraval schreef op 20-09-2021 om 22:38:

ik heb totaal geen moeite met TBM... verre van. Moet iedereen lekker voor zichzelf weten. Mits ze zichzelf helemaal kunnen bedruipen.

Waar ik WEL moeite mee heb is mensen die op alle mogelijke manieren onder werken uit willen komen maar wel in staat zijn om iets te doen, al is het dan vrijwilligerswerk. Mensen die moeite doen om maar zoveel mogelijk afgekeurd te worden om maar zoveel mogelijk geld te krijgen zonder te hoeven werken omdat ze liever lui dan moe zijn.

In mijn omgeving heb ik ook zo'n stel, kinderloos dat wel, maar beiden te lui om te werken en aan de tiet van de staat hangen al jaren en jaren achtereen. En als ik dan kijk wat ik moet betalen aan belastingen en geen enkel recht op wat voor toeslag dan ook... dan word ik daar dus wel echt boos om.

Op zich is het allemaal nog tot daaraan toe, maar als zo iemand mij vervolgens gaat beschuldigen dat ik gebruik maak van kinderopvang, dan begint het me te duizelen. 

Ergens zit er een grens aan wat je kunt hebben van iemand die niks bijdraagt aan het grotere belang, maar wél volop aanspraak doet op alle voorzieningen, terwijl ze tegelijk een keihard oordeel velt over de mensen die daarvoor aan het werk zijn 

Beter bijt je niet in de hand die je voedt. 


Leene schreef op 20-09-2021 om 22:49:

[..]

Je leest helemaal niet goed, dat is blijkbaar erg lastig. Ik zeg helemaal niet dat iemand de zorg in moet. En al helemaal niet als je er op afgeknapt bent, ik dwing jou helemaal niet om terug te gaan in de zorg waar zeg ik dat?? Het gaat om iets heel anders en ik heb de zorg alleen maar als voorbeeld gebruikt.

Ik heb inderdaad aan de buurvrouw gevraagd of ze het niet zag zitten om weer te gaan bijscholen. Niet gedwongen, gewoon een informele vraag, wie weet heeft ze even een duwtje nodig. In ons team werkt nu iemand die ook al lang de zorg uit was en nu weer terug na wat aanmoedigingen van haar dochter die zelf in de zorg werkt en het wat voor haar moeder vond, ze vindt het fantastisch. Maar goed buurvrouw zag het echt niet zitten, dat kan. Lieve vrouw verder, je kunt slechtere buren treffen. Heb het er na die ene keer nooit meer over gehad. Ze houdt van tuinieren, ik ook, echt geen enkel probleem.
Waar ik wel moeite mee heb is dat er op zoveel plekken in Nederland ( en niet alleen in de zorg en ook niet alleen betaald) zoveel tekorten zijn. Ik vind dat wij met z'n allen best na mogen denken wat je kan doen voor de maatschappij. En bij mij wringt het dan toch wat als ik hoor en zie dat mensen het wel lekker vinden om 'hun eigen ding' te doen. Natuurlijk weet ik ook niet alles en 99 procent van de tijd denk ik er echt niet aan als ik de buurvrouw ( of anderen zie) maar nu we in deze discussie zijn beland komt dat wel naar boven ja...

Verder eens met Libertine... laat iedereen een eigen keus maken en ik snap het volkomen als je thuis blijft voor de kinderen. Maar kom op zeg als je kinderen wat ouder zijn, volwassen zelfs dan kun je toch wel iets ondernemen en terug doen voor de maatschappij... al geef je maar kinderen natuur les of weet ik het wat...Dat heeft inderdaad niets te maken met anderen niet in hun waarde laten.


A) wie zegt dat ik op de zorg ben afgeknapt?

Uiteindelijk wil je mensen wel aan het werk zetten omdat het bij jou wringt. 

Miraval schreef op 20-09-2021 om 22:52:

[..]

Nou in mijn voorbeeld weet ik wel zeker dat luiheid de oorzaak is. Het wordt ook gewoon openlijk verkondigt hoe trots ze bijna zijn om niet te hoeven werken en wel alle toeslagen op te strijken en een WW uitkering.

Dat is vaak een maskerade. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.