Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Ervaringen met groter leeftijdsverschil

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Praktische vragen

hoe wij zwemles deden: hier had oudste wel door de week zwemles en ook 2 keer. daar zat ze al op toen jongste geboren werd. in de eerste 2,5 maand is oudste meegegaan met andere ouders (zul je zien, tegen de tijd dat je met je 9 maanden dikke buik loopt, stromen de aanbiedingen van meelevende ouders binnen, gebruik die dus!), daar zat ook nog 2 weken voorjaarsvakantie bijin. erna ging oudste mee met andere ouders en haalde ik ze weer op (alle kinderen dus), we carpoolden dus uiteindelijk met 3 gezinnen.ik haalde ze op omdat man dan ondertussen thuis geárriveerd was en om wat 'goed' te maken van periode dat wij niet reden. de andere gezinnen reden beiden 1 keer heen. en wij dus 2 keer terug. afhankelijk van hoe het thuis was (moest baby eten, was baby onrustig etc.) reed man of ikzelf. meestal ikzelf, want al die tijd thuis met een baby, dan was ik blij dat ik 'even' rustig met die groteren heen en weer kon rijden en even geen baby om me heen te hebben. liep alles in 't honderd (man later thuis ofzo) tsja dan moest baby mee in de maxi-cosi. geen onverdeelt genoegen, baby was ook rond die tijd (einde van de dag)niet op z'n best.
jongste bleef als oudste naar school moest worden gebracht ook soms thuis. in het begin helemaal, omdat jongste zó klein was en weinig groeide moest ze gewoon vaak drinken (om de 2 uur) en was ze tussendoor alleen maar aan het slapen. toen ze nét geboren was nam ik d'r trouw mee, maar daar kreeg ik een fikse uitbrander voor van de kinderarts omdat die dat veel te belastend vond voor zo'n kleine baby. meestal wisselde ik ook nog af met de buurvrouw. die ook een kleine baby had. dan belden we elkaar 's morgens even hoe is het bij jouw (mijne slaapt) zal ik gaan? met de fiets of de auto? etc. diegene met de diepst slapende baby ging. dan waren we ook meteen 'zeker' dat we gemist zouden worden mochten we niet thuis komen. buurvrouw en ik hadden ook sleutels van elkaar. we hebben ook nog met een babyfoon geprobeerd, maar dat lukte niet (w.s. omdat er 1 straat tussen zat en véél babyfoons). bij thuiskomst even bellen weer hoe 't gegaan is. en je hebt toch periodes dat de kleine meer wakker is of huilerig en dan is het fijn iemand te hebben die de honeurs waarneemt en jij bij dat kleintje kan blijven. we hadden geen vaste afspraken over de schoolgang, 't ging hoe het ging, soms ik meer, soms zij meer. we vielen ook wel voor elkaar in als dingen misliepen, b.v. als je consultatiebureau-afspraak erg uitliep ofzo, dan belde ik buurvrouw en die haalde oudste en zorgde voor de middagboterham enzo.

t.v. keek oudste hier niet zoveel (jongste trouwens ook niet), meestal speelde ze. en als er al t.v. werd gekeken was het meestal in het begin van de avond na het eten. dan lag jongste al in bed of werd ze gebadderd. het spelen van oudste toen jongste eenmaal kroop was 'lastiger'. je moet er altijd maar rekening mee houden. dan had ik wel eens te doen met oudste. wilde ze kleiën, en trok jongste zich op aan tafel en was oudste drukker met de klei weghouden bij jongste dan met werkelijk kleiën. op een gegeven moment schikt zich dat wel, dan heeft oudste door dat het handiger is om te kleiën of te mini-stecken als jongste slaapt.voor kortere periodes iets doen brengt ook de box nog uitkomst. die reserveerde ik voornamelijk voor de tijden dat oudste thuis was (dus na school). zodat ze allebei hun portie 'vrije' tijd hadden. het enige nadeel dat oudste zich nu zelfs nog kan herinneren is dat vriendinnetjes van oudste het altijd geweldig vonden dat jongste mee wou spelen, terwijl oudste zoiets had van: je komt voor mij! die had helemaal geen zin om d'r kleine zusje op sleeptouw te nemen, die wilde gewoon lekker met d'r vriendinnetje spelen. als vriendinnetje er niet is, wil ze wél met zusje spelen....maar als er een alternatief is liever niet. dat zorgde wel eens voor moeilijke momenten. zowel bij vriendinnetjes (die dat niet snapten en het o,zo, schattige zusje geweldig zielig vonden) als ook bij zusje toen ze eenmaal door had dat een huilbui daarbij hielp alsook bij oudste (die die huilbuien ook niet goed kon verdragen).....dat zijn lastige kwesties. maar ze lossen vanzelf met de tijd op. nu wil kleine zusje niet dat oudere zus meespeelt als háár vriendinnetjes er zijn, hahaha. en dat terwijl grote zus het soms nog zo heerlijk kan vinden om even lekker te keutelen met de barbies ofzo. helaas ze krijgt nu terug wat ze ooit zelf ook deed. en zo komt het toch allemaal weer in evenwicht.
groeten albana

elides

elides

17-11-2008 om 09:39

Betrekken

ik heb zelf met eigen kinderen geen ervaring. ik heb wel van anderen gehoord wat zij als voordelen ervaren.

oudste zit op school, dus thuis tijd voor de kleinste en zodra oudste uit school is voor oudste. die bijvoorbeeld mee kan helpen, bemoedigen hiervoor.
meer betrokken zijn en bewuster ervaren van allerlei zaken.
het zal in het begin toch wennen zijn een ander ritme zoeken e.d.
toch denk ik dat het allemaal wel losloopt. veel succes

Manda Rijn

Manda Rijn

17-11-2008 om 09:43 Topicstarter

Bedankt!

Ik heb alle tips goed gelezen, we hebben met 1 kind de luxe gehad dat je werkelijk zelden iemand hoeft te vragen om hulp en alles altijd wel kan.

Hoe doen jullie het met fietsen, ik fiets nu vrij veel korte stukjes met dochter achterop, ze heeft weinig verkeersinzicht en klets veel en kijkt niet. Ze zal dan toch zelf moeten fietsen, misschien meer oefenen komende maanden ? De baby kan ook niet meteen mee op de fiets, dus daar moet ik ook een oplossing voor verzinnen, ik zie wel eens moeders met een baby in de buikdraagzak maar dat vind ik eng op de fiets.

Die zwemlessen zijn niet te doen met een baby erbij, je mag bij ons niet blijven dus ga je 4x van deur naar deur, ik doe meestal boodschappen tussendoor. Ik denk dat ik de vader van vriendinnetje ga vragen of hij de dames wil brengen/halen, dat scheelt weer 2x lopen. Die zwemlessen duren nog wel minstens een flink jaar.

Ja ik denk dat ik misschien toch ook wat hulp hier en daar moet gaan vragen tzt, zo gek ik is dat ook niet want wij bieden ook vaak hulp aan.

liora

liora

17-11-2008 om 10:14

En hier

Hoi,

Ik maak me ook zorgen over straks. Zoon is net 6 als baby wordt geboren. En ik heb geen partner die leuke dingen met hem zal doen. Heb wel de onuitgesproken verwachting dat andere mensen veel met mijn zoon zullen gaan doen, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet te gebeuren. Bovendien tijdens de zomervakantie zullen veel mensen vrij zijn en op vakantie.
Zwemmen heb ik maar bij voorbaat opgegeven. Ik denk dat ik dat gewoon niet ga redden.

Bleh, ben ook zo misselijk en moe nu..... gatsie.

Heb dan wel weer een fiets waar de maxicosi op kan, dat scheelt! Mag geloof ik vanaf 3 maanden.

Liora

Margriet*

Margriet*

17-11-2008 om 10:20

Baby mee

op de fiets kan wel eerder, zeker als het kleine stukjes betreft. Alleen uitkijken voor enorme hobbels. Zo vervoerden wij onze jonste ook. Pack Max duo,baby mee, maxicosi voorop, twee kids achterop. Ook kleine stukjes in de draagzak ging prima. Maar goed moet je zelf ook willen.

maramaria

maramaria

17-11-2008 om 10:41

6 jaar verschil

En ze slaan elkaar nog net niet de hersens in!
De oudste is een meisje en heeft helemaal niets, maar dan ook echt helemaal niets met baby's. Hier geen lieve tafereeltjes van grote zus die lekker mee kon moederen over haar baby-broertjes.
Zo kan het dus ook gaan....

Manda Rijn

Manda Rijn

17-11-2008 om 12:49 Topicstarter

Bakfiets

hmm een bakfiets, dochter is al wel 6,5 jaar. Maar als het nou toch wel een tweeling wordt dan denk ik dat ik wel eentje nodig heb. Maar ik zag ook zo'n verlengde moederfiets met 2 zitjes achterop, misschien is dat dan ook wel wat. Ze zijn iig duur in aanschaf ook 2e hands.

Ik denk dat ik dochter maar versneld moet leren fietsen naast mij, als er 1 bij komt dan kan die voorop (met helmpje), fietstassen met boodschappen achterop en dochter naast mij op haar eigen fiets.

Ennnn...

Iemand hierboven schreef het ook al; geniet eerst van je zwangerschap, de praktische zaken komen nog wel.

En het loopt toch nooit zoals je het gepland had, is mijn ervaring..... Je kunt plannen wat je wilt, maar je weet niet hoe je kindje zal zijn. Slaapt hij of zij makkelijk, is hij of zij snel geprikkeld, kan je hem of haar overal neerleggen, etc.

Mijn jongste slaapt bijvoorbeeld niet of slecht in de wandelwagen. Tot zover mijn idyllische plaatje van jongste slapend in de kinderwagen, terwijl ik met oudste buiten aan het voetballen ben. Praktijk; babyfoon in de jaszak, jongste in bed. Of inderdaad iemand regelen die jongste de fles geeft, zodat ik met de oudste kan ballen.

Groet,
Linda

Zelf positief

Ik was 5,5 toen ik van enig kind in grote zus veranderde. En eigenlijk heb ik er vooral goede herinneringen aan. Ik was echt 'groot', kon en mocht van alles wat de baby niet kon, en was een 'goede hulp' voor mijn moeder.

Hillary

Hillary

17-11-2008 om 14:09

8,5

Mijn neefje was 8,5 toen zijn broertje werd geboren. Helaas overleed de vader onverwacht 2 weken voor de geboorte. Ik weet dus niet hoe het zou zijn als de ouders nog met zijn tweeen waren. Nu is het soms best lastig. Enerzijds was hij nog 2 jaar ouder dan jouw dochter, waardoor al redelijk zelfstandig. Hij kon al zwemmen en alleen heen en weer naar de voetbal bijvoorbeeld. Zonder hulp van derden lukt het niet. Soms moet hij heel vroeg voetballen (kwart over 7 verzamelen ofzo) of rond het middaguur, als zijn broertje moet slapen (die is nu ruim 2,5), dan vraagt ze vaak een andere ouder uit zijn elftal of hij mee mag rijden of ze vraagt of jongste bij een familielid kan blijven. Wat op dit moment lastig is, is dat de kinderen hier op school behoorlijk wat huiswerk mee krijgen in groep 7 en 8. Moeder kan bijna geen tijd vinden om oudste daarmee te helpen. Dat is dan weer een voordeel dat jouw dochter nog ietsje jonger is dan mijn neefje. Dan is de jongste 4 als jij daarmee te maken krijgt. Persoonlijk vind ik dat mijn schoonzus soms de lat te hoog legt voor oudste, dar moet je wel voor waken denk ik, dat de oudste nog even kind mag blijven. Is het overigens niet mogelijk je dochter nog even snel haar zwemdiploma te laten halen voor de bevalling? Als je zwemlessen combineert met eens per week zelf oefenen, moet het te doen zijn, gezien haar leeftijd. En anders is het ook vaak mogelijk de lessen vroeg op de avond te doen of zaterdagochtend, dan kan een van beide met de baby thuis blijven. Zelf heb ik 1,5 jaar tussen de kinderen en dat had naast voordelen ook nadelen hoor. Een hele volksverhuizing als we op visite gingen. Twee bedjes, twee wagens, twee maten luiers, twee setjes reservekleding. Om over de vakanties nog maar te zwijgen. En wat ik echt jammer vind is dat alle mijlpalen zo snel doorlopen worden. Straks wordt de basisschooltijd wel heel snel afgesloten, omdat ze maar 1 schooljaar schelen. Kijk die nadelen heb jij in ieder geval niet. Elk leeftijdsverschil heeft zijn voor- en nadelen.

Karretje

manda, voor dat fietsprobleem koop je toch gewoon een leuk aanhandkarretje voor achter de fiets? kunnen ze ook nog samen in en kan je 'm afkoppelen als je alleen met dochter wil. en als dochter 't licht ziet laat je haar ernaast fietsen (naast een bakfiets lijkt me stukken lastiger).
er staan er zat op marktplaats dus...
groeten albana

Manda Rijn

Manda Rijn

17-11-2008 om 14:29 Topicstarter

Linda

mijn afwijking is dat ik alles tot in het enge moet plannen van te voren en uitdenken. Ik heb nu dus net een fietszitje (!) gekocht, ja totale gekheid. Ik had al een nieuwe buikdraagzak gekocht voordat ik met ivf begon.

Maar dat is mijn manier om het lot goed gezind te blijven, alles van te voren. Inslaan, verzamelen, schema's bedenken die nooit uitgevoerd gaan worden omdat de baby heel anders is dan ik mij van te voren had voorgesteld. Ach toen dochtertje er was heb ik alles in 1 keer los gelaten, dat werkte vel beter.

Gelukkig ben ik dan wel weer flexibel als het allemaal wat anders loopt

Manda Rijn

Manda Rijn

17-11-2008 om 14:33 Topicstarter

Oh ja

zo'n karretje, ja een karretje voor achter de fiets. Ik ga eens kijken wat die kosten en hoeveel kind er in kan.

Ik zie wel eens van die tentjes op wieltjes met een baby achter het plastic, misschien is dat ook wel wat, eens kijken hoe dat werkt.

Gefeliciteerd

Manda, had je naam al paar keer gezien bij zwanger worden, maar wist niet dat het inmiddels zo ver was: gefeliciteerd !!!!

Guinevere

Guinevere

17-11-2008 om 21:35

Fietsen

Een baby kun je gerust achterop de fiets zetten in de maxi-cosi, in combinatie met zo'n "baby-mee". De baby zit beschermd doordat ie in de maxi-cosy zit. Die is daarvoor ontworpen tenslotte. Wel de beugel omhoog doen dan! Volgens mij mag het pas vanaf 6 weken ivm schokken. Zo'n stellage acherop wiebelt wel enigszins heen en weer bij een bobbel. Maar als je alleen op een glad fietspad rijdt....geen probleem.
Fietskarretje erachter vind ik zelf juist enger.

Margriet*

Margriet*

17-11-2008 om 22:54

Manda ;-d

Een tweede helpt je vanzelf wat minder plannerig te worden!

Tirza G.

Tirza G.

17-11-2008 om 23:33

De praktische tips dan

waar je om vroeg: de baby gaat altijd voor. Die is namelijk volkomen hulpeloos. Ik heb met mijn dochter veel dierenboekjes etc. bekeken en de kinderboerderij bezocht en kraambezoeken afgelegd. Baby's zijn óveral, iedereen heeft ze, en zó doen ze.

Tirza

In een fietskarretje

zitten kleine kinderen óók in de maxi-cosi dus ik zie niet veel verschil met een beugel en dan erop, de kar lijkt me ook enigzins bescherming dus méér bescherming denk ik alleen maar.
groeten albana

Maylise

Maylise

18-11-2008 om 09:35

Practische tip

Ik zou proberen om de baby er vanaf het begin aan te wennen om NIET in zijn eigen wiegje te slapen. Of althans niet alleen Dus vanaf het begin (ook als je helemaal niet naar buiten gaat) de baby overdag te slapen te leggen in de kinderwagen. Daar kan je heel veel plezier van hebben als je er later met kleuter op uittrekt. Als baby goed slaapt in maxi cosi en/of kinderwagen en/of buikdrager. Dat is waar ik persoonlijk het meeste profijt van heb gehad.

Verder zou ik in tegenstelling to Tirza de baby niet altijd voor laten gaan. Ik bedoel natuurlijk zou ik een baby geen uren laten huilen maar als ik een ouder kind even een boekje voor las en baby begon te huilen sprong ik niet gelijk op maar las eerst even het verhaaltje/hoofdstuk uit. Een paar minuten huilen is niet zo'n ramp vind ik zelf. Ik kan me namelijk levendig voorstellen hoe enorm irritant het voor oudere kinderen moet zijn om gelijk overal mee op te moeten houden vanwege de baby. Dat bevorderd een goede relatie tussen de twee ook niet
Bij mijn gingen dus ook zeker regelmatig de oudere kinderen voor. Alleen natuurlijk liet ik de baby niet lang huilen.
Verder is de box heel handig als baby wat ouder is zodat kleuter ook af toe even rustig de vloer voor zich alleen heeft.
Je kan veel activiteiten ook best met elkaar combineren. Terwijl ik borstvoeding gaf bijvoorbeeld las ik de oudsten een boekje voor of speelden we een spelletjes of bewonderde ik gemaakte tekeningen.
Babies vinden het vaak ook al gewoon leuk om overal bij te zijn. Dus ik had vaak de baby in een wipstoeltje naast me staan als ik met de oudere kinderen wat deed. Dat werkte meestal prima. Alleen wat ik wel merk is dat de kinderen ook wel echt merken of ik mijn aandacht bij hun had of bij de baby. Als ik in gesprek was met de oudere kinderen had ik dan ook echt mijn aandacht voor hun.
Verder loopt het allemaal vanzelf wel. Je kleuter en baby hebben een heel ander rythme dus genoeg tijd om beiden je aandacht te geven.

Maylise

liora

liora

18-11-2008 om 11:38

Maylise

Hoi,

De tip van Maylise klinkt inderdaad veel logischer: het oudste kind laten voorgaan indien mogelijk. Als je alles steeds staakt om naar de baby toe te rennen lijkt me dat het recept voor enorme jaloezie.

Verder heeft iemand me ooit de tip gegeven om als de baby huilt van moeheid en je hem in bed legt, dan even te zeggen: zo, jij ben nu zo aan het mopperen, ga jij maar eens even je bed in.
Zo heeft de oudste het gevoel dat de baby ook niet altijd perfect is. Vond ik wel een leuke!

Liora

Ieder op zijn beurt

Ik laat de oudste soms wachten als ik met de jongste bezig ben, maar ook de jongste soms. Als ik oudste net van school heb gehaald, dan geef ik hem eerst wat te eten en te drinken. Als de jongste dan huilt, dan moet hij toch even een paar minuten wachten....

Ik vind het ook niet goed om constant op te springen en alles te laten vallen wanneer de baby huilt. Leuk voor de oudere kinderen, als mama net iets met je aan het doen is en zo wegrent....

Linda

Polly Shearman

Polly Shearman

18-11-2008 om 14:30

Manda... relax!

Alles wijst zich vanzelf als het zover is. Ik vind persoonlijk dat je met nr 1 altijd nog het drukste bent, die was ooit de enige, maar alles wat hij doet, doet hij als eerste, hij moet als eerste naar school, als eerste naar zwemles enz enz.
Het maakt niet uit hoeveel er na de eerste komen, je bent altijd het drukste met de eerste, en de rest die doe je er gewoon even bij. (ook nog extra oppaskinderen zoals bij mij, hup dat gaat in een moeite door, omdat ik met de oudste dat station al weer voorbij ben)
groet, polly

Ardnax

Ardnax

18-11-2008 om 17:16

Het komt inderdaad vanzelf

Maar als je zo graag wil, toch een paar antwoorden. Natuurlijk hoeft dat niet de ideale situatie te zijn, maar hier werkte het.
In de eerste plaats heeft mijn oudste qua activiteiten niets hoeven in te leveren, alleen omdat de tweeling er was. Die twee kamen later en "moesten" zich maar aanpassen aan het ritme wat wij als gezin al hadden.
Overigens heb ik een partner die heel veel in het buitenland zit, dus ik moest het regelmatig in mijn eentje rooien. Daarbij werkte ik 25 uur per week en ook nog een baan in de politiek en gaf ik heel lang borstvoeding. Ook was ik dat eerste jaar nog klassemoeder.
Dus dochter naar school brengen; de tweeling mee. 's Middags bleven ze gewoon in hun bedje liggen en racete ik snel heen en weer terwijl ik contact had via vaste telefoon thuis en mobieltje in mijn zak. Overigens nooit wat gebeurd.
Voor achter de fiets had ik een fietskar met in het begin 2 babyschelpen erin. Vanaf dag 1 konden ze op die manier mee. Oudste of achterop, of zelf op de fiets ernaast.
En als er eentje huilde terwijl ik met de oudste bezig was, controleerde ik of er niks ernstigs aan de hand was en zo niet dan wachtte de huilerd maar eventjes. Sowieso moesten ze al op elkaar wachten en had ik toch geen keuze als ze alletwee huilden om er eentje te laten huilen.
2 Boxen in huis waar ze tot zeker 1,5 jaar in gezeten hebben. Daar speelden ze veel in en oudste had alle kans en ruimte om zelf te spelen.
Vriendjes en vriendinnetjes mochten ook altijd mee; ze hoefden geen rekening te houden met de kleintjes boven. Alleen boven spelen als ze sliepen was uit den boze.
Wat ik overigens merkte is dat je hartstikke geliefd en stoer bent als je nog een klein babybroertje en/of zusje thuis had en je was zelf al groot. Mijn oudste straalde door alle aandacht die ze van klasgenootjes kreeg en de hele klas was ook voortdurend op de hoogte van alle vorderingen die ze maakte.
Mijn dochter mocht de dag na de geboorte ook zelf naar school bellen om te zeggen dat ze niet kwam en door de telefoon hoorden we de hele klas 3 minuten lang liedjes zingen en blij zijn en juichen, waardoor ze wel 3 meter de lucht in groeide van trotsheid
Maar het komt allemaal goed, echt waar !~
Grtz.
Ardnax

Bastet

Bastet

18-11-2008 om 21:14

Inderdaad emma

Mijn baby's droeg ik heel veel bij me,die hele kleintjes leg je gewoon tegen je aan,en wat kan een mens toch veel met één hand.Er kan heel veel gewoon doorgaan met een baby bij je.
Bastet

Jolijt

Jolijt

18-11-2008 om 22:00

Manda

Gefeliciteerd! En vooral relax en geniet van het zwanger zijn samen met je grote dochter. Hier dan wel geen groot verschil tussen 2 opeenvolgende kinderen maar wel vier stuks dus gerommel met vervoer, tv programma's etc is allemaal heel herkenbaar. Voor alles vind je echt eerlijk waar een oplossing!

mirreke

mirreke

18-11-2008 om 22:17

Draagdoek, oftewel sling

Ik droeg de baby in een draagdoek, een sling dus. Daar mag een pasgeboren baby al gelijk in, je hebt je handen vrij, een blije baby en een blije oudste. Koken, spelletjes doen, boodschappen, zo heerlijk, dan gaat het vanzelf. Als het er twee zijn kun je dat misschien afwisselen of zo... Op de fiets geen draagdoek, maar daar zou ik nu idd kiezen voor een bakfiets of een aanhanger. Je oudste kan dan evenwel op de fiets samen met jou. Ik liet mijn kinderen overigens vóór me fietsen, niet naast me (dat geslinger) en reed pas op drukkere straten toen dat onbeholpene eraf was.
Verder denk ik dat je zult ervaren dat het meestal allemaal vanzelf gaat. Ik vond een tweede kind veel gemakkelijker dan het eerste kind. Toen was alles nieuw en ik voelde me zo ontzettend kwetsbaar met zo'n kleintje. Die tweede was gelijk enorm vertrouwd, en ik heb het als veel relaxter ervaren.
groet, Mirjam

Manda Rijn

Manda Rijn

19-11-2008 om 12:18 Topicstarter

Ok ok

we zullen het ook wel gaan redden en het wordt vast heel gezellig met zijn viertjes. Oh ik ben zo benieuwd hoe dochter gaat reageren als we het haar gaan vertellen, misschien wel helemaal niet zoals ik verwacht haha.

In elk geval hebben we de eerste 6 weken helemaal niets, want dan is het vakantie en vriend kan 4 weken vrij nemen. Misschien kan dochter hier en daar wat logeren om toch een leuke vakantie te hebben aangezien we niet weg gaan.

Nog een week wachten, dan weet ik of het er 1 of 2 zijn, als het er 2 zijn dan start ik een nieuwe draad 'hoe overleef ik een tweeling'

Manda Rijn

Manda Rijn

19-11-2008 om 13:07 Topicstarter

Bestaat het trouwens dat je je 2e kind minder leuk vindt?

ik vind/vond mijn dochter vanaf de geboorte zo'n alert mollig vrolijk figuur, keek meteen om haar heen, was makkelijk en vlot in de ontwikkeling, zag er ook oogverblindend mooi uit met haar grote zwarte oogjes en kleine neusje, mooie bos met donshaar

Wat nou als de 2e een magere slomerik is met een scheve neus, wortelhaar en appelige blik ? Heb ik dat dat zelf door of vind ik dan hem/haar ook het allermooiste kind ?

Jolanda123

Jolanda123

19-11-2008 om 13:13

Wees eens eerlijk....

Wat denk je zelf? LOL

Tuurlijk zul je zien dat als je kind echt zo is zoals je dat beschrijft. Maar weet je? dat is helemaal niet erg....

Want is dan het meest fantistische kind met een scheve neus,meest fantistische kind met wortelhaar, en meest fantistische kind met een appelige blik...

Jolanda

Minet

Minet

19-11-2008 om 13:19

Onze tweeling leek bijzonder veel op elkaar, toch vond ik kind 2 echt niet zo leuk als kind 1. Hij leek op een ratje, zo miezerig en spits, zijn broer was ietsje ronder van model.
Toch waren ze mij vanaf minuut 1 beiden heel dierbaar en wil ik ze geen van beiden inruilen voor wie/wat dan ook!
Groetjes, Minet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.