Arawen
31-01-2013 om 13:48
Blij met nieuwe (komende) wet
Vanochtend hoorde ik een nieuwsbericht op de radio dat ik erg boeiend vond en zodra het kon heb ik het bericht opgezocht op de website van RTL Nieuws: er is een nieuwe wet in de maak die kinderen beter moet beschermen wanneer de ouders specifieke problemen hebben. Ik was er persoonlijk (en uiteraard uit eigen ervaring) erg blij mee. Ik weet dat hier anderen komen die vergelijkbare problemen hebben (gekend) rond verslaafde of gestoorde ex-en en daarom kopieer ik hieronder het bericht van RTL Nieuws. Gewoon, omdat ik jullie dit niet wilde onthouden!
VVD en PvdA hebben een nieuw plan om kindermishandeling tegen te gaan. Bureau Jeugdzorg moet gezinnen standaard in de gaten houden als één van de ouders bijvoorbeeld verslaafd of verward is, of een zelfmoordpoging gedaan heeft.
EHBO-posten, ambulancepersoneel en huisartsenposten moeten in deze gevallen straks tandaard contact opnemen met het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (AMK), zo vindt de VVD. Het plan krijgt steun van de PvdA.
Nu maken artsen en ziekenhuizen alleen melding van kinderen die verdachte klachten of verwondingen hebben, maar als er een ouder wordt opgenomen blijven kinderen vaak buiten beeld. VVD en PvdA - samen een meerderheid in de Tweede Kamer - willen dat daar verandering in komt.
Kinderen niet negeren
Als mensen met psychische klachten in contact komen met hulpverleners, dan moeten ziekenhuizen in de toekomst nagaan of er kinderen in het spel zijn. Zijn die er, dan wordt dat standaard gemeld aan het AMK. Daarmee willen de partijen voorkomen dat kinderen onder de radar verdwijnen.
Een proef hiermee in het ziekenhuis Haaglanden in Den Haag is volgens de VVD een groot succes. In 95 procent van de gevallen waarin er volgens de nieuwe regels een melding wordt gedaan, is dat terecht.
Leen13
13-02-2013 om 13:23
Weigering dossier te vernietigen
http://www.nationaleombudsman.nl/rapporten/2010/204
"Onderzoek van het AMK bevestigde niet dat er sprake was van lichamelijke mishandeling. Wel bestonden er zorgen over de problemen tussen verzoeker en zijn ex-partner, de moeder van zijn zoon"
Leen13
13-02-2013 om 13:49
Zorgen
De overheid matigt zich rechten aan, in het belang van het kind, die haar niet toekomen. Zorgen over kinderen zijn de verantwoordelijkheid van de ouders en niet van de overheid. En al helemaal niet geneuzel of de relatie met je ex wel goed is.
Leen13
13-02-2013 om 17:21
Valse veiligheid
Misschien heb je geluk en lukt het je om zo'n dramadossier te laten vernietigen en heb je geluk dat er geen stukken ineens weer opduiken die bij hulpverleners liggen, de huisarts, of toch nog bij de kinderbescherming. Dan nog is het een vals gevoel van veiligheid. Er hoeft maar iemand te zijn die over jou gezin zijn/haar vinger opsteekt met een zorg en het circus begint gewoon weer van voren af aan. Je kunt het niet voorkomen. Tenzij je geen kinderen hebt. De rest is het leven zelf, je woont in een minder goed bekend staande buurt, je kind heeft een handicap, je partner wordt ziek, je gaat scheiden, je kind maakt een stomme opmerking bij de schoolarts, je baby is laat met praten of wijkt af van de groeicurve, je kind wordt gepest op school of kan niet meekomen met gymnastiek, je schoonouders zien jou niet zitten, de buren willen zich ook weleens laten gelden, afijn.
Er is maar 1 ding dat telt en dat is dat het gewoon wordt om hulp te bieden zonder signaleringslijsten en meldcodes en dat beschuldigingen van 'kindermishandeling' weer gereserveerd worden waar ze voor zijn, namelijk voor het molesteren van kinderen of ze geen eten en verzorging geven. De rest is onbewijsbaar en al helemaal raar dat je zoiets plakt op mensen die eigener beweging om hulp komen bij zaken waar het welbevinden van het kind voor de ouders op de voorgrond staat.
mirreke
13-02-2013 om 19:48
Eens hoor, annej
Ik weet dat het zo is.
Ik denk werkelijk dat er een tijd zal komen (als de huidige tendens doorgaat) dat controle door jeugdzorg vanzelfsprekend wordt zodra je een baby krijgt.
Er heeft nu eenmaal een opvatting postgevat dat zoveel kinderen worden mishandeld, en die zullen en moeten gevonden worden, die arme zielige kinderen cq die slechte mishandelende ouders.
Hoe durf je in dit klimaat nog kinderen te krijgen, dan moet er wel iets mis met je zijn.
Maar we zijn op alle fronten al in Big Brother aangeland. Dit is slechts een aspect ervan.
mirreke
13-02-2013 om 19:50
Vreemd blijf ik vinden
dat al die onderzoeken met positieve uitslag (Nederlandse kinderen het gelukkigst, enz.) blijkbaar niet serieus genomen worden. Het gaat niet slecht met de Nederlandse jeugd.
Maar ook hier speelt geld en macht de grote rol. Alles draait om geld, en de politic lopen als kip zonder kop achter de wandelgangmanipuleerders aan.
Leen13
17-02-2013 om 00:15
Uhp haalt de doema
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/02/dossier_jeugdzorg_russen_vreze.html
De UHP van de broer en zus van Ilja heeft het Russische parlement gehaald, ze vrezen daar voor 'Russische' toestanden.
tsjor
20-02-2013 om 13:29
Vertaling
Ik heb iemand gevraagd om een vertaling te maken van wat er gezegd wordt in de Doema. Ik was wel benieuwd. De vertaling is gemaakt door iemand die uiteraard goed Russisch spreekt (native), maar beperkt Nederlands. Ik heb de grammatica verbeterd. Let wel, in deze vertaling wordt gesproken over 'rauw voedsel'. De vertaalster is niet op de hoogte van de discussie in Nederland over Rauw. Ik vertrouw haar vertaling daarom, maar uiteraard is dit met enige beperkingen.
"Aan het woord is een vertegenwoordiger van de plaatsvervanger van het Europees Parlement.
Elena Antonova is Russische burger van Letland. Ze woont in Nederland, heeft een baan en een goed inkomen. Ze had een man, een voormalig inwoner van Kazachstan. Hij is nu een burger van Nederland. Na enige tijd zijn ze gescheiden. De reden voor de scheiding was de alcoholverslaving van haar man.
De vader van de kinderen heeft van de rechtbank het recht gekregen om de kinderen te zien. De vader zag de kinderen regelmatig. Een bijzonderheid van de vader van de kinderen is, dat hij voorstander was van rauwe voeding. Dat vonden de kinderen niet meer leuk. Ze weigerden naar het huis van hun vader gaan. Met geweld wilden ze niet.
Daarom heeft de vader een klacht ingediend bij de instanties. In de klacht schreef hij dat hij ‘denkt’ dat de moeder de kinderen mee kan nemen naar Letland. Hij vroeg maatregelen te nemen.
Plotseling, zonder waarschuwing, kwamen er mensen in het huis van moeder en namen met geweld de twee 9-jarige kinderen, een tweeling, mee. Ze werden meegenomen naar een speciale inrichting. Ze wonen in een speciaal centrum sinds het afgelopen jaar. De moeder kan haar kinderen alleen een enkele keer zien.
Ze schreef brieven naar alle instanties. Ze schreef dat ze niet naar Letland zou gaan. In een van de documenten kreeg ze te lezen: ” De moeder is weinig geïntegreerd in de Nederlandse samenleving. Ze heeft een beperkt netwerk en spreekt enkel Russisch.’’ Daarna werd het de kinderen verboden om Russisch te praten met hun moeder op bijeenkomsten. Net zoals het hen werd verboden om Russisch met elkaar te spreken, omdat ze zogenaamd een vlucht zouden kunnen plannen of andere onwettige activiteiten.
Nadat Elena aan de afgevaardigde van het Europees Parlement haar verhaal vertelde kwam er vooruitgang in de zaak. Mensen uit de speciale diensten begon in te schikken. Ze zeiden dat ze klaar zijn om de kinderen terug te geven. Maar op dit moment onder onaanvaardbare omstandigheden voor de moeder. Dit betekent namelijk dat de moeder met geweld de kinderen naar hun vader moet brengen. Ze moet dit document ondertekenen. De moeder zegt dat ze ingestemd heeft om vrijwillig de kinderen naar hun vader te brengen. Als de kinderen akkoord gaan, gaat zij ook akkoord.
20 februari zal de Commissie verzoekschriften van het Europese Hof een beslissing nemen in deze zaak. Ze zullen nog dezelfde dag acht zaken van Denemarken overwegen.
De oudste zoon van Elena maakte een video. Op de video is te zien hoe de kinderen uit hun huis zijn weggehaald. Hij plaatste deze video op YouTube. Hierover was een strafrechtelijke zaak geopend. De strafrechtelijke zaak werd gesloten onder invloed van het publiek.
Dat is een bedrijf. Voor ieder kind dat uit de familie werd weggenomen, is veel geld toegewezen."
Tsjor
Leen13
20-02-2013 om 14:11
Dankjewel tsjor
Ilja, de oudste zoon, die opkomt voor zijn moeder en halfbroertje en zusje is vandaag in Brussel.
Dat hij opkomt voor zijn gezin wordt hem ook kwalijk genomen. Hij heeft moeten onderduiken om niet opgepakt te worden tot hij vrijgesproken werd door de rechtbank. Bij het bezoek van de kinderen aan hun moeder en ouderlijk huis was de voorwaarde dat Ilja niet aanwezig was. BJZ heeft de kinderen nu overgedaan aan het Leger des Heils, ze zijn nog steeds niet thuis, ondanks dat de rechter dat uitgesproken heeft dat de kinderen naar huis moeten.
http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2013/02/hoorzitting-ilja-in-het-europese.html
http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/search?q=trampoline