Yaron
13-01-2009 om 10:53
Discriminatie vraag
Mijn buren van in de zestig vinden dat ze gediscrimineerd worden omdat ze geen computer en internet hebben. Voor veel informatie moet je tegenwoordig op internet kijken of een mail sturen, ik vind wel dat ze gelijk hebben dat er ook alternatieven aangeboden moeten worden, want er zijn genoeg mensen die nog geen internet hebben. Nou vind ik dit geen vorm van discriminatie, want het gaat er niet over wie of wat ze zijn, maar wat ze hebben, volgens mij kun je niet gediscrimineerd worden over wat je wel of niet bezit. Wat vinden jullie hiervan?
Kaaskopje
15-01-2009 om 12:16
Leeftijd als excuus gebruiken
Als ik ergens allergisch voor ben is als mensen hun leeftijd als excuus gaan gebruiken. "Daar heb ik geen interesse meer in op mijn leeftijd." En als ik dan kijk hoe oud diegene is zie ik bijvoorbeeld staan 1938. Kijk, als je ziek bent, in welke vorm dan ook, en je hebt echt de energie niet meer om je op iets nieuws te storten is dat heel begrijpelijk. Maar als je nog redelijk mee kunt komen is het leeftijdsexcuus alleen maar een smoesje voor 'ik heb geen zin'. En als je geen zin hebt om iets aan te leren moet je niet klagen omdat je je daardoor buitengesloten voelt.
Ik had gister een vrouw aan de telefoon die wilde weten wanneer haar pakket bezorgd zou worden. Ik hoorde wel dat ze op leeftijd was en vroeg of ze alles zelf ging installeren (internet). Nou nee, haar zoon was wel zo handig. Hij was ook degene die vond dat ze toch maar eens een computer moest hebben. Nou ja, ze wilde het best proberen. Toen ik neergelegd had keek ik naar haar geboortedatum... 1922! Dat vind ik nou leuk. Ik vind overigens niet dat kinderen altijd maar voor hun ouders kunnen bepalen wat goed voor ze is. Daar heb ik ook al rare voorbeelden van gezien.
albana
15-01-2009 om 12:45
't is niet altijd zoals ze zeggen
niet altijd bedoelen ouderen als ze zeggen 'geen zin' ook écht dat ze er geen zin in hebben. net zoals 'dat wil ik niet', gewoon smoesjes. omdat ze onzeker zijn, denken dat ze 'het' vast niet meer kunnen (of leren) of angst (voor het onbekende)of ze denken dat het vast iedereen dan zal gaan opvallen hoe 'slecht' hun geheugen tegenwoordig is enz. enz.
daarom vindt ik het ook dubbelraar dat kinderen 'zomaar' van ouders aannemen dat iets niet 'kán'. nóóit geloven....altijd eerst zelf natrekken en dan pas geloven.
ouderen zijn meesters in smoezen die voortkomen uit angst.
't is nou net de kunst om daar door heen te prikken...en als je dan het smoesje hebt doorgeprikt dan kan je aan het werk gaan. dan is er niks meer te verbloemen en weten ze dat jij ze allang door hebt. en dan komt het enthousaisme en de inzet vanzelf.
groeten albana
sus-anne
15-01-2009 om 12:45
Kaaskopje
kaaskopje:Kijk, als je ziek bent, in welke vorm dan ook, en je hebt echt de energie niet meer om je op iets nieuws te storten is dat heel begrijpelijk.
wie weet hebben oude(re) mensen gewoon de energie niet meer om aan zoiets totaal nieuws te beginnen?wat ze dan zelf vertalen naar; ik heb er geen zin meer in?
Kaaskopje
15-01-2009 om 18:56
Geen energie
De ene oudere is de andere niet. Er kunnen inderdaad allerlei oorzaken zijn van futloosheid.
tonny
15-01-2009 om 22:46
Kaaskopje - geheel o.t.
Kijk eens bij Gezellug!! Er is iemand die over jou heeft gedroomd. De OO-meeting was bij jou thuis (jawel!) en wat er toen gebeurde...
tonny
Lodie
16-01-2009 om 08:03
*grinnik* kaaskopje - laatst o.t.
Nog mijn excuses voor de troep die ik op je vloer heb gemaakt .
Vonda
17-01-2009 om 22:42
Wat m.i. ook meespeelt bij ouderen
Een factor die ik hier nog niet echt heb zien langskomen is de factor 'moeilijk'. Mijn ouders zijn eind 60, midden 70. Zij hadden destijds (een jaar of 10 geleden) wat betreft computers zoiets van "ach, daar beginnen we maar niet meer aan". Voor de stichting waarvoor zij vrijwilligerswerk gingen doen, was het werken met een computer echter wel heel handig, en toen zij goedkoop eentje konden overnemen hadden zij er opeens een! Ik vond dat al erg bewonderenswaardig. Maar toen het gebruik. Als ik zie hoe moeilijk mijn ouders thuis zijn geraakt op de computer, is dat ook zeker een leeftijdsding: op die leeftijd mis je toch een soort gemak van omgaan van techniek, die aan hun generatie voorbij is gegaan. Toegegeven, er zullen genoeg ouderen zijn die het zich wel eigen hebben gemaakt.
Het is ook geen kwestie van te weinig mensen die het hun voordoen: een vriend van hen, mijn zus, ikzelf en mijn vriend hebben heel vaak dingen uitgelegd. Ze kunnen nu van alles op de computer maar echte handigheid hebben ze er niet in en dat ook nooit meer komen, denk ik.
Vaak als we bij mijn ouders zijn moeten we even weer helpen met de computer omdat er weer iets geks mee is. En dan zijn mijn ouders zelfs van MBO/HBO-niveau, kan je nagaan!
Hetzelfde zie ik bij het gebruik van de mobiele telefoon: de meeste ouderen die ik ken, hebben wel een mobiele maar kunnen niet SMSen. Idem de videorecorder: intimen is een procedure die mijn vader nauwelijks onder de knie kan krijgen, zelfs niet met een uitgebreide stappenlijst en met diverse keren laten doen met ons erbij. Mijn moeder begint er al helemaal niet aan.
Dit even ter toelichting. Het is m.i. dus vaak geen kwestie van niet willen, maar ook vaak van echt niet kunnen. Stel dat je mensen hebt zonder kinderen of vrienden die op de computer thuis zijn, dan kunnen ze er nog niets mee beginnen...
Dit wilde ik toch even meegeven ter 'verdediging' van de ouderen...
Vonda
reina
17-01-2009 om 22:57
Open deur misschien
Dat het voor ouderen langer duurt gewend te raken aan werken met computers zal vaak waar zijn omdat ze er niet mee opgegroeid zijn, zoals de jongere generatie. Wat soms helpt als 10 x voordoen niet helpt is een stap-voor-stap-gebruiksaanwijzing schrijven voor alle dingen die ze willen doen, dan kan er geoefend worden terwijl er geen anderen bij zijn en teruggezocht worden hoe iets ook alweer moet.
Angie
18-01-2009 om 02:42
Mee eens
Ik ben het eens met Cameron. Het is niet altijd een kwestie van niet willen, maar van niet kunnen.
Vanaf het begin kon mijn vader niet pinnen, al jaren geleden. Zijn handen bibberden flink en dan krijg je het niet voor elkaar om het juiste getal in te toetsen. Zelfde met een mobiel: juist op oudere leeftijd kan dat heel handig zijn, maar in de praktijk krijgt iemand met grote, bibberende vingers het ding niet aan op het juiste moment. Nummer kiezen kan tegenwoordig vocaal, maar je zult toch af en toe een knoppie in moeten drukken en op je schermpje moeten kijken wanneer het ding opgeladen moet worden en niet onderweg verrast worden door een lege batterij.
Bang voor nieuwe dingen was hij niet. Hij reed al auto toen er nog geen rijbewijzen nodig waren en op zijn werk deed de computer al vroeg zijn intreden (het zal duidelijk zijn: hij leeft niet meer, was echt uit andere tijden......en ik de jongste thuis......)
Angie
albana
18-01-2009 om 10:57
Eind 60 begin 70 en geen p.c. meegemaakt?
sorry dat ik het even niet kan volgen hoor....
maar als je eind 60 begin 70 bent en mbo/hbo niveau hebt en nooit een p.c. op het werk hebt meegemaakt....
wat voor baan heb je dan gehad? of hoe lang ben je dan al opgehouden met werken???
mijn eigen ouders (2 paar, gescheiden, hertrouwd) zijn ook op die leeftijd en het ene stel is ong. 10/12 jaar gepensioeneerd en de andere zo'n 7 jaar en die hebben beiden nog járen mét de comp. moeten werken. hebben omscholingen daarvoor gehad en alles. en die hebben ook dat niveau, maar waren dus al vertrouwd met de comp. voor ze met pensioen gingen.
ik denk trouwens als ik over ouderen praat niet aan de groep eind 60 begin 70, maar meer aan eind 80 begin 90. dat is de groep waar wij de meeste klanten van hebben.
maar óók jongere ouderen kunnen bij de bieb terecht en al die andere voorzieningen waar curcussen gegeven worden. er zijn prachtige boeken geschreven voor ouderen door addo stuur (nee geen aandelen) die in een superdik boek met duidelijke foto's en grote letters en zeer begrijpelijke taal (dus geen woorden die dummies niets zeggen) elke handeling die je maar kan bedenken stap voor stap uitlegd. kijk maar eens hier : http://www.visualsteps.nl/ en voor mensen die last hebben van trillende handen zijn speciale muizen (rollerbals) en zelfs speciale computerprogrammaatjes te krijgen die zorgen dat je daar geen 'last' van hebt en gewoon kan computeren.
dus ook voor adviezen kan je terecht bij de bieb of bij ouderenvereningingen. die hebben ervaring en vertellen je in 5 minuten waar jij misschien al dágen naar zoekt in elkaar prutst en probeert.
groeten albana
tonny
18-01-2009 om 18:38
Wie was dat ook al weer...
... die met de computermuis net deed of het de afstandsbediening van de TV was? Destijds minister Kok? Of was het iemand anders?
Als je maar genoeg mensen om je heen hebt die van alles voor je regelen, hoef je lang niet alles zelf te kunnen/ zelf te doen.
Maar goed, dit voorbeeld is van een flink aantal jaren geleden, inmiddels zal die persoon vast ook de computer nader hebben leren kennen.
tonny
Fraz
18-01-2009 om 21:29
Verzorgingstehuis
waar ik werk hebben we een pc beneden met internet etc. Gratis te gebruiken voor de bewoners. Er is ook een vrijwilligster die les komt geven. Er is slechts 1 bewoner die daar dankbaar gebruik van maakt. Verder hebben wel een aantal bewoners pc op hun kamer (vooral die goed bij zijn met hun hoofd maar in een rolstoel zitten dus lichamelijk moeilijk op pad kunnen) maar het gros is er niet in geïnteresseerd.
Vonda
18-01-2009 om 23:21
Reina, albana
Reina, dat hebben we JUIST gedaan. Niet zelf steeds voordoen, maar alle stappen uitgeschreven en dan een aantal keren laten oefenen. Dat lijkt dan goed te gaan maar dan houden ze een knopje te lang vast bv en weten dan niet meer dat je een menu terug moet oid of gewoon even helemaal opnieuw beginnen. Mijn zus heeft het ook op die manier gedaan, voordoen, stappen nog iets uitgebreider uitgeschreven (was al haast niet mogelijk), laten oefenen.... nee dus.
Albana, ik kan je bijdrages vrijwel altijd met plezier lezen, maar in dit geval generaliseer je, moet ik zeggen. Mijn moeder was huisvrouw en heeft nooit (ook niet in vrijwilligerswerk) met de computer hoeven werken. Mijn vader zat in het lager onderwijs, is vroeg uitgetreden (is niet begin 70 maar eerder eind 70) en heeft dus ook niet op zijn werk gebruik gemaakt van een PC. Boek Addo Stuur is aanwezig bij hen, en ze doen allerlei dingen op de PC, maar er gemakkelijk mee werken zal het waarschijnlijk nooit worden. Constatering van mij.
Vonda
albana
19-01-2009 om 08:36
Muisvaardigheid
nou het was niet mijn bedoeling om te generaliseren, maar ik dacht al wel dat er ergens een foutje werd gemaakt. en dat klopt dus....je vader is 10 jaar ouder dan ik eerst begreep uit je stukje. en zo raar is die vraag toch niet? ik heb zelf 12 jaar geleden een paar jaar wat extra uren gedaan in het lagere onderwijs als onderwijsassistent en moest toen juist kinderen op de p.c. begeleiden..........
maar als ik het goed begrijp, ontbreekt het ze ook aan de nodige muisvaardigheid? daarmee bedoel ik dat ze nog ongewild allerlei dingen teveel indrukken of te weinig of toetsen/knoppen te lang ingedrukt houden of opeens opkomende menuutjes niet snappen waar die vandaan komen?
dat is overigens een herkenbaar probleem....dat hebben ook de meeste ouderen bij ons. als je ouder bent is je fijne motoriek niet meer wat het geweest is....vandaar.
daarom laten wij ouderen die daar moeite mee hebben vrijwel de helft van de curcus/les alleen maar muisvaardigheid trainen. we gebruiken daarvoor meestal spelletjes. free-cell en patience (van windows zelf) zijn meestal de eersten (simpelsten met minste muisbediening en weinig wat mis kan gaan) en onder begeleiding doen we nog de muistrainers van seniornet. voor toetsenvaardigeheid gebruiken we woordtrainers van teleac en braintrainers. de bedoeling is dat mensen zo opgaan in 'het spel' dat ze gaan vergeten dat ze aan het computeren zijn op den duur.....(dat helpt, haalt de angst, onzekerheid weg) dit kost tijd, veel tijd. en het helpt als mensen het 'spel' leuk vinden...dan doen ze het liever en dus vaker. en hoe vaker, hoe beter.
ook erg geliefd bij onze mensen is 'bookworm' van zuma. sommigen raken daar werkelijk verslaafd aan.....ik grap wel eens dat ik nu een afkickkliniek ga beginnen voor bookwormverslaafden tegen onze klanten. en het is qua muisvaardigheid erg makkelijk en goede oefening(tevens erg goed voor je hersenen). rummi-cub is er dan ook nog en de andere zumaspelletjes zijn ook nog wel in gebruik, maar dan heb je de meest geliefden wel gehad.
pas als ze zonder denken de muis kunnen gebruiken gaan we verder. met programma's zoeken, een word-documentje maken en e-mailen en internetten.voor pardoes opkomende menuutjes leren wij onze mensen dat ze de escape knop 1 keer moeten indrukken, en voor mensen die moeite houden met dubbelklikken leren we hun dat ze ook 1 keer kunnen klikken en dan de enter-toets kunnen indrukken. en als allerlaatste leren we ze enkele 'makkelijke' dingen zoals snelkoppelingen maken en bepaalde sites bij favorieten zetten.
het punt is dat je muisvaardigheid alleen leert als je het vaak genoeg doet. en daarvoor moet het wel een beetje leuk zijn........dus proberen we altijd een beetje op de man de spelen en te proberen in te schatten wát mensen leuk vinden. geïnteresseerd in het plaatselijke wel en wee? wij tonen ze allerlei pagina's waar je alle nieuwtjes te weten komt...en laten ze ze dan thuis opzoeken en meteen bij favorieten zetten of snelkoppelingen ernaar maken. is sport je hobby, idem. vrijwilligerswerk gedaan? hup, zoek die site van die vereniging, instantie, instelling en zo krijgen mensen er pas plezier in. laat je vader op schoolbank maar eens neuzen naar al zijn oudleerlingen ofzo.
je moet ouderen ook niet té veel in 1 keer laten doen. 1 opdracht per week, een simpele is meer dan genoeg. 1 week lang elke dag een paar sites opzoeken en bij favorieten zetten en als dat niet lukt doe je het volgende week onder begeleiding nog 's met de dezelfde opdracht nogmaals, desnoods weken lang net zolang tot het lukt.
zo werken wij meestal en met effect, want ze slagen allemaal.misschien kan je wat met deze tips?
groeten albana
reina
19-01-2009 om 11:00
Bewust blijven
Ik ben me er erg van bewust dat het belangrijk is zolang mogelijk mee te draaien met 'nieuwigheden'. Juist omdat alles zo snel gaat. Ik hoor genoeg leeftijdsgenoten die dat nu al niet meer doen. Die raar opkijken als ik mijn Iphone gebruik om afspraken in bij te houden of muziek te downloaden via Itunes, om maar eens een voorbeeld te noemen. Die vinden dat een telefoon een telefoon is en er geen een willen hebben met al die 'flauwekul', ze hebben daar wel een beetje gelijk in ,. maar moeten zich wel bewust zijn dat alles heel snel veranderd en dat je de aansluiting zo kwijt bent...
En helaas blijven er altijd mensen die dingen niet kunnen leren, niet alleen omdat ze het geestelijk niet aan kunnen, maar ook omdat er lichamelijke problemen zijn, dat is heel vervelend, maar niet te voorkomen (ik zou ook graag een rijbewijs hebben gehaald bijv..)
Monique D*
20-01-2009 om 01:50
Albana, bouwjaar 60/70, hbo en geen pc-kennis..
.. bestaat zeker! Ik maak die mensen elke dag mee. Wat dacht je van psychologen, logopedisten, Cesar therapeuten, huisartsen? Ze hebben allemaal een HBO-opleiding, maar er zijn weinig van die groep die heel goed met een pc overweg kunnen. En die mensen MOETEN een pc gebruiken om hun administratie te voeren en hun kosten te declareren, De computer met internetaansluiting is nodig omdat het declareren alleen digitaal plaatsvindt. Zij zijn niet echt geinteresseerd in computers, zij moeten dit als ondersteuning gebruiken voor hun administratie. Zij hebben dat niet echt nodig voor hun vak.
Ik vergelijk ze soms met mijzelf en mijn auto. Ik ben alleen geinteresseerd in mijn auto als hij mij van A naar B rijdt. WAT er allemaal onder die motorkap gebeurt om te weten HOE dat ding vooruitkomt zal mij worst wezen. Ik heb mij allang voorgenomen om een cursusje bandenverwisselen te doen, maar dat is nooit voorgekomen..-) zo is het ook met die mensen. Zij zien de computer alleen als ondersteuning voor het verrichten van hun administratie. Niets meer en niets minder. En dat neem ik hun niet eens kwalijk..
Asa Torell
20-01-2009 om 09:37
Monique
Precies dus, al die mensen moeten wel met de pc en internet leren omgaan, al is het maar voor hun administratie. Dus zo totaal onbekend ermee als hierboven beschreven zijn ze niet. Ik denk dat dat juist is wat Albana bedoelt.
albana
20-01-2009 om 13:28
Dat bedoelen we dus
dit bedoelen we ook monique.
we hebben het over muisvaardigheid en aan/uit zetten en enkele simpele programma's gebruiken. en ik neem aan dat als je je adminstratie op de p.c. voert je 'm aan en uit kan zetten toch?
voor de binnenkant heb je bedrijven (zoals een garage voor de auto).
groeten albana
Vonda
21-01-2009 om 16:57
Albana
Ik snap nu wel beter waarom je dit aan het hart gaat (het is je werk) en als het op de manier zoals jij het beschrijft wordt aangepakt denk ik ook wel dat het goed werkt. Mijn ouders vinden het allang goed als ze erop kunnen wat ze in elk geval nodig hebben. Mijn vader is trouwens 77. Noemde ik midden 70 in mijn eerste berichtje, jij las begin 70. Tja.
Wat is dat spelletje bookworm trouwens? Ik moet oppassen, ben altijd snel verslaafd. Ik mag van mezelf niet meer bubbelsjoeten of fitz spelen als ik eigenlijk bijna moet gaan slapen, maar nu raak ik off-topic...
Groet,
Vonda
albana
22-01-2009 om 09:07
Bookwurm voor vonda
hier kan je 'm online-spelen.
o en maak je ouders ook even verslaafd.........
"http://www.nl.zylom.com/game/119/bookworm.html"
groeten albana
pristel
24-01-2009 om 11:24
Niet te vergelijken met een auto
Een pc is niet te vergelijken met een auto of met enig ander apparaat, omdat auto's en apparaten gewoonlijk bug-free zijn. Ze werken of ze werken niet. Je pleegt onderhoud, laat hem af en toe repareren en dat is dat. Je hoeft niets te weten van hoe een auto werkt, om hem te kunenn rijden. Wel een rijbewijs natuurlijk, maar dat is eenmalig.
Met computers kan er zoveel misgaan. Een beginnend gebruiker loopt tegen de gekste dingen aan. Enige kennis van hoe een pc werkt heb je nodig om een pc te kunnen gebruiken en om hem ook te kunnen blijven gebruiken.
En nogmaals, om de virussen en de malware, zoals hijackers aan te kunnen, zul je moeten weten wat deze programma's in feite doen met je computer en zul je voortdurend op de hoogte moeten blijven van de ontwikkelingen.
Daarnaast hebben de meeste mensen internet. De ontwikkelingen op internet gaan razendsnel. Iedere dag worden er nieuwe dingen gelanceerd en binnen no time is je pc niet meer up to date. Er wordt je gevraagd een 'update' uit te voeren, iets te installeren, en voor je het weet, loopt je pc vast. Net als je denkt dat je het onder de knie hebt, staat er weer iets nieuws voor de deur.
Mij gebeurt dat nooit (ik heb nog nooit een crash of een virus gehad), maar dat is omdat basiskennis heb van hoe een pc werkt, heel veel ervaring heb en daarom ook met gezond verstand kan omgaan met nieuwigheden.
De hoeveelheid kennis die je nodig hebt voor het kunnen (blijven) besturen van een auto is vele malen kleiner dan de hoeveelheid kennis die je nodig hebt (blijvend) met een pc en met internet op te gaan. Ik vind het dan ook absurd om van mensen te verwachten dat ze dat wel eventjes doen, sterker nog, te zeggen dat iedereen dat moet kunnen.
pris
Tinus_p
24-01-2009 om 19:55
Bugfree?
pristel:
"Een pc is niet te vergelijken met een auto of met enig ander apparaat, omdat auto's en apparaten gewoonlijk bug-free zijn."
ROFLMAO.
Mgoed, ik ga ff oliepeil checken en ruitenwisservloeistof bijvullen.
pristel:
"De hoeveelheid kennis die je nodig hebt voor het kunnen (blijven) besturen van een auto is vele malen kleiner dan de hoeveelheid kennis die je nodig hebt (blijvend) met een pc en met internet op te gaan."
Niet vergeten: rechts heeft voorrang, en open geen attachments van berichten met een onbekende afzender.
Coco
24-01-2009 om 21:51
Inderdaad pristel
Ik hing laatst bijna een uur met de helpdesk van mijn internetprovider aan de lijn, omdat ik, bleek naderhand, een instabiele lijn had. Ik moest, met de telefoon in m'n ene hand (nee ik heb niet zo'n handige headset, zoals die helpdeskmedewerker suggereerde) allerlei stekkertjes verwisselen en dingen aanklikken en met paperclips in m'n modem prikken. Intussen moest ik ook nog steeds m'n bril op- en afzetten omdat ik, wegens een combinatie van ver- en bijziendheid het anders niet goed kon zien. En halverwege moest ik ook nog overschakelen op mijn mobieltje, omdat ik de stekker uit het modem moest trekken.
Nou, ik zie m'n moeder dat al doen. Ze kan e-mailen en freecell spelen op de computer, maar als je haar het adres van een website geeft (bijvoorbeeld van de school van de kinderen, waar leuke foto's opstaan), dan komt ze er nooit zelf uit en moet ze wachten tot er iemand langskomt die er wel "verstand" van heeft. En bovendien heeft ze geen mobieltje (waar zij woont heb je daar ook niet veel aan, want er is bijna nergens bereik). Helaas woont ze in Australië, dus ik kan niet even langswippen om haar ergens mee te helpen (voor zover ík dat kan, want ik balanceer ook op het randje van digibetie).
Ik vrees dat internetbankieren een beetje te hoog gegrepen is.
Mijn moeder is trouwens gymlerares aan een middelbare school geweest en wordt dit jaar 73. Ze heeft op haar werk echt nooit een computer hoeven gebruiken. Toen ze ongeveer tien jaar geleden met de VUT ging werd het gebruik van de PC net wat algemener, maar een gymlerares kon destijds uitstekend haar werk doen zonder internet.
Asa Torell
26-01-2009 om 15:30
Rijbewijs halen op je 73e
Misschien is dat de goede vraag. Hoe moeilijk zou dat zijn?
En ook op jongere leeftijd: ik heb voor meer dan 5000 gulden en 120 lessen mijn rijbewijs gehaald 10 jaar geleden. Iets waarvan bovendien niemand verwacht dat je het meteen maar even kunt. Zouden de meeste mensen niet met 120 lessen ook in staat kunnen zijn met de computer te leren omgaan? Gegeven met het idee dat je vanaf 0 moet beginnen en het net zo moeilijk is als autorijden? Ik denk van wel.
siem-p
29-01-2009 om 17:54
En de arme generatie dan?
Er zijn heel veel mensen in nederland die gewoon geen pc kunnen kopen. Diezelfde mensen kunnen zich ook geen internet veroorloven.
Maar ze moeten wel van alles regelen en doen met bijvoorbeeld hun DigiD. Als ze informatie willen en hun gemeente bellen moeten ze ook gewoon even de brochure downloaden, of inderdaad langs komen.
Ik heb nu dus een pc gedoneerd aan mijn moeder(en afgenomen van mijn dochter). Mega goedkoop abonnement heeft ze moeten nemen, ze is namelijk niet 365 dagen in het jaar gezond (pijnloos) genoeg om even de bieb oid. op te zoeken om te kunnen internetten, maar het leven gaat door.
Ze kan nu ook weer al die bankzaken die je vroeger gewoon op papier of aan de balie deed regelen.
Ze liep gewoon steeds vaker en ernstiger tegen het feit aan dat ze buiten gesloten werd van informatie en het regelen van haar zaken.
Er worden dus mensen op kosten gejaagd die ze eigenlijk niet kunnen dragen.
Tabitha: een video-recorder etc. is luxe. De groep waar ik het over heb heeft ook geen dvd spelers en ook geen auto. Die heeft gewoon die luxe niet. Een pc is geen luxe, het is een noodzaak geworden en dat word het steeds meer. En die groep word (door de ervaring die ik met mijn moeder heb) wel degelijk gediscrimineerd, alleen heb je dat zelf niet door als je zelf wel beschikt over een pc met internet.
Kaaskopje
29-01-2009 om 20:14
Mijn oog viel op de reactie van Siem-p.
Het abonnement op internet is niet zozeer het probleem. Dat kun je net zo duur maken als je wilt en het is soms ook een kwestie van keuzes maken. Wat wel een probleem is is dat je om te kunnen internetten een computer nodig hebt en als je geen mensen kent die er wel een over hebben voor je dan heb je pech. Een nieuwe is onbetaalbaar en met een tweedehandsje loop je het risico dat hij snel de geest geeft of problemen geeft. Voor een monteur is geen geld.
siem-p
30-01-2009 om 12:49
Klopt fladderbeestje
Iemand (zoals mijn moeder) die anno 2009 nog steeds geen dvd-speler heeft omdat die 3 tientjes er al 3 te veel zijn koopt ook geen 2e hands pc. Gewoonweg omdat dat geld er niet is.
En mijn moeder leeft niet van een bijstandsuitkering maar ze werkt gewoon, ze heeft minder dan een bijstandsuitkering maar omdat dat verschil minder dan 100 honderd euro per maand is (precieze bedrag weet ik niet, doet er ook niet toe) kan ze geen aanvullende uitkering krijgen.
En dus is die 10 euro internet eigenlijk al 10 euro per maand te veel. Maar ergens voelt ze zich gedwongen om toch dat abonnement te hebben. Anders word ze uitgesloten van hoofdzaken.
En alle andere producten dvd-spelers, fotocamera's videorecorder, auto's en ga zo maar door hebben niks met de vraag te maken of er sprake is van discriminatie ten aanzien van het wel of niet hebben van internet met bijbehorende pc in een huishouden.
Ik voel mij ook niet gediscrimineerd omdat ik al 6 jaar niet de financiële mogelijkheid heb gehad om op vakantie te gaan.
siem-p
30-01-2009 om 13:08
Haha pelle!
Het is je vergeven hoor
Het gaat ook niet om het wel of niet hebben van garanties (wel fijn overigens dat het bij goed gaat met en 2ehands pc) maar of er sprake is van discriminatie.
Mijn opinie is dat er geen rekening gehouden word met verschillende groepen die niet mee kunnen doen met de automatisering van de regels en informatie.
De arme tak is een groep, de ouderen een andere groep. Er zullen vast nog meer "groepen" zijn die om wat voor reden dan ook niet mee kunnen doen met het internet.
En daar is in alle "vooruitgang" te weinig rekening mee gehouden. Het is voor de bedenkers van het digitaliseren van hoofdzaken te vanzelfsprekend dat elke Nederlander deel kan nemen aan de vernieuwing.