Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Camiel en wouter: zeggen het: ouderschap vreet tijd en energie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tihama

Tihama

16-03-2010 om 11:41

Papadag

Ik denk dat Bos zich erg vergist heeft in zijn eigen ruimte om dingen in te richten. Sommige functies en situaties hebben een dynamiek van zichzelf. Dan wordt het bijna onmogelijk om je daar nog aan te onttrekken.

Het vervelende, Nasha, is dat je op een dergelijke positie niet de ruimte hebt om even te gaan solliciteren naar een rustiger baantje zonder een berg commotie te veroorzaken. Dat kunnen arbeiders wel.

Stel het je gewoon even voor: Bos en Eurlings gaan alvast solliciteren omdat ze weg willen. Wat voor een aardverschuiving zou dat geleverd hebben? Hoeveel onzekerheid had dat gecreëerd?

Tihama

mirka

mirka

16-03-2010 om 12:59

Tihama

Daar sluit ik mij helemaal bij aan.

Nasha 1st

Nasha 1st

16-03-2010 om 14:46

Ik zeg alleen

dat het voor hen wel erg gemakkelijk is om te zeggen, ik ga meer bij de kinderen zijn! Ik spreek dagelijks mensen die ook dolgraag meer bij de kinderen willen zijn, maar die kunnen echt niet op een uitkering rekenen hoor! En ja, misschien is het zo dat het moeilijk is om mensen voor de politiek te krijgen, maar ik blijf van mening dat het voor hen makkelijker is om te zeggen, ik stop (en nu roept de een na de ander dat hij/zij gaat stoppen, zag er vandaag alweer 2 op teletekst staan), dan voor de gemiddelde arbeider.....enne, ook daar liggen momenteel de banen niet voor voor het oprapen....En ik vermoed dat Camiel en Wouter, gelet op hun opleiding, echt wel weer een leuke baan gaan vinden hoor....

Ben voor sollicitatieplicht ook voor hen overigens....

mirka

mirka

16-03-2010 om 15:20

Anders

`Een arbeider` (jakkes, wat klinkt dat naar) realiseert zich dat zijn baan zo zwaar is dat zijn gezin in het gedrang komt en wil eigenlijk wel aan andere baan waarbij hij meer thuis zal zijn, bij zijn opgroeiende kinderen. Wat doet hij, hij gaat op zoek naar een andere baan, solliciteert en wordt, hopelijk, aangenomen en anders repeteert dat proces zich. Hij neemt daarna de opzegtermijn in acht en gaat na die termijn aan de slag bij zijn nieuwe baas. De meesten zullen daar begrip voor hebben.
Bos realiseert zich dat zijn huidige baan ten koste gaat van zijn gezin. Hij geeft om zijn gezin, had daarom in het verleden een papadag, maar zijn baan nam steeds meer tijd in tot zelfs heel erg veel. Daar had hij moeite mee, vond het erg dat hij belangrijke dingen in hun leven miste, zoals verjaardage. Of als hij er wel was, dat hij steedsnaar de telefoon moest etc. Hij wilde daarom een andere baan. Hoeft niet van 9 tot 5 te zijn maar in ieder geval, een met minder werkuren. Hij wil meteen wel gaan solliciteren maar dat kan niet want dat gaat onrust veroorzaken in het land met de gevolgen vandien. Wat doet hij? Hij regelt een opvolger, zodat die zorg voor de rest werggenomen wordt. Die kan hij nog wat inwerken en vervolgens kan hij pas aan het solliciteren slaan. Dat kan dus alleen als er een overbrugging is, wachtgeld genaamd.
Zie je het verschil tussen de arbeider die een andere baan wil en de politicus? Daarom is er wachtgeld, je kunt bovendien geen appels met peren vergelijken.
Nu denk ik ook dat zowel Eurlings als Bos wel weer een baan zullen vinden maar niet op basis van opleiding maar vooral op basis van CV.
Overigens dacht ik dat bij Eurlings juist meespeelde dat hij een baan buiten de politiek wilde vinden, omdat hij alleen nog maar, vanaf zijn 20e, in de politiek gewerkt heeft. Als dat het geval is, dan zal hij zeker snel op zoek gaan.

Sjonge...

't Is eigenlijk best erg dat iemand blijkbaar niet van baan mag switchen, om welke reden dan ook.

Nasha 1st

Nasha 1st

16-03-2010 om 16:15

Ze mogen best switchen

maar waarom niet ook gewoon een sollicitatieplicht voor hen?

Tja, arbeider, het is een ouderwets woord, maar het geeft denk ik wel duidelijk weer dat ik het over de gewone man heb (hoewel een hoogopgeleide werknemer ook niet zomaar kan zeggen, ik stop, zonder dat dat consequenties heeft voor een uitkering)

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-03-2010 om 17:16

Nasha

Waarom haal je nu die wachtgeldregeling erbij? Dat staat toch los van de beslissing om na jaren buffelen een tandje terug te schakelen? En jouw argument dat ander mensen ook wel eens vaker bij hun gezin willen zijn en dat niet kunnen... tja, dat vind ik echt een kul-argument. Minister zijn is niet een gewone baan, dat is een 24-uur-per-dag-baan. Dat is wel andere koek dan die 'arbeider' die 40 uur per week werkt en wel eens een overuurtje maakt.
Laten we het dan eens omdraaien: wat hadden Wouter en Camiel dan moeten doen om nu niet in het verdachtenbankje terecht te komen?

Lou

Lou

16-03-2010 om 18:25

Wat een cynisme

Zo is het inderdaad nooit goed zeg. Ik denk dat het helemaal niet 'lekker makkelijk' is voor Wouter Bos om zijn droom van het premierschap vaarwel te zeggen, want dat is wat hij nu doet. Nog los van de vraag of hij anders premier was geworden natuurlijk. Maar nu maakt hij in elk geval geen kans meer. En waarom niet? Omdat hij zijn kinderen vaker wil zien. Een betere reden kan ik me niet voorstellen. Een gewone fulltime baan betekent al heel veel meer vrije tijd. Ik gun hem dat van harte.

Bastet

Bastet

16-03-2010 om 18:46

Alleen al daarom.......

Kiest een vader onomwonden voor zijn kinderen,is het weer niet goed en wordt er allerlei cynisme op losgelaten.....bah.
bastet

Maxx

Maxx

16-03-2010 om 19:16

Nederlandse bank (@sini)

Nou dat lijkt me een functie die prima met het vaderschap te combineren valt. Ze lopen daar rustigjes achter de feiten aan. Daar heb je echt geen 80 uur/week voor nodig.
Maxx

Tihama

Tihama

16-03-2010 om 19:57

Jee

Een baan die 100 uur per week vraagt of een baan die 70 uur per week vraagt. Dat betekent 30 uur per week die hij aan de kinderen kan besteden. Lijkt mij een prima deal.

Wat is daar dan weer mee mis?

Trouwens: wat een waardeloos salaris krijgen die ministers zeg. Hun netto uurloon is dramatisch slecht. Je moet wel heel erg bevlogen zijn om het daarvoor te doen.

Tihama

Maxx

Maxx

16-03-2010 om 20:43

Lol sini

Je schrijft: "Hij had niets te winnen op het ogenblik door te blijven, en alles te winnen door (tijdelijk) weg te gaan."
Dat geldt ook voor Balkende. Alleen die is nog steeds ziende blind en horende doof, hoe hard zijn omgeving ook probeert om hem dit duidelijk te maken.
(je zal zo'n vader hebben zeg)
Maxx

Lou

Lou

16-03-2010 om 21:00

Maar waarom dan...

...dat cynisme? Sini bijvoorbeeld, wat geeft het als hij toch meer een carrièretijger blijkt te zijn en een gewone fulltime baan te weinig blijkt te vinden over een tijdje? Ik zou zeggen: dan heeft hij dat óók maar weer meegemaakt. Ik zie werkelijk niet wat er mis mee is. Toen ik hem hoorde praten over zijn vertrek, geloofde ik hem eigenlijk gewoon. Ik kon het me ook goed voorstellen. En een verkeerd moment of juist een verdacht handig moment, ach. Je kunt ook gewoon niets geloven van wat hij zegt. Maar waarom zou je?

mirka

mirka

16-03-2010 om 21:07

Baan

Hij heeft niet gezegd dat hij voltijds voor zijn kinderen gaat zorgen maar dat hij een baan wil waarbij hij meer tijd heeft voor zijn gezin. Hij is econoom, het ligt in de lijn der verwachting dat hij ergens in de financiele sector terecht komt. En met een 40+-baan kan hij al heel wat meer bij zijn gezin zijn dan nu, wat hij in het verleden ook al wilde. Hij is niet voor niets al zo lang in bespreking geweest met Cohen. Dat is al een hele vooruitgang vergeleken nu. En dan wordt hij waarschijnlijk ook niet meer op fora als fok, geen stijl, elsevier, tlegraaf en zelfs op OOL bespoken (het is gemakkelijk roepen vanaf de zijlijn). Misschien is een functie aan de andere kant van de wereld wel wat, weer even anoniem zijn.

mirka

mirka

16-03-2010 om 21:20

Timing

Je kunt het ook zien als een goede timing: net voor de landelijke verkiezingen. Hij is een landelijk politicus, geen lokale (hoewel dat bij een zekere partij wel wat door elkaar loopt). Hij geeft dus voor die verkiezingen aan dat hij niet deel wil nemen, had hij dat na de verkiezingen gedaan, dan had iedereen "kiezersbedrog" geroepen. Of als hij dan geen mp zou worden of minister dan staat ook iedereen op zijn achterste poten.
Wat hij ook doet, hij doet het niet gauw goed, in de ogen van sommigen.

Fatima

Fatima

17-03-2010 om 08:34

Stoppen

Ik denk dat hij al bedacht dat dat hij zou stoppen voor de volgende verkiezingen. Nu het kabinet is gevallen moest hij dus bedenken of hij er nu mee zou stoppen of niet. Hij had het al voor de gemeenteraadsverkiezingen besloten heeft hij gezegd, hij moest alleen Cohen polsen of die nog beschikbaar was.

Hoelang duurt zo'n wachtgeldregeling maximaal? Ik las ergens maximaal 6 jaar? Is dat zo?

Timing

De timing vind ik niet zo daverend. Er valt een hoop over te zeggen. Maar dat feit dat hij een andere baan wil, daar is hij vrij in. De redenen waarom (en of wat hij zegt wel klopt met zijn werkelijke overwegingen), die zijn aan hemzelf. Ik hoef er ook niets van te vinden als een vriend van ons een nieuwe baan zoekt en daartussenin een paar maanden niets wil doen.

Bastet

Bastet

17-03-2010 om 15:02

Genista

Ik heb begrepen dat het niet zo is dat Bos niks doet,er is veel te doen voor de verkiezingen,en hij is daar ook druk mee.En timing ach,er is altijd wel iemand die het niet goed vindt en er iets achter zoekt,dat maakt een dergelijke baan ook extra zwaar denk ik.Het is nooit goed of het deugt niet.....

Bastet

Ik zei ook niet dat Bos niets deed (ik weet dat hij nog op de achtergrond actief is, zoals dat zo fraai heet), ik zei dat ik er eigenlijk geen bal mee te maken heb of hij dat wil doen of niet

Tihama

Tihama

17-03-2010 om 15:58

Timing

Genista:
"De timing vind ik niet zo daverend."

Welke opties waren er?

Hij had het 1,5 jaar geleden kunnen aankondigen. Toen Lehman Brothers in de VS omviel. Dan had men hem verweten dat hij het land in de steek liet terwijl er vanuit de VS een hypotheekcrisis aankwam die ons land beslist ging raken.

Hij had een jaar geleden kunnen aankondigen. Dan had men hem verweten dat de minister van Financien het land in een crisis in de steek liet. Even ter herinnering: ABN Amro, Icesave en Fortis.

Hij had het een half jaar geleden kunnen doen. Dan had men hem verweten dat hij de DSB-klanten liet stikken.

Hij had het kunnen doen toen hij op ramkoers lag over Uruzgan. Dan had men hem verweten dat hij vluchtte voor het nemen van een belangrijke VN-beslissing.

Hij had het direct na de val kunnen doen. Dan had men hem verweten dat hij het beter voor de val had kunnen doen, want dan had het kabinet niet hoeven vallen.

Hij had het vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen kunnen doen. Dan had men hem verweten dat hij de gemeenteraadsverkiezingen verknalde.

Hij had het vlak voor de kamerverkiezingen kunnen doen. Dan had men hem verweten dat hij de PvdA in een val stortte.

Hij had het net na de verkiezingen kunnen doen. Dan was men hem kiezersbedrog gaan verwijten.

En intussen werden zijn kinderen ouder. Er was geen goed moment. Net zo goed als er nooit een goed moment is voor een scheiding.

Tihama

Tihama

Tihama

17-03-2010 om 20:08

Izar, ook ot

Nee, gelukkig niet vanuit eigen ervaring. Ik spreek alleen momenteel regelmatig met iemand die in een ramphuwelijk zit. En die al jarenlang argumenten heeft waarom een scheiding op dát moment ongewenst is. Ik moest daar even aan denken, want het komt zo neer op hetzelfde: voor een akelige beslissing bestaat geen juist moment.

Tihama

Goed moment

Ik ben met je eens dat er nooit een goed moment is, en wellicht is de term timing wat ongelukkig gekozen. Over anderhalf jaar geleden praat ik niet eens.
Tihama: "Hij had het direct na de val kunnen doen. Dan had men hem verweten dat hij het beter voor de val had kunnen doen, want dan had het kabinet niet hoeven vallen." Dat denk ik niet. Het kabinet viel vanwege een partijstandpunt van de PvdA en dat standpunt was niet veranderd als Bos gezegd had aan het eind van zijn regeertermijn uit de politiek te zullen stappen. Er zijn wel andere bezwaren te verzinnen voor dat tijdstip, want zoals we al mèt jou concludeerden: het moment is nooit goed
Tihama: "Hij had het vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen kunnen doen. Dan had men hem verweten dat hij de gemeenteraadsverkiezingen verknalde." Ik had er wel meer begrip voor gehad als hij het voor de gemeenteraadsverkiezingen had aangekondigd. Maar afgezien daarvan, wat me vooral tegenstond, was dat hij enthousiast en nadrukkelijk de indruk wekte dat hij als lijsttrekker verder wilde om op die manier de PvdA omhoog te krikken in de gemeenteraden. En toen de buit binnen was, kondigde hij zijn besluit aan. Nu had ik al de tamelijk nare smaak in mijn mond dat de PvdA een strategisch moment heeft gekozen om het kabinet te laten vallen en met dat toneelstuk van Bos erbij hebben ze de populariteit van de PvdA zoveel mogelijk geprobeerd op te pompen. Het lukt allemaal aardig en de inzet van Cohen (die ik in het landsbelang ook liever als premier zie dan Balkenende of Wilders) draagt er nog wat aan bij ook. Neemt niet weg dat het een fantastisch staaltje manipulatie is. De timing van Bos' afscheid is daar maar een klein onderdeeltje van, doch uiterst doeltreffend ingezet.

Pluk53

Pluk53

18-03-2010 om 14:12

Genista; goed moment

"Neemt niet weg dat het een fantastisch staaltje manipulatie is. De timing van Bos' afscheid is daar maar een klein onderdeeltje van, doch uiterst doeltreffend ingezet" Ik ben het zo met je eens; maar niemand die zich er druk om maakt.

Tihama

Tihama

18-03-2010 om 15:34

Ach

Als je iemand waardeert, dan heet het netjes geregeld. Als je iemand niet waardeert, dan heet het manipulatie.

Iemand trouwens gisteren NRC gelezen? Daarin vertellen een aantal jeugdige politici dat ze serieuze problemen zien in het combineren van een politieke loopbaan met een gezin. Een paar hebben zich zelfs voorgenomen om beslist geen kinderen te krijgen.

Tihama

Tihama, misverstand

Ik denk niet dat de val van het kabinet op zich een staaltje manipulatie is. Ik denk wel dat het tijdstip waaróp het viel, gemanipuleerd is, zodanig dat het de PvdA het het best uitkwam. Overigens doen in mijn optiek zo ongeveer alle politieke partijen dit als het zo in hun straatje te pas komt. Op dat punt heb ik akelig weinig illusies meer. Het is onderdeel van het spel dat politiek heet, het zij zo.

Bovenstaand bericht was natuurlijk een antwoord voor izar en tih

En ik zie wel dat het er wat mistroostig staat allemaal. Ik heb ook niet alle vertrouwen in de politiek verloren, zeer zeker niet. Maar vrij van dergelijke manipulaties is de politiek niet. Er gaan gewoon soms partijbelangen en persoonlijke belangen voor algemeen belang.

zus bos

zus bos

18-03-2010 om 21:27

Oh, wat een fijn forum toch...

Even een andere nick, want hoewel ik niet vaak meeschrijf op dit forum , doe ik dat toch wel met zekere regelmaat. Ik ben dus de zus van WB irl. Een draadje als dit lezend wil ik wel 80 keer reageren, wetende dat ik dat natuurlijk niet moet doen. Maar oooh, wat een verademing om dit te lezen vergeleken met andere fora of de media (ja, ik lees wat af dezer dagen). Met als sterbijdrage Tihama's opmerking over de timing denk ik. Wat een nuance en verstand, en begrip voor waar het om gaat.

Eén opmerking nog: iemand zei dat het wel wat dramatisch werd gebracht. Het is ook een drama om je droom op te geven, omdat de prijs te lang te hoog is. Nee, ik denk niet dat hij vuilnisman wordt, maar 4-5 uur slaap per dag, en dan op zaterdag nog eens flyeren op de Albert Cuyp, op zondag vertrekken voor een vergadering in het buitenland, om op straat áls je je kind een keer naar school brengt 'zakkenvuller' toegefluisterd te krijgen, en ondertussen als je een keer vrij bent niet ongestoord naar het zwembad, kroeg, markt te kunnen...Hoeveel liefde en passie voor het vak ook, en ook al liep het allemaal nog best en kon hij (konden zij) het goed aan, enough is enough, want waar gaat het nou uiteindelijk om 'at the end of the day'.

PS Kamerleden hebben veel vakantie (reces), wat ze overigens vaak ook nuttig gebruiken voor werkbezoeken etc. Ministers hebben gewoon een ministerie te runnen, en hebben een normaal aantal vakantiedagen (hoewel ik niet denk dat ze een 'verlofkaart' hebben die iemand moet aftekenen, hihi). Ministers van financien in crisistijd moeten ook banken redden die in de vakantie vallen...Partijleiders moeten daarbij ook nog eens het hele land door, juist als de Tweede kamer met reces is..

Wat leuk 'zus bos'

dat je reageert!!

Ingrid (en ja, je hebt gelijk, het is een fijn forum)

tonny

tonny

18-03-2010 om 23:03

Onmenselijk

'4-5 uur slaap per dag, en dan op zaterdag nog eens flyeren op de Albert Cuyp,' dat viel me inderdaad op - dat was toch het weekend nadat het kabinet viel? Inderdaad was Bos op straat, Rouvoet ook geloof ik?
Dat de lijsttrekkens van een partij de dag na zo'n enorm intensieve lange dag, na nauwelijks slaap, weer op straat liepen voor hun club? Het is toch totaal niet realistisch deze inzet van mensen te verwachten?
Het zijn ménsen, geen machines! En dan moet je óók nog eens na zo'n waardeloze nacht vriendelijk en positief weloverwogen 'de kiezer' te woord staan.
Het is wonderbaarlijk dat er nog mensen zijn die voor een functie in de politiek kiezen.
Inderdaad las ik de verhalen gisteravond in NRC ook. Je kunt alleen maar een dergelijke politieke functie én een gezin hebben, als je een partner hebt die zich volledig daarvoor wil inzetten en dus afziet van een eigen carriere. Of je moet een enorm uitgebreid thuisfront met oma's/ opa's hebben én accepteren dat je héél vaak niet thuis bent.
Rouvoet heeft in elk geval de zondag gemarkeerd als thuis-gezins-rustdag. Da's dan een voordeel van een geloofsovertuiging waarbij je op zondag in principe zo weinig mogelijk werkt.

Tihama

Tihama

18-03-2010 om 23:10

Zus bos

Ik kan me voorstellen dat je zo graag wilde reageren, terwijl je weet dat dit niet helpt. Het voelt heel onrechtvaardig hoe mensen niet gehinderd door enige inzicht oordelen vellen. Ik stelde me bij jouw reactie even voor dat men mijn broer zou zo becommentariëren: ik geloof niet dat ik me dan zo lang zou kunnen inhouden

Wens je broer sterkte en ik hoop dat hij straks kan genieten van de rust en de ruimte met zijn gezin.

groet

Tihama

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.