Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Yaron

Yaron

13-01-2009 om 10:53

Discriminatie vraag

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nee

Reina:"Nu staat het bijv. in plaatselijke bladen, dat blijft toch ook, neem ik aan?"
Nee, dat hoeft niet meer. Misschien zullen gemeenten het nog wel even doen (overgang, gewoonte), maar waterbeheer bij ons doet dat al lang niet meer bijvoorbeeld.
Groet,
Miriam Lavell

tonny

tonny

13-01-2009 om 22:11

Is zeker waar

wie geen beschikking heeft over internet, mist veel en mist steeds meer. Zo is dat. En inderdaad, dat werkt een tweedeling in de maatschappij in de hand.

Maar buren van 'in de zestig' kunnen het nog mákkelijk leren, omgaan met een computer, het is bijzonder dom als ze dat niet doen of niet willen proberen.
Dat hoogbejaarden van tegen de 90 het niet meer zien zitten om aan een computer te beginnen, dat kan ik snappen, maar zestigers?
Overal zijn cursussen voor vijftigplussers en in de bibliotheek kun je op internet als je zelf een computer plus internetaansluiting te duur vindt.

tonny

Tonny

Tonny:Maar buren van \'in de zestig\' kunnen het nog mákkelijk leren, omgaan met een computer, het is bijzonder dom als ze dat niet doen of niet willen proberen.

Dat geldt zeker niet voor alle mensen van die leeftijd,mijn moeder heeft op haar zestigste drie hersenbloedingen gehad,en hoewel ze nog (met hulp) helemaal zelfstandig woont,kan ze dit niet meer leren,simpelweg omdat er diverse beschadigingen in haar hersenen zijn ontstaan.zij is nu 75 en veel van haar vrienden /familieleden( tussen de 65 en de 80 jaar) ,kunnen het gewoonweg niet meer aanleren,hoe graag zij ook willen.
en dat is frustrerend,want,je zei het zelf al:wie geen beschikking heeft over internet, mist veel en mist steeds meer. Zo is dat. En inderdaad, dat werkt een tweedeling in de maatschappij in de hand.

Prulletje

Prulletje

13-01-2009 om 23:09

Zal altijd zo blijven

Heel vroeger ergerde de mensen zonder telefoon zich aan het feit dat er steeds meer per telefoon werd geregeld.
Toen kwam er een tijdperk dat voor alles naar pagina zoveel van teletekst werd verwezen, en de mensen zonder teletekst voelden zich achtergesteld.
En nu is het hetzelfde, maar dan vele malen groter, met internet aan de had.
Ik vind het moeilijk te zeggen of ik dit nou discriminatie vind. Je kunt enerzijds niet van bedrijven verwachten dat ze naast internet voor altijd andere media zullen blijven gebruiken. Anderzijds kan je de gewone mens niet verplichten internet te willen gebruiken.
Persoonlijk: Mijn moeder (begin 60) WIL geen computer. Ze zou het best kunnen begrijpen, maar ze heeft in haar hoofd dat ze geen computer WIL. Het is nu al zo dat zij de allerlaatste is die de nieuwste foto's van haar kleinkinderen ziet. En dat wij regelmatig dingen voor haar moeten opzoeken. Ik vind het treurig, vooral omdat ze waarschijnlijk nog zeker wel een jaar of twintig te leven heeft. En dus steeds meer zal missen. En dat is voor haar echt niet nodig. Misschien toch maar eens zo'n heel simpele laptop kopen. En met een duidelijke gebruiksaanwijzing gewoon brutaal op haar tafel zetten. Een beetje dwingerig. Eens kijken wat er dan gebeurt

Prulletje

Prulletje

jij vindt het treurig,omdat ze steeds meer zal gaan missen,dat begrijp ik volkomen.
maar wat vind je moeder zelf?klaagt ze erover dat ze zoveel mist?of vind ze het wel prima zo?in het laatste geval is er natuurlijk niets aan de hand,in het eerste geval heeft ze de keuze,of dingen gaan missen op een pc aanschaffen.

reina

reina

14-01-2009 om 07:12

Sus-anne

Het is heel rot dat jouw moeder het werken met internet niet onder de knie kan krijgen, maar dat heeft in haar geval te maken met medische redenen, niet met leeftijd. Er zijn ook mensen die niet meer kunnen lezen of het nooit hebben kunnen aanleren, ook zij ervaren buitengesloten te zijn op veel gebieden (die 2-deling bestaat al veel langer) Die problemen hebben niet met leeftijd te maken, maar met andere redenen en dat zal altijd zo blijven, niet iedereen kan helaas goed meekomen in de maatschappij, dat is heel lastig, maar onoverkomelijk, ben ik bang voor.
Maar veel 60++ van nu waren in de tijd dat computers gemeengoed werden nog geen 60+ (ik vind 60 overigens nog helemaal niet te oud om iets te leren...) Ik had een jaar of 10 een aantal collega's, nu ook 60++, die weigerden zich bezig te houden met computers en internet, want 'zij hadden dat echt niet nodig en vonden het zonde van hun tijd zich erin te verdiepen', de kans is groot dat een paar van hen nu ook moeite heeft alsnog eea te leren (of het nog steeds weigert). Computers zijn niet van de laatste paar jaar (wel het feit dat internet steeds gangbaarder wordt), ik heb een aantal jaar computercursussen gevolgd met iemand met wie ik al meer dan 15 jaar niet meer samen werk, de 65-er van nu was toen even oud als ik nu ben.

Jullie weten er allemaal geen fluit van

er wordt hier maar van alles geroepen, maar het is overduidelijk, jullie weten amper iets van deze materie (ouderen en internet). er zijn talloze voorzieningen in elke plaats beschikbaar waar computerloze ouderen gratis gebruik kunnen maken van internet. zo is hier (groot dorp) alleen al 2 ouderenvereningen die curcussen voor ouderen aanbieden, 1 openbaar internet-cafe met een beetje begeleiding (bieb) en 3 openbare internet-café in woonzorgvoorzieningen met 1 op 1 begeleiding door vrijwilligers (dus óók voor mensen die nog geen toets kunnen indrukken!!!!). en dan betalen en bieden nog vele grote bedrijven hun senioren/gepensioeneerderen gratis computerles aan en is er ook nog hulp aan huis voor ouderen die aantoonbaar niet 'weg' kunnen om de een of andere reden (b.v. een partner die niet alleen kan zijn omdat ie dementerend is).
die 3 internetcafe's met 1 op 1 begeleiding beheer ik. wij zijn elke door de weekse ochtend bezet met aan elke p.c. een vrijwilliger. 3 dagen wordt er 'les' gegeven ook 1 op 1 aan voornamelijk de groep ouderen die aan een 'curcusje' niet genoeg heeft. de meeste ouderen die bij ons beginnen zijn 75 plus. maar we hebben zelfs een heleboel 90plussers nog computervaardig gekregen.
wij worden gesponsord door instanties uit den haag. de rest van de internetcafé 's hebben hun financién voornamelijk van de banken. want ja, die willen graag dat ook alle ouderen kunnen internetten of in ieder geval de gratis mogelijkheid hebben. (logisch)
eigenlijk dus net zulke voorzieningen als er ooit waren voor mensen zonder auto, mensen zonder telefoon etc.
wij zijn dus eigenlijk de bus en de telefooncel voor de digibeet.
er komen bij ons heel vaak ouderen die gewoonweg niks zelf willen, maar wel even dat en dat na willen lezen. dat doen de vrijwilligers dan dus voor hun. of ze willen iets aanvragen of invullen. 's middags is het internet-cafe open zonder begeleiding en mag iedereen die dat wil erop. net zolang als je wil. om 20.00 gaat de deur op slot.
en ouderen die zelf roepen het niet te WILLEN, daar heb ik geen medelijden mee......die zorgen er zelf gewoon voor dat ze buiten de maatschappij komen te staan en dus zo afhankelijker dan misschien nodig zou zijn. kwestie van eigen keus lijkt me. maar dan moet je ook niet achteraf geen lopen zeuren over discriminatie of achtergesteld worden.
als ik niet WIL rijden/fietsen/bussen zal ik ook moeten accepteren dat ik dan dus amper ergens kom, simpel lijkt me.
groeten albana

En niet kunnen is kletskoek

en even ter aanvulling. van tevoren al roepen dat je iets niet kunt is precies hetzelfde als het niet willen. hoe weet je dat als je het niet probeert?
er is geen 1 oudere bij wie het niet gelukt is het enigzins te leren, als is het alleen al de muisvaardigheid. en ja ook ouderen met allerlei lichamelijke beperkingen kunnen het dus nog leren, zelfs licht dementerenden. als de begeleiding maar goed en langdurig genoeg is en er maar mogelijkheid is te oefenen kan je alles leren. ook als je erg oud bent. o,ja en dat internetcafe met 1 op 1 begeleiding bestaat al 7 jaar. en wij hebben ondertussen 1000-en ouderen (vrijwel allemaal hóogbejaard én met de nodige mankementen) computervaardig gekregen. alleen is meer dan de helft er niet meer (op deze wereld dan) en is er elke keer nieuwe aanwas. anders waren we allang gestopt.
groeten albana

Jesse_1

Jesse_1

14-01-2009 om 09:19

Geen pc

Bij "24 uur met..." was Theo Maassen. Die heeft dus (bewust) geen computer in huis. Maar die heeft natuurlijk wel een manager die een pc heeft.
Mijn moeder (65+) is buitengewoon onhandig met allerlei apparaten, snapt nooit ergens wat van. Toen een nichtje voor een aantal maanden naar het buitenland ging en een blog bij ging houden is mijn moeder zich er toch meer in gaan verdiepen en sindsdien mailt ze. Inmiddels (een paar jaar later) heeft ze ook haar eigen e-mail adres en is ze druk met digitale foto's, rode ogen wegpoetsen en Picasa. Valt allemaal niet mee, maar wel leuk om te zien dat zo'n digibeet toch nog aardig wat blijkt te kunnen!
Jesse

Prulletje

Prulletje

14-01-2009 om 09:21

Sus-anne

"maar wat vind je moeder zelf?klaagt ze erover dat ze zoveel mist?of vind ze het wel prima zo?"
Ja, dat had ik er niet bij vermeld. Nee, mijn moeder is dus ook zo'n "bejaarde" die af en toe klaagt over het feit dat je voor alle informatie op internet moet zijn. Overigens is Prulletje mijn moeders koosnaampje van vroeger voor mij. Dus het is maar goed ook dat ze dit allemaal niet leest
Ik ben eigenlijk best heel benieuwd wanneer en bij welke nieuwerwetse dingen ik zelf ga stranden.

Prulletje

amk

amk

14-01-2009 om 09:49

Elke plaats?

nou nee dus. In de woonplaats van mijn vader is geen ouderensoos of voorziening, geen bibliotheek, (de bibliobus komt 1x per 14 dagen in de naast gelegen plaats gedurende 2 uur!) En de openbaar vervoersvoorziening bestaat uit 2x per dag een scholieren bus. Die dan ook nog niet naar die plaats met de bibliobus rijdt.

Sommige gemeenten vinden dit gewoon niet belangrijk genoeg. Die hebben hun geld hard nodig om met de lage overheidsbijdrage per inwoner het enorme grondgebied te onderhouden. Dan is het belangrijker om tenminste een winkel in je dorp te hebben dan een bibliotheek.

Niet kunnen ben ik ten dele met je eens. Maar er zijn ook genoeg analfabeten en die moeten zich ook in allerlei bochten wringen. Vergis je niet tot op welk niveau analfabetisme voor komt. Ook onder jongeren zie ik kinderen worstelen met de pc. De man van mijn vriendin doet veel op de PC maar 2 van zijn zoons krijgen het niet voor elkaar, en dan zijn ze 14 / 15. Die hebben daardoor ook problemen op de middelbare school.

Vooral onder ouderen kan ik me de problemen goed voorstellen. Dan kun je het nog wel willen, maar het lukt niet. Niet iedereen heeft goede didactische vaardigheden om dit soort dingen over te brengen. Al die knoppen zijn best wel lastig. En hoeveel mensen worstelen er niet met de bediening van video en dvd. Dat hebben mijn ouders ook nog steeds niet onder de knie. Je interesse moet er ook nog naar uit gaan. Zeker als je ouder bent want dan is er geen echte noodzaak meer. De meesten van ons moeten het gebruiken voor werk of zijn er tijdens onze opleiding mee in aanraking gekomen. Ouderen niet, dat maakt het natuurlijk wel lastiger.

Er zijn gewoon heel grote verschillen tussen ouderen onderling.

groet,
Angela

Yaron

Yaron

14-01-2009 om 10:10

Albana

Ik vind het wel erg stellig wat je allemaal schrijft, hier in het dorp is geen internetcafé, geen ouderenvoorziening of een bieb, daar moeten we 10 kilometer voor rijden of fietsen. De bus komt wel, maar is eerst een eind lopen of fietsen en dat is voor mijn buren bijna niet te doen wegens gezondheidsproblemen en voor zoiets neem je ook geen taxi. Ik ben het met de schrijvers hier wel eens dat ze een computer kunnen aanschaffen en het nog kunnen leren, maar zij voelen zich daar al te oud voor en gezien hun gezondheidsproblemen snap ik dat ook wel weer en nee 20 jaar hebben ze zeer waarschijnlijk allebei niet meer te gaan.

Reina

je hebt gelijk,mijn moeder kan door medische redenen niet leren internetten,niet persé door haar leeftijd.
en de mensen om haar heen die het ook niet kunnen leren,dat is eigenlijk ook om andere redenen dan alleen leeftijd.feit blijft dat deze mensen zich steeds meer buitengesloten gaan voelen van de maatschappij.

Annelies Bon

Annelies Bon

14-01-2009 om 10:16

In breder perspectief

Beste,

Je kunt dit probleem in een breder perspectief plaatsen: 1 1/2 miljoen Nederlanders is laaggeletterd. Deze mensen zijn niet in staat informatie te halen uit teksten. Deze mensen hadden al aansluitingsproblemen. Je kunt die niet ontkennen.

Zie: http://www.weekvandealfabetisering.nl/laaggeletterdheid/
of:
http://www.lezenenschrijven.nl/

Annelies

Albana

Heb je zoekwoorden of websites waar ik dit soort cafees kan vinden. Het is wel wat voor m'n schoonmoeder, die wil wel maar het lukt niet, terwijl ze al verschillende cursussen bij ouderorganisaties in haar woonplaats heeft gevolgd.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

14-01-2009 om 10:43

Albana

Vanwaar die felle toon?
Ik zit in een universitaire internationale onderzoeksgroep met als onderwerp de interactie tussen mensen en computers. Een aantal van mijn collega's publiceert al jaren over hoe ouderen met computers omgaan.
Jouw eigen ervaringen zeggen iets, maar waarom dan roepen dat iedereen die iets anders denkt er geen fluit vanaf weet?
Groet, Ellen

koentje

koentje

14-01-2009 om 11:28

Bastet...

Mijn vader 65?
Mijn vader is 72 jaar geworden en een jaar of 15 geleden overleden...

Aan allen

voor al diegene die roepen dat er bij 'hun' geen vervoer of voorzieningen zijn: er zijn allerlei voorzieningen die het 'ziekenvervoer' regelen. die komen op opstapplaatsen of thuis. de gemeente moet daar in voorzien en dat doen ze ook. daar heb je een pasje voor en dat kunnen alle niet zieke 65+ers ook krijgen (of kopen, ik meen voor 2,50) en die bel je en die halen je op en brengen je ook weer thuis. daarmee kan je naar elke plek die je wil mits binnen een bepaalde afstand. en die is wel zo ruim dat je in die straal wel een bieb of zorgcentrum of wat dan ook vindt. je kunt er ook mee op bezoek bij je vriendin van vroeger.
dus niet vlakbij of maar 2 keer per dag een bus doet er niet toe.

voor ellen
ja, je hebt gelijk. maar ik heb al zó vaak de verhalen van o, die zielige ouderen die maar geen enkele mogelijkheid hebben gehoord. dat ik er gewoon soms iebel van wordt. en het ergste vindt ik dat allerlei mensen daar een mening over hebben terwijl ze zich er nog nooit ook maar enigzins in verdiept hebben. trouwens bepaalde ouderen houden dat ook wel een beetje (bewust) in stand.....maar als zij het zeggen kan ik het beter hebben/begrijpen. maar dat iedereen dan maar klakkeloos aanneemt dat dat ook zo is.....dat is toch raar???? waarom zoeken mensen dan geen informatie?? als je moeder van 80 iets 'zegt' over iets waarvan je weet dat ze dat eigenlijk niet wil...neem je dat toch niet zomaar aan? dan kijk je eerst toch eens in de rondte?

en voor diana
de informatievoorziening wat dit soort dingen betreft loopt ook vrijwel altijd via de ouderen. die moeten bereikt worden. dus via zorgkantoor, wijkzorg, ouderenbonden, wijkdiensten, bieb etc. etc.
naar 1 van die organisaties kan je toe en informeren.
ook veel info kan je vinden/ aanvragen bij "http://www.seniorweb.nl/".

en voor annelies:
dáár heb je groot gelijk in.

en voor jesse:
wij zijn dus als internet-cafe eigenlijk de sectretaris van alle ouderen hier ter plaatse.
(hoop dat ik niets vergeten ben)
groeten albana

En even ter aanvulling

en in al die 7 jaar zijn er nog nóóit. nóóit ouderen geweest die we niet op de een of andere manier 'iets' hebben kunnen leren. muis en toetsenbordvaardigheid is het 'minste' wat er geleerd is (en dat voor een verstandelijk beperkte/dementerende man, die ook nog 's halfzijdig verlamd was van 89 jaar). de rest (en dat zijn er per week zo'n 80!) heeft állemaal méér geleerd dus dan dat.
en dan nog voor diegene die écht niks kunnen zitten 2 maal per week mensen klaar die alles vóór je doen....
maar let wel, vrijwel al die mensen die eerst komen van ik kan het niet en leer het toch nooit, stromen na verloop van tijd (als hun angsten zijn overwonnen) alsnog door naar de echte 1 op 1 curcus, tot ze uiteindelijk alles zelf kunnen.
er komen ook enkele mensen die willen het gewoon niet en gebruiken dan dus de vrijwilligers als particulier secretaris. maar dat zijn er écht maar zo weinig, als je de grote groep bekijkt. en de mógelijkheid is er dus wel.
groeten albana

amk

amk

14-01-2009 om 13:54

Zieken vervoer

is een gemeentelijke aangelegenheid en die kunnen er dus ook beperkingen aan stellen.

In de gemeente van mijn ouders kom je er dus echt alleen voor in aanmerking als je niet met het gewone openbaar vervoer kunt reizen. Dan worden er ook maar een beperkt aantal kilometers per jaar vergoed en die moet je verantwoorden. Even naar de bibliotheek in januari kan dus gevolgen hebben voor je ziekenhuisbezoek in december. Zo'n extra voorziening met een goedkoop pasje is er dus niet.

Angela

Tinus_p

Tinus_p

14-01-2009 om 14:45

Knurf

Knurf:
"Ik zie nog steeds niet waarom het digitaal ter beschikking stellen van informatie dus discriminatie oplevert."
Het wordt discriminatie op het moment dat die informatie niet meer op een andere simpele manier toegankelijk is.
Ietsje anders; een concreet probleem is niet informatie sec, maar bankoverschrijvingen.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

14-01-2009 om 14:49

Knurf

" Ik zie nog steeds niet waarom het digitaal ter beschikking stellen van informatie dus discriminatie oplevert."

Nee, je snapt het niet. Het gaat niet om het ter beschikking stellen via internet, het gaat erom dat het via ANDERE kanalen niet meer gegeven wordt.
Geen overschrijvingsformulieren meer van de bank. Geen wekelijks of tweewekelijkse bankafschriften meer. Geen meneer meer bij de telefoon die iets voor je uitzoekt of die je een foldertje toe kan sturen.

Groet, Ellen

Maylise

Maylise

14-01-2009 om 15:20

Albana

De voorzieningen zijn er vast wel. Er is heel veel mogelijk meestal en er kan van alles geregeld worden. Het probleem is echter dat er een grote groep mensen zijn die dat overzicht niet zo hebben, niet precies weten wellke mogelijkheden er zijn of daar weinig inzicht in hebben. Natuurlijk zijn er genoeg bejaarden die en zelf pro actief genoeg zijn om achter dingen aan te gaan en/of een sociale kring hebben die hun daar mee helpt. Er zijn echter ook genoeg oudere mensen die dat allemaal niet doen want ze weten de mogelijkheden niet of snappen het niet. Net zoals er een groep bijstandsgerechtigden is die goed gebruik maakt van de extra mogelijkheden die hun geboden worden zoals extra subsidie op het een of ander en een groep bijstandsgerechtigden die dat niet doet. En dat is dan niet uit principe maar omdat ze er niks van afweten of het te ingewikkeld vinden, de juiste weg niet weten te vinden.
Er is gewoon een groep mensen waaronder een deel van de ouderen maar ook analfabeten, mensen die de taal niet goed spreken en mensen met een heel laag iq voor wie dingen vlug te ingewikkeld lijken of zijn. Misschien dat deze mensen het objectief gezien best zouden kunnen leren maar het vormt vaak een te grote drempel, het lijkt te ingewikkeld en dan haken mensen af.
De mondige bejaarde die even een vervoerspasje regelt om daarmee het internetcafé te bezoeken zal het vast kunnen leren maar niet elk ouder iemand weet van deze mogelijkheden, weet hoe je het aan moet vragen, kan de wegwijs met alle formulieren of heeft een netwerk dat daarmee kan helpen.
En hoe leuk alle ervaringsverhalen in dit draadje ook zijn het zijn natuurlijk wel rokende opa's van 90 verhalen. Individueel gaat het prima op maar niet voor elk mens.
Juist om deze groep mensen te beschermen (dus niet alleen ouderen maar ook andere mensen die moeilijk meekomen) blijf ik een groot voorstander van informatie ook via andere kanalen beschikbaar houden zodat ook deze groep mensen in de maatschappij mee blijven kunnen komen.

Maylise

Nee hoor amk

dat bestaat niet. het mag zo niet eens wettelijk. wél mag een gemeente de eigen bijdrage 'afhankelijk' laten zijn van de mogelijkheden van ander openbaar vervoer in de omgeving en dat in combinatie met de indicatie bepaalt je 'eigen bijdrage'. maar een gemeente met amper openbaar vervoer moet dus méér ouderen in aanmerking laten komen voor ziekenvervoer. daar komt het op neer. en dus óók ouderen die amper beperkingen hebben, maar gewoon 'oud' zijn en dus niet tot 12.00 's nachts op de disco-bus kunnen wachten om die reden.
en dan geen vervoer meer bieden als je teveel gebruikt maakt in periode geld ook niet. want wat als ik dagelijks om de een of andere reden 6 keer naar het ziekenhuis moet? trouwens sociale contacten en maatschappelijk mee blijven draaien zijn 1 van de belangrijkste indicaties om in aanmerking te komen voor ziekenvervoer. daar valt naar een internet-curcus gaan in de bieb dus ook onder.
wanneer hebben ze voor het laatst geïnformeerd? er is de laatste jaren behoorlijk wat veranderd namelijk aan ziekenvervoer.en je kan net zo vaak opnieuw een aanvraag doen als je omstandigheden veranderen (of de regels).
groeten albana

Maylise

op zich ben ik met je eens dat er altijd een groep blijft die 'buiten' de boot vallen om de een of andere manier. omdaarvoor allerlei voorzieningen in stand te houden ben ik níet mee eens. wel zouden ze die mensen tegemoet kunnen komen met eventuele aanpassingen.
we hebben toch ook niet alle folders die overal liggen op luistercd beschikbaar? voor blinden en analfabeten b.v. die vallen bij folders namelijk ook buiten de boot.
zo'n groep mensen zal altijd blijven bestaan denk ik.
groeten albana

Monique D*

Monique D*

14-01-2009 om 19:36

Wat voorbeelden van "jongeren" (40+), ouderen en paramedici

Een kennis van mij, die rond de 40 jaar is, weigerde een pc te nemen. Zij vond dat ondingen, ze vond het te groot voor haar huis en vond het ook niet nodig om dit voor haar dochter (die toen op de middelbare school zat) aan te schaffen. Zij weigerde zelfs een pc (toen met windows 3.11) die zij gratis mocht krijgen! Ook had zij het rechtm als bijstandsmoeder een pc aan te schaffen via de gemeente voor haar dochter. Maar zij weigerde dit.. de dochter kon wel gebruik maken van internet op school.
Een andere vriendin (toen midden 40) maakte wel gebruik van een pc met windows 3.11 die ze gekregen heeft van een buurman die op een basisschool werkte. Die school dumpte die pc's en gaf het dus door aan die vriendin. Er waren onderwijsprogramma's op die werden gebruikt door het zusje van de dochter van bovenstaande kennis. Jammer dat die pc het ineens liet afweten. Ik dacht de oplossing voor haar gevonden te hebben. Ik had zelf een pc met alles erop en eraan: het beschikte over alle windows 98 ,officeprogramma's, alle standaardprogramma's, Outlook Express en een modem om mee in te bellen. Ik was toe aan een andere pc en besloot die vriendin te verrassen met die computer. Ik nam het mee naar haar huis. Hoe groot was mijn verbazing dat die vriendin die pc helemaal niet accepteerde: "Wàar moet dat ding staan? Wàt moet ik ermee? Wil je dat in's-hemelsnaam terugnemen??" Ik zag mijzelf al die pc van haar etagewoning twee trappen naar beneden sjouwen totdat iemand anders die daar ook was zei dat zij die pc wel wilde voor haar zoon van 14 jaar. Hij was er wel blij mee!
Zo zie je maar weer, ook jongere mensen kunnen een aversie hebben van pc's.. en ze missen niets.
Mijn beste vriendin heeft pas een pc gekocht met een internetaansluiting. Zij mailt en internet nu dat het een lieve lust was. Daarvoor maakte ze gebruik van pc met windows 3.11 en een pc met DBASE en Wordperfect. Haar man weet niet hoe hij die pc aan moet zetten.. Haar dochters hyven en msn-en dat het een lieve lust is.
Mijn ouders (eind 60 en midden 70) weten wel wat internet te bieden heeft, maar gebruiken het zelf nooit. De postbank bood mijn vader aan om te internetbankieren. Ik had hem op de pc laten zien hoe het werkt. Hij wilde daar niet aan, dan moest hij altijd op de computer om zijn financiën te regelen en dat zag hij niet zitten. Ook was hij er niet mee eens dat zijn bankafschriften een keer in de maand kwamen en niet, zoals hij gewend is, elke week op de post werd gedaan. Dat hij die posten via telebankieren op het scherm in beeld kon krijgen vond hij niets. Dan moest hij die hele pc opstarten en stel dat het niet lukte om dat programma te bedienen? Veel te veel moeite. Mijn vader heeft hemel en aarde bewogen om weer gebruik te kunnen maken van de "fysieke" overschrijvingen en bankafschriften. En is mijn vader dom? Nee, hij is een hoogopgeleid man.
Mijn oma (bijna 90) heeft nooit een tv thuis gehad. Niet omdat zij er tegen was, maar alle apparaten die afhankelijk zijn van electriciteit vindt ze eng (net zoals wasmachines, drogers, etc.). Ze heeft alleen een radio, waarvan ze de stekker uittrekt. Nee, die krijg je zeker niet aan een computer met internet.. ze is wel op de hoogte van de actualiteiten via de radio.
Via mijn werk kom ik in contact met paramedici. Zij zijn verplicht met een computer met internet te werken omdat ze de meeste zorgverzekeraars eisen dat ze declareren via internet. Een andere weg is er niet. Zij voelen zich meer en meer gedwongen om de digitale tijdperk in te gaan.
Conclusie: je kan zelf bepalen of je meedoet met het digitale tijdperk, maar soms kom je in situaties dat je er toch afhankelijk van bent!
Discriminatie? Het is maar hoe je het ervaart. De twee bovengenoemde vriendinnen en de paramedici hebben dit niet ervaren als discriminatie. De vriendinnen vonden het leven ook prima zonder een computer en die medici voelden zich min of meer gedwongen om gebruik te maken van de nieuwste computers. En dan niet te vergeten de snelle ontwikkelingen op dat gebied dat ze ook nog, naast hun vak, moeten bijbenen!
Volgens mij is dit geen discriminatie, want als je wil kan je het wel leren. Desnoods de meest simpele kneepjes op een SIM-pc, zoals iemand reeds eerder noemde.

pristel

pristel

14-01-2009 om 21:31

Ze kunnen wel, maar ze willen niet

Dat wordt nogal eens gezegd. "Als je maar wilt, dan lukt het wel." Ik vind dat nogal makkelijk. Voor sommigen is en blijft het moeilijk, vooral als er iets geks gebeurt. en dat gebeurt nogal eens me computers.

M'n buren: buurman is functioneel analfabeet en heeft zeer slechte ogen. Hij begint er niet aan. Zou ook weinig zin hebben. Buurvrouw wil heel graag: cursus gevolgd elders en bij mij. Ze doet nu met moeite een en ander met de computer, maar zeer beperkt. Ze zijn al een keer opgelicht door kpn die ongevraagd een provider installeerde, terwijl ze al een (gratis) provider hadden. Heel vaak gaat het mis ("de computer doet het niet!"). Als we dan komen helpen, blijkt iedere keer weer hoe weinig begrip ze hebben van de computer, en hoe kwetsbaar ze daardoor zijn. Ze snappen niets van virussen, malware, beveiliging, etc. Je houdt je hart vast als zij zouden gaan internetbankieren. Ik zal het ze zeker afraden.

Andere buurman (kan wel lezen, maar nauwelijks schrijven) heeft ook een computer aangeschaft. Hij heeft zijn zomerhuisjes laten aanbieden, en hij wil kunnen mailen. Hij heeft een veel te duur abonnement aangesmeerd gekregen en heeft voortdurend 'storingen', waar velen veel geld aan verdienen. Het gaat dan om dingen als: mailbox vol. Snapt ook niets van beveiligingen enzo. Ook hem zal ik internetbankieren afraden.

Mijn ervaring is dat sommige mensen problemen hebben met de gekste dingen; heel vaak is de computer 'kapot', en die problemen blijven zich voordoen.

Mijn moeder wil niet aan de computer, maar haar zie ik het nog wel onder de knie krijgen. Mijn schoonmoeder: dat lukt never nooit niet. Een tante van 85 heeft er wel oren naar, en misschien begint ze er nog wel een keer aan. Maar ik ben daar wat huiverig voor. Ze heeft het namelijk niet breed, dus bij problemen kan ze geen betaalde hulp inroepen. En wij wonen erg ver weg; ik ben niet in staat om 4 keer per week er heen te rijden.

Ik heb ook collega's die digibeet zijn. Dat is bijzonder vervelend. Ook zij zijn altijd bestanden kwijt, hun mail komt nooit aan of ze konden iets niet doen omdat 'de computer weer kapot is'. Over hen oordeel ik harder, omdat ook anderen daar flink last van hebben. Ik vind dat zij zich zouden moeten digibetiseren of anders ontslagen zouden moeten worden.

Pris

Madelon

Madelon

14-01-2009 om 22:54

Je hoeft niet eens analfabeet te zijn

Ik werk in een bibliotheek waar ook ge-internet kan worden. Je moet dan een internetbonnetje kopen bij de betaalautomaat, of als je een pasje hebt, daar een tegoed op zetten via diezelfde automaat, en dan kun je inloggen.
Sinds ongeveer een jaar komt er een bejaard echtpaar met enige regelmaat internetten. Hun kleinzoon is naar een ver buitenland verhuisd, die zien ze maar eens in de zoveel maanden, en die jongen houdt een weblog bij met foto's, waarop ook gereageerd kan worden. Ideaal om zo toch contact te houden.
Ja, als je tenminste weet hoe je een muis moet vasthouden. Wat een URL is en hoe je die intikt, graag zonder fouten anders 'doetie het niet'. Hoe je moet scrollen. Hoe je een reactie tikt (niet een streepje-tussen-elke-2-woorden maar een spatie, bijvoorbeeld). Hoe je de foto's op dat blog uitprint. Hoe je om te beginnen aan zo'n internetbon komt. En wat is inloggen nou weer???

Meestal is het te druk om 1 op 1 hulp te gaan bieden (zo'n internetcafé als dat van Albana lijkt me meer dan ideaal juist voor zulke mensen, maar dat heb je hier niet) en ze lopen om de haverklap vast. Dan weer tikken ze een puntje of kommaatje teveel in de URL van de weblog, dan weer lukt het reageren niet omdat ze opeens de verzendknop kwijt zijn (even naar onder scrollen, of het schermpje op maximaal zetten en je ziet hem...), of ze willen een foto geprint hebben in kleur en dat lukt niet, enz. enz. enz. Kortom, we rennen nogal eens even naar ze toe voor een beetje hulp.

Ze hebben een keer een schoonzoon meegebracht die een hele middag geduldig met ze heeft zitten oefenen en dan nog blijf je tegen dit soort dingen aanlopen. Mijn petje af dat ze nog komen, ze geven het niet op, zitten hele middagen met een grote uilebril op met de neus bijna op het scherm te turen hoe het moet en hebben ons als personeel al eens een doos bonbons kado gedaan omdat ze ons zo geduldig vinden.

En zij zijn echt niet dom, ze zijn beslist niet analfabeet etc. Het ís ook gewoon heel ingewikkeld en er komt een hoop bij kijken om bv een simpele reactie op een weblog te tikken, hoe 'foolproof' die sites dan ook in elkaar mogen zitten.

Dus ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die daar niet meer aan beginnen.

Aan de andere kant ben ik het er ook mee eens dat je een hoop kunt leren als je het echt wilt, dat illustreert bovenstaand verhaal ook wel. (Ik zou deze mensen overigens ook afraden om te gaan internetbankieren, mochten ze daar al zin in hebben...)

Bastet

Bastet

15-01-2009 om 07:37

Koentje(ot)

De start van de draad gaat over mensen van 60,je vertelde over je vader die een stuk ouder is,dat was dus juist mijn punt,het leeftijdsverschil.
Bastet

Makkelijk is ook wat anders

dat ik het standpunt heb dat iedereen het kan leren als ie maar wil, wil nog niet zeggen dat het 'makkelijk' is. wat de ervaring in ieder geval geleerd heeft is dat het 'makkelijker' te leren is in een gecontroleerde omgeving zoals in een internet-cafe dan in een thuissituatie. in een thuissituatie gebeuren er onbewust nogal eens dingen die verstrekkende gevolgen hebben voor het aangezicht en de werking van je p.c. dat is iets wat het voor 'beginners' erg verwarrend maakt.
in een internet-cafe heb je dat niet. als je daar de taakbalk naar boven sleept of de snelkoppelingen van het bureaublad tig keer copiëert is het de volgende dag weer hersteld. bij jouw thuis niet. en als al die foutjes maar door en door gaan en erop blijven staan zie je op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer. als je dan als beginneling per se toch thuis wil internetten en oefenen etc. neem dan in ieder geval een lap-top zodat je die mee kan nemen naar plaatsen toe waar ze je eventueel met kleinigheidjes kunnen helpen (misschien tip voor diegene waarvan de ouders overwegen om...). je gaat naar je internet-les met lap-top onder de arm en aldaar zullen ze je heus wel even met die kleine foutjes die je zelf onbewust gemaakt hebt even helpen.(zijn vaak standaard en dezelfde dingen, mijn vrijwilligers zouden er in 3 minuten mee klaar zijn....een bedrijf ziet zulke p.c.'s niet dagelijks en zal w.s. aanraden te formateren....2 dagen p.c. kwijt én onkosten.)
áls mensen dan aan het leren zijn geslagen die volkomen digibeet zijn is stap 1 om ze met de muis en toetsenbord om te laten gaan. gemiddeld kost zoiets al een maand tijd minimaal. daarna volgt pas e-mailen. internetten, eventueel word of excell. afhankelijk van wat mensen ermee willen wordt ondertussen ook nog e.a. geleerd over beveiliging (als mensen alleen word en excell willen leren en geen internetverbinden willen is dat b.v. weer niet nodig), dingen opslaan, enige instellingen etc.
pas hélemaal aan het eind van dit traject(reken minimaal 1 jaar!) komt er ergens internet-bankieren of skypen (érg geliefd bij ouderen.....grátis bellen!!!!) om de hoek kijken.
over die bankzaken en eventuele discriminatie die daaruit voort komt.....er bestaat ook nog altijd zoiets als een telefoon....je kan ook telefonisch overboekingen doen. zelfs als overschrijvingen er niet meer zouden zijn. en last but not least. je kan ook nog altijd zelf naar de bank en het aldaar regelen. (tenminste bij onze bank nog wel)
ik denk dat het belangrijk is ook voor ouderen en welke doelgroep dan ook om in ieder geval te proberen om nieuwe ontwikkelingen voor zover mogelijk 'bij' te benen. dat was vroeger al zo (denk aan ontwikkelingen van telefoon, t.v. etc.) en is nu niet anders. ook toen was een telefoon erg moeilijk voor iemand die daar nooit 'aan' wilde. en angstaanwekkend, want hoe kan een stem van iemand ver weg in hemelsnaam door zo'n dun draadje??? en is dat niet gevaarlijk dan? raak je je stem niet kwijt?
met de ontwikkelingen nu is het niet anders. en hoe langer je wacht, hoe meer je 'achter' zult raken én afhankelijker én buiten de maatschappij. de keuze is aan jezelf.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.