margje van dijk
23-08-2013 om 16:37
Corrigeren andermans kinderen
Temet vraagt zich hierboven af of je wel eens voor de vorm corrigeert, dus daar kan ik dit verhaal niet kwijt, maar het sluit er wel bij aan: corrigeer je tegen beter weten in wel eens andermans kinderen?
Wij waren in Noorwegen bij een camping aan een prachtig meer, waar van die pieren aangelegd waren van opgestapelde (grote) stenen. Man en ik zaten op de (verder uitgestorven) pier in onze vakantiestoelen van het uitzicht te genieten, boekje te lezen, te relaxen. Op een gegeven moment kwamen er twee blonde Duitse jongetjes van een jaar of 8-12 aangerend die tot onze stomme verbazing onmiddellijk zo'n grote steen (formaat kinderhoofdje) loswrikten en in het water smeten. En nog een. En nog een. En nog een. En nog een. Man en ik keken elkaar verbaasd aan: breken ze nou de pier hier onder onze voeten af? Dus we begonnen maar eens met een beetje veelbetekend te kuchen en 'niet doen' te zeggen. De jongetjes keken ons lachend aan en gingen gewoon verder. Steen na steen na steen. Dus even later gaat mijn man staan, loopt naar ze toe en zegt nogal luid: "Und jetzt: stop!". Dat heeft effect, de jongetjes rennen verschrikt weg.
"Straks komt er hier een grote Duitser met een bierbuik verhaal halen", grapt mijn man nog. En even later gaat hij weg en zit ik alleen op de pier.
En verdomd, wat komt daar aan? Een grote Duitser met een bierbuik, die vervaarlijk op mij af gestevend komt. Met priemende vinger bijt hij mij toe, met zwaar accent: "You do not own this place! You have no right to say ANYTHING to my children! You shut up, and otherwise you can go back to Holland where it is UGLY!".
Het was duidelijk dat hij geen reactie van mij verwachtte (hij draaide zich meteen weer om) dus ik riep nog maar even "Thank you very much, sir" na, maar meer kon ik er niet van maken.
Je weet dat je het niet moet doen, maar ja, je kunt je niet inhouden, dus je doet het toch, en dan zit je er dus mee. De Duitsers zaten in het huisje pal tegenover ons. Elke keer als we ze weer zagen kreeg ik weer moordneigingen (ondanks mijn 'thank you very much'), ineens vonden we er geen bal meer aan en de volgende dag zijn we (een dag eerder dan gepland) toch maar weer weggetrokken.
Maar ik zit me er nu nog steeds over te verbazen, wat een types heb je toch op de wereld.
Hebben jullie zoiets ook wel eens beleefd? Een goed verhaal levert het natuurlijk wel op.
Margje
Temet
02-09-2013 om 21:38
Kaaskopje
"Ik weet niet of het erg is dat kinderen vroeger een beetje bezorgd waren voor de reactie van volwassen mensen en daardoor toch wat meer ontzag hadden voor wat grote mensen zeiden"
Ik denk overigens niet dat er toen minder rottigheid werd uitgehaald. Alleen gebeurde het stiekemer, en met meer besef bij de kinderen dat ze iets uitvraten wat niet mocht, of waarschijnlijk niet mocht.
Dat kinderen stiekem van alles uitvraten werd dan weer volstrekt normaal gevonden, vziw. Lees oude kinderboeken er maar eens op na, daar zou een kind van vandaag niet meer mee wegkomen zonder minimaal een ots-je!
Groeten,
Temet
Limi
03-09-2013 om 07:46
Maar waarom...
...kan men er dan niet tegen als iemand je kinderen corrigeert? Het kan tot vreselijk ordinaire reacties van gepikeerde ouders leiden, begrijp ik. Maar waarom? Is het echt zo verschrikkelijk dat iemand je er op wijst dat je kinderen vervelend bezig zijn? Of gevaarlijk? Als het niet terecht is, dan haal je je schouders op of stel je de andere persoon gerust, maar als je het echt heel persoonlijk opvat dan was het waarschijnlijk wel terecht, en dan heb je toch eigenlijk geen recht van spreken? Ik kan me er niets bij voorstellen dat mensen het zo persoonlijk opvatten, of dat er hordes mensen hun kinderen onterecht gecorrigeerd zien worden door vreselijk onaardige mensen. Ik zie dat in ieder geval nooit.
Ik kan me dan wel weer iets voorstellen bij hordes kinderen die bepaalde dingen thuis niet meegekregen hebben. Zoals afval in de prullenbak gooien.
Van het tegenovergestelde heb ik dan wel weer 'last': als ik mijn kind corrigeer en een oudere dame zegt dat het wel mag/niet erg is.
mona
03-09-2013 om 10:24
De toon waarop
Ik denk dat het voornamelijk gaat om de toon waarop kinderen worden aangesproken. Stel, ik loop in Madame Tusseauds (ik noem maar wat) en doe iets wat niet mag, dan komt de suppoost naar mij toe en zegt "mevrouw, zou u de poppen niet aan willen raken?" , of "mevrouw, zou u niet zo willen rennen hier binnen" (dat doen kinderen vaak, maar stel dat ik dat zou doen ;-0) dan word ik netjes aangesproken en pas wanneer ik daar maling aan heb zal een suppoost wat strenger worden of me eruit zetten. Bij kinderen wordt vaak het eerste wat beleefdere stukje overgeslagen en gaan mensen al gauw over op een wat afsnauwerige toon, tja, en als ik zo zou worden aangesproken door bijvoorbeeld de suppoost dan zou mij dat waarschijnlijk ook in het verkeerde keelgat schieten, ik zou dan denken 'dat kan je ook normaal vragen toch?" (en dan gaat het over een feit waarvan ik bijvoorbeeld niet wist dat het niet mocht, want zo is het vaak bij kinderen, die zijn zich van geen kwaad bewust)
*bella*
03-09-2013 om 10:25
Nou weet je
Er lopen ook overgevoelige typjes rond. Waarbij het juist enorm veel indruk maakt, een correctie, juist van een vreemde. Ik was zo'n afschuwelijk overgevoelig typje, kon er echt niets aan doen. En mijn zoon is er ook één. Het vervelende is dat ook zo'n kinderen in situaties terecht kunnen komen waarbij andere menen te moeten of kunnen optreden. Want 'wij' zijn juist wat onhandiger aangelegd vaak, en minder geneigd stiekem te doen. Zo heb ik er jaren last van gehad dat ik een fikse uitbrander kreeg op basisschool omdat ik toilet van DE JUF had gebruikt ipv kindertoilet. Terwijl ik zo trots op mezelf was, dat ik het had gedurfd en zo slim was geweest naar toilet juf te gaan, want het wc papier was bij kindertoilet op. En ik had het echt nodig...slimmer was misschien geweest overleg plegen (kwam niet in me op, nood was wrs ook hoog) of me verdedigen tegen vreemde juf die tekeer tegen me ging, maar ik had geen verweer.
Zo kreeg ik van ouders van vriendinnen ook vaak de zwarte pieten rol toebedeeld, terwijl er echt geen braver meisje was dan ik. Maar ik was denk ik stug in contact (verlegen) waardoor dat misschien opgewekt werd.
Zoon is ook zo. Ook bij hem heb ik weleens gehoord dat een leerkracht tegen hem uitvloog omdat hij net wat hard tegen een deur knalde. Misschien was hij de 20e die dag voor haar. Maar toch was het oneerlijk, zoon is geen kind dat geen rekening houdt met anderen, integendeel. Maar het besef van die ander is nog niet altijd helemaal aanwezig. Met uitbranders gaat hij dat iig niet sneller leren. Hij voelt zich alleen maar heel rot.
huismus
03-09-2013 om 10:51
Zie rondhangende jeugd
Ik krijg nou ook niet direct meelevende reacties op de jongeren die mijn zieke moeder op vakantie lastig vallen. Zie hieronder. Want wat doen ze nou eigenlijk??? Ik moet een vriendelijke praatje met ze maken, wat totaal onmogelijk is.... Margje ik had precies hetzelfde gedaan, eerst vriendelijk zeggen en dan boos worden.
mona
03-09-2013 om 12:23
Precies bella
Het is toch raar dat je als kind meteen een enorme uitbrander krijgt als je een verkeerd toilet gebruikt en als volwassene niet. Je kunt ook dingen normaal zeggen, zoals je zelf ook het liefst wil aangesproken worden.
Tineke
03-09-2013 om 14:41
Ja maar huismus
Het gaat erom dat te gebruiken dat onmiddellijk effect heeft. Toen ik hevig schrok van kinderen die takken naar voorbijrijdende auto's gooiden, kregen ze ook direct een uitbrander.
In jullie geval was gebleken dat een uitbrander totaal niet werkte, integendeel, het riep alleen maar nieuw geklier op. Dan moet je een andere strategie proberen, als je tenminste wilt dat het nare gedrag stopt.
Als kinderen/jeugdigen anderen in gevaar brengen, op welke manier dan ook, en ook al is het onbedoeld, vind ik dat een 'vreemde' er altijd wat van mag/moet zeggen. Maar de manier moet wel effect hebben, als het niet helpt, probeer je iets anders.
Beetje flauw trouwens om in dit draadje te gaan klagen dat je geen goed advies kreeg in je andere draadje.
Melleke75
03-09-2013 om 14:41
3 voorvalletjes.
Eerst 1 op de camping. Kleine camping, we kennen iedereen. Er was pannenkoeken eten voor de kinderen. Dat betekende dus een ruimte vol met kinderen. Een klein jongetje van een jaar of 1,5/2 wat ik niet kende, liep naar buiten in zijn eentje. Het jongetje keek zoekend rond en ik liep er achteraan. Wat ga je doen vroeg ik hem? Waar is jouw mama? Jongetje wilde verder lopen, de recra kende hem ook al niet dus ik zei hem, kom maar, mama is vast in de buurt. Komt op dat moment oma boos aanlopen. JIJ hebt hem meegenomen!!! Huh??? Ja, dat zag ik, jij hebt hem zomaar meegenomen? Uuuh, pardon? Hij loopt zelf naar buiten en om te voorkomen dat hij ronddwaalt en zoekraakt roepen we hem terug. De recra stond er bij, de campingeigenaar ook en allemaal bevestigden ze dat hij zelf wegliep, maar nee, oma is boos op mij en is dat nu nog.
Een ander geval waar ik niets mee te maken heb is onze buurvrouw. Buurvrouw is achter in de 80, slecht ter been, kan alleen op een stoel zitten heel de dag, slaapt niet meer boven, maar beneden in een ziekenhuisbed, heeft continue thuiszorg over de vloer. Achter haar woont een jongetje wat voor de lol steeds spullen over het muurtje in haar tuin gooit. Speelgoed, schoenen, laarzen, lege pakjes drinken enz. Vervolgens gaat hij bij mijn buurvrouw aan de deur om zijn spullen te halen. Na tig keer schuifel, schuifel naar de deur heeft buurvrouw hem gezegd niet meer open te doen. Ze kan het simpelweg niet. Staan pa en ma boos aan de deur. Jongetje doet dit nu nog steeds en al een paar jaar lang. Met Sint Maarten lopen de achterburen haar huis voorbij met medebuurtjes en een groep kinderen en zeggen dan op luide toon: nee, hier bellen we niet aan, hier woont een heks! Ondertussen blijft het jongetje met spullen smijten en gaat dan voor het huis lelijke dingen roepen. Onbegrijpelijk. Van de week had ik hem (via de achterdeur) ineens binnen. Hij had wat op de schuur gegooid. Ik moest maar even een ladder pakken om het voor te hem te pakken. Dussss.
Laatste voorval was mijn eigen kind. Ik stond bij de kassa bij de lidl en zoontje stond bij de inpaktafel waar met grote letters opstaat dat je er niet op moet gaan zitten. Op die tafel zaten kinderen die hem wat aan het uitlachen waren omdat zij er op zaten en hij niet. Kinderen gingen weg en zoontje wil iets aanwijzen op de poster die boven die inpaktafel hangt en raakt met zijn vinger de poster aan. Poster valt naar beneden op de inpaktafel. Zoontje schrikt en komt mij vertellen dat de poster gevallen is (iets wat ik al gezien had, want die tafel staat recht tegenover de kassa). We melden het even bij de kassajuffrouw die vervolgens een tirade begint tegen zoon want hij heeft daar niets te zoeken en ja, hij moest hem maar weer ophangen want ja, zij kon niet achter de kassa vandaan en ja, wie ging het nu oplossen? Nou ja zeg. Ik heb maar geantwoord dat hij niets verkeerds heeft gedaan en het alleen maar even netjes kwam melden.
Ik bemoei me zelf liever niet met andermans kinderen. 9 van de 10 keer krijg je de ouders op je dak. En met weglopende kinderen bemoei ik me ook niet meer. Of ze moeten echt gevaar lopen, dan wel natuurlijk.
huismus
03-09-2013 om 15:22
K heksenvet
Je leest niet goed Heksenvet. IN dit geval is OOK eerst gewoon gevraagd of ze onze tuin wilden verlaten. Ik weet hoe jij zou reageren met wild vreemden in de tuin die aan het keten zijn?
Mijn zus had de rust om hen gewoon te verzoeken om weg te gaan. Net als Margje deed. Ik schrok toen ik hoorde van mijn zus dat deze gillende pubers een welbekend probleem waren. Net als jij schrok van die takken. En omdat een vriendelijk verzoek niet hielp, heb ik geschreeuwd dat ze op moesten rotten, waarom omdat ik bang was. Ja, ik voelde me heel bedreigd, het duurde al een uur! En het was geen eenmalig incident maar een bekend verschijnsel.
Mijn zus was ook bang, maar haar verdediging is verschuilen.
En ja, daarna heb ik iets anders geprobeerd, namelijk hier op OOL mijn verhaal zetten.
Het gaat me er niet om dat ik geen goed advies krijg. Het enige advies is dat ik niks kan doen. En dat is pijnlijk voor me. Zou jij waarschijnlijk ook hebben als een geliefde lastig werd gevallen.
Ik voel me door weggezet als een aansteller.
Tineke
03-09-2013 om 15:30
Huh?
Een aansteller Huismus? Ik geloof niet dat iemand dat suggereerde.
En ja, ik heb een vergelijkbare ervaring. En een rustig, goed gesprek deed wonderen. Behalve dat de overlast stopte, werd er ook een hulpende hand geboden. Maar goed, wat wel verschilt is dat ik dat in deze situatie direct had ingezet. Zonder te schreeuwen dat ze moesten oprotten. Vandaar dat ik dit advies gaf.
huismus
03-09-2013 om 15:37
Huh?
Hier is OOOOOOOK eerst vriendelijke gereageerd maar ze gingen door!
Nils
03-09-2013 om 16:02
Wat mist
zijn nog steeds de verhalen over hoe eigen kinderen terecht gecorrigeerd zijn door vreemden. Het is wel heel eenzijdig zo...
Ik heb zelf een keer gigantisch de wind van voren gekregen, omdat ik zondag aan het buitenspelen was. Dat vond ik toen moeilijk te begrijpen, want dat mocht ik van mijn ouders wel. Als zesjarige kon ik al niet begrijpen dat deze mevrouw die haar mond vol had van de Heere, zelf op zondag aan het tieren was.
Ik kan me niet herinneren ooit aan respectvol belletje trekken te hebben gedaan: als je stoer was, bleef je staan en sprak de gevleugelde woorden: "ik ben Jan, kijk eens hoe hard ik rennen kan!". Ben ik ook wel eens om uitgeveterd...
En ik vind het niet erg als mijn kinderen gecorrigeerd worden, als de "opvoeder" zich zelf maar aan (de door hem/haar gekoesterde) fatsoensnormen houdt. En dat lijkt soms wat lastig helaas.
In de oudheid werd al met weemoed teruggekeken op de eigen jeugd, in tegenstelling tot de nieuwe generatie wel goed opgevoed met respect voor ouderen, enz. Als al de generaties die hetzelfde verzuchtten gelijk hadden, hoe voorbeeldig gedroeg de jeugd zich in de Griekse Oudheid wel niet? Je raadt het al: er werd aan de lopende band geklaagd over hun losbandigheid en alcoholmisbruik. Ik neem die verhalen over die perfecte opvoeding van vroeger en het fantastische gedrag dat daarbij hoorde maar met een korreltje zout...
Kaaskopje
03-09-2013 om 23:24
Nils
Ik weet niet of respectvol belletje trek bestaat. Belletjetrek is bij voorbaat niet respectvol, maar wel grappig volgens heel veel kinderen. Ik ook vroeger dus.
Verder heb je gelijk. "Die jeugd van tegenwoordig ook!" is al zo oud als de weg naar Rome en nog ouder.
Ik denk niet dat ouders het vroeger beter deden. Iedere generatie doet het naar vermogen en inzicht. Wat ik me, nu geheel spontaan, afvraag is of we alleen niet een beetje doorgeschoten zijn in dat 'inzicht'. We denken nu allemaal het licht gezien te hebben door uit boeken gelezen informatie en op tv getoonde kennis. Deels is dat mooi. Het is reuze interessant om te weten hoe het brein van een puber werkt. Maar die kennis kan ook tegenwerken. Jantje de druktemaker is nu niet meer die druktemaker, maar het jongetje wat begeleid moet worden om zijn onrustige gedrag onder controle te leren krijgen. Daar word je niet boos op, daar praat je mee. "hee, nu is het klaar met je gedraaf!" is niet netjes naar kind toe. Dat moet worden "Jantje, kom eens bij me zitten. Ik wil met je bespreken waarom je niet moet rennen." Want stel je voor dat je kind een trauma bezorgt door te bot te reageren. Al die boekenkennis kan ouders dus ook onzeker maken en overgevoelig voor kritiek van anderen. Dat is toch wel een verschil met vroeger denk ik. Voor 1960 deed men niet echt aan psychologische verklaringen en meer naar het kind kijkende adviezen voor opvoedende ouders. Maar toen kwam dokter Spock...
Kaaskopje
03-09-2013 om 23:47
Huismus
Ik was er niet bij, maar ik vraag me af of je je al niet bij voorbaat hebt gewapend tegen die vervelende jongelui die rond het huisje hingen, zoals de verhuurder jullie had gewaarschuwd. En verdraaid, jullie waren er nog niet en daar wáren ze al. Je ging er dus al vanuit dat die jongeren lastig waren en niet weg te krijgen en dus intimiderend. Als je ze niet had gekend, was je waarschijnlijk met een andere houding de tuin in gestapt en had je andere lichaamstaal gehad en mogelijk andere dingen gezegd. Volg je me nog?
Ik kan er rustig over nadenken en ik vraag me (nogmaals) af of je dit met de kennis die je had niet anders aan had kunnen pakken. Goed, ze waren dus in jullie tuin om te schommelen. Je had ook kunnen overwegen om dat te tolereren, maar dan wel op voorwaarde dat ze een beetje rustig aan zouden doen en niet de hele dag door. Moeder kan niet zo goed tegen drukte. Mijn ervaring is dat jongeren met wat uitleg soms zomaar rekening met je willen houden, zeker als je iets positiefs aanbiedt. Ik stuur jongeren bij ons huis altijd weg als ze vuurwerk afsteken. Je hebt lastpakken die lak aan je verzoek hebben en je hebt er ook die netjes verderop gaan staan. Dat verschil weet je niet van te voren, dat moet je eerst uitproberen.
Persoonlijk vind ik het niet handig dat je 'en nu oprotten!' hebt geroepen. Dat werkt nooit. Dit soort dingen leer je door schade en schande vrees ik. Wij hebben ook een keer een situatie aan de hand gehad, die niet goed uitpakte, waarna die jongeren ons een poosje hebben lastig gevallen door om ons huis heen te scooteren en zo. Inderdaad niet prettig, zeker omdat het in het donker gebeurde en onze tuin is ook open. Maar dat waaide weer over. We hebben er geen aandacht aan besteed, dus was het niet lang lollig. Voor de rest bewaar ik zoveel mogelijk mijn kalmte als ik al eens met een jongere in de clinch kom te liggen, of probeer ik erom te lachen. Niets is zo leuk als een volwassene die uit zijn vel springt. En een kalme stem werkt ook kalmerend. Om ze lachen vinden ze meestal niet leuk, dan hebben ze je niet boos gekregen tenslotte.
Kaaskopje
03-09-2013 om 23:51
Oeps
Dit had eigenlijk in het draadje hieronder gemoeten. Nou ja, het liep toch al een beetje door elkaar heen.
Dalarna
04-09-2013 om 09:18
Kaaskopje
En ze heeft ook al meerdere malen gezegd dat ze het eerst netjes hebben geprobeerd voor ze met dat 'oprotten' kwam!
Puck
04-09-2013 om 09:34
Inbraakje voor margje
Margje, bij Vakantietijd is iemand die tips wil hebben voor Beijing. Volgens mij ben jij DE aangewezen persoon hiervoor.
huismus
04-09-2013 om 10:44
Kaaskopje
Je redenatie dat ik al boos werd,omdat ik van te voren wist dat er rondhangende jeugd was, klopt niet. Als je goed leest, zie dat mijn zus gewaarschuwd was, ik wist vsn niks. Ik had al een uur last van het lawaai en gegil, ik was boven, toen ik naarbeneden ging en vroeg aan mijn zus of zij wist wat er aan de hand was. Toen vertelde ze het. Ze had ze net gevraagd weg te gaan. En ze waren niet rustig aan het schommelen , ze waren aan keten. Een weekendje mantelzorger, met slaapgebrek,geconfronteerd met psychisch en lichamelijk lijden van je moeder is al zwaar genoeg. Heus. Ik kan best wel empatisch reageren naar pubers, in andere omstandigheden.
Kaaskopje
04-09-2013 om 16:54
Dalarna
Fijn dat je het voor Huismus opneemt, maar ik zou sowieso niet voor 'oprotten' gekozen hebben. Maar zo is iedereen anders.
Monique D*
06-09-2013 om 15:49
Huismus voelt zich niet serieus genomen
Wat ik uit de tekst van Huismus begrijp is dat jongeren (hoe oud zijn ze ongeveer) rond het huis hangen, schommelen in de tuin van het huisje en keten. Vriendelijk verzoeken om daarmee op te houden komen niet aan, ze gaan gewoon door. Ik vraag mij af wat jullie (in dat geval Kaaskopje en K. Heksevet) dan zouden doen. Vriendelijk blijven en nogmaals vragen om daarmee op te houden omdat Moeders rust nodig heeft werkt niet. En als je er doorheen zit en Moeders heeft ook rust nodig dan kan ik mij wel voorstellen dat je dan niet meer vriendelijk reageert. Maar dat gedrag van die jongeren moet ophouden. Hoe moet dat dan? Tolereren werkt niet. In dat geval zou ik voor de harde aanpak kiezen: film met jouw telefoontje wat die jongeren rond jullie huisje uitspoken. Ga daarmee naar de wijkagent. Hopelijk kan hij (of via buurtbewoners) achterhalen wie de ouders zijn van die jongeren. Hij kan dan naar de ouders toegaan met het doel dat die jongelui onder handen genomen worden door die ouders.
Koolmees
06-09-2013 om 16:34
als je de humor op kunt brengen...
Onze buren hebben een keertje een probleem met luidruchtige jongeren voor hun huis opgelost. Ze zijn er 'gezellig' bij gaan zitten. 'Hoi jongens, wat gezellig dat jullie er zijn. Hoe gaat het met jullie?' Ze zijn nooit meer terug gekomen. (ik vond hem wel grappig)
Kaaskopje
07-09-2013 om 00:40
Oudejaarsavond
Zo was mijn man tijdens een oudejaarsavond naar buiten gegaan. Hij was naar een groepje jongens gegaan om te praten, omdat die overlast gaven. Ik vond het niet zo'n goed idee, dus toen hij maar niet thuiskwam en ik ook niet rond het huis geluiden van 'discussie' hoorde, werd ik in toenemende mate vreselijk ongerust. Lang verhaal kort: uiteindelijk bleek hij een stukje verderop gezeten te hebben. Gezellig met die jongens op de daar aanwezige bankjes zittend. Dit was in de, voor ons althans, pré-mobieltjestijd. Nu zou deze ongerustheid met een simpel whatsappje of sms'je de wereld uit geholpen zijn.
huismus
07-09-2013 om 07:51
laatste reactie
Als het mogelijk is (en de betreffende pubers niet gillend wegrennen) is het fijnst als je in gesprek met ze kan komen.
Dank je Monique D, ik voelde me inderdaad niet serieus genomen, door opmerkingen als "wat doen ze nou voor vreselijks",en een irrelevante discusie of pubers wel kunnen krijsen en je had niet "oprotten" moeten zeggen.
Ik blijf erbij dat dit lastig vallen alles te maken had met het feit dat dit een huisje is voor gehandicapten. Er werd alle keren dat ze langs renden/fietsen/en in onze tuin waren, iets naar ons huis geroepen. Ik heb het nooit kunnen verstaan. Andere gehandicapte gasten werden in dit huis ook lastig gevallen, volgens de eigenaar.
Voor mij is het klaar, mijn moeder is weer thuis. Dit was de allerlaatste vakantie met onze moeder.
Deze soort huizen voor gehandicapten, die in een gewone straat staan, gewone rijtjeshuizen, moet je ongeveer een jaar van te voren boeken, anders is het vol. En een jaar gaat mijn moeder waarschijnlijk niet redden. Ze is deze week een keer bewusteloos per ambulance naar het ziekenhuis gebracht. De zorg wordt teveel, wij als mantelzorgers hadden door haar psychoses 's nachts 24 uur per dag "dienst".
Nils
07-09-2013 om 08:59
Huismus
Afschuwelijk dat jullie vakantie zo is verlopen. Pubers kunnen, zonder dat ze dat zelf zo voelen, wreed zijn. Zeker in groepsverband. Het is jammer dat het niet mogelijk was ze duidelijk te maken wat ze aanrichtten. Zoals ik het begrepen heb, zit de eigenaar heel erg fout. Er is een probleem met een huis dat hij verhuurt aan kwetsbare mensen. Dan is het toch aan hem dat probleem op te lossen voordat hij er weer mensen in laat komen? Dat is toch zijn verantwoordelijkheid? Voor nu heel veel sterkte.
Kaaskopje
07-09-2013 om 12:11
Huismus
Ik ben het er ook wel mee eens dat de verhuurder er voor moet zorgen dat de sfeer in en rond het huisje prettig gehouden moet kunnen worden, zéker met zo'n doelgroep. Dus een tuin waar jan en alleman in en uit kan om te schommelen is natuurlijk niet de bedoeling. Maar na ruim 23 jaar wonen op een locatie waar alle leeftijden op zijn tijd voor overlast zorgen, is mijn ervaring dat de toon wel de muziek maakt. Vandaar mijn opmerking over 'oprotten'. Na zo'n opmerking is een gesprek eigenlijk meteen uitgesloten. Maar een vakantie is natuurlijk tijdelijk en je hoeft niet te investeren in de toekomst in zo'n huisje, dus een wereldramp is het nu ook weer niet dat je het gezegd hebt
Maar even los van hoe het was bij het huisje, moet ik zeggen dat ik het heel knap van je vindt dat je überhaupt aan deze vakantie bent begonnen. Ik heb maar heel beperkte kennis van mensen met dit probleem, maar wat ik ervan heb meegemaakt, is het heel zwaar voor de 'omstanders'. Sterkte ermee.
Dalarna
07-09-2013 om 20:56
Kaaskopje
Jammer dat je nu weer zegt: "Vandaar mijn opmerking over 'oprotten'. Na zo'n opmerking is een gesprek eigenlijk meteen uitgesloten. " Ik had toch echt al een paar keer gelezen dat er eerst netjes gevraagd was of ze weg wilden gaan.
Kaaskopje
08-09-2013 om 00:36
Dalarna
Jij hoeft je toch niet aan te trekken dat ik dat zeg? Ik legde netjes aan Húismus uit waarom ik daar iets over gezegd heb. Ik ben nogal correct qua taalgebruik en zal dus niet snel woorden als 'oprotten' gebruiken.
Door harde taal te gebruiken kan een situatie verder uit de hand lopen. Dan wordt het makkelijker een machtsspelletje voor de jongelui. Ik besef heel goed dat je in je boosheid of wanhoop niet altijd de tijd kunt nemen om al je uitlatingen op een weegschaaltje te leggen.
Fiorucci
08-09-2013 om 10:17
dalarna
Jaha, er is netjes gevraagd of ze weg wilden gaan, dat weten we, echt. Maar ik denk dat kaaskopje bedoelde dat het na het gebruik van de term oprotten uitgesloten was dat er nog een gesprek mogelijk zou zijn.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.