Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Kaaskopje

Kaaskopje

01-09-2009 om 01:22

Donorcodicil

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Pandia epd

Zie http://www.minvws.nl/dossiers/orgaandonatie/wet-op-de-orgaandonatie/

"
In de toekomst wordt iedereen in het Donorregister opgenomen, ook mensen die geen donorformulier invullen. Wie zelf niets opgeeft, komt in het Donorregister te staan met de keuze 'Mijn nabestaanden beslissen'."

Alweer een megasysteem met alle gegevens van alle burgers erin. Ik wil bij leven niet in het huidige donorregistratiesysteem en ook niet in dat nieuwe.
Groet,
Miriam Lavell

Puck2

Puck2

01-09-2009 om 14:04

Anders

Je bent slecht geinformeerd. Je kunt bij de registratie ook aangeven dat je organen alleen voor donatie gebruikt mogen worden en niet voor medisch onderzoek. Zie deze link. http://www.donorregister.nl/over_donorregistratie/registratieproces/wetenschappelijkonderzoek/ Dus er is geen enkele reden om je niet te registreren als donor.
En wat is er tegen dat als een orgaan na uitnemen alsnog niet geschikt blijkt te zijn voor donatie om het dan alsnog bij het medisch afval te dumpen. In mijn beleving kan je dan alsnogeen bescheiden bijdrage leveren aan het verbeteren van medische technieken waardoor er mogelijk in detoekomst een groter percentage donortransplantaties lukt of er meer kennis komt op het het gebied van medische wetenschap.

Puck2

Puck2

01-09-2009 om 14:11

Als familie niet wil

Ik kan me voorstellen dat familiehet er moeilijk mee heeft. Daarom hebben we het hier met naaste familie al over gehad en daarin heb ik aangegeven dat het mijn uitdrukkelijke wens is dat ze me zo leeg mogelijk in een kist terugkrijgen (oke, ik heb wat andere bewoordingen gebruikt). En gelukkig heb ik nog nooit voor een naaste hoeven beslissen over orgaantransplantatie maar ik denk dat ik er ook een stukje troost uit zou kunnen putten. Iets van dat de dood toch ietsje minder zinloos is en anderen een nieuw leven kan geven.

Kari1

Kari1

01-09-2009 om 14:32

Familie

Miriam: "Wil de familie niet, dan gebeurt het alsnog niet."
http://www.donorvoorlichting.nl/index.cfm?act=vragen.lijst&ouder=67
Er mag dus niet zomaar over de wil van de overledene worden heengestapt omdat de familie een andere mening heeft. Hoe de praktijk eruit ziet weet ik niet. Een arts heeft op zo'n moment te maken met een familie die heel vervelend kan worden (over "zwaarwegende redenen" kan vast wel juridisch gesteggeld worden), en een overledene die geen proces meer zal aanspannen omdat zijn wensen uiteindelijk toch niet worden gerespecteerd....
Kari

Zo is dat

"Een arts heeft op zo\'n moment te maken met een familie die heel vervelend kan worden (over "zwaarwegende redenen" kan vast wel juridisch gesteggeld worden), en een overledene die geen proces meer zal aanspannen omdat zijn wensen uiteindelijk toch niet worden gerespecteerd.... "
Precies. En voor de arts(en) is het ook geen kermis op zo'n moment. Die gaan geen conflicten maken.
Groet,
Miriam Lavell

Rieke

Rieke

01-09-2009 om 15:35

Kop in het zand

Tja,ik ben IC verpleegkundige, en heb een aantal malen een donatie meegemaakt met hersendode patienten. En ik weet het verschil tussen een coma en hersendood. Misschien ben ik wel niet zo rationeel als Pelle...het gaat om een gevoel, niet een zeker weten. En ik weet,maar dat is geen argument, dat er meer medici zo over denken.

Puck2

Puck2

01-09-2009 om 15:42

Anders

Wat is er niet duidelijk aan het formulier. Elders op de website staat al dat uitgenomen organen die niet voor donatie in aanmerking komen gebruikt kunnen worden voor het vergroten van kennis omtrent transplantatie. Dat is het enige dat ze er mee doen. En dat is dus ook hetgene waar je bezwaar tegen kan maken. En dan verdwijnt jouw kostbare nier alsnog met het medisch afval. En geeft geen antwoord op mijn vraag wat er tegen is om de kennis van transplantatie te vergroten als jouw orgaan bij nader inzien toch niet geschikt blijkt te zijn voor transplantatie.

Puck2

Puck2

01-09-2009 om 15:48

Rieke

"het gaat om een gevoel, niet een zeker weten"
Het enige dat we weten in het leven is dat we vroeg of laat een keer doodgaan. Dus idd, het is een gevoel en niemand kan navertellen wat je voelt of ervaart als je hersendood bent. Maar dat weerhoud mij er in ieder geval niet van om geen donor te zijn. En voor jou dezelfde vraag als voor Anders: zou jij wel een donororgaan aannemen? En waarom wel/niet

Ellen Wouters

Ellen Wouters

01-09-2009 om 15:50

Dat hoeft anders niet te beantwoorden

"Dat is het enige dat ze er mee doen. En dat is dus ook hetgene waar je bezwaar tegen kan maken. En dan verdwijnt jouw kostbare nier alsnog met het medisch afval. En geeft geen antwoord op mijn vraag wat er tegen is om de kennis van transplantatie te vergroten als jouw orgaan bij nader inzien toch niet geschikt blijkt te zijn voor transplantatie."

Met andere woorden: Anders moet wel met een verdraaid goede reden komen om dit niet te willen, want eigenlijk accepteer je dit antwoord niet.
Zou je liever een registratiesysteem hebben waarin mensen alleen nog maar mogen weigeren als ze dat met redenen omkleed doen?
Het aardige van orgaandonatie is dat het niet verplicht is. Je hoeft geen reden op te geven om het wel te doen, noch om het niet te doen. Je mag het helemaal zelf weten, zelfs al heb je er geen reden voor.

Manda

ik bedoelde:iedereen is automatisch donor,en voor de mensen die dat niét willen,: elk jaar( of elke vijf jaar) bij iedereen in de bus het formulier om je áf te melden incl retourenvelop.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-09-2009 om 16:09

Geen bezwaar

Om antwoord te geven op de oorspronkelijke vraag: van mij mag er per direct een geen-bezwaar-systeem worden ingevoerd.

Rieke

Rieke

01-09-2009 om 16:32

Verdedigen

Ik krijg nu het gevoel dat ik me moet verdedigen omdat ik geen formulier heb ingevuld. Dat ga ik niet doen.
En nadenken over wel of niet een orgaan accepteren; dat heb ik ook nog niet gedaan. Ik leef bij de dag. En wat denk je van de afstotingsreakties, en de geweldige hoeveelheid medicijnen die afstoting moeten voorkomen met alle bijwerkingen van dien.
Iets anders is bij leven doneren; een deel vd lever aan mijn kind afstaan, een nier aan mijn kind of partner afstaan; ja dat zou ik zonder nadenken doen.
Je ziet het; ik denk niet veel na blijkbaar....

Rieke

Naast nadenken is verdiepen ook aan te bevelen. Van mij hoef je je niet te verdedigen. Ik zei al, dat bezwaar maken wat mij betreft zonder motivatie kan. Een deel van mijn lever doneren of een nier, dat zou ik *niet* zonder nadenken doen. Daar zou ik heel lang en breed over moeten nadenken (sterker nog, dat heb ik al moeten doen).
Rieke: "En nadenken over wel of niet een orgaan accepteren; dat heb ik ook nog niet gedaan. Ik leef bij de dag." Juist daarover nadenken is wel slim. Want als het aan de orde is, heb je wellicht helemaal niet veel tijd om erover na te denken. Er zijn situaties waarin je zo'n beslissing ad hoc moet nemen.
Rieke: "En wat denk je van de afstotingsreakties, en de geweldige hoeveelheid medicijnen die afstoting moeten voorkomen met alle bijwerkingen van dien." Ik weet er vervelend veel van. Maar als het de keus is tussen een slechte en een redelijke kwaliteit van leven? Of tussen heel slecht en weer goed zien? Tussen leven of binnen een paar jaar doodgaan?
Juist omdat het allemaal niet zo handig zwart-wit ligt, hebben wij er uitgebreid over gesproken thuis en ons erin verdiept. En we weten dus van elkaar wat we willen. Dat vind ik belangrijker dan het eens zijn, in dit geval, weten wat je partner wil.

Rieke

Rieke

01-09-2009 om 17:00

Genista

Genista, ik begrijp dat ik over kom als een kip zonder kop, dat is niet het geval. Ik praat ook over ervaring met dit. En dan prive in ons gezin, niet beroepshalve dus.
Mijn partner en ik weten van elkaar hoe we erover denken, en dat is voor ons genoeg.

Rieke

Dat probeer ik dus te zeggen: bij mij kom je niet over als een kip zonder kop. Ik zeg alleen (in feite tegen vrijwel iedereen): denk er niet alleen over na, maar verdiep je er ook in.
Je partner en jij weten van elkaar hoe jullie erover denken - dus jouw partner weet wat hij beslissen moet als er in een noodgeval een donororgaan beschikbaar is voor jou?

Rieke

Rieke

01-09-2009 om 17:30

Genista

ja

Rieke

*En wat denk je van de afstotingsreakties, en de geweldige hoeveelheid medicijnen die afstoting moeten voorkomen met alle bijwerkingen van dien. *

die medicijnen en het risico op afstoting hoort er gewoon bij.of je nou als dode of als levende een orgaan afstaat.

Iets anders is bij leven doneren; een deel vd lever aan mijn kind afstaan, een nier aan mijn kind of partner afstaan; ja dat zou ik zonder nadenken doen.

Dit klinkt een beetje als ikke ikke en de rest kan stikken,beetje egoistisch.
of zou je ook bij leven een orgaan afstaan aan een wildvreemde?

Rieke

Rieke

01-09-2009 om 18:02

Su-sanne

Nee dat zou ik inderdaad niet doen, jij ?

Rieke

Rieke

01-09-2009 om 18:13

Nogmaals su-sanne

sorry, was nog niet klaar met tikken; waar concludeer je dat uit dat ik egoistisch ben; uit het feit dat ik geen donorcodicil heb en wel een nier aan mijn zoon zou doneren?
Dat is dus egoistisch. Begin me bijna een crimineel te vinden.

Rieke

je reageert behoorlijk fel op me,terwijl ik alleen mijn mening geef.

ik vind dat inderdaad egoistisch klinken,dat is slechts mijn mening,er zullen vast vele anderen zijn die het helemaal niet egoistisch vinden.

en het is totaal niet nodig dat jij je crimineel gaat voelen,dat is jouw eigen gevoel hierin,ik heb dat nooit zo benoemd.

Jacoline29

Jacoline29

01-09-2009 om 19:07

Antwoord

Mijn geloof is het leven gaat door als je dood bent.Ik weet niet hoe ik het op een niet zweverige manier kan uitleggen,dan komen we denk ik in een andere rubriek terecht.

Er is meer tussen hemel en aarde en je hebt meerdere levens,ook al weet je dat zelf niet,in die levens heb ik mijn organen nog nodig.
Het is mijn idee,mijn geloof,men kan zeggen en schrijven wat ze willen,vrijheid van meningsuiting.

Eens met pelle

ook ik zou als levende donor veel meer nadenken of ik dat wel of niet moet doen,of ik de risico,s wil nemen ,of ik mijn gezonde lijf zou willen laten opereren,want als er iets mis gaat( elke operatie brengt tenslotte risico,s met zich mee)dan laat ik wel een gezin achter met vier kinderen.
ik zeg niet dat ik nooit een levende donor zou worden,want je weet nooit hoe het leven loopt,maar als ik dood ben gun ik iedereen mijn nog gezonde onderdelen.graag zelfs.

Jacoline29

Jacoline29

01-09-2009 om 19:28

Pelle

"Is dat nier-verhaal van jou dan een soort goed doening omdat je WEL organen wilt ontvangen als jij morgen dat auto-ongeluk krijgt? Of hoef je geen organen dan? ""

Ik snap de vraag niet helemaal,maar zal hem proberen te beantwoorden.
Zo'n systeem,wat M lavell ook al zegt, mij niet gezien,te vaak worden gegevens van andere rond gestrooid op straat.

En tegenwoordig zijn ze al zo ver dat je op delen of stukjes orgaan kan blijven leven.
1 long,1 nier,stuk lever.
Je kan zonder milt en zonder blindedarm.

Ik snap je boosheid niet.Je komt boos over.

Dat jij het wel wilt,prima,maar ik zeg blijf van mijn lijf en er zijn er vast meerdere die daar ook zo over denken.
Waarom is er anders een tekort aan donoren?

Trouwens,ik ben al donor:bloeddonor alles wat je maar kan zijn op dat gebied.
Met bloed red je volgens mij meer levens dan met een orgaan die bij de ontvanger toch vaak genoeg wordt afgestoten.

Als ik een auto ongeluk zou krijgen waarbij donor weefsel ofzo nodig is,dan zal ik dat niet weten denk ik,want dan ben ik buiten bewustzijn en zal ik hoogstwaarschijnlijk slapend gehouden worden en hoe vaak komt het voor dat mensen een zo ernstig ongeluk krijgen dat ze organen nodig hebben?
Tegen die tijd als het gebeurd zie ik wel verder als ik dat zelf kan beslissen.

Jacoline29

Jacoline29

01-09-2009 om 19:53

En dan nog wat

Hoe gaat dat straks dan in zijn werk met allerlei andere dingen waar verklaringen voor zijn?

- geen bloed willen ontvangen
- niet behandeld willen worden bij ernstige ziektes?
- niet reanimeren

Gaat dat dan ook zo worden

oh iedereen ontvangt bloed als die het nodig heeft,wil je dat niet,maak bezwaar.

geen reanimatie,kan me niet schelen,ik reanimeer.

Ik heb een reanimatie cursus gedaan en ik ben verplicht om iemands leven te redden,ongeacht wel/geen niet reanimatieverklaring.
Pas als ik die verklaring onder ogen zie met handtekening en geloof ook duim afdruk,mag ik pas stoppen met reanimeren.
Ik kan anders worden beschuldigd voor dood door schuld.

Met de EPD registratie is het al een puinhoop,dat wordt dan met orgaandonor en andere verklaringen net zo'n ge... voor dat alles eindelijk eens rond is en je alles 20x opnieuw hebt moeten insturen.

Puck2

Puck2

01-09-2009 om 20:11

Gaat me niet om verdedigen

Rieke en Anders, het gaat me er helemaal niet om dat je je verdedigt voor je keuze. Ik ben gewoon benieuwd WAAROM iemand weigert om donor te zijn. Jacoline legt dat prima uit hoe dat voor haar zit en al denk ik er anders over, ik vind het prima dat een ander daar anders over denkt. Gewoon uit interesse vraag ik aan Anders en Rieke waarom ze dan geen codicil in willen vullen. Niet om ze neer te sabelen. Maar de reden die tot nu toe door Anders genoemd zijn zijn heel makkelijk te weerleggne.

Rieke (deels ot)

Rieke, als ic-verpleegkundige weet je waarschijnlijk ook dat er verschillende manieren zijn van orgaandonatie. De 'beating' en 'non-beating' methode. Mag ik vragen hoe jij dan over de non-beating methode denkt?
Als je in principe wel donor willen worden, maar dat niet doen vanwege het 'hersendood'-verhaal, dan zou je dat evt. wel kunnen doen met de non-beating methode. Ik weet alleen niet of je zoies aan kunt geven.

Groet, heli

Wel

Ik ben wel vóór een systeem waarbij iedereen donor is tenzij er bezwaar gemaakt wordt.
Ik heb sinds mijn 12e een donorcodicil op zak, alles wat ze van mij kunnen gebruiken na mijn dood mogen ze hebben. Als ik zou kunnen kiezen dan zouden alleen degenen die zelf ook donor zijn mijn organen krijgen, en dan zou ik ook bv. liever geen lever afstaan aan een alcoholist oid, maar goed, die keuze heb je niet. Om dan maar geen donor te zijn gaat me te ver want je kunt er echt levens mee redden en ik geloof niet dat ik er zelf nog iets aan heb na mijn dood.

Vraagje voor degenen die wel donor (zouden willen) zijn: Zijn jullie naasten daar ook van op de hoogte?
Hoorde laatst over iemand die zelf al jaren met donorcodicil op zak liep maar er nooit iets over gezegd had tegen naasten. De nabestaanden wilden dan ook niet dat er organen gebruikt werden. Toch jammer, als je dat zelf wel gewild had maar het niet gebeurt omdat je hebt verzuimd het te vertellen tegen je dierbaren!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-09-2009 om 21:12

"Vraagje voor degenen die wel donor (zouden willen) zijn: Zijn jullie naasten daar ook van op de hoogte? "

Ja, zeer zeker. Mijn gezin en mijn ouders/zus weten precies hoe ik er over denk. Ik moet zeggen dat het bij ons ook helemaal geen discussie is: we hebben allemaal de instelling van 'haal er maar uit wat voor een ander bruikbaar is'.
Naast de officiële donorregistratie, heb ik ook een handgeschreven brief in mijn portemonnee en bij mijn ouders in de kluis, met daarop wat dingen die ze moeten weten als ik er (bijna) niet meer ben. Daarop staat ook nadrukkelijk dat ik donor wil zijn. Ben trouwens ook bloeddonor.

Esmeepf

*Vraagje voor degenen die wel donor (zouden willen) zijn: Zijn jullie naasten daar ook van op de hoogte? *

ja,mijn hele gezin is hiervan op de hoogte,er is echter een *probleem*.
mijn man staat achter mij,al hij heeft zelf geen donorcodicil,mijn dochter (22)echter heeft er grote moeite mee,zij zegt,Mam ,ik zal nooit kunnen toestaan dat ze zomaar in jou gaan snijden als je dood bent.
Mochten mijn man en ik bijv. tegelijk overlijden door een ongeluk ,dan vraag ik me af,is het dan mijn codicil of de mening van mijn dochter die de doorslag geeft?

Camille75

Camille75

01-09-2009 om 21:17

Ook

Tot vrij recent wilde ik geen donor zijn om puur gevoelsmatige redenen (dat gesnij in m'n lichaam! - er aan voorbijgaand dat ik dat niet echt bewust zou meemaken, maar goed ). Helaas werd mijn zus ernstig ziek en nu staat zij op de wachtlijst voor nieuwe longen. De wachttijd is ongeveer 3 jaar en we weten niet of ze dat gaat halen Ik heb me gelijk als donor laten registreren. Ik weet, het is enigszins de dichtbij-show, je realiseert je pas wat het inhoudt als zoiets je persoonlijk raakt. Weet wat je voor een ander/andere familie kunt betekenen.

groet, Camille

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.