Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

...en als je nou niet van Halloween houdt?

Peiling

Pretpark zonder Halloween
115 stemmen
17%
22%
12%
35%
14%

Gingergirl schreef op 26-10-2022 om 09:46:

[..]

Waarom nou weer raar gedoe? Je hoeft het niet te vieren. Tradities zijn nou eenmaal aan verandering onderhevig. Voor ieder wat wils zullen we maar zeggen. Straks is alles weer versierd in kerststijl, zijn ook genoeg mensen die daar weer niks mee hebben.

Ik vind het gewoon stom , met die skeletten en geesten.

UnrulyGnu46

UnrulyGnu46

26-10-2022 om 11:17

ik vind zelf Sinterklaas een extreem stom feest. Maar ja je kunt er met kinderen ook niet helemaal aan ontkomen, althans dat doe ik ze natuurlijk niet aan. 
Halloween vind ik veel leuker omdat het met versieringen is en met activiteiten maar niet met cadeaus. 

pasen een feest van het leven
Afslagje gemist zeker

Slekire schreef op 26-10-2022 om 11:21:

pasen een feest van het leven
Afslagje gemist zeker

Pasen is het ultieme feest van het leven in de christelijke traditie

Slekire schreef op 26-10-2022 om 11:21:

pasen een feest van het leven
Afslagje gemist zeker

Volgens mij weet je niet waar je over praat. Op goede vrijdag stierf Jezus, maar met Pasen overwon hij de dood en stond weer levend op. Het lijkt mij het ultieme feest om het leven te vieren.

Schemerlampje schreef op 26-10-2022 om 11:30:

[..]

Volgens mij weet je niet waar je over praat. Op goede vrijdag stierf Jezus, maar met Pasen overwon hij de dood en stond weer levend op. Het lijkt mij het ultieme feest om het leven te vieren.

Dat mensen daar ook nog in geloven.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

26-10-2022 om 11:37

willem1959 schreef op 26-10-2022 om 10:17:

Kerstmis en Pasen zijn beiden feest van het leven.
Halloween is het feest van de dood. Een uit Amerika overgewaaid stompzinnig commercieel feest.

Op dit moment is het misschien vooral een commercieel feest, maar de gedachte erachter is vooral de herdenking van de doden en het besef dat de dood de grote gelijkmaker is (denk aan memento mori en danse macabre); een dag waarbij je stilstaat bij je eigen sterfelijkheid en vervolgens het leven viert. 

Kyana schreef op 26-10-2022 om 11:23:

[..]

Pasen is het ultieme feest van het leven in de christelijke traditie

Klopt, maar ook daar gelooft nog maar een klein deel van het land in en toch blijft de traditie. Helemaal prima dat het nog gevierd wordt maar niks mis mee dat er ook andere feesten gevierd worden. Voor ieder wat wils zeg ik altijd maar.

willem1959 schreef op 26-10-2022 om 10:17:

Kerstmis en Pasen zijn beiden feest van het leven.
Halloween is het feest van de dood. Een uit Amerika overgewaaid stompzinnig commercieel feest.

Het is niet zomaar alleen overgewaaid. Het is een van oorsprong Europees feest (Angelsaksisch) dat is meegenomen naar Amerika door Europese immigranten in de 19e en 20e eeuw. Nu waait het weer terug naar Europa, alleen niet precies zoals wij het kennen (Katholieken hier kennen Allerzielen) en zeker commerciëel. Protestantse Nederlanders kennen idd geen feest van de dood, wel van de opstanding (Pasen). Ze kennen sowieso nauwelijks feesten. En zelfs dat heeft een reden en een geschiedenis. Maar stompzinnig is het niet bepaald.

Er zijn ook mensen die denken dat Assepoester en Sneeuwwitje door Walt Disney zijn geschreven. Dat vind ik nou stompzinnig. Die verhalen komen ook oorspronkelijk uit Europa en waaien nu weer terug dmv commerciële films. 

Ik vind het interessante cultuurverschuivingen en -ontwikkelingen. En nee, ik hoef ook niet naar een Halloweenpretpark, geef mij maar een kerststalletje of een Weihnachtsoratorium

BrightEchidna89

BrightEchidna89

26-10-2022 om 11:41

Kyana schreef op 26-10-2022 om 11:23:

[..]

Pasen is het ultieme feest van het leven in de christelijke traditie

En toch stamt ook Pasen af van een heidense traditie waarbij men vierde dat er een einde kwam aan de donkere dagen; het moment dat de poorten van Walhalla zich openden voor Baldr en er weer licht in de wereld kwam. 

Bijtje82 schreef op 25-10-2022 om 22:11:

Oh, dat nieuwsbericht van afgelopen week met die opvang leiding die 2 - 3 jarigen liet schrikken en maar door bleef gaan terwijl ze doodsangsten uitstonden..
Mijn moederhart huilde, vreselijk vond ik dat.

Was ook vreselijk maar had niks met Halloween te maken.

Valdemar schreef op 26-10-2022 om 11:41:

[..]

En toch stamt ook Pasen af van een heidense traditie waarbij men vierde dat er een einde kwam aan de donkere dagen; het moment dat de poorten van Walhalla zich openden voor Baldr en er weer licht in de wereld kwam.

Dat behoeft wel enige nuance. Pasen heeft elementen in zich van heidense lentefeesten (zoals de eieren) maar het is onduidelijk precies welke.

Pasen is niet ontstaan in Noordwest Europa maar in het Midden Oosten en heeft zich via Rome naar het noorden verspreid. Daar zal het zich gemengd hebben met al bestaande heidense feesten en naar mate de bevolking het christelijke geloof overnam zullen die elementen zich er in gemengd hebben.

Het christelijke Pasen is duidelijker geïnspireerd door het Joodse Pesach en heeft daar elementen van overgenomen maar gezien waar het christendom ontstaan is kan je er vanuit gaan dat die omgeving grotere invloed heeft gehad dan het noorden van Europa.

Wat ik me afvraag: al die uitgeholde pompoenen; verwerkt men die later nog in een  maaltijd? Anders is het wel een beetje zonde, misschien ...

RodeKrullenbol schreef op 26-10-2022 om 12:35:

Wat ik me afvraag: al die uitgeholde pompoenen; verwerkt men die later nog in een maaltijd? Anders is het wel een beetje zonde, misschien ...

Met het uithollen kun je het vruchtvlees bewaren en verwerken als soep of in de oven. De schil is te hard om te eten.

Slekire schreef op 26-10-2022 om 11:21:

pasen een feest van het leven
Afslagje gemist zeker

Zou met wat meer verdiepen in het Christelijke geloof voordat je onzin spuit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.