Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Yaron

Yaron

13-01-2009 om 10:53

Discriminatie vraag

Mijn buren van in de zestig vinden dat ze gediscrimineerd worden omdat ze geen computer en internet hebben. Voor veel informatie moet je tegenwoordig op internet kijken of een mail sturen, ik vind wel dat ze gelijk hebben dat er ook alternatieven aangeboden moeten worden, want er zijn genoeg mensen die nog geen internet hebben. Nou vind ik dit geen vorm van discriminatie, want het gaat er niet over wie of wat ze zijn, maar wat ze hebben, volgens mij kun je niet gediscrimineerd worden over wat je wel of niet bezit. Wat vinden jullie hiervan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

13-01-2009 om 11:05

Zucht

Yaron:
" Nou vind ik dit geen vorm van discriminatie, want het gaat er niet over wie of wat ze zijn, maar wat ze hebben, volgens mij kun je niet gediscrimineerd worden over wat je wel of niet bezit. Wat vinden jullie hiervan?"
Dat je zit te zeuren over woordjes. Terwijl die mensen een probleem hebben.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

13-01-2009 om 11:11

Discriminatie

Het woord discriminatie zegt niet zoveel. Letterlijk betekent het "onderscheid maken", het wordt pas iets slechts als je onderscheid maakt of mensen achterstelt op oneigenlijke gronden. Zoals ras bijvoorbeeld.
(en zelfs dan is onderscheid maken soms geoorloofd. Een regisseur die Sneeuwwitje wil verfilmen mag als eis stellen dat de hoofdrolspeelster blank is).

Je buren worden op een bepaalde manier achtergesteld omdat ze geen internet hebben. Dat zou je misschien wel discriminatie kunnen noemen, het is achterstelling van groepen mensen in situaties waarin niet achtergesteld zou mogen worden.
Maar waarom is het zo belangrijk of die term nou precies past? Willen ze een zaak aanspannen bij de Commissie Gelijke Behandeling?
Interessanter vind ik de vraag óf je in deze tijd van mensen mag verwachten dat ze internet hebben. Het is al wel gebruikelijk van mensen te verwachten dat ze telefoon hebben. Het moment dat internet ook tot de basisuitrusting van een huishouden geacht wordt te horen, lijkt niet meer ver weg.

Groet, Ellen

Ellen

Volgens mij is dat al zo. Zeker voor de jongere generatie. Probeer maar eens een opleiding te volgen zonder thuisgebruik van internet. Dat gaat er moeilijk (en je zal bv regelmatig tevergeefs op school staan omdat je op internet aangekondigd lesuitval hebt gemist).
Overigens valt er nog wel voor het dagelijks leven info te halen via folders en telefoon, maar internet biedt veel uitgebreider info. Ik kan me voorstellen dat de buren van Yaron vinden dat ze achtergesteld worden, hoewel ze dat alleen echt kunnen weten als ze de gebruiksmogelijkheden van internet kennen en kunnen toepassen. Anders is het zeuren over iets wat je niet kent en waarvan je vermoed dat het meerwaarde aan je leven geeft.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

13-01-2009 om 11:53

Silone

"Volgens mij is dat al zo. Zeker voor de jongere generatie."

Voor de jongere generatie zeker, maar ik bedoelde: voor iederéén. Er komt een moment dat dienstverleners en misschien zelfs overheden gaan zeggen "tsja mevrouw, maar als u geen internet heeft, dan houdt het op natuurlijk" en dat "men" vindt dat ze daar gelijk in hebben.

"hoewel ze dat alleen echt kunnen weten als ze de gebruiksmogelijkheden van internet kennen en kunnen toepassen"

Neuh. Luister maar eens hoe vaak je te horen krijgt op radio en tv "Meer weten? Kijk op www.........". Dan krijg je al heel snel het gevoel dat je informatie mist.
En banken zijn er glashard in: als je niet internetbankiert heb je pech, bepaalde services die vroeger vanzelfsprekend waren worden gewoon gestopt of zijn alleen nog tegen betaling verkrijgbaar.

Dat die mensen iets missen zonder internet is een reëel probleem en je hoeft geen internet te kennen om dat te merken.

Groet, Ellen

Bastet

Bastet

13-01-2009 om 12:04

Eens met knurf

In de bieb kun je internetten,en ik ken zat mensen die nog niet internetbankieren!Dus nee,ik vind dit onzin,ik ken zat zestigers die wel internet hebben,zelfs mijn pa zit op hyves,mijn moeder en schoonouders hebben internet,en mijn opa van 93 belt gewoon zijn kelinkinderen als hij iets wil opzoeken....en anders zijn er nog mogelijkheden zoals de bieb dus.
Groetjes,Bastet

Nee geen onzin

Met ouders die beiden boven de 75 zijn en nooit geleerd hebben met een computer om te gaan, zie ik het probleem van dichtbij. Het is geen kwestie van "naar de bieb gaan en internet raadplegen" zoals Knurf het stelt. Ondanks het volgen van een cursus, is het medium "computer" voor mijn ouders gewoon een heel onbegrijpelijk iets dat zij zich waarschijnlijk niet meer eigen zullen maken.
Ik merk dat steeds meer zaken lastiger of zelfs niet te regelen zijn zonder internet. Mensen als mijn ouders zijn daar de dupe van. Het is als een voortdenderende trein waar zij vergeten zijn op tijd in te stappen.
n@nny

Ellen Wouters

Ellen Wouters

13-01-2009 om 12:19

Fundamenteel onbegrip

Dat jóuw(=algemeen, niet tegen iemand in het bijzonder) paps en mams met internet overweg kunnen, wil niet zeggen dat dat voor elke 65-plusser geldt of moet gelden.

Ik ken ouderen die een fundamenteel onbegrip hebben van computers en internet. Die komen er ook niet met een cursusje in de bieb, ze snáppen gewoon echt niet wat het is en hoe het werkt. Zélfs niet als je het op kleuterniveau uitlegt en het honderd keer voordoet.

Jongeren ontkomen er niet aan door school en werk, die krijgen het mee op een leeftijd dat ze nog flexibel van geest zijn en zich makkelijk aanpassen aan techniek.
Sommige ouderen lukt het ook. Dat is fijn voor ze. Maar dat kun je niet tot norm verheffen voor alle ouderen.

Groet, Ellen

koentje

koentje

13-01-2009 om 12:30

Ik begrijp

dat wel van ouderen. Zeker als je al iets ouder bent als 60 dan speelt gewoon ook een rol dat een heleboel dingen, zoals omgaan met de computer, niet meer zo gemakkelijk aanleert. Al is het alleen al dat je dingen vaker vergeet. En dat je even naar de bieb kan om dar te internetten vind ik echt een kulverhaal. Daar heb je toch ook niet zomaar even een mailadres aangelegd om maarwat te noemen?
Enkele weken geleden zijn wij verhuisd. Ik had iedereen een mail gestuurd met ons nieuwe adres. Gelukkig dacht ik nog net aan wat oma's en oudere familieleden die op die manier geen adres wijziging kregen, dus die hebben nog een kaartje gehad.
Nee, discriminatie is nogal een beschuldigend woord alsof het iets is wat gedaan wordt op grond van bepaalde eigenschappen van mensen. Maar ik kan me voorstellen dat ze zich wat geisoleerd voelen!

Internetbankieren probleem

Beschikbaarheid én kennis van internet wordt steeds meer de norm. En dat kan problemen gaan opleveren. Zo heeft mijn moeder van 83 te horen gekregen dat ze over een half jaar bij haar eigen bank, waar ze overigens al meer dan vijftig jaar trouwe klant is, niet meer een papieren bankoverschrijving kan uitvoeren. Ze wordt geacht alles per automatische incasso of internetbankieren te doen.

Discriminatie is een groot woord, maar ik vind het toch wel een vorm van discriminatie van oudere mensen die op die leeftijd toch echt niet meer in staat zijn om die overstap te maken. Hoewel ze geestelijk prima bij is, is het leerproces voor haar wat moeilijker en dat zie je b.v. ook al bij gebruik van de mobiele telefoon (wel erg veel mogelijkheden), het instellen van televisiekanalen etc.

Het alternatief qua bankoverschrijvingen zal dan waarschijnlijk worden dat ik als dochter en mederekeninghouder voor haar de overschrijvingen moet gaan verzorgen. Inleveren op haar zelfstandigheid en Weer een stukje extra afhankelijkheid in haar beleving!

Eh, kent iemand trouwens banken waar ze de komende tien jaar nog wel gewoon haar overboeking kan inleveren (of per post versturen) en die garanderen dat deze faciliteit ook zo blijft? Dit zou een goede reden kunnen zijn om alsnog over te stappen! En tegelijkertijd een goede marketingtool van de betreffende bank die iedereen serieus blijft nemen!

Karly

Mijn vader....

is net 65 en gaat als ie de 80 haalt echt problemen krijgen ben ik bang. Hij is een principiele computerweigeraar. Hij wil er gewoon geen. Op zich zijn goed recht, maar ondertussen wel klagen dat steeds meer dingen lastig te regelen zijn zonder computer. Hij gaat dus ook niet naar de bibliotheek of zo. Hij wil het gewoon niet. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet erg slim van hem vindt. En ik vraag me af wanneer het moment komt dat ie bij anderen (kroost?) moet gaan aankloppen om bv zijn bankzaken te regelen.

Ingrid

Ellen

Neuh. Luister maar eens hoe vaak je te horen krijgt op radio en tv "Meer weten? Kijk op www.........". Dan krijg je al heel snel het gevoel dat je informatie mist.

Precies! Dat dacht mijn vader ook. Dus alleen al daarvoor heeft hij 3 jaar geleden een laptop aangeschaft. En wat doet hij ermee? Emailen, zijn 10 bekende sites bekijken en spelletjes. Maar dus niet al die nuttige info opzoeken die hij op zijn manier zo enorm mistte, omdat dat de hele tijd op radio en tv te horen was. Met dat voorbeeld in mij achterhoofd snap je mijn eerste reactie misschien beter.

Mijn vader ook

Hij MOEST in de jaren 70 af en toe op het werk wat dingen invoeren op een terminal, heeft dus echt wel eens achter een computer gezeten. Maar hij WEIGERT zo'n ding in huis te halen (alle pc's die we de afgelopen jaren cadeau gedaan hebben hebben het huis al lang weer verlaten), hij heeft niet alleen computerangst maar echte computerHAAT.

En hij heeft flink veel kennissen en generatiegenoten die het echt niet willen of echt niet kunnen.

Als de ontwikkeling zo doorgaat, dan vrees ik dat er de komende 20 jaar veel mensen geisoleerd raken.

Zelf heb ik het ook een beetje. In Rotterdam kun je binnenkort alleen nog maar met een chipkaart in de metro. Dus nu ga ik de metro gewoon helemaal boycotten. Ik heb een paar erg slechte ervaringen met een chipkaart, ik vertrouw die dingen voor geen biet, ik weiger er verder aan mee te werken. Dan maar een omweg met de bus of vaker fietsen.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

13-01-2009 om 13:49

Aha

Silone,

ik begrijp nu dat je bedoelt dat veel informatie interessant lijkt, maar in de praktijk heel goed gemist kan worden. Daar kan ik me iets bij voorstellen.

Neemt niet weg dat bankieren zonder internet al heel moeilijk is geworden, dat de belastingdienst moeilijk begint te doen over papieren aangiften, en zo verder.

Groet, Ellen

Hillary

Hillary

13-01-2009 om 13:54

Groot verschil

Om mij heen zie ik een groot verschil tussen ouderen onderling. Mijn schoonouders van ruim in de 70 hebben een pc. e-mail hebben ze al enkele jaren. Schoonvader heeft een cursus gevolgd en al vele malen hebben diverse kinderen, schoonkinderen en kleinkinderen laten zien hoe hij zijn mail moet binnen halen. Schoonmoeder heeft niet eens de moeite genomen om te kijken, die moppert alleen dat schoonvader het niet snapt. Maar goed het kost dus nog steeds moeite. Dit is bijzonder slecht voor hun sociale leven, want wat komt er nou over de mail? Dat zijn uitnodigingen, foto's etc van vrienden en kennissen, mensen van dezelfde leeftijd dus, die wel volop van dit medium gebruik maken. Waarom lukt het die mensen nu wel en mijn schoonouders nou niet? Dat begrijp ik niet. Mijn eigen ouders zijn wat jonger, zestigers, maar wij hadden thuis als een van de eersten een pc via zo'n pc-prive project, ergens in de jaren 80. Ondanks dat mijn vader in zijn werk nooit iets met computers heeft moeten doen kan hij er behoorlijk goed mee overweg. Volgens mij wist mijn moeder (60) tot een jaar geleden niet eens hoe hij aan en uit moest, maar wat gebeurde er: de kleinkinderen gingen op hyves en die wonen 200 km verder. Dus die hebben nu een oma op hyves. Regelmatig stuurt mijn moeder nu een link door van iets leuks dat ze op internet heeft gevonden over haar familie ofzo, want googlen blijkt toch wel een erg leuke bezigheid te zijn. Je kunt het dus altijd nog leren. Overigens zie ik om mij heen ook nog een flinke groep veertigers die geen flauw benul hebben van internet. Heb een aantal bouwvakkers in mijn familie en vriendenkring met een eigen bedrijf. PC staat in huis en die wordt gebruikt door hun kinderen. Als je een mailtje stuurt wordt die door echtgenote of kinderen uitgedraaid voor vader. Antwoord komt er nooit, want ze hebben geen flauw idee hoe het werkt. Facturen worden door echtgenote gemaakt en verzonden. Inderdaad denk ik dat als je niet weet wat het is, dat je dan ook niet weet wat je mist, maar ik zou me toch behoorlijk stom voelen als ik tot de twee ouders op school zou behoren die de nieuwsbrief uitgeprint moeten krijgen ipv over de mail, om maar wat te noemen. Ooit krijg je toch wel de behoefte om je erin te verdiepen lijkt mij? Zeker als je pas in de veertig bent.

Yaron

Yaron

13-01-2009 om 14:15

Reactie

Het ging mij met mijn vraag niet over het hebben van wel of geen computer met internet (ook een interessante discussie) maar wanneer iets discriminatie is.
Overigens in het geval van mijn buren, ze hebben een pensioen een huurhuis en geen auto, daar hebben ze geen geld voor dus kunnen ze ook niet naar de bieb. De dichtsbijzijnde bieb is hier 10 km vandaan en de mensen hebben gezondheidsproblemen dus fietsen lukt ook niet meer. Als ze iets op internet op willen lezen dan kan dat eventueel wel bij hun kinderen, maar dat willen ze ook niet te vaak doen. En zelf computeren zien ze ook niet zitten.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

13-01-2009 om 14:17

Hillary

"Waarom lukt het die mensen nu wel en mijn schoonouders nou niet? Dat begrijp ik niet."

Vertaal het eens naar hoe het zou zijn als de auto een paar jaar geleden was uitgevonden en voor een groot publiek beschikbaar was gekomen, en dat het de norm wordt dat je autorijdt.
In een paar jaar tijd worden alle 65-plussers geconfronteerd met dat ze eigenlijk van de maatschappij moeten leren schakelen, sturen, gas geven, verkeersinzicht krijgen, verkeersregels leren, leren anticiperen, etc. En dat ze stom zijn als ze het niet doen of kunnen. En dat de bussen ermee ophouden, want iedereen heeft immers een auto.

De ene senior kan dat nog wel leren, eventueel gedreven doordat de kleinkinderen ver weg wonen. Maar zou je werkelijk verbaasd zijn als er ook mensen zijn die dat niet meer onder de knie krijgen op die leeftijd?

En dan is autorijden nog heel concreet en tastbaar. Computers zijn dat niet. Computers zijn heel abstract. Ik heb wel eens van iemand de vraag gekregen waarom de inkt van de printer wel op kon raken, maar de inkt van de letters op het beeldscherm niet. Dat kun je een achterlijke vraag vinden, maar vanuit het referentiekader van iemand die alleen maar inkt kent, is dat een normale en logische vraag.
Begin jij maar eens aan zo iemand uit te leggen hoe het kan dat je mail online kunt lezen, maar dat als je 'm eenmaal gedownload hebt naar je eigen computer, dat ie dan niet meer vanuit de bibliotheek te lezen is.

"Je kunt het dus altijd nog leren."

En dat vind jij, op grond van het feit dat jouw ouders het kunnen? Pfoeh, wat een keiharde generalisatie. Mijn ouders konden het leren, dus kan iedereen het. Sorry dat ik het zeg, maar reageert nu wel heel erg vanuit je eigen wereld.

"Ooit krijg je toch wel de behoefte om je erin te verdiepen lijkt mij?"
Jij wel, omdat het in jouw referentiekader leuk en spannend en interessant is. Voor andere mensen niet. Die moeten. Van de bank, van de school, van de baas, van de maatschappij. Tegelijkertijd horen ze dat computers en internet allerlei gevaren en nadelen kennen (virussen! spam! hoaxes! phishing mails! hackers! gewiste harde schijf, alles kwijt!) Dat motiveert niet erg om het leuk te gaan vinden of eens lekker te gaan experimenteren.

Groet, Ellen
(beroepsmatig nogal eens bezig met Human Computer Interaction, dus ineens erg actief geworden in dit draadje .

Ellen Wouters

Ellen Wouters

13-01-2009 om 14:25

Yaron

Maar waarom is dat belangrijk dan? Ik vroeg dat eerder ook al, en dat was een serieuze vraag.

Lees anders het artikel op wikipedia over discriminatie eens. Met name het stuk onder het kopje Juridisch _lijkt_ erop te wijzen dat je inderdaad, in sommige gevallen, over discriminatie kunt spreken.

Maar waarom is dit, is het alleen een welles/nietes woordenkwestie?

Groet, Ellen

Maylise

Maylise

13-01-2009 om 14:28

Inderdaad lastig

Discriminatie is natuurlijk een groot woord maar lastig is het zeker voor veel mensen. Overigens maakt het volgens mij deel uit van een proces dat alles sowieso ingewikkelder wordt en dat het voor sommige mensen steeds lastiger wordt om die ontwikkelingen bij te benen. Niet alleen voor ouderen maar ook voor mensen die de taal niet goed beheersen, semi analphabeet zijn of gewoon niet zo vlug zijn.
Vroeger was het makkelijker om bij instanties dingen te regelen voor deze mensen. Je kon makkelijker persoonlijk ergens heen stappen zoals bijvoorbeeld naar de bank of de gemeente en dan ter plaatse regelen wat er geregeld moet worden. Alles raakt steeds meer geautomatiseerd en hoewel dat voor mensen die wel daar mee om kunnen gaan de zaken juist makkelijker kan maken (met een een druk op de knop een verhuizing doorgeven, geen overschrijfforumulieren meer invullen enzovoorts) is het voor mensen die het allemaal niet meer zo bij kunnen benen allemaal wel lastiger geworden.

Tegenwoordig kan je nauwelijks geld meer bij de balie van de bank opnemen. Alleen in uitzonderingsgevallen doen ze het nog. Er moet gepint worden. Voor overschrijvingskaarten en bankafschriften moet je gaan betalen. Bovendien waar je vroeger elke week een bankafschrift kreeg krijg je er nu nog een per maand bijvoorbeeld.

Op sommige NS stations kan je als het winkeltje dicht is alleen nog maar per automaat een kaartje kopen en bovendien moet je 50 cent extra bij het loket betalen.

Zo kan iedereen nog wel 100 voorbeelden bedenken van voortschrijdende automatisering. Niet dat dit persé een slechte ontwikkeling is maar voor sommige mensen is het gewoon te lastig of in elk geval heel lastig om dit (nog) te kunnen leren.

Vroeger waren de lijntjes korter en kon je makkelijker ergens heen gaan of per post dingen regelen. Dat had ook enorm veel nadelen (omslachtig en koste meer tijd en geld) maar juist voor ouderen, mensen met taalproblemen, mensen met leerproblemen enzovoorts waren veel dingen toen wel veel makkelijker te regelen en zat de maatschappij wat minder ingewikkeld in elkaar.

Ik zie het ook wel op andere terreinen. Voor sommige jongeren met leermoeilijkheden is het nu bijvoorbeeld veel lastiger om een baan te vinden dan ongeveer 50 jaar geleden. Toen waren er meer mogelijkheden om ergens in te rollen zonder tig diploma's en competenties nodig te hebben. Er waren meer 'simpele' baantjes. Ik denk dat die ontwikkelingen zeker tot gevolg hebben dat meer mensen 'achterblijven'en dat is wel een kwalijke ontwikkeling. Hoewel er verder natuurlijk ook enorm veel voordelen aan de ontwikkelingen van de afgelopen decennia zitten.

Maylise

Yaron

Yaron

13-01-2009 om 14:30

Ellen

Het is niet belangrijk wat het antwoord is, ik vraag het mij gewoon af. Ik vind discriminatie een erg groot woord voor zoiets, daar is dit forum toch voor dat je vragen stelt waar je over nadenkt?

Yaron

Yaron

13-01-2009 om 14:32

Pelle

Ik zou dat wel willen en hun kinderen ook wel, maar zelf willen ze het niet, kunnen ze het (volgens hen) niet betalen of ze vinden zichzelf er te oud voor.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

13-01-2009 om 14:52

Yaron

"daar is dit forum toch voor dat je vragen stelt waar je over nadenkt?"

Zeker is het dat, maar de achtergrond van de vraag maakt wel uit voor of anderen er heel diep in willen duiken ja of nee.
Als je buren een conflict van groot belang met een instantie hebben vind ik dat wat anders en ga je er meer juridisch naar kijken dan als je er aan de borreltafel een beetje over hebt gebabbeld.

Hillary

Hillary

13-01-2009 om 15:08

Willen en kunnen

Het staat er inderdaad een beetje raar. Vanuit mijn gedachtengang geschreven ja, want jullie kennen mijn moeder niet, vandaar. Zij was dus een van de laatste mensen waarvan ik had verwacht dat ze een computer zou aanraken. Ik bedoelde dus meer iets van: niet is onmogelijk.
Er zijn mensen die het niet kunnen en ook niet zullen kunnen, zoals mijn oma bijvoorbeeld van 89. Ik ben al blij dat als ik haar bel ik na een hoop herrie en gekraak ik haar aan de telefoon heb en het lukt haar dan ook nog om de tv zachter te zetten. Als ze dan ook nog een paar woorden verstaat van wat ik zeg (want nee hoor ze is niet doof) dan ben ik tevreden. Ik denk dat oma ook niet eens weet dat er zoiets als internet bestaat.
Er zijn ook mensen die zeggen het niet te kunnen, maar eigenlijk niet willen en daar is natuurlijk niets mis mee. Maar als je het niet geprobeerd hebt, weet je ook niet of je het kunt. Ik snap best dat je denkt, ach het zal mijn tijd wel duren, ik begin er niet meer aan. Maar als je zestig bent ga je normaal gesproken nog een jaartje of 20 mee en volgens mij ga je dan uiteindelijk toch in een isolement raken en dat vind ik sneu voor die mensen. Om deze reden proberen wij kinderen, schoonkinderen en kleinkinderen mijn schoonvader toch steeds maar weer uit te leggen hoe de pc werkt. Wij weten wel wat hij mist en hij niet. Ook proberen wij telkens schoonmoeder weer te overtuigen toch ook eens mee te kijken. Schoonmoeder zit zelfs in het bestuur van een vereniging en zij is de enige in de adressenlijst waarbij geen e-mail adres is vermeld en al die andere oudjes wisselen vrolijk e-mails uit met elkaar.
Overigens vind ik wel, om op de oorspronkelijke vraag terug te komen, dat instanties nooit ertoe over kunnen/mogen gaan om zaken nog uitsluitend per e-mail en internet te kunnen regelen. Een pc is geen verplicht onderdeel van een huishouden, dus je kunt er niet vanuit gaan dat iedereen die heeft, net zo goed dat niet elk huishouden een auto heeft. Vraag me trouwens af: waarvan zijn er meer? Huishoudens zonder auto of zonder pc?
Hoewel volgens mij middelbare scholen ervan uit gaan dat wel iedereen een pc heeft.

Bastet

Bastet

13-01-2009 om 15:13

Koentje(ot)

Ik ging uit van de eerste posting,ouderen van rond de zestig.Jouw vader is vijftien jaar ouder,dat vind ik een verschil!
Bastet

Tinus_p

Tinus_p

13-01-2009 om 16:38

Tsja

Yaron:
"Het ging mij met mijn vraag niet over het hebben van wel of geen computer met internet (ook een interessante discussie) maar wanneer iets discriminatie is."
In aanvulling op Ellen. Er is sprake van een onderscheid (wel/geen pc bezit), en mensen wordne vanwege dat onderscheid verschillend behandeld.
In dit geval zijn de praktische consequenties nogal groot, want mesnen zonder pc hebben dus minder (makkelijk) toegang tot allerlei informatie en voorzieningen.
In de praktijk is dit onderscheid zelfs vrij ernstig. Misschien wel ernstiger dan sommige erkende viormen van discriminatie, waarvaoor in de praktijk geldt dat 'schelden geen zeer doet'.

Hillary

Hillary

13-01-2009 om 16:52

Goed gezegd

Dat heb je goed en duidelijk gezegd Tinus.

reina

reina

13-01-2009 om 17:51

Verschil

Ik zie een groot verschil tussen niet-willen en niet-kunnen. Er zullen zeker mensen zijn die het niet kunnen leren, maar er is ook een groep die ervan uit gaat dat het niks voor hen is, dus er niet aan begint én een groep die principieel weigert het te leren. Als je tot de laatste groepen behoort heb je mijns inziens pech gehad, maar je hebt aan jezelf te danken dat je niet alles meer kunt bijbenen omdat je niet kunt internetten. Voor de eerste groep is het erg lastig, net zo lastig als het was voor de oudere generatie toen je móest gaan pinnen etc., dat gaf voor een groep mensen ook problemen, soms omdat ze het echt niet begrepen, soms omdat ze het niet wilden begrijpen (mijn schoonmoeder vond het onzin en kreeg het jaren voor elkaar bij de bank haar geld zo te krijgen, tot ze op een dag een ander trof en toenohad ze een probleem...). Ik denk dat dit soort problemen er altijd zal zijn omdat de ontwikkelingen erg snel gaan. Ik ken trouwens heel veel 70++ die uitstekend overweg kunnen met internet (en die gewoon,net als ik, hulp vragen als iets niet lukt), mijn moeder (76) bijvoorbeeld zit vaker te internetten dan mijn dochter, ipv bellen mailden we al jaren en nu hyven we

Discriminatie-buitengesloten

mijn 75 jarige moeder wilde dolgraag leren omgaan met de pc,na een cursus en veel hulp van ons bleek dat zij dit niet kan,ze onthoud de dingen niet goed,is toch wat angstig voor de PC en heeft (door een hersenbloeding)moeite met concentratie e.d,ze werd compleet nerveus van haar computer.begrijp ik helemaal.wat zij echter wel aangeeft,is dat ze zich steeds meer buitensgesloten voelt door de maatschappij,omdat overal waar ze dingen leest of ziet er wordt verwezen naar het internet,waar zij dus niet mee om kan gaan.en dat begrijp ik ook!
mijn moeder is bovenien al vanaf haar 18e doof,waardoor zij niet kan telefoneren,zij is moeilijk ter been,dus ze voelt zich al minder in de maatschappij staan door haar handicaps,echter ze leest heel graag ,volgt altijd het nieuws en is zelf nog wel heel betrokken bij wat er in de maatschappij gebeurt.ze voelt zich dus niet gediscrimineerd,maar wel buitensgesloten,omdat steeds meer zaken via het internet gaan .

cqcq

cqcq

13-01-2009 om 18:45

Sim pc

Mijn ouders hebben een sim PC. Alleen voorgeinstalleerde software. Verder helemaal uitgekleed, maar internet, emailen, een tekstverwerker en digitale foto's bewerken zijn mogelijk.

Ook mijn vader die een hersenbloeding heeft gehad kan ermee overweg.

Is al zo

Ellen:"Voor de jongere generatie zeker, maar ik bedoelde: voor iederéén. Er komt een moment dat dienstverleners en misschien zelfs overheden gaan zeggen "tsja mevrouw, maar als u geen internet heeft, dan houdt het op natuurlijk" en dat "men" vindt dat ze daar gelijk in hebben."
Ik weet niet of die wet er al is, maar de verplichte openbare publicaties die overheden moeten doen (vergunningen, wijziging bestemmingspland, etc.) gaan voortaan op internet. Wie dat niet heeft, kan er dus geen kennis van nemen.
Groet,
Miriam Lavell

reina

reina

13-01-2009 om 21:39

Miriam?

"openbare publicaties die overheden moeten doen (vergunningen, wijziging bestemmingspland, etc.) gaan voortaan op internet. Wie dat niet heeft, kan er dus geen kennis van nemen." Miriam, is het dan niet zo dat het OOK op internet komt te staan? Nu staat het bijv. in plaatselijke bladen, dat blijft toch ook, neem ik aan?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.