Elene
30-04-2009 om 12:46
Bizar ! auro rijdt in op menigte....in apeldoorn
AMSTERDAM - Alle festiviteiten in Apeldoorn die georganiseerd zijn voor het koninklijke bezoek aan de stad, zijn per direct afgelast. Een personenauto die dwars door de menigte reed en daarna tot stilstand kwam tegen een pilaar, heeft 14 gewonden veroorzaakt.
Het bezoek van de koninklijke familie aan Apeldoorn werd donderdagochtend ruig verstoord door een personenauto die de afgezette wegen was opgereden. De wagen reed met behoorlijke snelheid dwars door de menigte.
De donkere wagen knalde vervolgens tegen het Apeldoornse monument 'De Naald' aan bij Paleis het Loo.
Menigte
De koninklijke familie reed op dat moment juist in een 'historische optocht' op de Loolaan richting het Paleis en de straten stonden vol met publiek.
Dwars door de menigte kwam de auto aanrijden, toeschouwers moesten letterlijk aan de kant springen. Met een behoorlijke snelheid knalde de wagen, die toen al beschadigd was, op het monument.
Omstanders werden geraakt, verslaggevers zouden mensen met open wonden en beenwonden hebben zien liggen. Op de televisie was te zien hoe er slachtoffers gereanimeerd werden.
De wagen werd bestuurd door een man. Hij zat klem in het autowrak en is door de brandweer bevrijd. De bestuurder is naar het ziekenhuis gebracht.
Hulpverleners
Inmiddels zijn er hulpverleners op de been die mensen te hulp schieten die gewond zijn geraakt. Ziekenwagens komen aanrijden en er vliegen helikopters boven Apeldoorn. Er is ook een traumahelikopter ingezet.
Mensen worden afgevoerd naar verschillende ziekenhuizen in de omgeving.
Of het om een ongeluk of opzet gaat, is onduidelijk, net als hoe het kon gebeuren dat een auto door de afzettingen rijdt. Want bij koninklijk bezoek worden strenge veiligheidsmaatregelen in acht genomen.
De Koninklijke familie is in Paleis het Loo en is in veligheid.
Emmawee
04-05-2009 om 22:12
Nos journaal
Pff... zucht... Dat burgemeester Cohen in zijn toespraak bij de dodenherdenking zegt dit jaar extra verheugd te zijn met de aanwezigheid van de koningin... prima. Dat het publiek hierop vrij lang applaudiseert... mooi.
Maar dan de opening van het journaal... met die hijgerige toon van Philip Freriks. Gedver de gedver. "...deze dodenherdenking die tegen wil en dank in het teken stond van doden die er niet hoorden te zijn." HUH?! WAT?! Ik werd er opnieuw stil van.
Los van de belachelijke tekst, was het ook niet waar. Hij bedoelde zoiets als dat er veel extra veiligheidsmaatregelen genomen waren. Voor het koningshuis dus. Het ging daarbij helemaal niet om de doden die gevallen waren in Apeldoorn. Wat zijn dat eigenlijk voor mensen? Daar horen we toch niets over?
Niet dat dat nou per sé breed uitgemeten moet worden, hou me ten goede! Maar iets over de personen die zijn omgekomen, zou ik passend vinden. Zoals "een 55-jarige medewerker van de Marechaussee" bijvoorbeeld. Niet om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen. Maar als een geliefde van mij zou zijn omgekomen bij een nationaal schokkende gebeurtenis (voor zover ik mij daar al iets bij kan voorstellen), dan zou het mij echt vreselijk storen als er zo buitensporig veel media-aandacht is voor de dader en voor degene op wie de dader het (mogelijk / waarschijnlijk) gemunt had. Al die speculaties, terwijl er voor mij op dat moment één ding vast staat: mijn geliefde is dood.
Of is het vreemd dat ik mij dat zo voorstel?
Groeten, Maw.
Emmawee
04-05-2009 om 22:19
Roefel (zéér ot)
Als ik Ctrl Shift doe wordt mijn ? een =. Mijn ? zit dan onder de _.
Doe ik weer Ctrl Shift dan wordt alles weer normaal. Heb je daar wat aan?
Groeten, Maw.
Jakiro
04-05-2009 om 23:15
Dit al gelezen?
De bestuurder was sowieso schuldig aan het plegen van een aanslag op de koninklijke familie. Het was niet belangrijk of het zijn doel was of niet en ook niet of het gelukt was. Hetgeen hij gezegd zou hebben tegen die agenten is dus ook niet van belang.
http://www.ad.nl/columns/spong/3189973/Uitlatingen_van_justitie_wekken_verwondering.html
zaterdag 02 mei 2009
Uitlatingen van justitie wekken verwondering
Koninginnedag in Apeldoorn is op een ramp uitgelopen toen Karst T. met een auto de koninklijke bus probeerde te raken. De overleden verdachte werd moord, poging tot moord en/of doodslag verweten, alsook wat in de media 'poging tot aanslag' werd genoemd.
Op een aanslag op de koningin en een aanslag met voorbedachten rade op de troonopvolger of diens echtgenoot staat levenslange gevangenisstraf of tijdelijke gevangenisstraf van maximaal dertig jaren. Een aanslag tot een feit bestaat zodra het voornemen van de dader zich door een begin van uitvoering heeft geopenbaard.
Dat er in Apeldoorn een begin van uitvoering was staat buiten kijf. Want het rijden door een afzetting, het veroorzaken van doden en gewonden en het met grote snelheid afrijden op de koninklijke bus zullen tezamen zeker als begin van uitvoering kunnen worden aangemerkt. Het viel op dat van 'poging tot aanslag' werd gesproken. Juridisch is dat onjuist. Het misdrijf aanslag omvat namelijk de pogingsvorm. Strafrechtelijk is het irrelevant dat de aanslag is mislukt. Er is dus gewoon sprake van een aanslag.
Opvallend was ook dat justitie uitsluitend over een aanslag op Willem-Alexander en Maxima (artikel 108 Wetboek van strafrecht) sprak en niet tevens over een aanslag op Beatrix (artikel 92).
Opmerkelijk is verder dat justitie snel meedeelde dat er geen indicaties voor een terreurlink waren. De burgemeester sprak van 'een gek'. Een autochtoon, voegde justitie haast opgelucht eraan toe. Deze uitspraken wekten verwondering, omdat zij werden gedaan toen de huiszoekingen nog volop gaande waren en enig motief onbekend was.
Surrealistisch was ten slotte dat het drama nauwelijks invloed had op de feestende massa in Amsterdam. Of dat kwam door de ongelukkige beslissing van Cohen om de festiviteiten niet af te gelasten zal wel altijd de vraag blijven. Zou hij dezelfde beslissing hebben genomen als Beatrix was getroffen?
Jakiro
Mamba
05-05-2009 om 00:04
Logisch
Lijkt me logisch dat niet alle festiviteiten (tegelijk) afgelast worden. Waar moet je heen met die feestende massa? Gewoon logistiek is dat al een nachtmerrie. Verder denk ik dat ze uit veiligheidsoverwegingen gezegd hebben dat het om een gek ging en er geen terreurlink was. Het laatste wat je wilt is op dat ogenblik paniek onder de mensen.
Mamba
sus-anne
05-05-2009 om 07:54
Jakiro
Jakiropmerkelijk is verder dat justitie snel meedeelde dat er geen indicaties voor een terreurlink waren. De burgemeester sprak van 'een gek'. Een autochtoon, voegde justitie haast opgelucht eraan toe. Deze uitspraken wekten verwondering, omdat zij werden gedaan toen de huiszoekingen nog volop gaande waren en enig motief onbekend was.
Dit heb ik ook gehoord bij de eerste persconferentie.
Maar het ging een beetje anders dan jij het opvat.
er kwam namelijk een vraag van een journalist:kan dit een terroristische aanslag zijn?waarop justitie antwoordde:tot nu toe hebben wij geen enkele indicatie dat dit zo is.Het werd dus niet ontkent(de huiszoekingen waren immer nog gaande)maar ook niet toegegeven.
Genista
05-05-2009 om 08:52
Sus-anne
Die uitspraak was niet van Jakiro zelf. Zij citeerde advocaat Spong, zie de link die erbij staat.
Manda Rijn
05-05-2009 om 10:06
Emmawee
ik was er niet, gisteren terug gekomen van vakantie. Wel wat op de camping gehoord over een mislukte aanslag op de koningin maar verder wisten we niets.
Ja eens. Vertel maar wie ze waren, een 55 jarige marechaussee medewerker, had hij kinderen en een vrouw ?
ik vind het niet zo boeiend dat de koninklijke familie ontsnapt is, bovendien had die auto op die grote bus niet zo'n gigantische impact gehad volgens mij (suzuki swift is vele malen lichter dan zo'n hoge bus) dus 'de aanslag' was per definitie gedoemt te mislukken.
Dorothea
05-05-2009 om 13:51
Column rob wijnberg nrc
Rob Wijnberg publiceerde een column in het NRC die ik jullie niet wil onthouden (hij is het met velen van de schrijvers in deze draad eens)(en ik ook):
"Is dat even balen: een niet-religieuze, niet-allochtone, niet aan Al-Qaeda gelieerde man rijdt, zonder bom in de kofferbak, zonder Koran in het dashboard en zonder afscheidsfilmpje op YouTube, een feestende mensenmassa omver en jaagt zichzelf de dood in tegen een monument. Fuck-a-duck: ’t is een van ons! Plots is Maurice de Hond op vakantie. Dit drama valt blijkbaar niet te peilen: welke cultuur moet hier de schuld worden gegeven? De eigen zeker? Vraag 1: ‘Bent u ook van mening dat ons land onveiliger is geworden sinds Gelderland bij Nederland hoort?’ Ook Gekke Geert geeft niet thuis. Hij moet zich bezinnen op een plotwending in Fitna 2. Nieuwe voorlopige werktitel:
Anonieme Islam – Handlangers in Huissen.
Geen motief, geen strafblad, geen plattegronden van Paleis het Loo, geen verdacht lidmaatschap van het Republikeinse Genootschap, geen buren die iets ‘vreemds’ hadden gezien – en een dader die praktisch hersendood op het stuur lag. Tja, daar sta je dan als journalist: de krant moet vol en je hebt alleen nog maar ‘paniek’ op je blocnootje staan. Wat dan? Dan verzin je wat. Wat zegt u? De dader murmelde, al doodbloedend, iets over het koningshuis? Enough said. ‘Aanslag op de Oranjes’ kopte het AD. ‘Aanslag op Beatrix’ kwakte De Telegraaf op de voorpagina.
Ho ho, wacht eens even, rewind: aanslag op zeventien onschuldige burgers zal je bedoelen. Het enige koninklijke dat op deze dramatische Koninginnedag daadwerkelijk in gevaar is geweest, was het linkerknipperlicht van de tourbus. Had Karst T. koers gehouden, dan waren op z’n hoogst de koninklijke hoedjes afgevallen. Maar nee, dan de media: is de beveiliging van de monarchen wel streng genoeg? Je zult net je vader of echtgenoot twintig meter door de lucht hebben zien vliegen en dan in de kiosk van het ziekenhuis, door je nog niet opgedroogde tranen heen, de krant onder ogen krijgen:
‘Knap hè, hoe de koningin zich staande hield?’
Als er dus één les is die we zouden moeten trekken uit deze tragedie, is het wel deze: geweld heeft zelden een rationele verklaring. Iedereen is er toe in staat en alles kan een reden zijn. Het journaille doet er goed aan zich voortaan bij de feiten te houden.
Die waren al erg genoeg. "
Rob Wijnberg, NRC Handelsblad 5 mei 2009
Tirza G.
05-05-2009 om 15:26
Briljant
Wat fijn toch dat er altijd mensen zijn die het zo mooi kunnen verwoorden.
Tirza
sus-anne
05-05-2009 om 16:41
Sterk!
heel sterk,deze column.tis een gave als je dit zo kunt uiten op papier,ben jaloers
Manda Rijn
05-05-2009 om 21:34
Yep
mooi stukje.
vreselijk weer dat een paar gekken van 1 of andere (duitse) sekte de pijn nog verder moeten vergroten.
En ook hier weer de opluchting, het is gelukkig geen allochtoon, geen verdere haatzaaierij dus.
M Lavell
06-05-2009 om 09:37
Kijk!
Zo, dat is 'm dan. Dank u, dat stelt gerust. Een toevoeging nog: Ook het NRC liet zich niet onbetuigd bij de opzwepende verslaggeving.
Groet,
Miriam Lavell
joer
07-05-2009 om 10:41
Ik denk....
Of denk ik dan wel heel slecht?
Dat de dader helemaal niets meer heeft gezegd over het waarom na de aanslag.
Dat dit een verzinsel is van de politie/media/journalisten of wie dan ook om er een spectaculair verhaal van te kunnen maken en een "zogenaamde"reden te hebben.
Zo'n kleine auto, een grote en hoge bus en geen explosieven. Voor een aanslag heb je toch echt meer nodig.Dat begrijpt toch iedereen.
Groeten JOER
Kaaskopje
07-05-2009 om 11:26
Alles kan joer
Maar ik ben dan op mijn beurt weer zo goedgelovig dat ik niet kan aannemen dat een agent in die paar seconden een scenario uit zijn duim kan zuigen zodat hij daar goede sier mee kan maken.
Jacobien
07-05-2009 om 11:54
Op een van de filmpjes
Zie ik toch de dader richting de bus gebaren. Maar ik ga niet meer opzoeken welk filmpje. Ik geloof die agent wel dus, waarom zou ik niet. Blijft welke waarde we aan de laatste woorden van de man moeten hechten.
joos
07-05-2009 om 12:22
Als alles kan...
misschien wist de dader wel dat iemand een aanslag wilde plegen (tijdens het defile ofzo) en heeft hij dat op deze manier willen verijdelen...
Kaaskopje
07-05-2009 om 12:50
Jeetje joos
Dat zou best kunnen. Als laatste goede beveiligingsdaad.
Dit is overigens geen serieuze reactie, maar je opmerking is tenminste orgineel.
Polly Shearman
07-05-2009 om 15:33
Ik denk
dat de politie inmiddels veel meer weet dan de media, ze ondervragen mensen die iets weten of hun verhaal doen. Hoe serieuser het is hoe meer de politie met klem zal vragen om niet naar de media te gaan met dit verhaal, vanwege het nog lopende onderzoek.
Wat je nu hoort in de media zijn speculaties die er weinig toe doen. Dat hij in zijn studententijd bv op en neer naar de naald liep terwijl hij blowde.
Ik vond de foto van zijn begrafenis heel triest in de krant. Die arme familie hebben ook gewoon iemand verloren en hun verdriet staat zo in de krant.
bah!
Kaaskopje
07-05-2009 om 21:03
De enige foto
die ik gezien heb was een foto van redelijke afstand. Daar had ik totaal geen moeite mee en het ligt ook wel een beetje in de lijn der verwachtingen dat zo´n begrafenis niet onopgemerkt voorbij gaat. En dan nog... een journalist moet nieuws brengen en de fotograaf moet dat in beeld brengen. Ze doen hun werk. Zo staat het verdriet van de familie van de slachtoffers ook in de krant en zijn zij ook te zien op tv. Dan heet het meeleven, maar het is net zoveel inbreuk op hun privacy als bij de nabestaanden van Karst. Niemand heeft om deze situatie gevraagd.
Nivea
08-05-2009 om 13:56
Kaaskopje
Ik kan ook woest worden om die foto in de krant van de rouwende familie. Hoezo nieuwswaarde? Die foto voegt helemaal niets toe. Of ben jij geintresseerd in de kleding van de ouders en familie? Ik vind het lager dan roddeljournalistiek. Die ouders, broers en zussen hebben niets met de daad te maken en moeten ook verder. Zonder broer en met heel veel vragen. Wat is er fout gegaan? Wanneer? Wat is onze rol? Etc.
Bovendien 'van redelijke afstand' is maar betrekkelijk. Misschien herken ik het kapsel en de jas van de achterbuurvrouw zo wel. Dus wel herkenbaar (ja, en iedereen in de omgeving van de ouders/familie zal wel weten wie de ouders, broers en zussen zijn -> maar dat is de kwestie niet).
Ik neem aan dat Karst T. in beslotenheid is begraven. Maar ik vond het beeld erg triest. Maar tien personen op je begrafenis (bij mijn moeder, een hele gewone vrouw, waren er bijna 1000)... Misschien was Karst een zonderling persoon. Maar de broers, zussen en ouders hebben toch ook familie, vrienden, buren die hen willen steunen. Stel dat de zoon van mijn buurvrouw overlijdt, dan was ik zeker naar de begrafenis gegaan.
sus-anne
08-05-2009 om 14:22
Nivea
Nivea:Stel dat de zoon van mijn buurvrouw overlijdt, dan was ik zeker naar de begrafenis gegaan.
en wat als je buurvouw het niet op prijs stelt als je komt?
Misschien heeft de familie Karst T wel besloten om het op deze manier te doen,zonder kennissen en vrienden er bij?en dat heeft iedereen te respecteren.
overigens zie ik ook de nieuwswaarde niet van zo,n foto,ik zie het meer als sensatie.
Nivea
08-05-2009 om 18:46
Zoals gezegd....
Zoals gezegd ga ik er vanuit dat Karst in besloten kring is begraven/gecremeerd (alleen al om sensatiezoekers en wraaknemers buit de deur te houden). Dus dat de buurvrouw van de moeder van Karst er niet bij is, is logisch. Maar dan vind ik het helemaal ongepast om een dergelijke foto te schieten. Het heeft geen nieuwswaarde én het is ongepast om een dergelijke foto te gebruiken.
Kaaskopje
08-05-2009 om 20:48
Nieuwswaarde
Van mij hoeft zo´n foto ook niet echt, alleen een tekstje dat hij begraven is was voor mij genoeg geweest. Maar een krantenredactie redeneert anders.
Narcis
08-05-2009 om 20:53
Bekentenis
Nee, heb niets van doen met de vermeende of echte aanslag in apeldoorn.
Ik moet wel bekennen dat ik laat in de avond van 30-4 heb gebeld met een nummer dat vroeger SOS-hulpdienst heette. Gewoon om mijn ei kwijt te kunnen. Ik ben nl. erg alleenstaand. Zelfs mijn kinderen wonen niet bij me. Maar da's een ander verhaal.Je zit voor die tv, je ziet het 'live' gebeuren en niemand met wie je het delen kan! Daarom volg ik het nieuws en aanverwante zaken. Weliswaar met argusogen met op de achtergrond 'gezond verstand', what ever that may be.
Narcis
08-05-2009 om 21:14
O en
Ja, ik ben alleen, en nee: ben geen straat-bekende. Toch weet ik heel zeker dat ik geen tig mensen omver zal rijden in een poging tot...
Ik bén depressief, toch zal ik niet...
Wat die man in zwarte autootje ook mag hebben bezield, ik rouw ook om hem.
Nivea
08-05-2009 om 22:17
Kaaskopje
Eerst zeg je dat je er totaal geen moeite mee hebt, het heeft nieuwswaarde etc. En nu hoeft het voor jou niet.
En simpel zat, wat de lezers willen krijgen ze van de redactie. Dát is de redenatie van een krantenredactie. De krantenredactie heeft jouw redenering gevolgd: het heeft nieuwswaarde en de lezer heeft er geen moeite mee. Hoppa, plaatsen maar.
Terpi
08-05-2009 om 23:04
Fladder
ben je gek, altijd van harte welkom op de chat! Al wil je het er nog duizend keer over hebben
Terpi
Kaaskopje
09-05-2009 om 09:36
Nivea
Het maakt mij oprecht niets uit of ze er nu wel of niet een foto bij geplaatst hebben of niet. Ik heb de foto zelf aandachtig bekeken, maar ik had hem niet gemist als ze alleen tekst hadden geplaatst. Ik kan me voorstellen dat de familie het niet leuk vind om in de krant te staan.
Kaaskopje
09-05-2009 om 10:50
Op zich geen nieuwtje
Op zich wel goed dat er weer eens aandacht aan geschonken wordt.
Ik denk dat al langer bekend is dat er mensen zijn die erg eenzaam zijn en gefrustreerd zijn door wat het leven ze gebracht heeft, maar gefrustreerd zijn en in je eentje ongelukkig zijn is nog iets anders dan uit die gevoelstoestand tot geweld te komen. Zeg nooit nooit, maar ik kan me werkelijk niet voorstellen dat ik een ander ooit iets aan zal doen omdat het mij tegenzit in het leven.