Redactie Ouders Online
04-03-2009 om 09:54
Denk mee met de redactie!
Beste ouders,
Meestal zijn we prima in staat om redactionele afwegingen te maken, maar nu weten we het even niet meer. We zijn benieuwd naar jullie mening.
Van de Belastingdienst kregen we twee teksten met het verzoek om die te plaatsen op Ouders Online. Het gaat om informatie over de kindertoeslag en de kinderopvangtoeslag.
Aan de ene kant voelen we er weinig voor om als gratis spreekbuis van de overheid te gaan dienen. Maar aan de andere kant is het wel belangrijke informatie (voor ouders die te maken hebben met dit soort toeslagen), dus zou je zeggen: verwerk de informatie dan op een journalistieke manier (door er een of twee eigen berichten van te maken en die zonodig nog van commentaar te voorzien). Maar aan het eind van de brief staat heel dreigend:
"U kunt de Belastingdienst niet als auteur vermelden, als u wijzigingen aanbrengt in de tekst. De eventuele schade die daaruit voort kan komen kan niet bij de Belastingdienst verhaald worden. De gewijzigde tekst zien wij graag ter inzage."
Zijn ze nu helemaal van de pot gerukt? Onze artikelen nog eens aan hen voorleggen ook? Wat denken ze wel? Dan doen we er dus helemaal niets mee. Lekker puh. Maar daar zijn onze bezoekers dan weer de dupe van.
Wat nu? We zijn benieuwd naar jullie gedachten hierover. (En even voor de duidelijkheid: eventuele suggesties om aan de Belastingdienst voor te stellen om er een gewone - betaalde - advertentie van te maken zijn niet realistisch. Dat doen ze niet.)
Henk Boeke - redactie Ouders Online
Bastet
14-03-2009 om 09:05
Lei linde
Ja,ik lees de redactionele artikelen,ook ik krijg de nieuwsbrief,en haast me suf om ook die artikelen nog even te lezen,net als Lynna..)
Groetjes,Bastet
Nasha 1st
15-03-2009 om 20:07
Oei...
ik wist niet dat ik met mijn posting over de banner op teentjes zou trappen....het viel me gewoon op van de week, hoewel ik de banners meestal probeer te vermijden....maar door dit draadje viel mijn oog er kennelijk op, vandaar dat ik het vroeg....
mirreke
16-03-2009 om 14:33
Jeetje redactie
Wat een reacties van julle kant zeg! Ik krijg toch echt de indruk dat je je aangevallen voelt en in je eer aangetast. Zie bv. je reactie op lei linde. Ze schreef een volslagen normaal berichtje, waar je zo vreemd op reageert.
Misschien stijgt het succes van OOL je naar het hoofd?
margje van dijk
16-03-2009 om 15:35
Uhm
Dat snap ik nou weer niet, dat de laatste posters een beetje suggereren dat de redactie van Ouders Online zich bescheiden dient op te stellen en blij moet zijn dat giganten als de Belastingdienst zich uberhaupt aan OO willen affilieren. Zeur niet zo, neuzel niet zo, plaats dat toch gewoon, vraag niet zo'n aandacht, en nu dan zelfs het verwijt dat 'het succes van OOL je naar het hoofd stijgt'.
Kijk, ik heb geen aandelen (ben wel sinds sinds dit weekend eindelijk eens donateur geworden) maar ik heb toch het gevoel dat de wereld een beetje anders in elkaar zit.
Wie zijn nou eigenlijk (het forum van) Ouders Online? Dat zijn in mijn optiek drie dingen: Een server-park (oftewel de hard- en software), een redactie (de OO-redactie), en de 'community' (wij).
Wij kunnen allemaal niet zonder elkaar. De redactie heeft niks aan al die computers als de community er niet is. Maar wij (community) kunnen ook niks als het medium er niet is. Dat wil zeggen, als niet iemand al die servers betaalt en als niet iemand zorgt dat het allemaal goed verloopt.
We kunnen natuurlijk met z'n allen gaan Hyven, maar dat is toch niet hetzelfde. We kunnen ook naar parentsplace gaan of zo'n andere site, maar het is niet voor niks dat wij zo graag hier zijn en niet daar: daar wordt niet gemodereerd, daar wordt niet geselecteerd, ingegrepen, of op welke andere wijze dan ook gestuurd. Dat dat hier wel gebeurt maakt dit forum juist zo prettig. Dat is ook mede de reden dat hier kwalitatief hoogstaand gepost worden.
Discussies vliegen hier nooit langdurig uit de hand. Er wordt hier niet gescholden. Er wordt ook niet gespamd. Trolls worden ontmaskerd en daar wordt wat aan gedaan. Mensen kunnen niet met meerdere identiteiten in hetzelfde draadje posten. En zo kan ik nog wel een tijdje door gaan. Dat kan alleen maar als je er continu met je neus bovenop zit. Dat is - bij een forum van deze omvang - niet bepaald een peulenschilletje.
Er wordt achtergrondinformatie in journalistieke vorm aan ons gepresenteerd (in 'de rest', niet het forum). Er wordt moeite gedaan voor ons relevante onderwerpen uit te diepen, er zijn columnisten, vraagbaken.
Het belangrijkste misschien nog wel: Er spreekt liefde uit. Ik weet niet hoe dat bij jullie is, maar ik voel 'warmte' als ik een artikel lees wat zelfgeschreven is en niet gewoon een integraal overgenomen persbericht of zo.
Ouders Online schreeuwt niet met reclame, staat niet bol van om aandacht schreeuwende adverteerders. Het is een oase van rust als je het vergelijkt met alle andere plaatsen waar je tegenwoordig gratis accounts kunt openen en onbeperkt kunt chatten, bloggen, discussion boarden, messagen. Als ik me daar begeef voel ik me een pionier die continu op moet letten niet per ongeluk op een link te klikken die me narigheid gaat bezorgen. Die zorg hoef ik hier niet te hebben. Ik heb hier bijvoorbeeld nog nooit een foute lenen-advertentie of zo gezien terwijl wij daarvoor wel de doelgroep zijn.
Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. En dat is wel degelijk het werk van "de redactie". (Met 'redactie' omvat ik voor het gemak ook even de forumbeheerders en overige medewerkers die dus - let wel - betaald worden - ... waarvan eigenlijk...?).
Dus wat mij betreft:
- mogen wij (als community) blij zijn dat de redactie zo gek is om dat serverpark de lucht in te houden
- mogen wij (als community) ook blij zijn dat de redactie medewerkers in dienst heeft en houdt om onze forumactiviteiten in goede banen te leiden (en allerlei andere diensten aan ons aan te bieden, zoals vraagbaken of achtergrondartikelen e.d.)
- is het succes van Ouders Online (in termen van 'activiteit') inderdaad uniek en ongekend groot (tenminste: ik ken geen beter/groter voorbeeld)
- maar heeft dat succes op geen enkele manier positieve financiële gevolgen voor de redactie (oftewel: ze worden er bepaald niet rijk van);
- en mogen ze dan misschien af en toe vijf minuutjes ongegeneerd genieten van dat 'virtuele succes'? (dit nav. "of stijgt het succes naar je hoofd").
Wij moeten BLIJ zijn dat de redactie van Ouders Online zo kritisch is, alles doet om dit forum in de lucht te houden, en ook alles doet om de kwaliteit van het forum op peil te houden. Als ze dat niet deden hadden wij nu domweg dit forum in deze vorm niet.
Dat vervolgens heel de community het logisch lijkt te vinden dat Ouders Online zich gewoon moet lenen voor spreekbuis voor wie dat maar wil, dat vind ik dus heel raar. Besef hoe bijzonder dit is en waardeer het op z'n waarde, zou ik zeggen.
Puur het feit dat hier onze mening voor wordt gevraagd vind ik zelfs heel prettig. De redactie hier zijn gewone 'mensen met een kop er op' (aansluitend op een draadje elders over 'eigenaardige gezegden'). Mensen die nadenken, die ook koppig zijn, en zeker geen pleasende achterafkamertjesmedewerkers die er alles aan doen om noch ons, noch derden voor het hoofd te stoten.
Geef mij die kopstukken maar.
Margje
margje van dijk
16-03-2009 om 16:46
Inderdaad
Lei Linde, ik ben het grotendeels met je eens.
Maar we hebben het inderdaad over verschillende dingen volgens mij. Eerst ging de discussie over wat de belastingdienst wel en niet van Ouders Online mag vragen.
Maar op een gegeven moment ging het ook over de manier van werken van Ouders Online, en zeker de laatste reacties gingen over "de toon" van Henk Boeke.
Dan denk ik: laat die toon die toon zijn, laat die soms geirriteerd klinken, of ongeduldig, of uitleggerig, of hoe mensen dat maar opvatten.
Het is juist ook dankzij die betrokken, menselijke 'back office' dat Ouders Online zo goed is.
Het irriteert mij dat sommige posters hier een houding hebben van 'bind eens een beetje in jij', zonder zich te realiseren dat "de redactie" niet een luis in ONZE pels is, maar namens ons een luis in sommige andere pelzen, waar we wél de vruchten van plukken.
Ik denk dat we met dat belastingdienstvoorbeeld nou wel klaar zijn, in mijn posting had ik het eigenlijk vooral ook over al dat andere willen hebben.
Margje
M Lavell
16-03-2009 om 22:31
Van je stuk
Lei:"Ik blijf erbij dat de OO redactie heel goed onafhankelijke informatie kan bieden ook al is dat gebaseerd op een persbericht. Ook dan kunnen ze kritisch zijn. "
Je hebt helemaal gelijk, zo achteraf nu het stof weer neergedaald is. Wat je gemist hebt is de verwarring die kennelijk ten kantore van de redactie ontstond toen de mail werd ontvangen. Die mail gedraagt zich niet als een persbericht.
Ik heb iets dergelijks ook eens meegemaakt op mijn kantoor met een klant waar we alle advertenties voor maakten. Vanzelfsprekend schreven wij, natuurlijk wel aan de hand van een briefing (en natuurlijk niet onafhankelijk maar wervend). Dat ging zoals dat altijd gaat, tot er ineens geen briefing op de mat viel, maar een op maat geschreven tekst met daaronder de mededeling "Deze tekst is goedgekeurd door onze juridische afdeling".
Het was een onbegrijpelijke tekst, maar kennelijk begrepen wij het product niet en moesten wij ons nederig neerleggen bij de inhoudsloze warrige tekst, die om gewichtig juridische redenen juist die toon moest hebben. Vooral niets aan veranderen, blind plaatsen, anders gebeurt er iets vreselijks!
Dat was natuurlijk helemaal niet zo. Er was gewoon iemand bij dat bedrijf die zo graag een keer zijn eigen tekst in de krant terug wilde zien. Het heeft ons even gekost voordat we dat begrepen, al hebben we de tekst wel 1:1 geplaatst: de klant is koning tenslotte.
Als redactie van een onafhankelijk medium kun je dit soort dingen helemaal niet gebruiken en hoe strak je dat ook op een rijtje hebt, als je een mail krijgt zoals de redactie die kreeg, dan kun je zomaar even van je stuk raken en vergeten dan je dat gewoon als persbericht kunt behandelen, geheel op je eigen manier. Er gebeurt helemaal niks vreselijks (schade!), dat is maar schijn.
De verwarring heeft niet zo lang geduurd hoor, bij de redactie dan. Twee uurtjes maar.
Die verwarring heeft zich eigenlijk een beetje verplaatst naar meelezers die net zo goed wat van hun stuk geraakt zijn van de intimiderende voetnoot. Dat leidt tot gevoelens als (vrij vertaald) 'Plaats die tekst nu maar 1:1, anders gebeurt er iets vreselijks!' of zelfs 'Nou ja, dat je die tekst nou niet gewoon plaatst! Je onthoudt ons belangrijke informatie!'
Kortom: een tikkeltje te wantrouwend en verwijtend naar de redactie. Ik ben het met Margje eens. Dat is niet terecht.
Groet,
Miriam Lavell
mirreke
17-03-2009 om 13:52
Heel blij zelfs
Ik ben zelfs heel blij met dit forum. Ik heb hier over de meest uiteenlopende onderwerpen en vraagjes ontzettend veel geleerd.
Maar de toon van het laatste berichtje van de redactie (Henk, meen ik) schoot mij echt verkeerd.
Ik geloof dat mijn reactie weer een meta-reactie was, die niet 'mag', maar even los daarvind vind ik het van de zotte dat wij als forummers niet zouden mogen ageren tegen een doorgeschoten toon van de redactie.
En hou me ten goede, ik reageerde juist omdát ik OOL zo hoog acht en deze badinerende toon totaal niet had verwacht.