Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

...en als je nou niet van Halloween houdt?

Peiling

Pretpark zonder Halloween
115 stemmen
17%
22%
12%
35%
14%

Er zijn genoeg pretparken die niks aan Halloween doen, dus dan kun je daar heen. Maar de parken die het wel vieren daar is het topdrukte wat wel aangeeft dat velen het erg leuk vinden.

Hier wordt Halloween al jaren gevierd in de buurt en de kinderen vinden het geweldig. Zijn er ook niet bang voor, ze zijn het van jongs af aan gewend. We kijken er naar uit!

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

26-10-2022 om 09:13

Miepjecody schreef op 26-10-2022 om 08:49:

[..]

Aansluit bij onze cultuur?

Ik heb in die jaren dat mijn kinderen klein waren nooit Halloween gezien of gehoord gelukkig. Raar gedoe.

Als je even wat verder kijkt dan toen jouw kinderen klein waren en je even verdiept in de oorsprong van dit feest is aansluitend bij onze cultuur nog niet zo vergezocht.

Ik heb niks met halloween, maar ik kan nu ook niet zeggen dat je er mee wordt overstelpt hier. In Toverland hebben ze wel veel halloween dingen en ook van die griezelavonden en zo. Nou, helemaal leuk voor mensen die daarvan houden toch? Je hoeft er niet heen. 

Er hangt hier een dorp verderop wel al kerstverlichting in de straat. Er lagen in september al adventskalenders in de winkel. Pepernoten en chocolade letters nog wat eerder. In januari liggen er al dingen voor Pasen in de winkels. 

Miepjecody schreef op 26-10-2022 om 08:49:

[..]

Aansluit bij onze cultuur?

Ik heb in die jaren dat mijn kinderen klein waren nooit Halloween gezien of gehoord gelukkig. Raar gedoe.

Het klopt wel wat Valdemar zegt.

Halloween komt van het pre-christelijke oogstfeesr Samhain, dat het begin van de winter inluide of te wel de donkere tijd. Daarbij werd ook geloofd dat de poort van het dodenrijk die nacht open was. De kerk heeft dat gekerstend tot de Christelijke feesten Allerzielen en Allerheiligen. Wat vervolgens in de moderne tijd dus weer een algemenere vorm kreeg in Halloween.

Bijna alle Christelijke feesten hebben zo een pre-Christelijke oorsprong. Ook de data van Kerst en Pasen zijn niet toevallig gekozen.

In het Zuiderzee museum is een oud-Hollandse kermis.

Miepjecody schreef op 26-10-2022 om 08:49:

[..]

Aansluit bij onze cultuur?

Ik heb in die jaren dat mijn kinderen klein waren nooit Halloween gezien of gehoord gelukkig. Raar gedoe.

Waarom nou weer raar gedoe? Je hoeft het niet te vieren. Tradities zijn nou eenmaal aan verandering onderhevig. Voor ieder wat wils zullen we maar zeggen. Straks is alles weer versierd in kerststijl, zijn ook genoeg mensen die daar weer niks mee hebben. 

Juist leuk toch. De kinderen kijken er elk jaar naar uit. Ik zie het meer als alternatief voor Sint Maarten. Waar we nu wonen wordt dat feest niet gevierd. In plaats daarvan is er Halloween. Kinderen verkleed met lampion langs de deuren voor snoepjes. De huizen waar ze kunnen aanbellen zijn door de versieringen makkelijk te herkennen. En sommige pakken helemaal uit met griezel garages en heksen die volledig in rol de deur open doen. De kinderen hebben het nooit eng gevonden hooguit een beetje spannend. 

Een pretpark kun je die week even mijden of er één zoeken die geen Halloween thema heeft.

Wat er eng is aan een skelet snap ik persoonlijk ook niet helemaal. Zeker die plastic dingen niet. Vermijden jullie dan ook plekken waar echte skeletten te zien zijn? Onze kinderen vonden dat juist super interessant. Die gingen al voelend over hun lijf heen: Oh ja, hier heb ik ook en bot en daar ook. Waarom heb ik die dan? Heeft iedereen dezelfde? Etc.

TO mag er toch gewoon niets mee hebben? Ik heb ook niets met feestdagen, alleen het lekkers vind ik leuk, want ik ben gek op pepernoten en paaseitjes.

To, Efteling heeft geen Halloweenthema. Of eventueel naar een dierentuin?

Ik  weet niets van pretparken (meer) maar ik heb wel wat versieringen in huis. Niet zoveel als Kerst, maar meer dan Pasen.

Maar het is geen spookhuis. Veel vriendelijk ogende pompoenen, een aardig spookje, dus om de herfstperiode te benadrukken en te vieren eigenlijk. Dat soort feesten markeren een bepaalde tijdsperiode en die hakken voor mijn gevoel het jaar in stukken. Ben toch weer enkele weken bezig geweest met knutselen en dat was leuk.

Ik heb ook niks met Halloween, want hier viert men Sint Maarten op 11 november. Dan komen de kinderen, meestal met een zelfgemaakte lampion langs de deur voor een traktatie. En ze zingen er nog een mooi lied bij ook. Leuk dat elders Halloween wordt gevierd, maar ik hoop niet dat Sint Maarten daardoor gaat verdwijnen.

Zusterclivia schreef op 26-10-2022 om 10:00:

TO mag er toch gewoon niets mee hebben? Ik heb ook niets met feestdagen, alleen het lekkers vind ik leuk, want ik ben gek op pepernoten en paaseitjes.

To, Efteling heeft geen Halloweenthema. Of eventueel naar een dierentuin?

Tuurlijk mag dat. Maar het is vrij simpel op te lossen door naar een park te gaan waar geen Halloween gevierd wordt, die zijn er genoeg. Dat TO de sfeer ander ervaart dan bv met kerst is persoonlijk. 

Kerstmis en Pasen zijn beiden feest van het leven.
Halloween is het feest van de dood. Een uit Amerika overgewaaid stompzinnig commercieel feest.

Picunia schreef op 26-10-2022 om 10:10:

Ik heb ook niks met Halloween, want hier viert men Sint Maarten op 11 november. Dan komen de kinderen, meestal met een zelfgemaakte lampion langs de deur voor een traktatie. En ze zingen er nog een mooi lied bij ook. Leuk dat elders Halloween wordt gevierd, maar ik hoop niet dat Sint Maarten daardoor gaat verdwijnen.

Ik denk dat Sint Maarten niet zo maar verdwijnt, maar hier is nog nooit Sint Maarten gevierd en in de stad waar ik vroeger ben opgegroeid werd het ook nooit gevierd. Ligt er vaak ook aan waar je woont. Waar het echt traditie is zal het denk ik niet zo maar verdwijnen.

willem1959 schreef op 26-10-2022 om 10:17:

Kerstmis en Pasen zijn beiden feest van het leven.
Halloween is het feest van de dood. Een uit Amerika overgewaaid stompzinnig commercieel feest.

Het ligt er aan hoe je het viert en waar je in gelooft. Voor mij zijn Kerst en Pasen geen feesten van het leven, terwijl het voor een ander dat wel is en dat is prima. 

Ik koop zelf niks dus voor mij niet commercieel. Ik haal eruit wat ik zelf leuk vind.

Ik verheug me onwijs op dit soort feesten. Ben al weer helemaal bezig met te oriënteren op Kerst.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.