Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Pluk53

Pluk53

11-05-2009 om 16:06

Beatrijs en kinderen + groente

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

De meest rare luch

Oudste dochter en ik hebben ooit een hele rare lunch beleefd...Het is al zeker een jaartje of 8 geleden, maar ze weet het nu nog.
Dochter had een thais meisje in de klas, die nog niet zo héél lang in nederland was. Een leuk meisje, een spring in het veld, altijd lachend, wat haar gebrekkige nederlands meer dan goed maakte. Haar moeder was al langer hier en sprak wel goed nederlands. Leuke moeder ook, hard werkend, de stiefvader ook. Moeder zag je alleen 's morgens bij school.Meisje zou bij ons spelen op woensdagmiddag. Ik zou d'r meteen mee nemen om 12.00 uur. Dus 12.00 haal ik ze op, dochter vol verwachting van een leuke middag. Omdat meisje nog niet fietst, met de auto deze keer. We rijden weg, meisje begint meteen van alles door elkaar te praten. Na veel gedoe en veel geraad snappen wij, ze wil éérst naar huis...daar heeft haar moeder haar 'eten' klaargelegd. Ze heeft een sleutel laat ze zien. Dus dat doen we...meisje rent naar binnen en zegt 'zo' terug te komen. Ik wacht met oudste in de auto. Als het lang duurt gaat oudste haar halen (ik sta ondertussen ook al buiten bij de voordeur). Meisje komt naar buiten, mét een grote fles cola én een zak chips. Dat is haar 'eten' , meisje is zelfs trots (dat zie je) haar lieve moeder legt élke dag wat eten voor haar klaar...
Ik krijg het niet over m'n hart het trotse meisje die chips te verbieden, dus in de auto eten meisje+dochter de chips al op...
zucht, zit ik daar met m'n gedekte tafel waar natuurlijk niemand meer wat eet...
groeten albana

liora

liora

16-05-2009 om 11:44

Eetgewoonten

Hoi,

Heb niet het hele draadje gelezen, wel een groot deel. Maar ik kan echt zeggen dat niet elk eetgedrag van een kind het product is van de opvoeding.
Mijn zoon at als baby fruit, maar weigerde altijd stukjes. Hij is nu bijna zes en eet nog steeds helemaal geen fruit. En ik wel! Dwingen kan niet (neus dicht en fruit in zijn mond proppen?.
Ik vind het jammer maar kan er niks aan doen. Hij eet wel knijpfruitjes en drinkt diksap, dus hopelijk krijgt hij wel voldoende vitaminen binnen.

Groente at hij tot zijn vierde matig, alleen spinazie en worteltjes uit blik en tomatensaus. Maar dat is langzaam veel beter geworden en nu eet hij heel veel soorten groenten.

Ik heb zowel met fruit als groenten het zelf altijd gegeten en zo, dus een kind kan zelf ook een heel uitgesproken idee hebben over zijn eten.

Verder vind ik dat kinderen die hier komen spelen inderdaad niet opgevoed hoeven te worden, zoals Yta zegt. Ik probeer ze juist vaak een beetje extra te verwennen. Maar wel binnen de grenzen. Een vriendje had een keer zelf een zak nibbits meegenomen toen hij hier kwam spelen. We gingen toen brood eten maar hij wilde de nibbits, en dat mocht toen niet van mij.

Liora

Kaaskopje

Kaaskopje

16-05-2009 om 12:18

Lidwientje

Je schrijft dat jij niet van cola houdt en dat het dús niet in huis komt. Ik weet even niet hoe oud je kinderen zijn, maar als ze er om gaan vragen wat doe je dan?

reina

reina

16-05-2009 om 12:51

Albana (betje ot)

Wat jij de meest rare lunch noemt zie ik héél vaak. Zelfs zo nu en dan met de opmerking dat het dit keer echt gezond is, 'want ik heb vandaag ook groente, zie maar, het is paprikachips'. Niet als grapje, maar bloedserieus.

Guinevere

Guinevere

16-05-2009 om 13:07

Neus dicht en proppen

Dat van dat "neus dicht en proppen" heb ik een paar keer mogen aanschouwen bij kinderen van vrienden. "Ja, ze eten álles hoor, kijk maar!". Knijp, prop. Het is nu zo ver gekomen met deze kinderen dat ze bijna alleen nog maar patat, kip, appelmoes, chips en toetjes lusten....

Kaaskopje

Kaaskopje

16-05-2009 om 17:42

Zolang het redelijk

is haal ik wel op verzoek drinken oid in huis. In een huishouden met 4 personen heeft iedereen zo zijn eigen smaak. Ik vind het wel zo aardig om rekening met ze te houden. Tot op zekere hoogte dus hoor.

Bastet

Bastet

16-05-2009 om 18:26

Redelijk

Elk weekend is er fris en chips,en op is op.Grote zoon en vriendin halen desnoods zelf nog iets bij.Tot zekere hoogte hou ik wel rekening met ieders wens,ja.
Groetjes,Bastet

Guinevere

Guinevere

16-05-2009 om 20:10

Ha, wij hebben altijd chips en cola light in huis en dat gebruiken we ook nog eens bijna elke dag. Jammie. Bij de lunch serveer ik trouwens melk of water. De cola mag op koffietijd ('s morgens) of 's middags op borreltijd. Met een handje "chippen". Doet niets af aan de eetlust trouwens, zoon van 6 is een bodemloze put.
Ja, proppen met de neus dicht vind ik ook een soort mishandeling. En dan heeft het óók nog eens een averechts effect op de korte en lange termijn. Ik dwing subtieler: als je dat stukje groente niet proeft, dan ook geen 2e visstick.

Kom ik weer aan

Ik heb het al eerder verteld hoe wij het doen.
Gewoon onbeperkt cola,chips,snoep en andere ongezonde dingen niets bijzonders en dus ook niet iets om graag te willen.Fruit,vruchtensap,ranja,melk en andere gezonde dingen zijn beperkt en moeten ze om vragen en dat is dus veel intresanter.

Bij mijn kids werkt het alleen als er vriendjes komen die thuis niet veel van die ongezonde dingen krijgen willen die wel eens helemaal los gaan tot mijn kids ingrijpen.Want op is op! vijdag komt er weer een nieuwe voorraad.Dus als je vriendje dan je hele snoepvooraad op eet dat is niet de bedoeling.

Zo krampachtig je kids je kids bij die ongezonde dingen weghouden werkt volgens mij echt averechts.Als je zelf lijnt en niet iets lekkers mag heb je er toch ook juist meer zin in.Wij gebruiken deze methode al vanaf het begin bij onze kids ze zijn nu 12 en 14 en ik merk echt dat het werkt.Ze hoeven tussen de middag niet zo nodig een blik cola of red bull te halen ze kopen net zo lief een bakje fruit ofzo.

Maylise

Maylise

17-05-2009 om 13:57

Deels eens met branca

Ik ben het wel eens met Branca dat je ongezonde dingen niet te aantrekkelijk moet maken. Daarnaast heb ik sowieso geen bezwaar tegen chips, cola en snoep. Ik vind ook dat je inderdaad dat soort dingen niet te zwaar beladen moet maken. Het is ook gewoon lekker, het zijn geen verboden vruchten maar je moet er niet van overeten.

Zelf doe ik een keer in de week boodschappen. Op verzoek neem ik zo'n beetje alles mee waar om gevraagd wordt. Snoep, verschillende soorten frisdrank, chips, allerlei soorten koekjes.

Natuurlijk zit daar een grens aan. Hele dure dingen komen er niet en ook producten die wel een heel stevig effect hebben zoals red bull koop ik niet. Daarnaast neem ik ook geen eindeloze hoeveelheden mee maar ik wil best vijf verschillende soorten frisdrank meenemen als dat zo uitkomt.

Verder als het op is dan is het ook op en ik doe maar een keer in de week echt boodschappen dus er komt voor die tijd niks extra's in. Wel is altijd nog limonade siroop en gewone thee biscuitjes dus daar moeten ze het dan maar mee doen. Mijn oudste kinderen kopen vaak zelf wat extra frisdrank als ze weten dat ze veel vrienden op bezoek krijgen of als al het frisdrank en chips zijn opgegaan door vriendenbezoek vullen ze soms zelf de voorraad weer bij. Dat vind ik prima verder. Het komt eigenlijk nooit voor dat we het een paar dagen zonder frisdrank of sap moeten doen aangezien er meestal zelfs wat overblijft van de week. Mijn kinderen drinken geen enorme hoeveelheden blijkbaar.

En ik heb altijd nog een doosje met lekkere koekjes en bonbons bijvoorbeeld voor het geval ik zelf bezoek krijg. Daar mogen de kinderen ook niet aankomen.

Mijn oudste kinderen (15+) zijn vrij om te pakken wat ze willen. Overigens ook gezonde dingen als brood, soep en fruit. De twee jongsten moeten wel even vragen.

Maylise

Pluk53

Pluk53

18-05-2009 om 09:10

Kritisch over opvoeding van "de ander"

het is "not done" om commentaar te geven over de stijl van opvoeden van andere ouders. Ieder mag voor zichzelf weten hoe hij/zij de kinderen opvoedt. Maar (on)bewust heeft ieder daar wel zo zijn gedachten bij. Commentaar op hoe kinderen omgaan met eten is aan de rand van wat getolereerd wordt; in de praktijk zou je op nog veel meer zaken commentaar willen hebben!

Asa Torell

Asa Torell

18-05-2009 om 12:25

Pluk

Ik krijg juist steeds minder behoefte aan commentaar op opvoeding van anderen. Hoe ouder mijn kinderen worden en hoe meer verschillend gedrag ik ze zie vertonen, hoe meer ik denk dat het een wisselwerking tussen ouders en kinderen is. En hoe meer ik denk dat, voorzover ik al kan weten dat ik het zelf niet zo doe als andere ouders (moeilijk van buiten naar je zelf kijken), ik zeker niet weet of ik het met HUN kind anders zou doen dan zij. En mede door veel lezen op OO is me wel duidelijk dat dezelfde opvoeding (bijvoorbeeld 'dwingen' hapjes te proeven) echt niet bij alle kinderen even goed werkt.
Het enige waar ik nog wel eens wat van denk zijn de grote lijnen als 'die ouder is meestal negatief' of 'die ouder kijkt wel erg veel naar prestaties'. Maar zelfs daarvan weet ik helemaal niet wat ik zelf uitstraal naar de kinderen, dat kan best nog wel tegenvallen.

Tops, ik geef alleen aan wat mijn visie is..

en hoe wij opvoeden voor onze kids werkt het prima dus Tops als jij dat onzin vind moet je dat zelf weten. maar ik vind het geen onzin voor mijn kids werkt het prima!

Tops

"Zo krampachtig je kids je kids bij die ongezonde dingen weghouden werkt volgens mij echt averechts.Als je zelf lijnt en niet iets lekkers mag heb je er toch ook juist meer zin in.Wij gebruiken deze methode al vanaf het begin bij onze kids ze zijn nu 12 en 14 en ik merk echt dat het werkt.Ze hoeven tussen de middag niet zo nodig een blik cola of red bull te halen ze kopen net zo lief een bakje fruit ofzo."

Ik geef toe dat ik "krampachtig" beter niet had kunnen gebruiken maar ik zeg echt niet dat andere het niet goed doen ik geef mijn mening en zeg ook duidelijk dat het voor ONZE! kids werkt.Ik weet niet hoe andere kids die wel cola of red bull halen opgevoed worden en ik heb daar ook absoluut geen mening over. Ik geef alleen aan hoe wij het doen en dat het voor ONZE kids werkt.

Guinevere

Guinevere

19-05-2009 om 09:44

Tjee

Tjee, ik ben heel correct opgevoed wat betreft eten en drinken. Eén koekje en één snoepje per dag. En ook: alleen in het weekend een glaasje ranja en zoutjes.
Wat ik dus heb gedaan is inderdaad elke cent die ik had uitgeven aan snoep, roze koeken, chips, Twix en cola. En zodra mijn moeder zich omdraaide graaide ik in de suikerpot. Dus bij mij heeft het volledig averechts gewerkt. Mijn eigen kinderen mogen dus meer lekkers dan ik vroeger thuis mocht.
Overigens: met al dat gesnoep en die cola heb ik toch geen gaatjes gekregen. Na die dingen even een goede teug water, dat neutraliseert.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-05-2009 om 10:30

Guinevere

Bij ons dus ook ongeveer zoals bij jullie. Een beetje gekker zelfs nog. Eerst kregen we bij de koffie een royale koek. Een rondo of zoiets. Later besloot mijn váder dat we het zuiniger aan moesten doen met het snoepen en snaaien. We gingen van een hele naar een halve rondo per dag. Snoep was er gewoon niet. Dat kregen we alleen bij uitstapjes of een schoolreisje. Het is erg om te bekennen, maar ik haalde wel eens een stuiver of zo uit de portemonnee van mijn moeder om zo toch een snoepje te kunnen kopen. Ik vond toen dat ik dat eigenlijk voor de heb deed, maar achteraf als moeder heb ik het gevoel dat ik dat deed omdat je als kind gewoon wel eens wat wilt snoepen.
Niet speciaal daarom, maar vooral omdat ik van mening ben dat je het inderdaad interessant maakt als je het niet in huis haalt, is hier altijd wel een koekje, chips en fris en cola in huis. Ook op tv en computertijd geen beperkingen en daar wordt geen misbruik van gemaakt. Hoewel... rond bedtijd is het moeilijk om de computer af te sluiten voor mij en mijn dochter. Schaam schaam, hihi.

Guinevere

Guinevere

19-05-2009 om 12:18

Kaaskopje

Bekentenis: dat deed ik ook, af en toe wat geld pakken voor snoep. En we speelden bij voorkeur bij een vriendinnetje thuis, want daar kregen we tenminste ranja en zoute stokjes oid. Dat pikken deed ik puur voor het snoepen trouwens. Ik ben nog steeds een vreselijke snoepkont, mijn bureaula puilt uit van het lekkers en dat weten mijn collega's goed te waarderen.
Ik ben bang dat mijn relatie met lekkers nooit meer goed komt. Bij mijn kinderen gaat het anders, die slaan het zelfs wel eens af!

kaatje43

kaatje43

19-05-2009 om 14:28

Letterlijk overgeven

ging mijn jongste als hij iets at wat hij niet lustte. Als je mazzel had haalde hij nog wel de wc, anders kon je het van de stoel af schrapen. En dat was met bijna alles. Geloof me dan laat je 'm echt wel stoppen hoor na 1 of 2 hapjes. Buiten dat houdt je het nog een beetje gezellig aan tafel. Ook wel belangrijk. Dwingen heeft absoluut geen zin. Ze gaan vanzelf meer lusten. De één wat sneller dan de ander.

kaatje43

kaatje43

19-05-2009 om 14:35

Jessica

Dat hoorde ik ook van Jus d'orange. Weet je, nog even en je mag niets meer. Bij mij krijgen ze cola, jus d'orange, limonade etc. Ik drink ook wat ik lekker vind. Als je het allemaal maar een beetje afwisselt en en niet de hele dag door is er volgens mij niets aan de hand. Wat betreft die cola schijnt juist voor de beugel niet goed te zijn.

Pfft..

het was ff lezen.. maar wel grappig om te lezen hoe iedereen net even anders denk over de eetgewoontes.
Van het oorspronkelijke berichtje is niks meer over intussen..

Ik ben gezegend met 2 schatten die nog niet de leeftijd hebben ( naar mijn mening) voor cola, maar wel voor andere dingen.

De oudste wilde ik heel fanatiek vanaf het begin dat ze van de kinderarts voorzichtig met hapjes mocht gaan beginnen lekker zelf koken en fruithapjes maken enzo.. nou daar kwam ik even snel van terug.. 2 hapjes en klaar was ze..Zelfs met de flesjes melk zat ze altijd al aan het minimum.. ze wil gewoon niet zoveel..
Ze weet inmiddels dat ze van mij met het avondeten hapjes naar haar leeftijd moet nemen.. 3 jaar= 3 hapjes..gewoon om te proeven.. vlees is nooit een probleem het liefst eet ze alleen haar vlees en evt aardappels maar die groente.. nu eet ze dan haar groente geprakt met de aardappels.. tja niet echt culinaire hoogstand maar ze eet.. Maar aan de andere kant is zij wel degene die aan de haal gaat met papa's truffelsalami ( waar mama van de lucht alleen al staat te kokhalzen)..
Haar lievelingseten als je haar ernaar vraagt??
Rode kool of spaghetti( met picante saus).

Vanaf het begin hebben man en ik hetzelfde gedaan.. ze mogen alles proeven.. als wij iets eten en hun willen ook proeven prima.. daar leer je van..zelfs al vonden ze het een keer ervoor niet lekker.. je weet maar nooit..( oke uitzondering daarop: alcohol)

De jongste heb ik dus wel heerlijk voor kunnen kokkerellen met de meest heerlijke gerechtjes, dat manlief er jaloers van werd.. Die at heerlijk alles..
Nu nog al is het nu iets minder ( 1 jaar he.. en dan het eigen willetje dus zelf eten en anders niet).

We hebben hier zelden snoep in huis voor andere kids, want die komen nog niet veel.. en daarbij maak je mijn kids blijer met een koekje dan een snoepje..
Heb hopen lollies liggen ( overal krijgen die kids lollies???!!!)en die eten ze hier niet..
Ook hier krijgt mijn kindje al wel eens een chipje( sinds ze 3 is) en de jongste niet...die vind ik persoonlijk dan weer wat jong..

Onze meiden eten liever pittig eten dan gewoon en we zijn toch echt gewoon nederlands en eten vaak zat "gewone saaie prak". Appelmoes wel eens geprobeerd, maar werd mama niet in dank afgenomen dus niet eens in huis hier..

kennisje van mij eet nu nog( 30 jr) alles met apelmoes anders lust ze niks en haar zoon krijgt alleen potjes.. tja het is maar net waar je voor kiest..
Mijn kids aten met 9 maanden ( gedeeltelijk) met de pot mee en zaten te smullen van de zuurkoolstamppot..om het een jaar laten niet meer te eten haha..

Ik doe niet zo moeilijk met eten als we ergens anders zijn, al wil ik graag wel dat ze een hapje proeft, mar lust ze het dan niet.. nou dan niet.. er is vast wel iets wat ze wel lekker vind..

Alleen nu moet ik haar(oudste) wel eens tegenhouden met dingen te eten.. namenlijk dingen met pinda, want ze is allergisch.
Dus heel erg bezig met wat er in eten zit en of het veilig is.. en dat heeft ook weerslag op haar..
Ze vraagt bijv. vaak of iets wel goed is voor haar of er geen pinda in zit.. of ( heel sneaky) als ze het niet lekker vind zegt ze gewoon dat ze er ziek van wordt omdat er vast pinda in zit.. hahaha.. boefje..

Vic

Vic

19-05-2009 om 19:26

Ach ja

Mijn zusje is ooit eens compleet in de stress geschoten toen ik haar dochter (toen 1,5) een nibbit gaf. Dat was op de eerste verjaardag van mijn jongste dochter, die ze zelf ook zat op te knabbelen Je groeit er een beetje in denk ik. Zo ben ik eens in de stress geschoten toen een vriendin mijn oudste, die toen 3 was, een doosje smarties gaf.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.