Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Bv gezin wordt met strakke hand geleid

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Zus

Zus

14-11-2010 om 20:53

Paal en perk

Als het aan mijn oudste dochter ligt, zou die elke middag wel naar een sport willen. Mijn kinderen mogen alleen op activiteiten waarvoor ze niet met de auto hoeven worden weg gebracht (behalve met wedstrijden). Nu hebben wij de luxe in de hoofdstad te wonen waar allerhande sportclubs in de buurt zijn, dus dat is gelukt. Bovendien moet het zo zijn dat oppassen en oma's het ook makkelijk lopend afkunnen (wij werken beide bijna full-time). En dan vinden wij zelf nog muziekles belangrijk, dus dat moest van ons weer. Nu zit ze op 2 sporten op 5 minuten fietsafstand en op muziekles dat meestal bij ons thuis is. Jongste houdt niet van sport, dus die heeft 2 keer per week muziekles, 5 minuten lopen van huis.
Oudste zou nog wel op streetdance willen, maar dat is te ver, helaas pindakaas (voor nu).

Tihama

Tihama

15-11-2010 om 09:11

Taxi of zelfstandig fietsen

"Bijna alles op fietsafstand, en voor een deel door kinderen zelfstandig te doen (vanaf een jaar of 8). "

Ja, maar dat bedoelde ik nu juist. Als je NIET op deze voorwaarden selecteert, dan krijg je de rekensom die ik maakte. Dan ben je dus taxi met wachttarief.
Mijn dochter zat op ballet aan de andere kant van de stad. Ik had toen nog een auto. Maar het was te ver om heen en weer te rijden. Dus ik bleef samen met de andere ouders wachten. Boodschappen doen hoefde niet, want dat deed ik al als ik zat te wachten tijdens de zwemlessen....In beide gevallen bleef zoon alleen thuis, want die wist wel leukere dingen te doen dan te wachten. Ik zat dus ook niet erg rustig, want ik wilde liever mijn toen 7-jarige zoon niet zo lang alleen thuis laten.

Turnen deed ze wel op fietsafstand. Ik fietste dus heen, ging weer naar huis, en haalde haar weer op. Dat vond ik niet belastend. Tegenwoordig (ze is nu 9) doet ze allerlei dingen waar ze zelfstandig heen en terug kan fietsen.

Tihama

Janna3

Janna3

15-11-2010 om 11:09

Tihama

Ja, ik heb drie kinderen die alledrie op een sport zitten en op muziekles. Daarnaast zitten de oudste twee ook nog op orkest. De oudste twee moeten in het weekend een wedstrijd spelen, de jongste niet, maar hij heeft twee keer in de week zwemles. O ja, en ze zitten ook nog op een schaakclub. Toch ben ik per week maar 3 uur en 40 minuten onder de pannen qua halen en brengen. Daarvan is 2 uur de zwemles van de jongste. Thuiswedstrijden kijken we als we daar tijd voor hebben en twee keer per jaar rij ik op zaterdagochtend naar een uitwedstrijd. Mijn idee is als je het goed organiseert er best heel veel kan.

vlinder72

vlinder72

15-11-2010 om 12:08

24 uur? hier 6,5 uur per week

Ik heb even gerekend.

Mijn kinderen doen nu:
Kind 1 - voetbal / trainen - wedstrijd
Kind 2 - voetbal / trainen - wedstrijd / logopedie / muziekles
Kind 3 - zwemles / knutselclub

Ik ben per week 6,5 uur kwijt aan brengen / halen en meekijken. Manlief neemt een voetbalwedstrijd voor zijn rekening, naar de ander ga ik toe. Wij kijken altijd naar onze kinderen als ze een wedstrijd moeten spelen(of ze nou uit of thuis spelen). Naar de zwemles van dochter gaat soms de een soms de ander.

Zelfs vorig jaar toen ik twee kinderen op zwemles en nog een keer extra fysio had was ik hooguit 7,5 uur kwijt aan al het haal /breng en meekijk gebeuren kwijt. Wel is alles op loopafstand. Als de kinderen straks niet zelfstandig ergens naar toe kunnen gaan dan mag het van ons niet. Volgens mij is het anders voor ons echt niet te doen. Wij hebben vier kinderen en allemaal mogen ze een sport / cursus naar keuze doen maar het moet allemaal wel passen. Tja, mama kan niet op 3 plekken tegelijk zijn.

Mathilde

Mathilde

15-11-2010 om 12:26

Dat sommetje zou hier wel opgaan

Daarom mogen ze ook niet op drie sporten plus muziek .
Mijn jongste (4,5) zit sinds kort op ijshockey, dat zijn twee trainingen doordeweeks van ruim 1 uur en eentje op zondagmorgen (een uur, daarna vrij schaatsen). Als hij bij de club wil, vervalt die ene training op zondag maar komen er wedstrijden op zaterdag bij, elke drie weken. Door het hele land. En omdat hij zichzelf nog niet kan aankleden (laat staan naar de ijsbaan fietsen) moet een van de ouders verplicht mee. Daarnaast gaat hij een keer per week naar zwemles, dat kost twee uur in totaal.
Oudste (7) gaat naar balletles, maar daar kan ze ook niet zelfstandig heen. Dus dat kost ook 1 uur en 45 minuten (want je moet er op tijd zijn om jezelf om te kleden).
Dus. Zoon, drie keer drie uur schaatsen per week plus halen en brengen (ook een uur per keer), kost 12 uur. Plus twee uur zwemles, totaal 14 uur. Dochter ook twee uur. Totaal voor 2 kinderen: 16 uur per week. Lang leve de laptop .
Wij wonen in een redelijk grote stad, maar niet in een wijk dus hier is niets op loopafstand. Of in ieder geval niet op een afstand die ik nog verantwoord vind om ze alleen te laten doen. Dus ik vind twee activiteiten per kind ruim voldoende .

Tjonge, met 4.5 jaar op ijshockey

da's dan zeker een lievelingssport van jullie gezin?

Mijn kind wist op die leeftijd niet eens dat er ijshockey bestond

Tihama

Tihama

15-11-2010 om 13:05

Rekensommen

Okay: leg het me dan maar uit. Reken maar in detail voor, want ik snap het niet.
Neem een sport die 1 uur kost. Kwartier aankleden, kwartier douchen en aankleden, kwartier heen en kwartier terug. Ik kom dan toch echt op 2 uur per sport. Ik ben heel benieuwd hoe je dit allemaal voor elkaar kunt krijgen in minder tijd.

Voorbeeld van Vlinder:
"Kind 1 - voetbal / trainen - wedstrijd

Ik ben per week 6,5 uur kwijt aan brengen / halen en meekijken. Manlief neemt een voetbalwedstrijd voor zijn rekening, naar de ander ga ik toe. Wij kijken altijd naar onze kinderen als ze een wedstrijd moeten spelen(of ze nou uit of thuis spelen). Naar de zwemles van dochter gaat soms de een soms de ander. "

Kind 1 is dan in mijn rekensom: 2 uur trainen, 3 uur wedstrijd. Dat is alvast 5 uur voor 1 kind. Kind 2 is ook 2 uur trainen en 3 uur wedstrijd plus 1,5 uur voor muziekles. Dat is dan 6,5 uur. En kind 3 is 2 uur zwemles plus 1,5 uur knustelclub. Dat is 3,5 uur.
Bij elkaar kom ik echt op 15 uur. Niet op 6,5 uur. Waar vergis ik me?

Tihama

vlinder72

vlinder72

15-11-2010 om 13:18

O.k, tihama hier komt ie

Voorbeeld van Vlinder:

"Kind 1 - voetbal / trainen - wedstrijd

Rekensom:

Kind 1
voetbal trainen brengen en halen 30 minuten
Wedstrijd - papa

Kind 2
voetbal trainen brengen en halen en kijken 1.30 uur
Logopedie 1 uur
Muziekles 30 minuten (alleen brengen en halen)
Wedstrijd 1 uur 30 (kabouters dus korter en geen douchen na de wedstrijd)

Kind 3
Zwemles 1 uur (zwemles is 30 minuten)
Knutselklas 30 minuten (alleen brengen en halen)

Dat is dan 6,50 uur. Toch?

Nu heb ik aansporen tot door eten, trainkleren aan doen, tas pakken, schoenen aan doen, plassen, fiets pakken, broertjes en zusjes aansporen om mee te gaan niet meegerekend.

Bij mijn oudste blijf ik niet kijken naar de training. Mijn man is zelf trainer van het team maar gaat meestal direct vanaf zijn werk naar het voetbalveld. Ik breng daarom mijn zoon wel naar zijn training (meestal hoef ik hem niet meer op te halen).

Bij zwemles en knutselclub breng ik alleen weg. Ik loop even mee naar binnen en ga daarna weer weg. Het is ook niet toegestaan om erbij te blijven. Cursus is dichtbij en lang genoeg (respectievelijk 1 uur en 1,5 uur) om zelf weer naar huis te gaan en kind later weer op te halen.

Maar opnieuw, wij hebben de cursussen en sportvereniging erop uitgezocht. Het moet dichtbij zijn en op velige loop/fietsafstand. Daarom kan ik ook mijn kind wegbrengen en ophalen en dat binnen 30 minuten.

Astrid

Astrid

15-11-2010 om 14:01

Minimaal 7 uur onderweg met sport kids

Hierbij mijn sommetje. 3 Kids van 12, 9 en 7. Die van 12 moet ook begeleidt worden.

Zondag: 2 kids zwemmen, kleine 2 uur mee bezig, ondanks dat het op 5 min. fietsen is. Uitleg: 17.40 weg, want ze moeten nog omkleden en het is superdruk. 18.00-19.00 zwemmen, daarna douchen en aankleden. 19.30 thuis. Dat douchen, haren wassen en aankleden duurt zeker 20 min.
Maandag: 2 kids korfbal met auto 1,5 uur weg van 17.15-18.45
Woensdag: 3 kids achter elkaar korfbal met auto 2 uur weg 16.45-18.45
Zaterdag: 2 kids achter elkaar korfbal wedstrijd. Kan totaal 1,5 uur duren, maar ook wel eens 4 uur. Mijn man kijkt/ rijdt elke week bij minimaal 2 wedstrijden. Vervoer genoeg, maar de coach is bij beide een 15 jarige.

Kom ik aan minimaal 7 uur per week. Kunnen er ook meer zijn als de wedstrijden van zaterdag allebei uit zijn.

Tot 2 weken terug kwam daar nog zwemles bij voor de jongste. Koste 3 uur per week. Bleef er altijd bij.

Wij vinden dit goed te doen. Het meeste doet mijn man. Wat ik minder vind is dat echt alles rond etenstijd is.

Asa Torell

Asa Torell

15-11-2010 om 14:17

Vlinder

Wat doe je dan thuis tussen het halen en brengen in? Ik zou echt moeite hebben met zo'n versnipperde middag.
Hier trouwens ook een half uur zwemles maar dat kost zeker 1u 20 min en dan is het nog best dichtbij (10 min fietsen). En ik vind al die aansporings- en klaarmaak-tijd er zeker wel bij horen! Dat is algauw veel meer dan je denkt, hier zeker 10 min per vertrek.

vlinder72

vlinder72

15-11-2010 om 14:27

Asa

Eten koken, dreumes ophalen uit het kinderdagverblijf, spelletje doen met andere kinderen, stofzuigen, boodschappen doen, moeder bellen, de was doen, was opvouwen, stoffen etc.

Ik vind die versnipperde middagen ook niet leuk. Het heen en weer rijden van kinderen behoort ook niet tot mijn hobbies maar het hoort er nou eenmaal bij. Ik ben dol op mijn maandag omdat dat de enige dag van de week is waarop niemand iets heeft.

En aansporen en klaar zijn in 10 minuten dat is nog snel. Dat kost mij meestal veel meer tijd.

ChrisH

ChrisH

15-11-2010 om 14:29 Topicstarter

Diepe zucht

Alleen al het doorlezen van al jullie schema's voor het halen en brengen voor alle clubjes en activiteiten met de kinderen doen mij een diepe zucht slaken. Echt niet, dat je er tegenwoordig nog komt zonder bedrijfsmatige planning

Hier 1 kind op hockey op vrijdagmiddag aan het eind van de middag. Ik heb inmiddels al flink de pest aan die vrijdagmiddag. Inderdaad, inclusief aansporings- en klaarmaaktijd ben ik voor 1 uur hockey 2 uur kwijt. Want wat heb ik aan een half uur thuis tussen het halen en brengen in? Gelukkig is er een deeltijdrijschema in de maak. Ook heel fijn voor de jongste die verplicht mee moet.

Chris

Tihama

Tihama

15-11-2010 om 15:04

Erbij horen

Vlinder:
"Het heen en weer rijden van kinderen behoort ook niet tot mijn hobbies maar het hoort er nou eenmaal bij. Ik ben dol op mijn maandag omdat dat de enige dag van de week is waarop niemand iets heeft. "

Tja, dat was waar het hier mee begon: de uitspraak 'ik ben niet van plan voor taxi te spelen'. Ik wil dat dus ook niet. Ik vind ook niet dat het erbij hoort. Ik stuur dus wel degelijk om te voorkomen dat dit ontstaat. Ik heb namelijk veel behoefte aan vrij indeelbare tijd om spontaan dingen te kunnen doen. Met een berg aan vaste roosters verdwijnt die tijd als sneeuw voor de zon en bestaat je vrije tijd als gesprokkelde kwartiertjes rond de activiteiten.

De kinderen hier (9 en 13) vinden overigens zelf dat ze ontzettend veel mogen en dat wij heel leuke dingen voor ze bedenken. Het enige dat ze niet hebben zijn teamsporten, met wedstrijden. Ik denk dat het dus best kan.

Tihama

Tja

Ik ben meer van het Tihamafront. Ik waak voor te druk, zowel voor mij en echtgenoot te druk, als voor kinderen te druk. Daarnaast zijn weekeinden heilig, alhoewel daar nu wel al scheurtjes in verschijnen met bijbaantjes en maatschappelijke stages en druk sociaal leven van kinderen die ons buitensluit. En zo hoort het ook natuurlijk.
Maarrrrr soms komt er iets voorbij, wat echt tijdrovend is, veel taxiwerk beloofd, en tóch zo'n kans uit duizenden is, dat je het tóch overweegd. (Oudste zoon -14- denkt nu na of hij auditie wil doen voor het nationaal jeugd jazz orkest).

Mathilde

Mathilde

15-11-2010 om 20:09

Ijshockey (ot)

Ja, met 4 op ijshockey is het ideale tijdstip volgens mijn man (jarenlang fanatiek ijshockey gespeeld). Begin je later, dan leer je het nooit meer zo goed. D'r zitten ook kinderen op die ze met 2 jaar al op de schaatsen hebben gezet onder het motto 'als ze kunnen lopen, kunnen ze ook schaatsen'. Die zijn nu dus 4 of 5 en zie je zonder enige moeite over het ijs scheuren achter een puck aan. Ik ben zelf meer van het type 'maar hij moet het ook leuk vinden', en tot nu toe vindt zoon het ook leuk. En omdat man heeft toegezegd dat hij echt al het haal- en brengwerk zal doen, en dat zoon echt niet hoeft als hij niet meer wil, heb ik er maar mee ingestemd .
Verder is het hier inderdaad een BV, maar dan meer als een hotel van het type Fawlty Towers vrees ik . Met dezelfde rolverdeling LOL.

vlinder72

vlinder72

15-11-2010 om 21:53

Ha, ha, mathilde (o.t.)

Mijn man is heel blij want onze zoon van 1,5 jaar kan nu al voetballen. Hij ziet natuurlijk de hele dag zijn oudere twee broers, teamgenoten en vriendjes voetballen dus hij doet dat na. De meeste kinderen van zijn leeftijd lopen met een bal rond maar hij niet. HIj schopt er tegenaan. En hard ook.

Mijn man ziet dat heel anders. Hij ziet een talent. En sterker nog. Hij ziet een linksbenig talent.

Ik niet. Ik zie een heel klein jochie dat iets grappigs kan. Op het kinderdagverblijf vinden zij het ook erg leuk. als hij daar een bal in zijn te pakken krijgt gaat hij ermee voetballen en dat vinden ze zo grappig.

Het zal wel een mannending zijn want de voetbalvaders zitten allemaal zo verbaasd naar ons kleintje te kijken. Zo klein en zo handig met de bal en ook nog linksbenig.

Gewoon een truukje heren. Straks leert hij weer iets nieuws.

Tihama

Tihama

16-11-2010 om 08:55

Vastgeroosterd

Natuurlijk is het best leuk om naar je kind te kijken. Mijn bezwaar is echter dat je week ingeroosterd wordt met diverse vaste en versplinterde momenten, en DAT betekent minder vrij indeelbare tijd.

Kinderen met een volle agenda en ouders met een nog veel vollere agenda. En niet te vergeten: broers en zussen die meegesleurd worden. Krijgen die OOK een volle agenda.

Ik hoor en zie het om me heen. En ik hoor ook de verzuchtingen van de ouders, maar ja, nee zeggen kan niet, want de vriendjes en vriendinnetjes doen het ook, toch? Ik begin de SIRE-reclame van een aantal jaar geleden steeds meer te waarderen: Kinderen hebben het druk.

Tihama

Hoezo 'wat doen?'

Waarom moet je altijd 'wat doen'? Wij vinden het alle 5 erg lekker om op zaterdag lekker lui uit te slapen, Engels ontbijtje in elkaar te flansen en onder het genot van een boekje/ krantje kalm aan het weekend te beginnen. Heeft toch zeer sterk mijn voorkeur boven het om 7 uur je bed uitrollen om 40 km verderop te blauwbekken langs een voetbalveldje.

Maar de essentie van sport/muziek/hobby

is toch een vrije tijds besteding waar je plezier en voldoening uit haalt?
nadruk op vrije tijd en plezier en voldoening!
en het moet haalbaar zijn voor het gezin.
hier twee zonen - en een full time werkende single moeder, beide zonen op muziekles, beiden sport. de oudste een maal per week , de jongste momenteel 2 keer per week. muziek is via school geregeld, hoef ik dus niet te halen en brengen, sporten is na school - dus vanuit werk ophalen, of in het weekend, en dan moet ik inderdaad rijden - of de ouders van zijn vriendje. tja... soms zeg ik ook wel eens dat ik geen zin heb, of eerst wil uitslapen. oftewel, ik stel grenzen aan wat ik wel en niet wil doen voor zijn sport/vrijetijdsbesteding. jammer genoeg kunnen ze niet zelfstandig vanuit huis naar sport/vriendjes/uitgaan, dus daar zit ook nog wat taxi werk aan voor mij.
dit om een idee te geven hoe het hier gaat, maar de essentie is wat mij betreft dat sport/muzie/vrijetijdsbesteding belangrijk is, dat daar ruimte voor gemaakt moet worden, maar dat het wel in balans moet blijven met de andere componenten van het leven (school/werk/thuis).

Tihama

Tihama

16-11-2010 om 10:15

Divers

"Ben alleen wel benieuwd wat voor spontane dingen jij allemaal doet op de tijden wanneer al die andere kinderen sporten."

Het allerbelangrijkste is dat we kunnen doen wat we willen wánneer we dat willen. Precies zoals Silone ook zegt: ik begin mijn weekend graag met relaxen. Net zoals de kinderen trouwens die blij zijn dat ze niet naar school hoeven te racen.

Ik vind jouw vraag trouwens vreemd: kun je niet zelf verzinnen welke leuke dingen je allemaal zou kunnen doen in je vrije tijd als je niet verplicht in een sport/activiteitenrooster zou zitten?

Maar ik zal ter inspiratie wat opsommen uit een zeer ruim scala van dingen die de kinderen of wij al dan niet samen doen:
- lezen
- skaten
- tuinieren (kinderen helpen graag)
- naar de bieb
- gamen (WII of PC)
- bordspelen (Monopoly, Risk)
- knutselen
- tekenen
- beameren
- gedichten maken (doen we vaak samen)
- fietsen (bij voorkeur op zondag met de familie)
- toneelstukjes maken
- wandelen in het bos
- uitgebreid koken
- schooltje spelen
- afspreken met vriendinnetjes/vriendjes
- voetballen op het veldje
- shoppen (vindt dochter erg leuk)
- stoepkrijten of krijtspelen op straat
etc.

En dan noem ik nu dus niet de skiles, piano en theaterles waar de kinderen wel die verplichtingen hebben.

Tihama

margje van dijk

margje van dijk

16-11-2010 om 11:18

Vroege zaterdagochtenden zijn maar tijdelijk

Ik heb het hele draadje niet gelezen, dus excuus als ik misschien dingen dubbel zeg.

Maar wat ik hier nu in de laatste draadjes een paar keer tegenkom, dat het zo'n crime is om altijd maar op zaterdagochtend vroeg je bed uit te moeten om langs een veldje te staan kleumen: dat is maar zeer tijdelijk. De allerkleinsten sporten zo vroeg, maar een jaar later is ook zomaar een uur later, en voor je het weet zijn alle wedstrijden pas rond 11 of 12 uur of nog later. Tenminste, dat is hier de ervaring met de hockeyclub.

Dus die zaterdagochtenden hebben wij inmiddels ook al weer (op jongste na, die nog wel relatief vroeg is).

Neemt niet weg dat je 'flexibiliteit op zaterdag' vermindert door een vastgeroosterde activiteit, maar ik heb daar echt geen last van. Ik doe liefst niks op zaterdag, dus dat komt mooi uit Kan ik lekker boodschappen doen en zo.

Van wat ik me nog herinner van het artikel in de krant (ik heb het geloof ik even snel gescand) is dat ik er eigenlijk weinig nieuws in ontdekte, dat wij veel dingen ook zo doen, maar het zou niet in mijn hoofd opkomen om dat afwijkend van anderen of 'bv-gericht' te noemen. Wij proberen er ook in te krijgen dat kinderen zelf op hun spullen letten en hun eigen afspraken in de gaten houden, de ochtenden verlopen bij ons ook volstrekt volgens routine, de maaltijden zijn ook aan tafel en er zijn regels, muziek wordt eens per dag geoefend (ook een regel), etcetera. Ik doe de was ook volgens schema, en schoonmaken ook (OK, het is een vrij minimalistisch schema, maar toch). Volgens mij doen ontzettend veel mensen dat, want alles wat je op routine doet voelt niet als 'moeite', en we streven uiteindelijk toch allemaal naar een relaxte dag, nietwaar. Dus ik vond het artikel vooral een hoop opgeblazen lucht. (Maar misschien heb ik de extremere juicy details nog gemist).

Margje

Janna3

Janna3

16-11-2010 om 11:49

Tihama rekensom

Hier mijn sommetje:
Zwemles jongste, 2x 1 kwartier naar zwembad en omkleden, 2x half uur zwemles, 2x 1 kwartier omkleden en terug, = 2 uur per week.
Sport: oudste gaat zelf op de fiets. middelste: 1x per week vier jongens brengen, middelste wordt thuisgebracht en kan voor wedstrijden met andere ouders meerijden als wij niet kunnen. Douchen doen we thuis, sport = half uur per week.
Muziek: Oudste en middelste hebben vrijwel tegelijkertijd les, ondertussen doe ik boodschappen bij de Lidl, halen-brengen = half uur.
Jongste heeft muziek op 2 minuten lopen afstand, kost me 10 minuten.
Schaakclub, elke week 4 jongens ophalen, kost me half uur.
Zo kom ik op 3 uur en 40 minuten. Afgezien dus van elk 2x per jaar uitwedstrijden rijden en de thuiswedstrijden die we supporteren als dat uitkomt.

Tihama

Tihama

16-11-2010 om 12:49

Wederom

Ik ben niet mordicus tegen sporten of andere vrijetijdsinvullingen. Ik ben tegen overbelaste, structurele ingeplande programma's. Dus ik check op tijdstip, tijdsbeslag en afstand. Het enige verschil is vermoedelijk dat ik mijn normen voor wat ik te veel, te vaak en te dwingend vind wat kritischer liggen dan bij sommige anderen.

Tihama

Nee niet echt..

Heb wel eens een tv programma gezien waarbij dit zo was.
Hier niet , zat tijd om te lummelen. Kids ook, de oudste zit op voetbal, maar heeft tijd genoeg voor computer , tv, huiswerk or whatever. En de jongste zit op 2 sporten en 2 middagen BSO, geen probleem. Werk zelf 3 dagen, vlak
bij. Veel tijd is ook echt vrije tijd. Doe elke dag wat in het huishouden ,zodat niet alles in weekend moet.

Voor mathilde

Hoi Mathilde,

leuk dat je zoon met ijshockey begonnen is. Ik hoop echt dat hij door het ijshockeyvirus besmet wordt en lang mag genieten van deze snelle, technisch veel vragende teamsport. Hij heeft de perfecte leeftijd om te beginnen hiermee. Mijn zoon is ook op die leeftijd begonnen en verdient momenteel zijn brood met deze sport in Oostenrijk. Hij is nu achttien. Je mag me altijd mailen als je vragen hebt.

Groetjes,

Muppy

Mathilde

Mathilde

17-11-2010 om 20:44

@muppy

Tjonge, wat DAPPER van jouw zoon om zo jong al helemaal in het buitenland zijn boterham te verdienen! Ik vind het wel leuk om jouw bericht te lezen, want de meeste reacties op de sport van zoon zijn nogal eeeeeh sceptisch . Zoon zelf vindt het wel leuk, maar ook erg moeilijk. Hopelijk raakt hij echt enthousiast als het schaatsen hem over een tijdje wat makkelijker af gaat. Eerlijk gezegd heeft zijn zus (7) meer schaatstalent (de ijshockeyclub ziet haar graag komen), maar zij heeft totaal geen competitiedrang en wil absoluut niet op een sport met wedstrijden. Dus dan maar ballet .

mirreke

mirreke

18-11-2010 om 10:31

Kritische normen

Ik vermoed dat mijn normen redelijk overeenkomen met die van Tihama. Daarnaast heb ik echter nog een criterium. Ik vind het zelf erg vervelend als mijn dag versnipperd wordt door heen en weer brengen. Toen ik nog in Nld woonde was dat voor mij dé reden om de kinderen te laten overblijven, dat heen en weer sjezen is aan mij niet besteed, en aan mijn kinderen (altijd dat haasten) ook niet.
Een kind brengen en dan zelf weer snel terugsjezen kan dan misschien maar twintig minuten duren, voor mij voelt het dan als veel meer, omdat bv. de twee uren die ik ergens voor heb daardoor zodanig worden onderbroken dat ik aan de rest van de tijd ook niets meer heb. Vandaar mijn streven om de kinderen vooral zelfstandig dingen te laten ondernemen, als ze daar aan toe zijn en als het mogelijk is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.