Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Camiel en wouter: zeggen het: ouderschap vreet tijd en energie

Camiel wil natuurlijk de hete aardappel van rekeningrijden, een mogelijk verlies van cda en een riskante te vroege opkomst als kroonprins elegant vermijden door te verwijzen naar het stichten van een gezin. Wouter is totaal afgedraaid door de kredietcrisis, het vechten in het kabinet en 3 kleine kinderen, en dit is een acceptabele way out (beter dan te zeggen dat je tegen een burn out aanzit)

Wat is hier nieuw?
Beiden geven toe te luisteren naar hun vrouw, en zouden niet met deze reden komen als ondertussen niet breed maatschappelijk werd erkend dat kinderen echt veel tijd en energie kosten. Vervolgens zeggen ze dit ook nog eens allemaal in de media. Wow.

Vroegah zaten ministers nog om 18.00 uur aan de aardappels bij moeder de vrouw die niet werkte. Nu kost de politiek 100 uur per week en dat maakt dat de partner alles alleen met de kinderen moet doen en zelf nauwelijks kan werken en helemaal klem zit.

Ab Klink gaf het vandaag ook al toe: "ik zie mijn kinderen te weinig" . Oei, als Jeugdzorg maar niet bij hem langskomt.

Maar Wouter gaat nog spijt krijgen! zie Fokke en Sukke
http://www.foksuk.nl/nl?cm=79&ctime=1268348400&cid=5043
viridantia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Margriet*

Margriet*

13-03-2010 om 00:21

Heet dat dan niet

de geemancipeerde man?

Als wouter een vrouw was geweest

Toen ik gisteravond op het journaal de hoofdredactrice van Opzij hoorde zeggen dat het een vooruitgang is dat mannen voor hun gezin kiezen, vroeg ik me af wat de commentaren zouden zijn als Wouter een vrouw zou zijn die voor haar gezin had gekozen.

Bastet

Bastet

13-03-2010 om 08:08

Gelijk hebben ze

Als je zoveel werkt,zie je je kinderen nauwelijks,zeker als ze heel klein zijn.Ik kan me goed voorstellen dat je hen meer wilt zien.Er waren zat oudere politici die stelden nu het verwijt te krijgen van hun kinderen: je was er nooit.
Bastet

Heel plausibel

Ze hebben groot gelijk die mannen.

Ow en wat heb ik me gisteren geërgerd aan Ciska Dresselhuys bij P&W.

Bastet

Bastet

13-03-2010 om 10:48

Dresselhuys

Dresselhuys heeft geen kinderen,hoe kun je dan oordelen?
Haar opvolger bij Opzij was er overigens veel meer over te spreken.

Bastet

ow is dat zo? Dat wist ik niet eens. Ik vind het een mega irritant geval, die Dresselhuis.

bibi63

bibi63

13-03-2010 om 13:03

Dat is niet helemaal waar pelle

Inderdaad was het vroeger 'normaal' dat pa de hele week werkte en ma niet of nauwelijks. Dus papadagen waren niet aan de orde. Maar pa was toch meestal wel rond etenstijd thuis en in het weekend.
Groetjes,
Bibi

Maar

wouter die gaat er al een heel stuk op vooruit als hij een nieuwe baan vindt waar hij slechts 60 uur per week werkt, dan lukt het hem namelijk al een paar keer per week thuis te eten. Stel dat hij nou 4 dagen per week overdag weg is, 1 papadag thuis (met wel de blackberry aan) en elke avond thuis nog wat werkt dan red hij het wel.

Mijn vriend werkt eigenlijk altijd zo'n 50 a 60 uur per week, maar toch kan hij dat heel goed combineren met de verzorging van zijn 3 vrouwen.

Reactie

Wat een vreselijk mens die Ciska Dresselhuys! Doen mannen eens een keer iets geëmancipeerds en dan is het weer niet goed...

Maar het blijft natuurlijk ongelijk verdeeld. Als Camiel er Wouter opstappen met gezin als hoofdreden oogsten ze daarmee alle lof en zijn juist 'stoer', maar als Agnes Kant dit had aangegeven als reden was ze juist als afhaakster en slappe hap bestempeld.

In de Volkskrant van vandaag stond ook een heel artikel over vaders met topbanen die zelden thuis eten en nooit op ouderavonden verschenen, maar naar eigen zeggen 'er op de cruciale momenten wel bij waren'. Nou ik vraag me af wat ze daar dan mee bedoelen! Als je kind een tand door zijn lip valt en je troost hem of als hij voor het eerst los fietst zijn dat in mijn ogen ook 'cruciale momenten' dat je er moet zijn. Een geboorte, diploma-uitreiking of schoolmusical zijn dat natuurlijk ook, maar juist het delen van die relatief kleine geluksmomenten of drama's versterken de band met je kinderen enorm.

Voor mij en mijn man dan maar geen topbanen van meer dan 80 uur per week...

Bastet

Bastet

13-03-2010 om 18:35

Pelle

Mijn vader heeft de leeftijd van die oudere politici die ik op tv zag.Mijn vader had een goede functie,maar at meestal thuis,was er de weekenden ook,hielp met ons huiswerk,leerde ons banden plakken,noem maar op.Dat is al oneindig veel meer dan kinderen van politici meemaken met hun vader....
bastet

denny

denny

14-03-2010 om 09:31

Misschien te achterdochtig

Ik ben misschien een beetje te achterdochtig met betrekking tot de politiek (hoe zou dat komen?) maar het zou me van Camiel en Wouter niet verbazen als we over een half jaar horen dat ze in het bedrijfsleven zijn begonnen aan een drukke topbaan, maar dan met een salaris ruim boven de balkenende norm.

vlinder72

vlinder72

14-03-2010 om 11:11

Nou

ik kan jullie wel vertellen hoe dat werkt met een man met een "topbaan". Mijn man is nooit 's avonds voor 8 uur thuis. Hij brengt wel de jongste naar het kdv en gaat dan werken. Veel internationale contacten en tja, die houden zich niet zo aan onze Nederlandse tijden. Dus laat thuis. Vaak zelfs later dan 8 uur. Ik heb 4 kinderen. Ik regel bijna alles thuis. Zelf werk ik ook 4 dagen in de week waarvan 3 dagen onder schooltijd. Onze kinderen zitten op voetbal, zwemles, muziekles. Mogen van mij bijna altijd wel met iemand spelen. Ik ben lid van de ouderraad op school. Kinderen gaan niet naar de BSO. Of te wel redelijk normale kinderen met een (denk ik) normale moeder die ook actief is op school. Mijn man ziet de kinderen door de week 's avonds nooit. In het weekend is hij daarentegen thuis en dan werkt hij niet. Mag van mij niet. En ik kan streng zijn hoor. Hij gaat met de kinderen mee naar voetbal en dergelijke. Maar het belangrijkste is dat zo'n baan ook vrijheid met zich meebrengt. Als ik tegen hem zeg dat de kinderen die middag een inloopuur op school hebben dan is hij er. Hij komt dan uit zijn werk, kijkt rond en gaat daarna weer naar zijn werk. Hij kan bijna altijd wel iets regelen terwijl dat voor mij juist veel moeilijker is. Zo blijft hij meestal thuis als een van de kinderen ziek is en niet ik. Alleen als hij een week of zo in het buitenland zit dan houdt het op. Ik kan hem moeilijk vanuit China of zo snel weer thuis krijgen. Dus het kan. Een topbaan en dan toch niet de 10 minutengesprekken missen. Oh, mijn kinderen weten trouwens niet beter en ik ook niet. Zo lang ik hem ken werkt hij veel en hij zou diep ongelukkig worden als ik hem een baan van 9 tot 5 zou aanpraten.

tonny

tonny

14-03-2010 om 14:32

Vroeger - beetje o.t.

vroeger bestond er geen parttime werk. Toen ik in 1979 ging werken op een groot kantoor, waren daar nauwelijks parttime banen. Je werkte de hele week, of je werkte niet, basta.
Ook op school waren er toen weinig parttime banen, herinner ik me van mijn stageperiode.
Het arbeidsleven is gewoon enorm veranderd. Ook mensen zonder gezin kiezen soms voor vier dagen werken (eventueel 4 x 9 uur) om meer tijd over te houden voor andere dingen.

Bastet

Bastet

14-03-2010 om 18:15

Denny

Bos is het bedrijfsleven uitgegaan om politicus te worden,dus het zal hem niet om het geld gaan.Misschien wil zijn vrouw verder met haar carriere,dat kan ook natuurlijk.
bastet

denny

denny

15-03-2010 om 12:49

Zo zou ik ook wel meer thuis willen zijn

Ik weet het, niet alleen Camiel en Wouter (maar ook de overige bewindslieden) ontvangen deze vergoeding maar toch. Zij kiezen ervoor om vrijwillig te stoppen maar ontvangen toch een forse vergoeding. Dan wordt het meer thuis zijn als vader toch een stuk makkelijker dan voor de overgrote meerderheid van de nederlandse vaders. http://www.telegraaf.nl/binnenland/6285639/__Wachtgeld_voor_Bos_en_Eurlings__.html?p=8,2

Ik sluit me aan bij denny

Zowel Bos als Eurlings hebben binnenkort een baan die beter betaalt dan de politiek. En zijn ze wellicht eerder thuis, ja.

Ze hadden er gewoon geen zin meer in...

Linda

Nou en denny

tuurlijk krijgen ze allebei binnenkort weer een topbaan (en ze hebben vast al diverse dingen aangeboden gekregen), dat is logisch bij hun kaliber.

Mag dat niet dan ?

Oh ja

en wat is er mis met wachtgeld ? In het bedrijfsleven heet dat een gouden handdruk, ook allemaal heel regulier.

En ja dat de overgrote meerderheid dat niet krijgt is omdat de overgrote meerderheid niet zo'n hoge positie aankan.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

15-03-2010 om 14:56

Mooi toch

Zijn er een paar mannen die openlijk aangeven: 'ik wil mijn familie meer zien', een dan is het volgens sommige wéér niet goed. En waarom mogen ze binnenkort geen andere baan hebben? Ze hoeven toch niet opeens huisman te worden? Waarom die argwaan als mensen na een aantal jaren jaren hard buffelen (minister ben je 24 uur per dag) besluiten dat de balans wat beter moet?

Tihama

Tihama

15-03-2010 om 15:57

Prima

Ik ben verbaasd dat Bos dit nu pas doet. Hij wilde in 2003 geen premier worden vanwege het thuisfront. Dat kostte de PvdA de verkiezingen.
Hij verbaasde me dat hij vervolgens wel jarenlang vice-premier was terwijl hij al vader was. Zo zonde van je tijd.

Maar gelukkig is hij tot inkeer gekomen. Hij heeft het verstandig gedaan: eerst een betrouwbare vervanger regelen zodat het de PvdA geen verkiezingen kost.

Dat hij en Eurlings wachtgeld krijgen lijkt me redelijk. Je zegt immers een baan op waarbij je ontslag bepaald wordt door stemvee. Ik zou niet graag meemaken dat mijn eventueel ontslag af zou hangen van de vox populi. Enige ingebouwde zekerheid lijkt me wel aardig. Zo fors is dat salaris nou ook weer niet.

Balkenende heeft niets geleerd. Zijn dochter kent hem straks alleen van de TV. Tja, als dat hetgeen is dat je je kind mee wil geven.

Eurlings doet het veel verstandiger. Die stopt gewoon met dit gekkenhuis vóór zijn vriendin zwanger is.

Ik had gisteren een leuk gesprek met mijn schoonvader. Hij zei dat deze gekte in de tweede kamer vooral ontstaan is met de komst van de media. Over elke oprisping in de media moet direct weer gedebatteerd worden. Herinneren jullie je nog dat de tweede kamer tijd moest besteden aan Laura Dekker?
Hoe kun je nu vergadertijd binnen de perken houden als je geacht wordt op dit soort zaken te reageren om je stemmers aan je gebonden te houden?

Ik heb al eerder gezegd: gewoon meritocratie en dan maximaal 5 dagen per week regeren. 's Avonds op tijd naar huis. Klaar. Het kan makkelijk. Misschien dat het vertrek van 2 stevige mannen ervoor kan zorgen dat het tij keert en er eindelijk iets gebeurt aan die achterlijke werktijden.
Hebben jullie Rouvoet gehoord? Hij heeft 5 kinderen en hij komt op zondag thuis.....
We hebben hier ten huize trouwens een nieuw dreigement:'Als nu niet naar me luistert, dan gaan we de politiek in, hoor'

Tihama

Berber, hoezo om welke baan?

maakt dat uit dan en voor wie en wat ? En welke banen zijn dan in jouw optiek acceptabel en welke niet ?

tonny

tonny

15-03-2010 om 16:56

Media en eigen communicatiemiddelen

Inderdaad, de mediagekte én de eigen communicatiemiddelen maken het werk veel drukker en gestresster dan nodig zou zijn.
Leuk hoor, al dat getwitter, al die mail die op alle draagbare communicatiedingetjes constant en waar je maar bent te lezen is. Mensen worden constant door allerlei prikkels af gehouden van het zich écht diepgaand met belangrijke zaken bezighouden. Aandacht raakt enorm versnipperd en een dag heeft nog steeds slechts 24 uur, waarvan je er toch echt een aantal moet slapen.
Natuurlijk kunnen al die dingen uit, maar ja, uit - stel dat er Iets Belangrijks gebeurt?

Politici (onder andere...) van dertig jaar geleden hadden echt meer rust aan hun hoofd.

Sancy

Sancy

15-03-2010 om 17:09

Verkijk je niet op 'vroeger'

"Politici (onder andere...) van dertig jaar geleden hadden echt meer rust aan hun hoofd"
30 jaar geleden hadden politici misschien minder communicatiemiddelen, maar dat wil niet zeggen dat ze daardoor ook meer rust aan hun hoofd hadden. Mijn grootvader was politiek actief en heeft ondanks aandringen geweigerd kandidaat te staan voor de Tweede Kamer omdat het zou betekenen dat hij te veel van huis was. Veel van zijn argumenten voor dat besluit gelden nu nog.

Vic

Vic

15-03-2010 om 17:27

De nieuwe baan

Wouter is minister geweest, die gaat dus straks echt niet aan de slag als hoofd boekhouding bij fa. Jansen en Zn. Maar ik geloof heus dat je een leuk betaalde baan kunt vinden waarbij je minder uren werkt dan als minister, en niet bij ieder wissewasje met je hoofd op de voorkant van de Telegraaf staat. Waarschijnlijk ook nog tegen een beter salaris.

Maxx

Maxx

15-03-2010 om 17:38

@tihama

"Balkenende heeft niets geleerd. Zijn dochter kent hem straks alleen van de TV. Tja, als dat hetgeen is dat je je kind mee wil geven."
Mijn mening:
Seen him on TV - Seen all there is.
Niets verloren dus.
Maxx

vlinder72

vlinder72

15-03-2010 om 19:45

Maxx - schaam je

Wij kennen Balkenende helemaal niet. Tenminste ik niet en ik ga ervan uit dat jij hem ook niet kent. Hoe weet je nou dat hij geen liefhebbende vader is? Zijn dochter houdt ongetwijfeld erg veel van hem. En om dan een opmerking te maken als "niets verloren dus". Echt walgelijk. Oja, politici hebben heel lang vakantie hoor (noemen ze alleen anders )

Nasha 1st

Nasha 1st

16-03-2010 om 08:54

Tja...

leuk hoor, Camiel en Wouter....en vooral Wouter die dan fijn zegt, ik wil meer bij mijn gezin zijn....Maar wel een fikse wachtgeldregeling mee....Moet jij als gewone arbeider eens zeggen dat je stopt om meer bij je gezin te willen zijn....en dan aankloppen bij het UWV....kan je wel vertellen wat er dan gebeurt...

Jesse_1

Jesse_1

16-03-2010 om 09:12

Het is dus nooit goed

Als ze géén andere baan nemen, zitten ze een beetje te teren op het wachtgeld.
Als ze wel een andere baan nemen, zijn ze geldwolven die nog steeds niet bij hun gezin willen zijn.

mirka

mirka

16-03-2010 om 09:20

Tja

Gemakkelijk gezegd, Nascha, over die wachtgeldregeling. Die is namelijk in het leven geroepen omdat anders weinigen in de politiek gaan. De meeste kamerleden geven een baan op om de politiek in te gaan en als hun termijn afgelopen is, bestaat niet de zekerheid dat ze terug kunnen gaan naar hun oude functie dan wel bedrijf. Verder is het bestaan van een politicus onzeker ivm de wisselende grootte van jouw partij.
Je valt waarschijnlijk over het feit dat hij vrijwillig vertrekt en wachtgeld krijgt. Van Bos kan ik me heel goed voorstellen dat hij stopt met de politiek om zijn kinderen meer te zien. Hij had 3 functies waaronder een heel zware: minister van financien in crisistijd. Hij was geen avond thuis en ook de weekenden schoten er bij in. Geen wenselijke gezinssituatie, althans het zou de mijne niet zijn.
Ik vermoed dat hij snel een andere baan heeft waarbij hij wel meer thuis is en waar hij niet voortdurend op de voorpagina van de Telegraaf (of andere krant) verschijnt en steeds maar te horen krijgt dat je alles, al dan niet terecht, fout doet terwijl je weet dat je die dag weer je kinderen niet zult zien.

mirka

mirka

16-03-2010 om 09:28

Dat had hij

Sinilind, hij had een papadag toen zijn oudste dochter geboren was maar die heeft hij moeten inleveren ivm drukke wekzaamheden in de politiek, zie oa http://www.elsevier.nl/web/Lifestyle/Society/117932/Bos-daagt-weekblad-Weekend-voor-de-rechter.htm?forum=117862&post=true#article_form

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.